Bukefalos 28 år!

Ersätta hösilage med lusern?

C

Croupy

Hej! :)

Har ett litet problem med mitt lilla sto :( Hon är 14 år, svenskt halvblod, 155 cm hög.

Hon har nämligen ingen lust att äta sitt silage längre. Det har pågått nu i några veckor, men jag har trott att det bara kanske var dåliga balar och att hon var extra kinkig (vilket det kanske är?) men nu börjar jag bli trött på det.

Hon får 11 kg hö/dygn och i boxen ligger det ca 1-3 kg när jag kommer till stallet. Det är utspritt och nertrampat, vilket gör det ett rent ****** att mocka ;)

Hon har börjat magra, vilket är det jag oroar mig för :confused::cry: . Man har börjat kunna se henne revben, inte alls mycket, men jag vill stoppa det innan det blir värre.
För övrigt är hon helt och hållet sig själv, pigg o glad :) Älskar kraften och har inte något som helst emot den..

Och därför fick jag tips av en tjej i stallet att jag skulle ersätta en del av silaget mot lusern.

Vad tycker ni kloka bukeanvändare?
Och hur tkr ni att jag då ska göra med lusern?

Tacksam för alla svar :D :bow:
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

Om balarna är dåliga hade jag klagat på det! Varför ge en häst dåligt foder?

Det är klart att du kan byta ut en del mot lusern. Det är bara att ge henne det i stället. Jag hade testat att ge henne lite grand i början men sedan ökat ganska snabbt. Det finns några olika lusernfoder. Min erfarenhet är att hästar tycker att de utan melasstillsats är godast.
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

En häst är väl inte "kinkig" för att den inte äter dåligt foder? Jag skulle se det som en stark varningssignal på att något är skit med fodret, i synnerhet som hon dessutom börjat magra, och byta. En annan anledning till att hon inte vill/klarar att få i sig hela ransonen är ju att tänderna är i dåligt skick. Det borde kollas. I avvaktan på detta skulle jag ha valt att komplettera foderstaten men lusern, men aldrig accepterat att en 14årig häst plötsligt slutar äta upp sin mat utan att hitta orsaken.
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

När kollades hennes tänder senast?

Det kan ju vara så att det är något i munnen som stör henne och att hon därför inte vill äta. Har hon börjat magra har det ju fått pågå ett tag, så börja med att låta veterinären göra en koll. Eller ännu hellre en hästtandläkare!
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

Se till att genast ta reda på orsaken. Tänder kan ju vara problem tex.
Är det okej så får du väl helt enkelt byta grovfoder till ett som smakar bättre/är av bättre kvalité.

Tycker inte att man ska "byta ut en del" om hästen uppenbart inte vill ha fodret, utan då ska man byta ut ALLT.
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

Pratade med ägaren om detta idag (är endast fodervärd ;))´, och hon sa att hästen gjort så tidigare vintrar och hon trodde att det berodde på att hästen var lite extra kinkig när det gällde silaget under vintertid.
Eftersom det bara är ca 3 st hästar i stallet som reagerar ungefär som min, så tror jag inte att jag kan klaga... Dessutom så står vi i ett stooort stall ;) Så att byta skulle nog kosta en heldel :S

Hennes tänder blev kollade 2 gånger under sommaren :)
En hästtandläkare kollade hennes tänder och sa att dem var superfina!, men det visade sig att hon tuggade fel och hade en spänning från käken ända bak till bakbenet, vilket gjorde att hon tog kortare steg på det benet (detta sa veterinären vi tillkallade för att ta reda på varför hon gick konstigt), så hon raspade tänderna lite och sedan dess har spänningensläppt och jag tror att hennes tänder är bättre.
Tror inte att det kan bero på tänderna, men det kanske är värt att kolla... Vad tycker ni? :)

Ägaren sa att jag kunde ge henne lusern, men att det kunde finnas chans att hon då fick knölar på ryggen. Är det värt det?
Hon hade ett par rejäla knölar ett tag, men som nu har börjat gå ner.
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

Vad gör du om du kommer hem med dålig mat från livsmedelsaffären? Ser glad ut och tänker att det inte händer så många?

Min ponny har ätit 2 kg lusern om dagen i tre år. Hon hade tidigare små knölar ibland. De har defnitivt inte blivit fler pga lusernet, snarare försvunnit.
 
Sv: Ersätta hösilage med lusern?

Kraftfoder är något som annars rekommenderas starkt.

Jaså? För att kompensera ett minskat grovfoderintag då, menar du? I mina kretsar rekommenderas starkt att man ser till att hästen får ett grovfoder av bra kvalitet samt att man utreder bakgrunden till uppkomna symptom (dit minskat foderintag defintivt hör).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 114
Senast: lovehorses
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 061
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Har en fblvallack som alltid varit tunn. För tillfället är han ganska "tjock" för att vara han, man ser revben, men han har rund rumpa...
Svar
11
· Visningar
1 589
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö I våras/tidig sommar var vi akut tvungna att byta hösilaget mot hö då varje hösilagebal vi fick vart dålig efter öppning, antagligen pga...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp