Bukefalos 28 år!

Ett bettlöst pelham?

the_connemara

Trådstartare
Ligger på hästutrustning oxå men jag vill gärna ha svar av er här som har lite koll på det här med ridkapson och stångbett osv..

Kan man kanske kalla min nya uppfinning det?

Att kunna rida bettlöst med en tygel á la träns och en á la stång finns det egentligen? Aldrig hört om det...

Iaf, det var just det som jag ville testa på min lilla tös när vi nu ska ut o rida i skogen. Klippte sönder en grimma och tog de här runda ringarna som nackremmen, sidoremmarna och "käkremmen" sitter fast i, dvs den ringen som sitter typ på ganaschen. Har ett ponnyhack hemma och trädde på ringarna, en på varje sida, på nosremmen genom att lirka bort den och sätta tebax den igen. Synd att jag inte har ngn möjlighet att ta kort och visa men ändå.. Blev lixom som ett vanligt ponnyhack men med ringar framför "stängerna" att fästa "tränstyglarna" i.

Vad tror ni om detta? Finns det ngt liknande?

:confused:
 
Rent principiellt borde det fungera tycker jag. Du får en sidepull/kapsonliknande effekt som kan användas till böjning och hävstångsverkan för att länga överlinjen.
När du har provat det i praktiken måste du berätta!!! :bump:
Själv rider jag på en egen produktutveckling, nämligen ett sidepull där ringarna sitter lite högre upp mot nosen än på de flesta jag sett i Sverige, som jag lindat med läderrem så att nosremmen blivit bredare, tyngre och framför allt mer stabil i formen. Effekten är mittemellan sidepull och ridkapson. Min häst går kalas på det! :D
Däremot har jag funderat mycket på hur jag ska introducera 'överlinjesförlängare' om hon visar sig ogilla stångbettet när det blir dags. Som löptränad häst som gått med tungband mm på galoppbanan har hon en viss skepsis mot bett...
 
Ridit med det två gånger nu! Funkar kalas!! :bump:

Iofs så skulle det ju inte behövas om hon var "rätt utbildad" från början om man säger så :o Går bra på bett men vill rida utan bett o har ridit i remontgrimma samt försökt tänka lite AR. Problemet är att hon gärna vill hålla huvudet högt m kort hals o spänna sig i hela överlinjen. Nu går det bra att böja så att hon börjar jobba rätt eftersom jag kan hålla lite lösare i hack-tygel o på så vis slappnar hon av och koncentrerar sig lite granna så man kan rida på "tränstyglen" eller vad man ska säga och få ärlig form. Bara hack blev så knostigt, inget stöd/mkt stöd och ingen inverkan på böjningen, kunde lixom inte komma till ridning då..

Anledningen till att vi överhuvudtaget travar uppsuttet är att hon ska lånas ut och ägaren vill att hon ska upp i kondis, kan inte sitta och tänka såå mkt längre, men imon blir det tankestund utan ngn stång tygel minsann ;) Vi vill lära oss!
 
Ta mig fanken (ursäkta) men du har ju hittat svaret på det som jag har letat efter. Jag har stått och tittat på mitt hack så många gånger och undrat hur jag skall få den effekten. Och så kommer du som en skänk från ovan :bow: :bow: Här skall klippas sönder grimma :D

Och så kan man ju förstärka ovansidan så den blir stabilare om det behövs.

MVH Madde
 
Berätta hur det går med det!!

Kul att höra från fler och det hade definitivt varit kul att höra Svea's åsikt om detta.
 
Vi får väl sätta på kaffet och hoppas att aromen tar henne till Barockforumet i kväll....nej vänta det är ju fredag....det är ju ett plopp som skall höras...från vinflaskan förståss :angel: :D
 
Om någon sen har möjlighet att fota så skulle jag gärna vilja se, jag förstår inte riktigt ännu :o
 
Vill oxå höra sveas åsikt! Fast det var ju glädjande att min lilla uppfinning inte var helt katastrofalt fel enligt er (som jag hört mkt gott av ;) )!

Ska rida vidare på det imon o se om vi få till ngn liknande dressyr ;)

Från marken kan jag dock inte hålla ordning på två par tygalr (och har just ingen användning av stången ännu vad jag märkt :confused:) så idag blir det min lilla remontgrimma ;)
 
Låter som en intressant idé, men man behöver inte klippa sönder en grimma för det, lösa ringar finns att köpa (kolla t ex på Ö&B).

Jag tror att man gott skulle kunna tänka sig att lägga in ett format plattjärn i nosremmen, om man vill ha det mer som en kapson, utan att det bli för skarpt. Lite extra vaddering skadar säkert inte i så fall. Det tror jag skulle vara bra i och med att ett hackamore ändå ska sitta relativt löst runt nosen.
 
Ja precis det var så jag tänkte när jag höll i hackamoret för en lite stund sedan, just det med ett plattjärn.

Skall det var ett lite tjockare plattjärn med lite tyngd i eftersom man inte spänner så hårt?

Jag är så upp i detta just nu, då det verkar vara svaret på det jag letat efter.
 
Ähhh det funkade ju inte....eller så var det lördags vinet hon ville ha, eftersom hon hittade hit i dag :D
 
Najej, så himla tjockt behöver det nog inte vara, bara det är stabilt så. Däremot är det säkert bra med ett relativt långt järn för stabiliteten.
 
Åhh!

vad intressant!

Jag har ju ett hackamore liggandes här hemma och massa ringar från sönderklippta (sönderbitna) grimmor! :D

Just nu är det inte aktuellt, men i framtiden kanske (efter vad jag ser när pålle rör sig i frihet kommer han behöva hjälp med längning av överlinjen i trav och galopp), bra att veta att man har möjligheten iaf! :)

Då har jag något att pilla med, kul! :D
 
Okej en fundering till.
Skall jag sätta hacket som ett hack eller som en kapson? Jag tänker på placeringen av (vi måste hitta på ett namn nu :D) just nu.
 
Smart!
Jag har haft liknande funderingar men var inte driftig nog att ta tag i att hitta en lösning.
Jag tycker om att rida på bettlöst och ska genast testa ditt tips!
:bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Kan man kanske kalla min nya uppfinning det? Att kunna rida bettlöst med en tygle á la träns och en á la stång finns det egentligen...
Svar
2
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp