Bukefalos 28 år!

Ersättningskostnad för foderhäst?!

S

skruttmeister

Hejsan.

Undrar om någon har koll på den här frågan.
Jag lånade en foderhäst i slutet av sommaren och nu har jag ramlat av hästen och skadat mig och kommer inte att kunna rida på minst 6månader (en gammal fraktur i axeln slogs upp + nyckelbenet, så axeln ligger fel och kanske att en operation kommer att bli nödvändig). Vilket gör att jag bryter mot kontraktet eftersom att jag inte uppfyller de krav om att rida och sköta om hästen. Min mamma har tidigare nu i höst även skadat sig och kan inte heller hjälpa mig. Nu när vi kontaktade ägaren om vad som skett och förklarat att hästen måste tillbaka till henne så blev det stora problem. Nu har hon som äger hästen iallafall gått med på att ta tillbaka hästen men vill även ha en ersättningskostnad på ca 1000:-/månaden tills det att kontraktet går ut om ett år. Detta för att hon inte har ett jobb längre och inte har råd med hästen + att dom ska ha betalt för "besväret".

Jag tycker inte att jag ska behöva betala för hennes häst eftersom att det känns som en skyldighet från varje hästägare som lånar ut sin häst att man exempelvis ska vara beredd på att olyckor kan hända och man vill väl sin egen häst väl = alltså borde det inte varit något problem för henne att vara villig att ta hem hästen från början.
Nu undrar jag om vart jag kan vända mig för att få reda på om hon som lånat ut hästen har rätt att kräva mig på pengar för besväret eller om någon av er har synpunkter på det här.

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Men! :devil:
Hon skulle ha ut hästen på foder, men när du skadar dig på hennes häst? så skall hon ha den hemma i ett år och du skall betala för det, samt ersättning för att hon tar hand om sin häst?
Maken till fräckhet!

Du bryter ju kontraktet för att du inte längre kan rida hästen, om hon tar hem hästen så var står det att du skall bekosta detta?
Om du däremot har kvar hästen så är det ju en annan sak.
Gå med på att bekosta hästen tills hon har hittat en ny fodervärd, vill hon ha hästen hemma så får hon väl bekosta det själv, hästen är ju hennes.
Du kan gå till motangrepp med, du har väl skadat dig på hennes häst?

Har du ett standardkontrakt?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Vi skrev ett Standarkontrakt med varandra. Nu kan ju inte jag ha kvar hästen hemma därför måste den åka tillbaka och hade jag haft kvar hästen under den här tiden så hade jag absolut betalat för den (som jag redan gör för tillfället). Men hon anser att hon kan kräva mig på pengar för att betala stallhyra (eller vad hon nu vill ha betalt för) när hon tagit hem hästen.

Ja det var på hennes häst jag ramlade av och skadade mig.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hur lång är uppsägningstiden?
Varför skaffar hon inte en ny fodervärd?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hon har rätten på sin sida i det här fallet, ni har ingått ett avtal och du bryter det. Hon kan ju inte heller hjälpa att du har trillat av och inte kan rida hästen mer.
Tycker du ska tacka och ta emot om hon bara vill ha tusen kronor per månad kontraktstiden ut. För hon har rätt till full ersättning för allt som du skulle ha betalt om den varit kvar hos dig.

I teorin så skulle hon kunnat stalla upp den på helinackordering och träning för 8 000/per månad och du kunde fått betala, om nu avtalet säger att hästen ska tränas.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Alltid trist som hästägare att få hem en häst i förtid när man lånat ut på foder! Men faktiskt något man får räkna med som hästägare om man väljer att låna ut på foder i stället för att sälja!

Som fodervärd kan man ju då vara hygglig och kanske betala första månaden, behålla hästen en månad extra så ägaren hittar stallplats om den inte har det, eller liknande. Men i övrigt tycker jag det är ok att man som fodervärd säger upp kontraktet och håller sig till avtalad uppsägningstid om man har en sådan.

Krya på dig!
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Men du måste väl kunna bryta det och kanske ha kvar hästen under uppsägningstiden?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hon har rätten på sin sida i det här fallet, ni har ingått ett avtal och du bryter det. Hon kan ju inte heller hjälpa att du har trillat av och inte kan rida hästen mer.
Tycker du ska tacka och ta emot om hon bara vill ha tusen kronor per månad kontraktstiden ut. För hon har rätt till full ersättning för allt som du skulle ha betalt om den varit kvar hos dig.

I teorin så skulle hon kunnat stalla upp den på helinackordering och träning för 8 000/per månad och du kunde fått betala, om nu avtalet säger att hästen ska tränas.


Om hon däremot inte säger upp kontraktet utan har kvar hästen hemma men inte kan rida den. Bryter hon då mot kontraktet och om hästägaren tar tillbaka hästen, måste hon betala för den tiden som är kvar?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Masse har helt rätt, under avtalstiden har ägaren rätt att ställa krav på att du tar hand om hästen i den utsträckning som anges i kontraktet. D v s det är dina kostnader till dess kontraktet löper ut (uppsägningstid, är det angett i kontraktet?) Är det klart angett att hästen ska ridas och tränas kan det bli fråga om att du får betala för t ex uppstallning hos beridare för att inte begå kontraktsbrott där du kan bli ersättningsskydlig.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Det var det dummaste jag har hört! :mad:
Säg vänligt men bestämt att hon har ett val.

Alt 1.

Hästen står kvar hos dig kontrakttiden ut, den blir då motionerad efter dina förutsättningar = kanske inte alls. Kanske kan du hitta en medryttare? Erbjud dig att hitta ngn som kan rida hästen så kanske ägaren lättar på spänningarna lite?

Alt 2.

Hon tar hem hästen men då får det stå för henne och därmed får hon också betala för hästen.

Mvh Jate Volim

som by the way aldrig hade betalat för att en hästägare skulle rida sin egen häst :cool:
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Jag lånade ut min häst, deras hovslagare kunde inte sko honom (shivering) och han hade ändå 30 år i yrket. Så jag hämtade hem honom 2 dagar senare, för jag ville ha hem honom. Dom erbjöd sig att hitta en annan fodervärd men jag sa nej, jag lånar inte ut min häst till vem som helst.

Men på din hästs ägare berkar ju inte det vara mågra problem. Kan du inte erbjuda henne att hitta en fodervärd istället?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Dessvärre för dej så har hästägaren lagen på sin sida.Du har skrivet ett kontrakt på 1 år och om det inte står ngt om ev. uppsägelsetid så är du skyldig att stå för alla kostnader.Finns väl en anledning till att hon valt att lämna ut hästen på foder under 1 år.Har faktiskt viss förståelse för hästägaren ,det är ju inte hennes fel att du tyvärr har skadat dej.Hoppas du kryar på dej snabbt,är det "bara" nyckelbenet så blir det inte så långvarigt avbrott i ridningen.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hon har rätten på sin sida i det här fallet, ni har ingått ett avtal och du bryter det. Hon kan ju inte heller hjälpa att du har trillat av och inte kan rida hästen mer.
Tycker du ska tacka och ta emot om hon bara vill ha tusen kronor per månad kontraktstiden ut. För hon har rätt till full ersättning för allt som du skulle ha betalt om den varit kvar hos dig.

I teorin så skulle hon kunnat stalla upp den på helinackordering och träning för 8 000/per månad och du kunde fått betala, om nu avtalet säger att hästen ska tränas.

Jopp tyvärr TS så har ovanstående person rätt, och sånt får man tyvärr tänka på när man skriver kontrakt, man får tänka på "allt" liksom för det hade ju ägaren gjort när hon skrev in i kontraktet att det var under en längre period och att hsäten skulle ridas/tränas, eftersom hon hade ett behov av det.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Okej! Nu vet jag lite. Dock så hade vi aldrig någon uppsägningstid men när vi väl skrev kontraktet så sa vi muntligt att om det absolut inte skulle funka så skulle hon vara villig att ta tillbaka hästen. I kontraktet står det inte heller något om att jag kan bli ersättningsskyldig. Det är första gången som jag lånar på foder så jag har inte någon riktigt koll på vad som är rätt eller inte.

Men det som är så "fult" med det hela är att vi försökte hitta någon som kunde men dock kunde vi inte hitta någon som kunde hjälpa under så lång period eller varje dag iveckan och pga gammal ryggskada på hästen så måste den gå varje dag också. Vilken jag tog som att om en skada eller dylikt skulle ske så skulle det inte vara problem att för henne att ta hem hästen. Vi gav henne tid för att hitta stallplats men hon var även själv informerad om att hästen inte skulle kunna gå under den här tiden.

Men jag ska lusläsa lite till på kontraktet och se vad som står och vad som är sagt.

Tack så mycket för hjälpen iallfall :)
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hon har rätten på sin sida i det här fallet, ni har ingått ett avtal och du bryter det. Hon kan ju inte heller hjälpa att du har trillat av och inte kan rida hästen mer.
Tycker du ska tacka och ta emot om hon bara vill ha tusen kronor per månad kontraktstiden ut. För hon har rätt till full ersättning för allt som du skulle ha betalt om den varit kvar hos dig.

I teorin så skulle hon kunnat stalla upp den på helinackordering och träning för 8 000/per månad och du kunde fått betala, om nu avtalet säger att hästen ska tränas.

Ja, huvudregeln säger en avtalspart är förpliktad att fullfölja avtalet eller på annat viss ersätta den andra parten för denns omkostnader som uppstår som ett led av avtalsbrott. Däremot anser jag att 36§ Avtl torde vara tillämplig i den aktuella situationen.

Huvudregeln är, som sagt, att en avtalspart (läs TS) får stå för risken av att avtalet kan ses som oförmånligt pga senare inträffade händelser. Däremot bygger avtalsvillkor på att förhållandena ska fortlöpa oförändrade (i skälig nivå med vad som anses normalt inom fodervärdsavtal). Om sedan en händelse inträffar efter avtalets ingående och är att anse som oskäligt gentemot avtalsvillkoren kan avtalsvillkoren jämkas helt eller sättas åt sidan. Tillämpandet av generalklausulen (dvs avtl 36§) saknar däremot en självklar vägledning för vad som är att anse som oskäligt. Finns gör däremot vissa rekvisit som ska vara uppfyllda för att 36§ avtl ska kunna tillämpas;

1, En väsentlig förändring av avtalsbalansen ska ha uppstått, som är att se som stor betydelse för avtalspartens möjlighet att fullfölja avtalsvillkoren.
Här har TS ramlat av hästen och skadat sig så illa att hon inte kommer kunna rida de närmsta sex månaderna. Sex månader skulle jag tolka som stor betydelse för möjligheten att kunna fullfölja avtalet, dvs ta hand om och rida hästen.

2, Händelsen kunde ej förutses av TS vid avtalets ingående (t ex att TS borde kunnat förutse att hon skulle ramla avhästen). Tillämpning av detta rekvisit blir aktuellt om händelsen påverkade TS i den vida mån att det skulle innebära en betungelse för henne att fullfölja avtalet.
Diskussion kan ske kring hur stor olägenhet som åvilar TS. Även om en väsentlig förändring inträffar, åligger det ändå TS att göra vissa uppoffringar, t ex extra kostnader för att låta någon annan rida hästen (att fixa en beridare skulle jag se som ekonomiskt oförsvarbart), för att kunna fullfölja avtalsvillkoren. Frågan är däremot om det skall anses rimligt att TS, att utge ersättning till ägaren vid en tidigare återlämning för att uppfylla sin del av avtalet. Jag anser att det är att se som en avsevärd betungelse för TS att göra dessa uppoffringar för att fullfölja avtalsvillkoren då det skett en väsentlig förändring sedan avtalets ingående.

3, TS borde ha räknat med att händelsen kunde komma att inträffa.
Att ramla av en häst torde ses som en viss risk, frågan är däremot om TS borde räknat med att ramla av och slå upp en gammal skada, vilket resulterade i 6 månaders återhämtningstid.

4, TS saknade kontroll över händelseutvecklingen. Dvs gjorde TS något fel som resulterade i att hon ramlade av hästen? (t ex bristande ridkunskaper) Eller om TS hade kunnat förebygga skadan (t ex använt en säkerhetsväst med axelskydd).

5, Den drabbade parten bör ej bära risken.
Att en utsatt part ej ska bära risken åsyftar i vad parten (TS) borde räknat med när hon skrev under avtalet. Rekvisitet åsyftar att sådana avgörande förändringar som inträffar efter avtalets ingående och som helt rubbar en parts förutsättningar att fullfölja avtalet, bör i vissa fall avtalsförpliktelsen jämkas eller helt falla bort. - TS kan pga avramlingen inte rida på 6 månader, dvs förutsättningen för avtalet har helt ändrat karaktär.

Med tanke på att TS ej genom misskötsel eller på annat vis bröt mot avtalsvillkoren, utan att hon ramlade av hästen och därmed ej längre har möjlighet att fullfölja avtalet utan oskälig olägenhet, anser jag att avtl 36§ borde kunna tillämpas och de avtalsvillkor som ej kan uppfyllas torde falla bort. Dvs jag anser att det skulle vara oskäligt att TS ska betala för hästen när den är återlämnad hos dess ägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Betala 1000 kr i månaden som kompensation till hästägaren för att hon tar hem hästen fast hon inte har råd och kontraktet är skrivet i 1 år utan uppsägningstid .

Då torde 1000 kr var en liten peng kontra vad det kostar att ha kvar hästen under resterande tid av avtalet och betala allt för hästen under detta år ?


Till saken är ju att det är en mycket tråkig situation för bägge partner och man kanske ska försöka hjälpas åt att hitta en annan bra fodervärd tillsamman än att sitta och diskutera vem som har rätt och vem ska betala för hästen ?!

För som det låter har ingen möjlighet att hålla hästen ekonomiskt utan det bästa är att hitta en 3 person som vill ta hästen på foder ,,, Har du lagt fram det förslaget till ägaren ?

Istället för att diskutera vem som har rätt och fel?

Mia
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

*kl*

Är det ingen som verkligen LÄSER vad det är som skrivs på?!

Har oxå ett standard konrakt utformat på sammma sätt. Sulle man läsa det ordentligt så borde du inte behöva fundera över frågan mer!

Var i samma situation, men hade hästen utlänad. Då jag hade möjlighet att ta hem hästen gjorde jag det, utan att kräva pengar från fodervärden. Hade situationen varit annorlunda hade jag trlogen krävt pengar, mer är 1000kr/mån. Finns ju en anledning till att man lånar ut.

Kan du inte ha kvar hästen och hitta någon som kan rida den åt dig? Annars skulle jag anse 1000kr/mån som billigt och nappa på erbjudandet.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Jag tycker att du ska skynda dej att ta hennes erbjudande att komma undan med 1000 kr i månaden innan hon ändrar sig och kräver det hon har rätt till, dvs att du står för alla kostnader fram till avtalets slut.

Ni har skrivit kontrakt på ett år och det finns förmodligen en andledning till att hon lämnade ut sin häst.
Att hon gick med på att du fick lämna tillbaka hästen om det absolut inte fungerade är en sak som skulle stått i kontraktet men oavsett så är det ju inte därför du vill lämna tillbaka hästen.

Det är tråkigt för dej givetvis att det blev såhär men vad hade du gjort om hästen vore din? Du hade ju inte fått den såld på några dagar heller utan hade kanske behövt ha den iallafall i ett år innan den blev såld.

Jag tycker inte alls att man ska behöva räkna med att få hem en häst som man har lämnat ut på foder ett år för isåfall hade man inte skrivit på ett år utan med uppsägningstid istället.

Man kan göra väldigt mycket även om man har skador och handikapp om du vill ha tips på enkla saker så läs i de olika trådarna som finns om ryttare med funktionshinder.
Jag har inte kunnat använda min ena arm på 8 år och resten av kroppen har jag också svåra smärtor i men rider gör jag iallafall, inte som innan olyckan men på mitt eget speciella sätt.
Man kan om man vill:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 447
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 654
Gnägg Jag undrar om någon här lämnat tillbaka foderhäst pga skada/sjukdom hos hästen? Hur funkar det om man har foderhäst och den t.ex får...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 783
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp