Bukefalos 28 år!

Ett bettlöst pelham?

Och vill man vara verkligt avancerad går man över till blankt hack (det med långa skänklar på). :D

Nä, men rent seriöst är jag nyfiken på hur det har gått!
 
Oj vad jag blev paff när jag kom hit och såg min gamle tråd ;)

Jaa, ponnyn som jag "uppfann" hacksonen till har åkt och är "skadad" osv.. Bla bla, iaf. Använde inte hacksonen mkt mera än vad jag skrev om här. Behövdes efter ett par gången inte längre (sökte sig bra framåt-nedåt på endast remontgrimman) dagligen. Hade dock hacksonen när jag red med mamma ute då hon blev för stark på remontgrimman och gick inte att "rida loss" fick bara mkt i handen och en mkt spänd liten dam undar rumpan ;) Med hacksonen kunde jag böja mha "tränstygeln" och få ned huvudet genom att plocka lite med stångtygeln (när hon hade huvdet lägre kunde jag börja "rida", dvs jag höll inte fast henne där nere mha stångtygeln utan hon visades bara dit när hon blev för hispig ;) ).

Lilla nuvarande unghästen ska helst skolas i remontgrimma enbart men hade jag haft tid och kunskap så hade jag def gått från remont-hackson-hack. Har inte ser ngt "tvång" att ha bett men jag är oxå helt körd på AR eg ;) Vi testar oss fram! Ser dock ingen som helst skillnad mellan kandar/pelham och hacksonen, man får både träns och stång men slipper bettet.

Dessutom så hade jag direkt satt på hacksonen om jag fått en häst jag fått betsla själv för att gå över till remont när och om det skulle fungera utan stång.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan man kanske kalla min nya uppfinning det? Att kunna rida bettlöst med en tygle á la träns och en á la stång finns det egentligen...
Svar
2
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp