Bukefalos 28 år!

Ett bettlöst pelham?

Okej då är det klubbat.
Protester skall inlämnas senast 12/1-04 kl 20.00
Och om ingen önskar att protestera så skall de tiga för evigt :D :rofl: :rofl:.
 
Okej.. Känner mig då som en stolt uppfinnare till (säger man en eller ett????) hackson! :rofl:

Funkade mindre bra idag, men det berodde nog mer på oss än mr. hackson ;)

Pratar med farsan om plattjärn nu ;) Ska nog gå och fixa till för nu åker det lite omkring :mad:
 
:o Vad är det för skillnad i placeringen av ett hack och en kapson? Hur hårt ska hack/kapson/hackson spännas?

Just nu sitter min lilla uppfinning så hårt att man precis får in två fingrar rakt ut från nosryggen, dvs lite lösare än när jag red på bara hack (rida med stöd på ett hack så löst så vinklades skänklarna för mkt). Det sitter i samma höjd som hacket gjorde, dvs metallgrejen på sidorna sitter precis under det där lilla benet (nån som hänger med?).

:confused:
 
Det låter bra! frågan är som sagt hur grammatiken blir...?

ett hackson
det hacksonet
flera hackson (er?)
de hacksonerna

??

Det beror ju lite på om man betonar på a eller o. Om det är på o låter det nästan bättre med 'en' (samma garmmatik som för kapson), men om det är betoning på a så låter det ju bättre med samma grammatik som för hackamore. Så, vad ska vi betona på?
 
Ja du många frågor blir det, så du behöver inte se ut som :o. För i så fall gör jag det med :D.
Men som jag ser det, så sätter man kapsonen lite lägre än hackamoret, men jag är inte riktigt säker....så det är nog bäst attjag ser ut så jag också :o.

Vi får väl ropa på Svea eller någon annan hjälte som kan kliva in och rädda oss :D
 
Ja du, som den lärare fifflan är så får hon mer än gärna svara på den frågan :devil: :D
 
Min "kapson" som ju är en remontgrimma sitter faktiskt lite längre ned (men inte mkt) än nuvarande betsling (undviker ordet till grammatiken är bestämd :D ).. meen det beror mest på att hålen är slut :o och jag såg ingen anledning till att göra mera då det inte satt för lågt ;)
 
Ett sidepull ska ju iaf sitta strax ovanför där benet tar slut vid luftvägarna.

En kapson sätter man lite olika högt/lågt beroende på vilken effekt man vill ha. Sänkande=lägre, höjande=högre. Sen ska man ju aldrig sätta något under benkanten eftersom det då lätt täpper till luftvägarna så hästen får lite svårt att andas :crazy:

Hackamore vet jag faktiskt inte riktigt vad riktlinjerna är, men det borde väl vara något liknande?
 
Ja det låter vettigt.

Men nu efterlyser jag vår kära moderator, hade varit roligt om hon hade lagt in sin synpunkt.

Så nu ropar jag....Jeeegra...Jeeeegra...var är duuuu!!!!
Visslar på henne...får se om hon är lydig nu.

Annars så tränar jag klicket träning med henne nästa gång vi ses :angel: :D
 
Hjälp!
Ska jag nu behöva bli ansvarig för grammatiken bara för att jag blev språklärare när jag blev stor, och slutade jobba med de där hästarna för det var ju inget riktigt jobb... :crazy:
Jag vill nog kalla den för en hackson så att det rimmar på kapson, Jag tycker också att det låter som ett efternamn annars, typ Hackson -Jackson :D
Annars kan vi ju kalla det för ett kapsonkandar, det låter ju himla seriöst. Jag tror i alla fall att om man rider med två tyglar på denna betsling så är man närmre kandaret än pelhamen i precisionen.
Om man kompletterar med någon typ av ridkapsonsjärn så kommer man att få ett ganska finstämt instrument som måste användas med eftertanke och fingertoppskänsla. Man kan ju också variera graden av hävstångseffekt genom att bygga den på olika typer av hackamore. En del hackamore med längre skänkel är ju byggda på en stel nosrem.
 
*tittar upp från arbetet* Hörde jag någon ropa?

*drar ner terminalglasögonen lite längre ner på näsan och ser viktig ut* Ville ni mig något?

:D


Jag ska erkänna att jag först när jag läste tråden var rätt skeptisk, hackamore är ju inte något vidare "utbildningsredskap", men så tänkte jag att man ska inte säga säkert förrän man provat i praktiken. Nu verkar det ju som om det kan fungera för er och då är det ju jättebra!

Jag skulle bara vilja ta upp samma sak som jag nämnde i kapson-tråden - att man är medveten om VARFÖR man vill använda en hackson (gillar namnet!). Jag tycker inte argumentet "för att undvika bett" räcker, för i så fall skulle man kunna rida på grimma/sidepull/lindell/kapson/whatever. Vad är själva syftet med hackamoredelen av hacksonen? Det har ni ju också tagit upp så jag har inte några direkta ivnändningar utan vill bara lyfta fram det lite tydligare (ja jag vet att jag tjatar :devil:)

F.ö. vad det gäller gramatiken så bör det ju fungera med samma princip som för en kapson (med betoning på "o"):

en hackson
flera hacksoner
hacksonen

o.s.v. ;)
 
*fniss* Jag ser dig framför mig, med glasögonen på nästippen :D.

Ja nu har jag varit ute och provat hacksonet, och kommit fram till detta.

För det första....märk väl att jag inte har någon erferenhet av stång över huvudtaget när jag reflekterar över det jag såg.

Vad det gäller stabiliteten så behövs det ett järn som stabiliterar upp alltihop över lilla nosen.
Den där remmen som sitter extra på en kapson, den där under (vad sjutton heter det?) hakan...ni förstår säkert. Är nog att föredra.

Men i visst märkte jag skillnad när jag tog lite i stången, framför allt i början när Gottfrid blev ganska irriterad på mig, och ändå tog jag mycket försiktigt i tygeln.

Men när vi kom överens så märkte jag att genom att ta i (kapsontygeln) så fick jag en böjning och när jag tog i stångtygeln och lirkade lite så sökte han sig bara så jätte bra neråt :D. Ja jag blev faktiskt jätteglad.

Jaja....till Jegra ser allt och raserar den glägje jag byggt upp :angel:.

Men i vilket fall så kommer jag att försöka att få till en fungerande hackson tills jag träffar Jegra och sen börjar diskusionen :D.

Men då får jag ju ett mycket bra svar....det förväntar jag mig i varje fall :cool:.

MVH Madde
 
Men om man enbart använder hackdelen för att länga ut överlinjen, och kapson/sidepulldelen för att böja, borde det inte i princip fungera som stången respektive bridongen på ett kandar?
Ska erkänna att jag bara sett hack användas i hoppridning, alltså med konstant stöd på tygeln, och då ger det ju inte precis någon längre överlinje, det gör ju inte heller stångbett om man rider med konstant tryck i hästens mun. Men jag tycker att det teoretiskt borde kunna användas så att det ger samma inverkan som korrekt använt stångbett?
 
Jag glömde att tillägga att jag testade från marken, inte en chans att jag kan hålla reda på två tyglar uppsuttet :crazy:

Och precis som fifflan säger så märktes effekten just när man lite försiktigt använde (ja nu kallar jag det stången)
stången, bara precis så den gav effekt. Sedan tog jag bort den tills den behövdes igen och visade vägen, bara lite försiktigt så där.
 
Jag har ju sådan tur att det hackamoret jag hade liggandes är "helt" i läder. Nosdelen är väldigt stabil och under käken är det läderrem och inte kedja.

Får hoppas det passar bara (fullstorlek), men det gör det nog för fastän jag har en ponny på 140 cm så är huvudet i fullstorlek :D

Det enda är att det är svart och resten av min utrustning kommer nog att bli brun... :smirk: :D
 
Kom bara ihåg att hästen måste kunna söka framåt nedåt på bara kapson/träns också! Stången är till för att hjälpa hästen behålla formen när den redan kan länga överlinjen...

Men du har rätt Fifflan, stången finns för överlinjen, kapsonen för böjningen. Rätt använd tror jag nog det kan fungera bra, men det är lätt att ta till stången som genväg.

Ni får lämna löpande rapporter om hur det går med er hacksoner! :-)
 
Jag använder Bitless Bridle, som fungera så att trycket läggs på nacke, ner åt sidorna och på nosryggen. Bra vid ridning.
Använder den som sidepull åxo!

Men när jag ska göra böjövningar med hästarna vid hand, använder jag en kapson som trycker bara på nosryggen.
 
"Rapport på väg ;)"

Red lite grann på ett fält i dag med hacksonen och jag måste erkänna att jag använder stångtygel som en genväg. Hinner inte pga ägaren "bli färdig" från marken och i skritten, hon ska ha hyfsad kondis om en månad eftersom tävlingsgalna människor ska ta över henne :cry: Men när vi ridit 20 min så behövdes inte stångtygeln ngt längre, hon sökte sig framåt nedåt bra på kapsontygeln. Så lite bra är det nog ändå *hoppas*

Men, i mitt fall så har jag fortf inte fixat ngt stabiliserande så det är ganska ostabilt, det funkar men kan bli g mkt bättre. Ska prata med pappsen ;)

Och som ngn sa, effekten att långa ut överlinjen (och på min häst söka sig mera mot bettet inte dra sig undan) kommer om man bara tar lite lite grann i stångtygeln. Håller man stöd (som när jag red på hack) så får jag bara hästen i händerna och hon länger inte överlinjen trots att hon tar ned huvudet :crazy:

Efter endels travande så fattade hon tom galopp på ett spår utan att slänga upp huvudet trots att jag släppte innertygeln och bara höll liite stöd på ytter :love: Och hon har inte fattat galopp sen i september :bow: Då var det dessutom lite problem som ovan, så helt fel kan det ju inte vara ;)

Tack för mig! :bow:
 
Nu var det länge sen denna tråd var i luften. Hur går det?

Jag blir mer och mer inne på bettlöst, men ni som kan det här - kan man fortsätta på bettlöst hela vägen i utbildningen, eller *måste* man förr eller senare gå över till bett av någon anledning? (menar nu inte tävlingsrelaterat, utan "ridkvalitetsmässigt")

Jag tänker mig den berömda hacksonen ;) tills allt sitter, och sen gå över till blankt ponnyhack på enhandsfattning? :D
 

Liknande trådar

Utrustning Kan man kanske kalla min nya uppfinning det? Att kunna rida bettlöst med en tygle á la träns och en á la stång finns det egentligen...
Svar
2
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp