Jag är steriliserad men valde att knipsa, och som bonus slipper jag pms, har små blödningar och normala mängder. Så sjukt bra.
Fast nu måste jag protestera. Att klippa av äggledarna innebär enbart och inget annat än att äggen inte kommer fram till livmodern. Alla andra funktioner är samma som innan steriliseringen. Det enda som kan ta bort mens och pms och sånt är om man opererar bort hela skiten.

//steriliserad sedan 10 år, med alla hormonella biverkningar kvar - utom att bli gravid varje gång....
 
Öppnade nyheterna till frukostkaffet här om dagen och fick en otrevlig upplevelse.

De där implantaten som sattes i mina äggledare för 7 år sedan, hade en alldeles egen rubrik. Det visar sig nämligen att de orsakar en hel radda med ganska hemska biverkningar - biverkningar som av vården i de flesta fall pratas bort som "normala problem vid mens/övergångsålder" och dyl.

Dvs mina eskalerande problem vid menstruation, ojämna blödningar, menssmärtor månaden runt, mellanblödningar, ryggvärk, nattsvettningar mm - kan förklaras av de "biverkningsfria" implantaten.

För första gången på flera år känner jag att jag har "vapen" mot avfärdande läkare som säger åt mig att ta alvedon och lära mig leva med smärtan. Jag vill att skiten ska UT! Så nu börjar jag kämpa för att bli tagen på allvar...

På Rapport pratade de om att "de flesta som fått implantaten är problemfria". Frågan är hur de vet det? Efter tremåmaderskontrollen har de inte återkopplat till mig en enda gång. När jag sökt hjälp för besvären har de viftats bort. Många -många- fler vittnar om samma bemötande.

Någon mer här som har Essure? Biverkningar? Hur har ni reagerat på senaste nyheterna?
Jag fick övertala läkaren för knipsning istället för implantat. Men jag minns hur jag ifrågasatte materialet i implantatet och hon bedyrade hur ofarligt det var :rage:
 
Fast nu måste jag protestera. Att klippa av äggledarna innebär enbart och inget annat än att äggen inte kommer fram till livmodern. Alla andra funktioner är samma som innan steriliseringen. Det enda som kan ta bort mens och pms och sånt är om man opererar bort hela skiten.

//steriliserad sedan 10 år, med alla hormonella biverkningar kvar - utom att bli gravid varje gång....
Sanning med modifikation. Det beror på hur bra kirurgen är. Har man otur så knipsar de även en artär som ansvarar för stor del av blodförsörjningen till äggstocken. Det innebär såklart att äggstocken fungerar sämre efter operationen, och i flera fall då producerar mindre hormoner. Positivt för vissa, men för flera så är det negativt. Googlar man så finns det en hel del kvinnor med negativa biverkningar även för den typen av sterilisering. Vilket är enda anledningen till att jag själv inte är steriliserad.
 
Fast nu måste jag protestera. Att klippa av äggledarna innebär enbart och inget annat än att äggen inte kommer fram till livmodern. Alla andra funktioner är samma som innan steriliseringen. Det enda som kan ta bort mens och pms och sånt är om man opererar bort hela skiten.

//steriliserad sedan 10 år, med alla hormonella biverkningar kvar - utom att bli gravid varje gång....

Jag vet. Men jag har de facto fått mindre och mer regelbunden mens, efter att alltid ha haft strul.
Det var en effekt man kan få enligt den läkare som
opererade, jag vet inte hur vanligt eller sannolikt det är.
 
Oh! Hur påverkar det pms, blödmängd osv? Väldigt väldigt intresserad!

Inser jag är sen på bollen, bara önskarvslippa mensen (och graviditet)

Jag har fått det lindrigare, men det kan ju vara ålder mm. Men jag har för första gången regelbunden mens i 4-5 dagar och inte ont eller nåt. Men; jag talar bara för mig själv här.
Jag tänkte sätta in hormonspiral samtidigt pga jobbiga blödningar men bestämde mig för att chansa. Jag har funkat bra på Mirena Hormonspiral innan så det gick ju att läsa senare om jag ville.
 
Eftersom sterilisering diskuteras i en annan tråd kom jag att tänka på den här tråden.
@TinyWiny meddelade redan här i tråden att implantatet var borta.
Har du blivit av med dina @Migo ?
Någon annan som också plockat bort dem?

Och den naturliga följdfrågan - mår ni bättre nu?
 
Eftersom sterilisering diskuteras i en annan tråd kom jag att tänka på den här tråden.
@TinyWiny meddelade redan här i tråden att implantatet var borta.
Har du blivit av med dina @Migo ?
Någon annan som också plockat bort dem?

Och den naturliga följdfrågan - mår ni bättre nu?
Nej. Vårdgarantin har gått ut sen flera månader, men jag har inte hört av dem. (Däremot vet jag att de i Örebro klipper av äggledaren och drar ut implantaten- tvärt emot tillverkarens instruktioner).
 
Eftersom sterilisering diskuteras i en annan tråd kom jag att tänka på den här tråden.
@TinyWiny meddelade redan här i tråden att implantatet var borta.
Har du blivit av med dina @Migo ?
Någon annan som också plockat bort dem?

Och den naturliga följdfrågan - mår ni bättre nu?
Jag åkte ju på en kronisk livmoderinflammation som upptäcktes först efter åtta veckor så jag kan varken säga bu eller bä än då jag fortfarande är påverkad och trött efter livmoderinflammationen. Jag räknar inte heller med att jag kommer märka verklig skillnad förren tidigast om ett år. Jag hade ändå eländet i kroppen i över 10 år och det tar tid för kroppen att läka och komma igen. Att jag räknar med minst ett år är för att andra som har haft implantatet länge har fått tillbaka normal hormonell balans först då.
 
Jag åkte ju på en kronisk livmoderinflammation som upptäcktes först efter åtta veckor så jag kan varken säga bu eller bä än då jag fortfarande är påverkad och trött efter livmoderinflammationen. Jag räknar inte heller med att jag kommer märka verklig skillnad förren tidigast om ett år. Jag hade ändå eländet i kroppen i över 10 år och det tar tid för kroppen att läka och komma igen. Att jag räknar med minst ett år är för att andra som har haft implantatet länge har fått tillbaka normal hormonell balans först då.
Men nej, fy så jobbigt!
Jag fick själv livmoderinflammation efter mitt första barn, fy f*n vad det tog på kroppen!
 
Har ingen erfarenhet av implantat. Men när jag bestämde mig för sterilisering och pratade med gynekologen/kirurgen sa hon på frågan om inplantat att "ingen använder väl sånna längre, man har cäl jommit fram till att dom inte vat så bra". Jag frös mina äggledare, "knipsade", för snart 2 år sedan.
Det tyder väl på att problemen har varit kända en tid iaf.
 
Jag åkte ju på en kronisk livmoderinflammation som upptäcktes först efter åtta veckor så jag kan varken säga bu eller bä än då jag fortfarande är påverkad och trött efter livmoderinflammationen. Jag räknar inte heller med att jag kommer märka verklig skillnad förren tidigast om ett år. Jag hade ändå eländet i kroppen i över 10 år och det tar tid för kroppen att läka och komma igen. Att jag räknar med minst ett år är för att andra som har haft implantatet länge har fått tillbaka normal hormonell balans först då.
Men stackars, hoppas du får en snabb läkning!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp