Ett par frågor ang. dressyrtävling

Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Tänk på att försöka ha kul och slappna av och skit i resten, det viktigaste med första tävlingen är att det blir en rolig upplevelse för både dig och hästen:)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Laholm har ett ridhus som är

När dom har hopptävlingar inomhus är det framhoppning och tävlingsbanan i samma ridhus. Vi dressyr kan de ha två banor parallellt alternativt en 20*60 +framridning. Jag skulle tro att deras ridhus är 40*70.
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

:) Tävlingen är till helgen, vi ska göra vårt bästa! Målet är att nå 60%, men jag är medveten om att det även kan gå mkt sämre. Allt beror på hur hästen känns. Hon kmr t.ex. bli mkt spänd framför domaren (läskigt!), dra upp huvudet och stå emot lite. Höergaloppen är inte helt 100 än, likaså övergångarna från galopp. Men jag ser detta som en start, ett utgångsläge. Efter den här tävlingen vet jag vad vi ska träna extra på och förbättra! =)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Du får rida med "blingbling" pannband och bling på hela tränset om du vill så länge det är läder under.. Det får alltså inte vara en länk eller något som pannband.. Måste alltid vara läder under :)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Du får rida med "blingbling" pannband och bling på hela tränset om du vill så länge det är läder under.. Det får alltså inte vara en länk eller något som pannband.. Måste alltid vara läder under :)

Nej, det är bara tillåtet med bling på pannbandet. Inte någon annan stans på tränset. Det står i TR att pannbandet får dekoreras diskret men det står inget om resten av tränset och därför är det inte tillåtet.
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Sv: Jag har dock beslutat mig för att skippa blingbling-pannbandet. Tar istället det med guld-strass då tränset har mässingspännen. Ser snyggare ut med allt i samma färg :)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Då var debuten avklarad. Överlag helt ok. Red LB:1 och fick 57 %. Hästen kändes bra på framridningen, men inne på banan blev hon spänd för domaren. Tappade därför all energi och framåtbjudning samt blev ostadig i formen. Tack alla för svaren på frågorna! Allt fungerade bra :)

Bjuder på ett par bilder

emt_0935_138533650.jpg


emt_1014_138533283.jpg


emt_1009_138533913.jpg


emt_1025_138532418.jpg
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Så fina ni är! Det var väl en bra debut, nu blir det bara bättre. Landade på ung samma procent min första av samma orsaker, är inte helt ovanligt att hästen tappar bjudningen inne på banan:)
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Ser jättetrevlig ut!

Min hopponny bjöd som bara den på dressyrstaketet de första gångerna, kom in taktandes och letade hinder... Han tappade dock inte bjudningen, utan gick knappt att bromsa... :crazy:

Ser ut att vara en jättetrevlig häst! Som Minstral också skrev, nu kan det bara bli bättre! :D
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Tack båda! :) Hästen är 17 år och f.d hopphäst. Hon blev nog lite besviken när hon insåg att det var tävlingsdax utan hinder ;) Nu siktar vi på bättre nästa gång, då ska jag tävla två klasser, så förhoppningsvis är hon mer avspänd andra klassen :D
 
Sv: Ett par frågor ang. dressyrtävling

Ser fint ut! Du har bra grundsits!

Tips till nästa tävling; förbered dig inte på att hon blir spänd för domaren : P mkt av deras spöken kommer från oss ryttare.. träna gärna på detta hemma till nästa gång, ha lite annorlunda miljö eller så, så får ni båda träna på att behålla fokus (på vägen) trots konstiga företeelser.

Bra första tävling och bättre kommer det att bli! Lycka till =)
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 223
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 276
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 144
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp