Med all den smärtproblematiken jag hade redan innan insättningen så har jag som sagt inte kopplat ihop det till essure alls vilket nu när jag tänker tillbaka visserligen inte är så konstigt men så enormt störande!!!
Ja, precis så har jag också tänkt. Ledvärken kan ju komma från arbetsskador osv osv. Jag har avbrutit två yrken pga smärta i ländrygg och leder! Smärta som med stor sannolikhet går att koppla ihop med implantaten!

Det som gör mig mest förbannad är att trots att vi sökt vård för problemen, trots att problem i samband med essure är välkända, så är det INGEN som har kopplat ihop det. Trots att det rasar in anmälningar om allvarliga biverkningar av essure så är det ingen som gjort uppföljning på oss patienter. Men det kan uttala sig i media om att "de flesta inte upplever problem"?!?

Jag såg Netflix dokumentär The Bleeding Edge igår. Essure godkändes av FDA på otroligt veka grunder, och på videoinspelningen från mötet så SKÄMTAR de om att "om det blir problem av det här om tio år så har vi ingenting vi kan visa upp som grund till godkännandet" och så skrattar hela församlingen.

Jag har fått telefontid hos kvinnokliniken. "Så kan läkaren svara på dina frågor". Jag har inga frågor, jag har två nickel-spiraler i magen som inte har i en människokropp att göra.
 
Ja, precis så har jag också tänkt. Ledvärken kan ju komma från arbetsskador osv osv. Jag har avbrutit två yrken pga smärta i ländrygg och leder! Smärta som med stor sannolikhet går att koppla ihop med implantaten!

Det som gör mig mest förbannad är att trots att vi sökt vård för problemen, trots att problem i samband med essure är välkända, så är det INGEN som har kopplat ihop det. Trots att det rasar in anmälningar om allvarliga biverkningar av essure så är det ingen som gjort uppföljning på oss patienter. Men det kan uttala sig i media om att "de flesta inte upplever problem"?!?

Jag såg Netflix dokumentär The Bleeding Edge igår. Essure godkändes av FDA på otroligt veka grunder, och på videoinspelningen från mötet så SKÄMTAR de om att "om det blir problem av det här om tio år så har vi ingenting vi kan visa upp som grund till godkännandet" och så skrattar hela församlingen.

Jag har fått telefontid hos kvinnokliniken. "Så kan läkaren svara på dina frågor". Jag har inga frågor, jag har två nickel-spiraler i magen som inte har i en människokropp att göra.
Ja man utgår ju liksom ifrån att vården ska vara säker. Vetenskap och beprövad erfarenhet och allt det där :turd: Inte att de ska göra en sjuk och då skyller man lätt på annat som visserligen är rimligt men förmodligen inte orsaken.

Ja jag blir fundersam. När inte ens bränningen kunde stoppa blödningarna så menade de att de inte visste vad orsaken kunde vara utan tyckte, vi sätter in spiral, trots att jag absolut inte ville. Att äta dubbel dos minipiller är ingen jättehöjdare vid min ålder heller (46) men att blöda så som jag gjorde innan är ju inte heller något alternativ. Blodbristen blev alltför omöjlig att leva med. Det som gör mig mest förbannad är att det här är så typiskt patriarket. Det är ju bara kvinnor, då kvittar det :rage: :arghh: :banghead:

Personlig fråga du inte behöver svara på, är din mens som innan? Jag blöder blod, dvs, inte mensblod utan rent blod som om jag hade skurit mig.

Ska se dokumentären ikväll tänkte jag. Helt vansinne att skämta om något så allvarligt.

En fundering som dök upp i mitt huvud nu är om liknande biverkningar kan komma även av hormonspiral? Det står på fass att den innehåller järnoxid. Järnoxid=nickel? Funderingen kom upp i mitt huvud då jag har en ung kvinna i min närhet som har fått stora problem med sina höfter efter insättningen. Tidigare atlet, numera kan hon inte gå en promenad på några km och än mindre springa.

Jag har också precis pratat med gyn. Hon jag pratade med blev lite jaha! När jag sa att jag vill ha bort essureimplantatet omgående för att jag misstänker att det ger mig en massa problem. Hon skulle lägga in anteckningen till läkaren så fick hon avgöra om hon ringer eller kallar.

Det sjuka är att innan insättningen så ifrågasatte jag materialet just eftersom det är nickel. Jag är redan nickelallergiker och hon kollade upp det och återkom med beskedet att detta material har använts länge för att laga kärl/kärlväggar och vid hjärtoperationer och ska inte kunna ge några biverkningar alls, inte ens för nickelallergiker. Frågan är om det ens är sant eller om det går omkring många med liknande problem som inte har en aning om att problemen kan bero på det lagningsmaterial som har använts i deras kropp.
För min del var steriliseringen med essure det enda alternativet som fanns då. Med ryggmärgsstimulatorn fick jag inte göra en titthålsoperation och av hormoner mådde jag skit. När essure kom tänkte jag, bra lösning! eller inte :(
 
En fundering som dök upp i mitt huvud nu är om liknande biverkningar kan komma även av hormonspiral? Det står på fass att den innehåller järnoxid. Järnoxid=nickel?

Blev lite fel med citeringen här men... Nej. Järn och nickel är två olika grundämnen. Järnoxid anger att järnet har reagerat med syre och bildat en kemisk förening som kan ha lite andra egenskaper än metalliskt järn, men det är inget ämne som har med nickel att göra.
 
En undran (har själv inte essure men har funderat på att sterilisera mig vid 35 därav intresserad av att läsa om det) om en vill ta ut implantaten, kan de neka en? Om patienten vill ta ut de så måste hon väl få göra det?
 
Ja man utgår ju liksom ifrån att vården ska vara säker. Vetenskap och beprövad erfarenhet och allt det där :turd: Inte att de ska göra en sjuk och då skyller man lätt på annat som visserligen är rimligt men förmodligen inte orsaken.

Ja jag blir fundersam. När inte ens bränningen kunde stoppa blödningarna så menade de att de inte visste vad orsaken kunde vara utan tyckte, vi sätter in spiral, trots att jag absolut inte ville. Att äta dubbel dos minipiller är ingen jättehöjdare vid min ålder heller (46) men att blöda så som jag gjorde innan är ju inte heller något alternativ. Blodbristen blev alltför omöjlig att leva med. Det som gör mig mest förbannad är att det här är så typiskt patriarket. Det är ju bara kvinnor, då kvittar det :rage: :arghh: :banghead:

Personlig fråga du inte behöver svara på, är din mens som innan? Jag blöder blod, dvs, inte mensblod utan rent blod som om jag hade skurit mig.

Ska se dokumentären ikväll tänkte jag. Helt vansinne att skämta om något så allvarligt.

En fundering som dök upp i mitt huvud nu är om liknande biverkningar kan komma även av hormonspiral? Det står på fass att den innehåller järnoxid. Järnoxid=nickel? Funderingen kom upp i mitt huvud då jag har en ung kvinna i min närhet som har fått stora problem med sina höfter efter insättningen. Tidigare atlet, numera kan hon inte gå en promenad på några km och än mindre springa.

Jag har också precis pratat med gyn. Hon jag pratade med blev lite jaha! När jag sa att jag vill ha bort essureimplantatet omgående för att jag misstänker att det ger mig en massa problem. Hon skulle lägga in anteckningen till läkaren så fick hon avgöra om hon ringer eller kallar.

Det sjuka är att innan insättningen så ifrågasatte jag materialet just eftersom det är nickel. Jag är redan nickelallergiker och hon kollade upp det och återkom med beskedet att detta material har använts länge för att laga kärl/kärlväggar och vid hjärtoperationer och ska inte kunna ge några biverkningar alls, inte ens för nickelallergiker. Frågan är om det ens är sant eller om det går omkring många med liknande problem som inte har en aning om att problemen kan bero på det lagningsmaterial som har använts i deras kropp.
För min del var steriliseringen med essure det enda alternativet som fanns då. Med ryggmärgsstimulatorn fick jag inte göra en titthålsoperation och av hormoner mådde jag skit. När essure kom tänkte jag, bra lösning! eller inte :(
Det är flera internationellt som reagerat på nickel från essure - den ska inte sättas in på nickelallergiker!

Jag blöder på 3-4 olika sätt numera. Ibland rent blod, men då bara ett par dagar och som mellanblödningar mellan mens. Ibland vad som ser ut att vara gammalt levrat blod, ibland brunt och ibland extremt kraftig vanlig mens.
 
Det är flera internationellt som reagerat på nickel från essure - den ska inte sättas in på nickelallergiker!

Jag blöder på 3-4 olika sätt numera. Ibland rent blod, men då bara ett par dagar och som mellanblödningar mellan mens. Ibland vad som ser ut att vara gammalt levrat blod, ibland brunt och ibland extremt kraftig vanlig mens.

Har du fått någon tid för att kolla upp det nu?

Jag är steriliserad men valde att knipsa, och som bonus slipper jag pms, har små blödningar och normala mängder. Så sjukt bra.
 
Nu ligger implantatet i en burk :D Så tacksam för att jag hade turen att träffa den gynekologen jag fick :love: Operationen tog 3,5 timmar, planerat var 2 timmar. Det hade varit pilligt men nu är allt ute och hen tog sig tid att både visa operationsbilder och ultraljudsbilder före och efter så jag vet att det är borta.

Nu håller jag tummarna för att min kropp än en gång visar sin styrka och läker!

Hoppas du får tid snart @Migo, att din operation går smidigt och att du får må bra igen ❤
 
Öppnade nyheterna till frukostkaffet här om dagen och fick en otrevlig upplevelse.

De där implantaten som sattes i mina äggledare för 7 år sedan, hade en alldeles egen rubrik. Det visar sig nämligen att de orsakar en hel radda med ganska hemska biverkningar - biverkningar som av vården i de flesta fall pratas bort som "normala problem vid mens/övergångsålder" och dyl.

Dvs mina eskalerande problem vid menstruation, ojämna blödningar, menssmärtor månaden runt, mellanblödningar, ryggvärk, nattsvettningar mm - kan förklaras av de "biverkningsfria" implantaten.

För första gången på flera år känner jag att jag har "vapen" mot avfärdande läkare som säger åt mig att ta alvedon och lära mig leva med smärtan. Jag vill att skiten ska UT! Så nu börjar jag kämpa för att bli tagen på allvar...

På Rapport pratade de om att "de flesta som fått implantaten är problemfria". Frågan är hur de vet det? Efter tremåmaderskontrollen har de inte återkopplat till mig en enda gång. När jag sökt hjälp för besvären har de viftats bort. Många -många- fler vittnar om samma bemötande.

Någon mer här som har Essure? Biverkningar? Hur har ni reagerat på senaste nyheterna?
Det här med dokumentation inom vården? Görs det alls? Hur lång tid ska det ta innan ett läkemedel får ögonen på sig och läkare blir upplysta av patienter med åkommor /biverkningar som går på viss medicin? Kan man tänka sig att det går fortare för allmänheten att bli varnade för olika mediciner och biverkningar tack vare sociala medier och där människor välvilligt delar med sig av erfarenheter.
 
Det här med dokumentation inom vården? Görs det alls? Hur lång tid ska det ta innan ett läkemedel får ögonen på sig och läkare blir upplysta av patienter med åkommor /biverkningar som går på viss medicin? Kan man tänka sig att det går fortare för allmänheten att bli varnade för olika mediciner och biverkningar tack vare sociala medier och där människor välvilligt delar med sig av erfarenheter.
Läkemedel går genom hårda kontroller. Medicintekniska hjälpmedel har betydligt kortare väg ut till 'konsument'. Jag och flera med mig har fått höra av gyn på kvinnokliniken att "de inte tror på de här biverkningarna men måste ta ut Essure ändå om patienten vill det".
 
Det här med dokumentation inom vården? Görs det alls? Hur lång tid ska det ta innan ett läkemedel får ögonen på sig och läkare blir upplysta av patienter med åkommor /biverkningar som går på viss medicin? Kan man tänka sig att det går fortare för allmänheten att bli varnade för olika mediciner och biverkningar tack vare sociala medier och där människor välvilligt delar med sig av erfarenheter.
Ja det görs men det ska vara rätt patient som påtalar biverkningarna och det ska vara rätt läkare som tar emot klagomålen och för informationen vidare.
För många år sedan fick jag en medicin som var menad att jag skulle ta för överskådlig framtid. Jag fick hemska biverkningar av den och ville sluta med den men läkaren slog bort det med att några sådana biverkningar inte fanns. Jag slutade såklart med den ändå då den gjorde mig ännu sjukare än jag redan var. När jag av en slump tittade i fass på just den medicinen ganska nyligen stod alla de biverkningarna med som jag hade påtalat. De fanns alltså inte med när jag fick medicinen utskriven utan rätt patient hade påtalat dem till rätt läkare som förde dem vidare.

I det här fallet, med essure, så handlar det enligt alldeles för många om "hysteriska kvinnor". Det tas inte på allvar. Kvinnor förlöjligas och anses hitta på. Gynekologer ifrågasätter, nedvärderar och förlöjligar essurepatienter här i Sverige i nutid och slår helt bort att diverse symptom kan bero på implantatet. Dessutom bryr sig många inte om att ta bort implantatet på rätt sätt utan de drar ut dem, klipper eller på annat sätt gör åverkan på implantaten istället för att följa tillverkarens anvisningar om att de ska lyftas ut ur kroppen inuti vävnad då man nu vet att åverkan på implantatet inne i kroppen lätt gör att partiklar lämnas kvar och patientens problem finns då kvar. Det här är en vårdskandal utan dess like. Eller, kanske jämförbar med neurosedynskandalen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp