Ett par frågor ang. dressyrtävling

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej!

Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på!

1. Får man tävla med "blingbling"-pannband?
2. Måste man ha sporrar vid tävling på lokal-nivå?
3. Får man ha fårskinnspadd/gelpadd under nackstycket på hästen? (för att minska tryck)
4. Får man tävlar med denna (se bild) typ av kavaj?

Bild på kavajen
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Jo, men visst får man har fårskinn under nackstycket? Är ju flera stycken här på Buke som tävlat med ludd på nackstycket. Tror dock att det ska vara ett "diskret" underlägg.
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Jag tävlar alltid med nackskydd på kandaret, har inte ens tänkt tanken på att det inte skulle vara godkänt. :o
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

I TR står det att pannbandet får vara smyckat med diskret dekor. Det de flesta kallar bling-blingpannband har i mina ögon allt annat än diskret dekor men med tanke på hur många som rider med den typen av pannband så verkar det vara OK. Tycker att de kunde ta bort den meningen när de flesta överdomare uppenbarligen inte bryr sig (eller har en konstig definition på diskret)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Jo, men visst får man har fårskinn under nackstycket? Är ju flera stycken här på Buke som tävlat med ludd på nackstycket. Tror dock att det ska vara ett "diskret" underlägg.

Nejnej, sorry! Det är klart man får a det!! Trodde du skrev att man måste ha det. Du FÅR alltså ha :) Läste antagligen lite fel när jag satt med mobilen...
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

KL

Läser en propp för Tenhults lokala dressyr den 20 mars. Där står det att tävlingen rids i ridhus 20x80.

Då till min dumma fråga;
Man rider bara på 20x40 som programmet är gjort för eller? (LB:1)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Ja, programmet rids på måtten angovna för programmet. Banan delas av dressyrstaket och eftersom ridhuset är så stort kommer troligen att framridningen vara i samma ridhus:).
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

1. Får man tävla med "blingbling"-pannband?

Som de andra redan har svarat så får man ha dekor på pannbandet, och även om t.ex. Swarowski knappast kan ses som diskret har jag aldrig varit med om att någon fått det påpekat för sig.

Däremot ska man inte ha bling på nosgrimman vilket en bekant till oss (som är dressyrdomare) påpekade när vi var ute på lagtävling. Så det blev snabbt som attan att hitta ett annat träns till den hästens nästa start.
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Tack så mkt för alla era svar! :)

Har ni några andra tips man ska tänka på? Det är min första lokala tävling och min och hästens första dressyrstart någonsin så alla tips mottages gärna ;)
En fråga till, kan nummerlappen sitta på schabraket? Isf, vilken sida?
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Jag vill verkligen inte vara otrevlig men om du ska tävla lokal tävling måste du ha grönt kort och när man tar det så lär man sig ofta sånt här.

När det gäller nummerlappen är det bäst att ha två st tycker jag, en som man har på tränset när hästen inte har sadel, som jag tar av när jag sadlat och en som jag har på schabraket. Nummerlappen ska nämligen alltid vara på hästen när den är ur transporten på tävlingsområdet. Vissa rider med nummerlappen på stigbygeln... Om jag bara har nummerlapp till tränset med mig har jag satt den på höger sida eftersom rosetter sätts på hästens vänstra sida. :p
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Anledning till att jag frågar. Tog Grönt kort vid 13 års ålder, alltså sex år sedan. Ska nu göra min första lokala start. Men tack för ditt svar! Så det räcker inte bara om man har nummerlappen på schabraket? :confused:
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Eftersom nummerlappen måste vara synlig på hästen hela tiden (förutom när den står i transporten/boxen) så kan det vara bra att ha en extra så man inte behöver ha sadeln på hela tiden :)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

KL

Läser en propp för Tenhults lokala dressyr den 20 mars. Där står det att tävlingen rids i ridhus 20x80.

Då till min dumma fråga;
Man rider bara på 20x40 som programmet är gjort för eller? (LB:1)

Tror du har läst lite fel, det är 40x80 ridhuset är
banan du tävlar på med staket är 20x40 sedan får framridning plats i samma ridhus på en egen bana. :)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Vaah? Ett ridhus som är 40 meter brett?? :eek: Det har jag aldrig hört talas om...
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Det var ju nån som hade lagt in bilder på ett sånt här nånstans, dom löshoppade längs kortsidan! haha Såg helflummigt ut att bokstaven C var mitt i löshoppningen liksom.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 223
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 275
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 144
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp