Eskadron vs. Equiline

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 525
O

overtyre

Jag har tänkt att köpa/beställa ett schabrak. Det jag undrar är om det ska vara ett Eskadron eller Equiline, vilket är bäst kvalité, bäst passform och vilket är "mjukast", alltså vilket passar en skavkänslig häst bäst?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Eskadron vs. Equiline

Jag har inget utav dom själv. Men en i stallet som jag vet har ett Eskadronschabrak ligger inte spec. bra. Det kanar och ligger inte still riktigt, dock skulle det lika gärna kunna vara sadeln som inte passar så jag säger varken bu eller bä om det. Många här som har dom tycker ju väldigt mycket om sina. För i övrigt ser det väldigt fint ut.

Equiline tycker jag är jätteläckra från början men det jag har lagt märke till är hur vissa blir urtvättade efter en tid. Vet dock inte efter Hur många tvättar etc. människan som har dessa kanske inte tvättar sina efter konstens alla regler (det finns ca 50 st marinblå equiline schabrak med guldkant i den sadelkammaren :d ca 20 är väll helt nya, ca 15 är urtvättade o blekta i färg, men de kanske dock har ett par år på nacken, vet inte riktigt - har bara noterat det..) Resten är väll använda ett par gånger i af.

overtyre skrev:
Jag har tänkt att köpa/beställa ett schabrak. Det jag undrar är om det ska vara ett Eskadron eller Equiline, vilket är bäst kvalité, bäst passform och vilket är "mjukast", alltså vilket passar en skavkänslig häst bäst?

Tacksam för svar. :bow:

Hej,

Vi har Eskadrons schabrak till vår Lukas, sitter som ett smäck på honom och är helt underbart i kvaliten. Blir inte hellre uttvättade. Är väldigt mjuka och följsamma tycker jag...

~Ingrid

har inget eskadron schabrak, mne ahr flera equiline schabrak :love: dom är underbara! har haft mina i flera år o inte har de blivit urtvättade.. :S jag kan verkligen rekomendera dem! de ä rväldigt mjuka, men är inte slappa ioch tål tvätt väldigt bra om man jämför med tex m*as.. :)

har också hört att eskadron är mkt bra, mne själv tycker jag att equiline är mkt snyggare! :D :love:

Equiline helt klart!
Köper nästan bara sådana schabrak.
Snygga, hållbara och bra passform!

som sagt, jag tycker också många av equlines schabrak blir urtvättade. Att Eskadron har dålig passform har jag mycket svårt att tro, oftast beror det på sadeln. Sen tycker jag ju att Eskadron slår Equiline med hästlängder i snygghet, men det är ju bara min personliga åsikt! :)

Är det någon som vet ifall det finns rosa Eskadron- schabrak?

JAg tror nog eskadron passar din bäst, jag har equiline, och min hsät får lite skav av det. Men det är inte så farligt, man kan ju fortfarande använda det, men bara typ 2 ggr i månaden elelr nått :p Eskadron har jag inga men dom är nog mjukare :confused:

Fast. Jag kom på nu att det som pållan egentligen får skav av är kantbandet. Det hon behöver för att inte få skav är alltså ett schabrak med bommullskantband! :o :idea: Så min fråga blir i stället om Eskadron och/eller Equiline har bommullskanter på sina schabrak? Eller varför inte- vilka schabrak har bommullskantband?:confused: :crazy:

Jag har equiline som jag är jättenöjd med. Det är ganska mjukt men ändå stabilt. Lite urtvättat är det eftersom det nog har 5 år på nacken.
Jag har renskinn under mina schabrak så hästen får aldrig skav. Testa att använda renskinn så kan du vilket som helst av Eskadron och Equiline :idea:

overtyre skrev:
Är det någon som vet ifall det finns rosa Eskadron- schabrak?

schlamm-creme-rosa-g.jpg

www.calevo.com

Jaha. Men hon får inte skav av själva schabraket, utan snarare av att kantbandet inte är i bommull. Har Både Equiline och Eskadron schabrak "helt" i bommull?

equilines är iaf i bomull. Men de mörkare färgerna blir urtvättade ganska fort. Mina svarta, marinblå och mörkgröna schabrak såg schaviga ut efter 2 år. Medan de vita och beiga håller sig fina!
Eskadrons har jag ingen erfarenhet av

Okej. Vad bra.

EDIT: Såg nu att de var "väldigt" dyra, får nog höra med butiken här i närheten om de kan ta in rosa.

Senast ändrad av en moderator:

overtyre skrev:
Okej. Vad bra.

EDIT: Såg nu att de var "väldigt" dyra, får nog höra med butiken här i närheten om de kan ta in rosa.

Det rosa schabrak som är närmast kameran på bilden kostar ca. 350 kr. De med mer "annorlunda" mönster på kostar mkt mer.. kring 800 kr.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 406
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
988
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 421
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka