Ett pissigt problem

Jag har varit en nervös/säkerhets kissare. Jag har tagit mig ur det för det mesta.

Jag gissade flera gånger innan sänggående och sen när jag gick och la mig minst 3 gånger. Kissade innan jag skulle göra något typ ridlektion, gå till kompisen (som bor 5 minuter bort - och har toalett), innan varje lektion i skolan, innan jag gick utanför dörren, innan bio under bio och efter bio, innan maten och efter maten m m. Blev mycket kissande 🙄

Jag tröttnade och framförallt skämdes jag jättemycket. Jag var alltid den alla får vänta på, och sen den där galna stressen över att tänka på när jag kan kissa osv. Det beteendet gör en ju mer nervös och osäker, så det är så himla onödigt 😅

Tyvärr ledde det dessutom till att jag inte drack något, det var tre klunkar till frukost, lunch och middag - aldrig något mer. För då måste jag kanske kissa hela tiden och det är pinsamt... Hur dumt som helst.

Jag började hemma. Typ på helger när jag visste att jag inte skulle göra något. Jag hällde i mig minst en liter de dagarna, i början. När jag blev kissnödig och ville gå på toa väntade jag först 5 minuter innan jag fick gå på toa. Sen tio, sen femton osv.
Jag försökte sluta dricka vatten innan 19:30 för att ge mig en ärlig chans, och sen gick jag på toa en gång innan jag gick och la mig. Blev jag kissnödig då tvingade jag mig att vänta 30 minuter. I bland hade jag en dålig dag och gick ändå och kissade efter 30 minuter, i bland hade jag en bra dag och somnade för att vakna dagen efter och känna mig som att jag hade vunnit ett maraton :D
De bra dagarna blev bara fler och fler och till slut var den där konstiga tanken på att "jag måste nog kissa igen?" borta.
Tror jag genom den "träningen" lärde mig när jag faktiskt var kissnödig och när det var huvudet som spökade.

Sen började jag med enkla saker utanför hemmet. Typ inte gå på toa innan jag ska till kompisen som bor 5 minuter bort, eller inte kissa när jag anländer på en restaurang osv.

Nu skulle jag säga att jag är okej med hur mycket jag kissar, även om jag i bland när jag ska göra något som gör mig nervös gärna vill kissa innan (ridlektioner kissar jag alltid innan). Men jag har till och med kunnat börja släppa de gångerna när jag inte känner mig kissnödig. Det är så himla skönt!
 
Jag är också en sån. Alltid varit. Måste kissa det sista jag gör innan jag ska åka buss osv. Eller sova. Om jag kissar och sen borstar tänderna, eller om jag gör något annat ett par minuter mellan kissande och sänggåendet så måste jag kissa igen. På fotbollsmatcher måste jag komma dit, kissa, byta om, kissa, Uppvärmning, kissa. Sen match. Halvtidsvila. Kissa. Slut match, kissa 😂
 
I mitt fall är det nog bara något psykologiskt, har ingen direkt smärta (inget jag tänker på i alla fall).
Har inte druckit något nu på några timmar, tänkte se va som händer om jag kan gå å lägga mig och somna utan att springa på toan en miljon gånger innan.
Det är inte så bara men då är det värt att prova att träna.
Det tranbärskapslar gör är att de gör urinen "snällare". Tranbärskapslar rekommenderas ofta vid urinbesvär och kan hjälpa även vid lättare urinvägsinfektioner och det kan alltså lindra den där känslan av att man måste kissa trots att man nyss gjorde det. Det är också viktigt att man verkligen kissar klart, inte sitter och stresskissar när man kissar utan kissar i lugn och ro. Låta det ta mer än en minut, båda fötterna i golvet och att sitta rakt upp och sedan luta sig framåt lite kan också hjälpa urinblåsan att tömma sig helt.
 
Jag tänker att det kanske kan vara en ofrivilligt betingad reflex, likt "nyckel-i-låset-kissnödigheten" som många får? (Alltså att man blir akut kissnödig så fort man kommer hem – jag hade det som liten, och då var det att jag såg vår brevlåda som utlöste kissnödigheten :D)

Det är ju en rimlig grej att kissa innan man lägger sig. Och innan man går på bio. Och innan tävling. Gör man det tillräckligt ofta så kommer kroppen till slut att bli beredd på vad som komma skall, lite som Pavlovs hundar :)

Att det bara kommer lite kiss kan ju vara för att du egentligen inte har så mycket i blåsan, eftersom att nödigheten mest sitter i huvudet. Det kan också vara så att du liksom vant kroppen vid att bli kissnödig några gånger på raken, tänker jag.

Om det är så att det inte är något fysiskt som orsakar dina besvär, och det låter ju inte som det, så tror jag (tyvärr) att det enda sättet att bryta cirkeln är att stå emot reflexen och försöka lära om. Intala dig själv att du inte behöver kissa. Det kan givetvis vara lättare sagt än gjort, men jag tror att du kan få bukt med det om du bara lyckas hålla ut ett tag :)
Jag blir inte akut kissnödig bara för att jag kommer hem.
Igår kväll var jag inte jättekissenödig, skulle egentligen gått å lagt mig när det kändes så, men dum som var jag var gick jag på toan å tänkte att om ja ändå ska va kvar uppe några timmar så blir det likadant.
Nepp det blev det inte, fick springa på toan 2 gånger efter det, satt ändå kvar vid datorn en bra stund och kämpade emot, men fick ge upp när det kändes alldeles för påträngande och det kom mer än bara några droppar då.
 
Det är absolut psykologiskt, men det gör det ju inte enklare egentligen ;) kroppen är helt enkelt superbra på att koppla ihop diverse saker med kroppsliga funktioner, jag måste alltid gå på toa om jag vaknar på natten, förr trodde jag att jag vaknade för att jag behövde gå på toa men jag har insett att det helt enkelt är kroppen som kopplat ihop grejerna, i perioder vaknar jag minst en gång i timmen på nätterna och du kan ju tänka dig hur kul det är till slut :grin:

Men jag fick till ett ofrivilligt experiment i hur snabbt man kan ta sig ur (och in) i såna här grejer!
Mitt i vintern gick nämligen min vattenpump sönder= hade ingen fungerande toalett, vi ordnade så att jag kunde spola några gånger per dag iaf men att okynnesspringa på toa gick inte, utan då fick jag gå ut i snön. 2 dagar senare kunde jag vakna på natten, bestämma mig för att jag inte va sugen på att stiga upp och dra på mig morgonrock för att gå ut och kissa och därmed somna om, 3 dagar efter att jag fått ny vattenpump va jag tillbaka till springa på toa varje gång jag vaknar.
Ungefär som sommaren 2018 när kommunen gick ut med att man skulle försöka använda så lite vatten som möjligt. Passade i och för sig på att gå mycket på toan under tiden jag var på jobbet på diverse företag i olika orter.
 
Det är mentalt tror jag, jag är likadan i perioder. Särskilt när jag sover ensam, sover jag med pojkvän så glömmer jag ofta bort att tänka på hur "kissnödig" jag är 😅
 
Det är inte så bara men då är det värt att prova att träna.
Det tranbärskapslar gör är att de gör urinen "snällare". Tranbärskapslar rekommenderas ofta vid urinbesvär och kan hjälpa även vid lättare urinvägsinfektioner och det kan alltså lindra den där känslan av att man måste kissa trots att man nyss gjorde det. Det är också viktigt att man verkligen kissar klart, inte sitter och stresskissar när man kissar utan kissar i lugn och ro. Låta det ta mer än en minut, båda fötterna i golvet och att sitta rakt upp och sedan luta sig framåt lite kan också hjälpa urinblåsan att tömma sig helt.
Stresskissar är inget jag gör, brukar mest sitta kvar tills det känns färdigt.
 
Jag har varit en nervös/säkerhets kissare. Jag har tagit mig ur det för det mesta.

Jag gissade flera gånger innan sänggående och sen när jag gick och la mig minst 3 gånger. Kissade innan jag skulle göra något typ ridlektion, gå till kompisen (som bor 5 minuter bort - och har toalett), innan varje lektion i skolan, innan jag gick utanför dörren, innan bio under bio och efter bio, innan maten och efter maten m m. Blev mycket kissande 🙄

Jag tröttnade och framförallt skämdes jag jättemycket. Jag var alltid den alla får vänta på, och sen den där galna stressen över att tänka på när jag kan kissa osv. Det beteendet gör en ju mer nervös och osäker, så det är så himla onödigt 😅

Tyvärr ledde det dessutom till att jag inte drack något, det var tre klunkar till frukost, lunch och middag - aldrig något mer. För då måste jag kanske kissa hela tiden och det är pinsamt... Hur dumt som helst.

Jag började hemma. Typ på helger när jag visste att jag inte skulle göra något. Jag hällde i mig minst en liter de dagarna, i början. När jag blev kissnödig och ville gå på toa väntade jag först 5 minuter innan jag fick gå på toa. Sen tio, sen femton osv.
Jag försökte sluta dricka vatten innan 19:30 för att ge mig en ärlig chans, och sen gick jag på toa en gång innan jag gick och la mig. Blev jag kissnödig då tvingade jag mig att vänta 30 minuter. I bland hade jag en dålig dag och gick ändå och kissade efter 30 minuter, i bland hade jag en bra dag och somnade för att vakna dagen efter och känna mig som att jag hade vunnit ett maraton :D
De bra dagarna blev bara fler och fler och till slut var den där konstiga tanken på att "jag måste nog kissa igen?" borta.
Tror jag genom den "träningen" lärde mig när jag faktiskt var kissnödig och när det var huvudet som spökade.

Sen började jag med enkla saker utanför hemmet. Typ inte gå på toa innan jag ska till kompisen som bor 5 minuter bort, eller inte kissa när jag anländer på en restaurang osv.

Nu skulle jag säga att jag är okej med hur mycket jag kissar, även om jag i bland när jag ska göra något som gör mig nervös gärna vill kissa innan (ridlektioner kissar jag alltid innan). Men jag har till och med kunnat börja släppa de gångerna när jag inte känner mig kissnödig. Det är så himla skönt!
Har aldrig haft något problem med det innan, när jag växte upp var det normalt. Det är nu på senare år som det uppkommit med okynneskissandet.
Kan likt dig också springa på toan flera gånger innan en ridlektion, har kommit till den punkten att just en ridlektion funkar även om jag inte går på toan, för när ja väl sitter på hästryggen känner ja inte det så väl och ridlektionen tar max 1 timme.

Mitt största problem är när jag ska sova, känner jag mig kissenödig går det knappt att tänka på något annat, kvittar hur ja lägger mig och försöker få bort känslan, sen hjälper det inte att jag har svårt att sova normalt sett, när det är som värst tar det över 2 timmar innan jag somnar. Bra dagar tar det runt 20-30 min om jag inte har den där kissenödig känslan förstas.

Försökte utmana mig själv igår när det började bli dax för sängen, var egentligen inte så kissenödig och med facit i hand skulle jag inte gått på toan då utan bara låtit det vara. Jag gick på toan, tömde blåsan, var ändå uppe några timmar till, men blev kissenödig och när det väl blev dax att gå igen var det inte några droppar som kom.
Ska göra ett nytt försök ikväll å se om jag kan skippa att gå på toan när jag inte känner mig så nödig och se vad som händer.

Känns som om jag väl börjar gå på toan så triggar det efterföljande besök, konstigt nog bara när jag är hemma. Är jag på jobbet är det inte så, då gör jag klart besöket och sen får det vänta tills nästa gång jag har tillgång till toa, vilket idag inte är det smidigaste med tanke på coronan och många företag som inte lånar ut sin toa längre till chaufförer. Har i värsta fall fått bli några p-fickors kissning mellan bil och släp när det inte finns skog att gömma sig i, men då trycker det på i dom lägena. 🙈 😅
 
Ungefär som sommaren 2018 när kommunen gick ut med att man skulle försöka använda så lite vatten som möjligt. Passade i och för sig på att gå mycket på toan under tiden jag var på jobbet på diverse företag i olika orter.
Fast sommaren 2018 var det garanterat inte bara din kommun som gick ut med att spara på vattnet det var brist i stora delar av Sverige Inte alls jämförbart med att faktiskt inte ha en fungerande toalett vintertid
 
Kanske en totalt idiotisk fråga men...
Måste ni omedelbart kissa när ni är nödiga?
Jag kan gå och vara kissnödig länge. Det stör inte nämnvärt. Eller hålla på med något och inte vilja avbryta för toabesök, alltså går jag när jag är färdig.
 
Fast sommaren 2018 var det garanterat inte bara din kommun som gick ut med att spara på vattnet det var brist i stora delar av Sverige Inte alls jämförbart med att faktiskt inte ha en fungerande toalett vintertid
Du missar hela poängen märker jag med vad jag försökte förmedla. Men visst att inte kunna kissa hemma för att spara på vattnet med fungerade vatten är inte samma som en som inte har vatten vintertid. 🙄
 
Jag är likadan.

Kissar innan jag ska lägga mig, borstar tänderna, kissar igen och sedan kanske en gång till. Det känns som om jag är ”klar” varje gång, men sedan kommer det ändå när jag sätter mig igen. Kan vara likadant när jag ska iväg. Sedan kan jag hålla mig hela dagen om jag inte är hemma. Men det är nog någon slags stresskissning, jag har en liten noja på kvällen att jag ska kissa på mig på natten om jag inte går på toa innan. Inte för att det har hänt, men det finns ändå med i bakhuvudet och har gjort i många år.

Ibland har jag även funderat på om det hänger ihop med att jag nästan alltid har med mig telefonen in på toaletten och att jag kanske fokuserar mer på den än på att verkligen kissa ordentligt.

Nu är jag så van att ha det såhär men det vore ju skönt att slippa det.
 
Trängningsinkontinens har jag
Men jag har haft samma problem som dig. Kunde kissa 10-20 gånger per natt innan jag somnade även om det bara kom nån droppe.
Började med att distrahera mig. Låg och planerade vad jag skulle göra om jag vann på lotto mm
Sen somnade jag och sov till morgonen.
Numer är jag dessvärre inkontinent så blir jag för kissnödig så rinner det bara så nu är jag tillbaka till att kissa många gånger
 
Här kommer ett radikalt förslag som jag har full förståelse för om man inte vill prova. 😁

När du känner impulsen att gå upp och nervöskissa, lägg en handduk under dig och låt det komma. Det som med största sannolikhet kommer att hända är att du upptäcker att det är heeeelt omöjligt. De flesta av oss har så starka hålla-sig-reflexer både vid vakenhet och sömn att det är omöjligt att kissa på sig med flit ens vid jättekissnödighet. Att rent praktiskt inse detta, att man är helt safe, kanske kan göra det lättare att ignorera problemet. 😊
 
Här kommer ett radikalt förslag som jag har full förståelse för om man inte vill prova. 😁

När du känner impulsen att gå upp och nervöskissa, lägg en handduk under dig och låt det komma. Det som med största sannolikhet kommer att hända är att du upptäcker att det är heeeelt omöjligt. De flesta av oss har så starka hålla-sig-reflexer både vid vakenhet och sömn att det är omöjligt att kissa på sig med flit ens vid jättekissnödighet. Att rent praktiskt inse detta, att man är helt safe, kanske kan göra det lättare att ignorera problemet. 😊
Den risken är jag inte villig att ta, inte i sängen. Sjukt svårt att tvätta en madrass, kommer det mycket rinner det igenom handduken. Inget alternativ för mig.
 
Jag är likadan.

Kissar innan jag ska lägga mig, borstar tänderna, kissar igen och sedan kanske en gång till. Det känns som om jag är ”klar” varje gång, men sedan kommer det ändå när jag sätter mig igen. Kan vara likadant när jag ska iväg. Sedan kan jag hålla mig hela dagen om jag inte är hemma. Men det är nog någon slags stresskissning, jag har en liten noja på kvällen att jag ska kissa på mig på natten om jag inte går på toa innan. Inte för att det har hänt, men det finns ändå med i bakhuvudet och har gjort i många år.

Ibland har jag även funderat på om det hänger ihop med att jag nästan alltid har med mig telefonen in på toaletten och att jag kanske fokuserar mer på den än på att verkligen kissa ordentligt.

Nu är jag så van att ha det såhär men det vore ju skönt att slippa det.
Kissa på mig under natten är nog inget jag brukar tänka på, snarare att jag vill kunna sova utan att känna mig kissenödig.

Igår va ja väldigt nära på att inte gå på toan innan sängen.
Snart kommer semestern och då kan jag verkligen utmana mig själv, lite svårare när jag jobbar då jag inte har så gott om tid, måste sova för att orka med att vara en körduglig chaufför.
Har testat lite olika strategier de senaste kvällarna, dels att försöka undvika te, för te gör mig alltid kissenödig efter en stund.
 
Har länge tänkt på att skapa den här tråden men skjutit på det, kanske dels för jag varit orolig för hur jag skulle bli bemött i och med att det är rätt så personligt, men här är jag nu. Friskt vågat hälften vunnet sägs det. 😅

Det är inget jätteallvarligt, snarare lite småjobbigt. Speciellt när jag ska gå och lägga mig.
Ska se om jag kan formulera mig och förklara så tydligt jag kan vad det är det rör sig om.

Om vi tar och börjar när jag ska gå och lägga mig, går jag alltid på toan och tömmer blåsan innan jag kryper ner i sängen. Ibland hinner jag inte mer än till sängen innan jag känner mig kissenödig igen och får gå tillbaka till toan, det kommer bara några få droppar, sen kan jag lägga mig och efter 20-30 min samma känsla igen med samma resultat.
Har provat någon gång att ignorera det och då blir det värre och nästa gång det gör sig påmint är det mer än bara några droppar.

Likadant kan det vara när jag ska gå på bio, då måste jag springa och "nervös kissa" flera gånger, för att sedan kunna sitta och se hela filmen utan att känna mig kissenödig. Likadant när det är någon tävling då måste jag "nervös kissa" flera gånger också innan jag sitter upp.

När jag jobbar har jag inga problem med det, kan hålla mig i flera timmar om så krävs.
Jag vet egentligen att jag kan sova trots den där känslan, för det gjorde jag en gång när jag sov över hos pappa. Vet jag låg i sängen med den känslan men ville inte gå på toan, då jag hade hört (tunna väggar) att pappa varit och gjort nr 2 (luktar inte tårta) och kunde sova hela den natten, men var väldigt nödig sen på morgonen förvisso.

Det jag funderar på är om det finns några knep för att inte tänka på det, just när jag ska gå och lägga mig är det som stör mig mest då jag vill komma till ro och sova, för jag kanske ska upp till jobbet dagen efter osv.
Vet även att mamma sagt en gång att det inte är bra att springa på toan så mycket då man kan få inkontinens besvär, inget jag känner av att jag har idag med tanke på att jag kan hålla mig i flera timmar utan problem.
Känns mer som det sitter i hjärnan på något sätt. Vill kunna bryta denna onda cirkel.

Hoppas jag lyckades formulera mig rätt nu, annars får jag försöka förklara mer. 🙈

Trodde att det bara var jag som höll på såhär! Måste alltid upp och kissa en gång efter jag har lagt mig. Och bio!!! Jag är precis sån!
Men det är bättre nu när vi bor i sommarstuga och man måste gå ut och sen in i ett annat hus för att kunna gå på toa. Då hindrar det lite. Men kan ändå vakna mitt i natten och behöva kissa. Fast jag inte behöver.
 
Kissa på mig under natten är nog inget jag brukar tänka på, snarare att jag vill kunna sova utan att känna mig kissenödig.

Igår va ja väldigt nära på att inte gå på toan innan sängen.
Snart kommer semestern och då kan jag verkligen utmana mig själv, lite svårare när jag jobbar då jag inte har så gott om tid, måste sova för att orka med att vara en körduglig chaufför.
Har testat lite olika strategier de senaste kvällarna, dels att försöka undvika te, för te gör mig alltid kissenödig efter en stund.

Det som funkat bäst för mig just vid insomningen är att jag berättar historier för mig själv (i huvet) oftast börjar jag tänka på min historia när jag går från toaletten för att lägga mig, det gör dels att man skapar en rutin för huvet att nu ska man sova och dels att man har nåt annat att tänka på. Funkar inte alltid men oftast så gör det faktiskt det, jag tror ofta att man annars lägger sig i sängen om börjar tänka "nu kommer jag snart behöva gå och kissa igen"
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 145
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
828
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp