Hopptönt på dressyrbanan

Problematisk

Trådstartare
Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter. Som en bonus är hon även välutbildad i dressyr och tycker det är KUL! Det är lite nytt för mig, eftersom de ponnyer jag haft antingen tyckt att dressyr är djävulens påfund eller så har jag fått utbilda dem själva. Även om de blivit rätt utbildade så känner jag att det är skillnad att sitta på en häst som redan KAN. Självklart finns det massor att jobba på, det gör det ju alltid. Men det här är första gången jag köpt en "färdig" häst, om ni förstår vad jag menar.

Vad jag vill komma fram till med den här långa introduktionen, är att jag börjat få upp ögonen för dressyren. Jag börjar så smått fundera på att ställa upp i nån tävling i framtiden :nailbiting:
Men eftersom jag är HELT grön på det här (typ, två klubbtävlingar med ridskoleponny för hundra år sedan) så har jag lite frågor ni dressyrkunniga säkert kan hjälpa mig med :)

1. Det här med program. Jag har nåt svagt minne av att det fanns LC:1 och LC:2. Är det fortfarande så? Vad är lättast? Finns programmen nånstans att se så man kan träna in dem? Förnyas programmen varje år eller är det samma? Hur lång tid, ungefär, tar det att rida ett program?
2. Utrustning! Har jag tur passar ponnyns dressyrsadel. Om inte - får jag tävla i hoppsadel? Blir jag utskrattad om jag gör det? Är kavaj krav på lokal? Har alla vitt schabrak, är det normen? Vilka nosgrimmor får man ha? Får man rida utan? Får man ha röd rosett i svansen på framridningen resp. inne på banan? Måste man ha ridstövlar eller är det okej med skor + chaps? Handskar, har man det? Vilken färg?
3. Något jag har många fördomar om - utseende :crazy: Är alla som tävlar dressyr smala, snygga, välsminkade och med eventuellt långt hår i en prydlig knut med hårnät och bling? Är alla hästar knoppade? Isåfall, vad är vanligast - få stora eller fler små? Får man ha såna roliga blingsnoddar eller är det bara typ svarta "osynliga" som gäller? Svansen, ska den flätas? Hur mycket tittar domaren på själva utseendet på ekipaget?
4. Övrigt. Visst brukar det vara fasta starttider i dressyr? Brukar de hållas? Hur långt innan sin start bör man vara på plats? Är det stelt och viskningar på dressyrtävlingar, eller är det lite mer chill som på hopptävlingar? Hur brukar ni lägga upp en tävlingsdag? Något särskilt att tänka på för mig som total nybörjare inom tävlingsgrenen dressyr?
 
1. LC:1 och LC:2 finns fortfarande, ja. Jag skulle väl säga att de och LB:1 är de lättaste programmen, det beror mycket på vilken häst man har och vad man har lätt för som ryttare. Programmen finns på ridsportförbundets hemsida och sedan finns det några olika sidor där man kan plugga in programmen genom att se dem "ritade". Programmen byts ut ibland, men inte varje år. De lätta programmen tar väl ca 4-5 min om jag inte minns fel.

2. Ja, du får tävla i hoppsadel och nej, du blir inte utskrattad. Inte på lokal nivå iallafall. Det är kavajkrav from. lokal tävling. De flesta har vitt schabrak men många har också annan färg. Du måste ha nosgrimma, de allra flesta är tillåtna. Kolla i TR om du är osäker. Ja, man får ha röd rosett på banan, och på framridningen går det såklart bra. Benskydd och spö däremot får du inte ha på banan. På lokal och regional nivå får du ha skor och shortchaps utan fransar. Du får själv bestämma om du vill ha handskar eller inte och vilken färg kvittar.

3. Alla som tävlar dressyr är inte snygga, nej Men det är en bedömningssport och därför är utseendet viktigt. De flesta sätter upp håret i knut eller liknande, det ser snyggast ut. Nästan alla hästar är knoppade med lite större/fluffigare knoppar än vad de flesta hoppryttare skulle göra. Du får ha blingsnoddar men inte rosetter. Jag kan ha fel, men jag tror inte att man får fläta svansen. Har aldrig sett någon göra det iallafall.

4. Vissa tävlingar är det fasta tider, andra inte. Ja, de brukar alltid hållas och är det fasta rider så är det ju hela grejen med dem ;) Kom så långt innan som du behöver rida fram? Det beror ju helt på. Det är lugnare på dressyrtävlingar än hopptävlingar. Framför allt är det oftast mycket färre hästar på framridningen :D
 
1. LC:1 och LC:2 finns fortfarande, ja. Jag skulle väl säga att de och LB:1 är de lättaste programmen, det beror mycket på vilken häst man har och vad man har lätt för som ryttare. Programmen finns på ridsportförbundets hemsida och sedan finns det några olika sidor där man kan plugga in programmen genom att se dem "ritade". Programmen byts ut ibland, men inte varje år. De lätta programmen tar väl ca 4-5 min om jag inte minns fel.

2. Ja, du får tävla i hoppsadel och nej, du blir inte utskrattad. Inte på lokal nivå iallafall. Det är kavajkrav from. lokal tävling. De flesta har vitt schabrak men många har också annan färg. Du måste ha nosgrimma, de allra flesta är tillåtna. Kolla i TR om du är osäker. Ja, man får ha röd rosett på banan, och på framridningen går det såklart bra. Benskydd och spö däremot får du inte ha på banan. På lokal och regional nivå får du ha skor och shortchaps utan fransar. Du får själv bestämma om du vill ha handskar eller inte och vilken färg kvittar.

3. Alla som tävlar dressyr är inte snygga, nej Men det är en bedömningssport och därför är utseendet viktigt. De flesta sätter upp håret i knut eller liknande, det ser snyggast ut. Nästan alla hästar är knoppade med lite större/fluffigare knoppar än vad de flesta hoppryttare skulle göra. Du får ha blingsnoddar men inte rosetter. Jag kan ha fel, men jag tror inte att man får fläta svansen. Har aldrig sett någon göra det iallafall.

4. Vissa tävlingar är det fasta tider, andra inte. Ja, de brukar alltid hållas och är det fasta rider så är det ju hela grejen med dem ;) Kom så långt innan som du behöver rida fram? Det beror ju helt på. Det är lugnare på dressyrtävlingar än hopptävlingar. Framför allt är det oftast mycket färre hästar på framridningen :D

Tack så jättemycket för dina svar! Nu är det iallafall lite klarare :)
 
Hm okej, jag letade reda på dressyrprogrammen. Är det ingen halt och hälsning i början av programmet längre? Travar man bara på medellinjen och börjar rida direkt?

Sen kollade jag på tdb och det verkar som att det enda LC-programmet som anordnas häromkring är LC:1, så där har jag inte så mycket att välja på. Såg att det innehåller serpentiner och det får jag aldrig till :o Vet aldrig hur man ska rida i hörnen under serpentinerna sas.

Tur att det är flera månader kvar innan tävlingarna drar igång igen, så kanske jag hinner lära mig lite iallafall :D
 
Hm okej, jag letade reda på dressyrprogrammen. Är det ingen halt och hälsning i början av programmet längre? Travar man bara på medellinjen och börjar rida direkt?

Sen kollade jag på tdb och det verkar som att det enda LC-programmet som anordnas häromkring är LC:1, så där har jag inte så mycket att välja på. Såg att det innehåller serpentiner och det får jag aldrig till :o Vet aldrig hur man ska rida i hörnen under serpentinerna sas.

Tur att det är flera månader kvar innan tävlingarna drar igång igen, så kanske jag hinner lära mig lite iallafall :D
Är det ingen halt i programmen så är det så det ska ridas. Det är numera ingen halt i LättC-programmen för att det var för många hästar/ponnyer som inte kom igång ordentligt efter halten.

Har du ingen dressyrtränare som du kan fråga? Annars rekommenderar jag att verkligen läsa TR, både I (gemensamma) och TR II (dressyr) och komma ihåg att dressyrreglementet reglerar det som är tillåtet. Saker som inte står i TR är helt enkelt inte tillåtet.

Lycka till!
 
Är det ingen halt i programmen så är det så det ska ridas. Det är numera ingen halt i LättC-programmen för att det var för många hästar/ponnyer som inte kom igång ordentligt efter halten.

Har du ingen dressyrtränare som du kan fråga? Annars rekommenderar jag att verkligen läsa TR, både I (gemensamma) och TR II (dressyr) och komma ihåg att dressyrreglementet reglerar det som är tillåtet. Saker som inte står i TR är helt enkelt inte tillåtet.

Lycka till!

Det fetade: :D Ser framför mig ett litet russ som parkerar på medellinjen och sen står kvar där :D

Min dressyrtränare är tyvärr inte så insatt i tävlingsvärlden. Hen är bra att rida för och har mycket bra dressyrövningar och så, men programridning och tävling struntar hen rätt högaktningsfullt i. Har iofs några dressyrintresserade stallkamrater men jag vill inte tjata ut dem :o:angel:
 
Vet aldrig hur man ska rida i hörnen under serpentinerna sas.

Hörnen skall inte vara hörn, de skall vara en del av bågen. Serpentinen börjar där programmet säger (dvs...ehhh.... C eller A) och bågen utgår därifrån och hela vägen till mitten på andra kortsidan, och hörnet skall inte ridas.
 
Hörnen skall inte vara hörn, de skall vara en del av bågen. Serpentinen börjar där programmet säger (dvs...ehhh.... C eller A) och bågen utgår därifrån och hela vägen till mitten på andra kortsidan, och hörnet skall inte ridas.

Kan man tänka lite att man typ ska "gena" i hörnen? Som en halv volt liksom? Tycker hur jag än gör så känns det på nåt sätt fel.

Kommer ihåg min första dressyrritt någonsin. Red nån av de snällaste b- eller c-ponnyerna som väl gjorde det mesta själv, skrapade ihop typ 44% och i det programmet var det serpentinbågar kommer jag ihåg. Kommentaren på det momentet var "Felaktiga vägar, titta i en ridbok hur du ska rida" :o:D
 
Kan man tänka lite att man typ ska "gena" i hörnen? Som en halv volt liksom? Tycker hur jag än gör så känns det på nåt sätt fel.

Kommer ihåg min första dressyrritt någonsin. Red nån av de snällaste b- eller c-ponnyerna som väl gjorde det mesta själv, skrapade ihop typ 44% och i det programmet var det serpentinbågar kommer jag ihåg. Kommentaren på det momentet var "Felaktiga vägar, titta i en ridbok hur du ska rida" :o:D
Även vägar och de olika momenten står i TR hur de ska ridas (Serpentinbågar är moment 241 i TR II). Är du osäker på vägarna kan du kolla på Stallbacken.
 
Kan du inte tänka att du ska rids första bågen precis som du rider bågen i mitten?
Kan man tänka lite att man typ ska "gena" i hörnen? Som en halv volt liksom? Tycker hur jag än gör så känns det på nåt sätt fel.

Kommer ihåg min första dressyrritt någonsin. Red nån av de snällaste b- eller c-ponnyerna som väl gjorde det mesta själv, skrapade ihop typ 44% och i det programmet var det serpentinbågar kommer jag ihåg. Kommentaren på det momentet var "Felaktiga vägar, titta i en ridbok hur du ska rida" :o:D
 
Okej, nu har jag suttit och läst lite i dressyr-TR. Av nån anledning är det utrustningen jag nojar mig mest över, som om det kommer vara vårt största problem :rofl:

Iallafall. Det står "Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt polotröja eller skjorta med knäppt krage. Slips eller plastrong får användas." Nu är det ju många tävlingstoppar som har knäppning eller dragkedja i bak, och som är i funktionsmaterial och inte sådär som iallafall jag tänker en "klassisk tävlingsskjorta". Får man ha en sån tröja? Rider många/alla med slips eller plastrong på lokala tävlingar eller är det mer på högre nivå?

Under tillåtna bett står "2. a, b, c Tränsbett tvåledat med rörliga ringar. Mittdel rörlig med rundad utform - ning. Också tillåtet med fasta ringar." Tvåledat = det vi till vardags kallar tredelat, eller hur? Att det är två "leder" i bettet liksom? Så ett vanligt tredelat med fasta ringar får man ha?
"8. Hanging cheek snaffle. Endast tillåtet enledat" Baucherbett. Får det inte vara tredelat? Varför inte?

"Sadelgjord med magplatta som har tryckfördelande funktion är tilllåten, se www.ridsport.se." Nu har ju jag vanlig hoppgjord, den är inte nån speciell tryckfördelande. Betyder det att jag inte får ha den utan måste skaffa en annan gjord?

"Vojlock/schabrak av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock/schabrak eller under vojlock/schabrak." Med dämpande mellanlägg, menas det typ fårskinnspad, memory foam pad och liknande då?
 
Och en sak till! På lokal tävling. Brukar man få komma in på banan och rida runt innan startsignal, isåfall, hur lång tid har man på sig att starta? Eller brukar man få startsignal och direkt rida in vid A och påbörja programmet?
Det kanske inte ens heter startsignal i dressyr, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.
 
Iallafall. Det står "Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt polotröja eller skjorta med knäppt krage. Slips eller plastrong får användas." Nu är det ju många tävlingstoppar som har knäppning eller dragkedja i bak, och som är i funktionsmaterial och inte sådär som iallafall jag tänker en "klassisk tävlingsskjorta". Får man ha en sån tröja? Rider många/alla med slips eller plastrong på lokala tävlingar eller är det mer på högre nivå?

Ja, du får ha knäppning bak. Det man inte får ha är en topp som är uppknäppt. Den skall täcka dig hela vägen upp till halsen. Några rider med slips/plastrong på lokal nivå, men långt ifrån alla.

Tvåledat = det vi till vardags kallar tredelat, eller hur? Att det är två "leder" i bettet liksom? Så ett vanligt tredelat med fasta ringar får man ha?
"8. Hanging cheek snaffle. Endast tillåtet enledat" Baucherbett. Får det inte vara tredelat? Varför inte?

Nej, Baucherbett får inte vara tredelat. För att TR säger det. Typ.

"Sadelgjord med magplatta som har tryckfördelande funktion är tilllåten, se www.ridsport.se." Nu har ju jag vanlig hoppgjord, den är inte nån speciell tryckfördelande. Betyder det att jag inte får ha den utan måste skaffa en annan gjord?

Ja, du behöver skaffa en ny. Man får inte rida med sk magplatta, men en gjord som är bredare i mitten eller tex den där konstiga sköldpaddan som prestige har är ok.

"Vojlock/schabrak av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock/schabrak eller under vojlock/schabrak." Med dämpande mellanlägg, menas det typ fårskinnspad, memory foam pad och liknande då?

Precis.

Och en sak till! På lokal tävling. Brukar man få komma in på banan och rida runt innan startsignal, isåfall, hur lång tid har man på sig att starta? Eller brukar man få startsignal och direkt rida in vid A och påbörja programmet?
Det kanske inte ens heter startsignal i dressyr, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.

Man skall få möjlighet att visa hästen banan innan man får startsignal. Detta sker antingen genom att man blir insläppt på banan eller att man får rida runt den. Hur det är varierar från tävling till tävling och beror på förutsättningarna på den aktuella tävlingsplatsen. Hur lång tid beror lite på också.

Sen får man startsignal, oftast klocka eller visselpipa och ibland även kommentaren "Elo - var så god att rid", och då har man 40 sekunder på sig att börja uppridningen.
 
Åk på en dressyrtävling och titta! Det ihop med TR svarar nog på de flesta av dina frågor. Erbjud dig som funktionär så lär du dig ännu mer. Domarsekreterare kan vara lärorikt, men även att stå vid insläppet eller i sekretariatet.
 
Jag kan tillägga att tre av frågorna i inlägg #15 har vi i stallet behövt ställa till/diskutera med överdomare detta år, trots att vi (kollektivt) är ganska vana dressyrryttare.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: Billy
·
Ridning Jag skulle gärna vilja att ni delade med er av era tankar gällande ridning av äldre hästar. Jag är medveten om att man får se till både...
2
Svar
23
· Visningar
11 975
Senast: Skjøldur
·
Dressyr Hade tänkt vara med på en klubbdressyr nu den 13:e maj. Frågan är om jag ska ta LC:1 eller LB:1 (finns bara de att välja på). Han är...
2
Svar
31
· Visningar
4 591
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp