Ett perfekt avtryck

phie

Trådstartare
Att det blir avtryck på schabraket eller vojlocken när man ridit är ett bra sätt att få reda på lite mer om hur ens sadel ligger an mot hästen, vad jag har förstått. Men, vad jag inte har fått grepp om är hur ett perfekt avtryck ser ut.

Har någon bildexempel och kan förklara varför avtrycket är ett bra sådant? Någon kanske kan visa ett bättre och ett sämre avtryck så att man får se skillnaden?

Sv: Ett perfekt avtryck

Jag har tyvärr ingen bild men ett perfekt avtryck ska vara lika smutsigt överallt inga tomma fläckar heller. Man ska se avtrycket där bossorna legat emot och kunna se två bossor eller hur man ska säga.

Jag ställde precis samma fråga i en annan tråd men fick inte många svar. Jag undrar fortfarande.

Här är en bild på min rätt svettiga häst. Kanske inte så bra vinkel dock...

16495196.jpg

Jag efterlyste bilder på det avtryck schabraket får :) Fin häst, dock!

Haha, åh fan! Jag är tydligen inte helt läskunnig så här dags på dygnet, efter en lång arbetsdag! :D

http://www.pixbox.se/pic_show_id14747941.html Efter 1/2 ridning, det borde varit ett avtryck här av nåt slag för så ren är inte min häst. Sadeln som satt på var helt OK formmässigt förutom att den var för smal så jag misstänker att trycket blev för stort därav inget tryck.

http://www.pixbox.se/pic_show_id15369749.html Ett avtryck med annan sadel som är så nära perfekt man kan komma på denna häst. Det finns dock två ljusare fläckar som inte har samma tryck som resten, detta får han i allt, bomlöst som bomsadel och det kommer just där han har sin tyngpunkt och där han är som lägst i sin rygg. Jag tror det försvinner med tiden då han får mer styrka att komma upp mer även med området kring och precis bakom manken.
Så förutom det så är detta ett perfekt avtryck enl. mina mått sett.

Detta är avtryck efter sadlar som inte enl. mått legat perfekt.

Senast ändrad:

Intressant att se :bow: Det ska alltså bli väldefinierade och jämna märken på schabraket om sadeln ligger bra?

Nummer ett är att avtrycket är så jämt som möjligt och lika på båda sidor. Tydligheten kan variera, är dock mer orolig om inget avtryck finns och jag vet att sadeln borde gett det för att den ligger tight likväl om man kan se sadeln bossor i hästens rygg efter ritt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?