Ett pissigt problem

Det som funkat bäst för mig just vid insomningen är att jag berättar historier för mig själv (i huvet) oftast börjar jag tänka på min historia när jag går från toaletten för att lägga mig, det gör dels att man skapar en rutin för huvet att nu ska man sova och dels att man har nåt annat att tänka på. Funkar inte alltid men oftast så gör det faktiskt det, jag tror ofta att man annars lägger sig i sängen om börjar tänka "nu kommer jag snart behöva gå och kissa igen"
Det har jag gjort sen jag var barn. Haft många olila fantasi historier genom åren. Kan bli kissenödig ändå när ja blundar och fantiserar, igår tror jag inte att jag behövde gå upp när ja väl lagt mig, även om ja sprang på toan några gånger innan ja väl kom till sängs.

Jobbigaste men effektivaste var nog när jag skulle sova i lastbilen och mitt inne i ett bostadsområde och ingen toa. Då kissa kag inte mycket och snöstorm på det också. 🙈😅
 
Trodde att det bara var jag som höll på såhär! Måste alltid upp och kissa en gång efter jag har lagt mig. Och bio!!! Jag är precis sån!
Men det är bättre nu när vi bor i sommarstuga och man måste gå ut och sen in i ett annat hus för att kunna gå på toa. Då hindrar det lite. Men kan ändå vakna mitt i natten och behöva kissa. Fast jag inte behöver.
Jag trodde nästan också jag var ensam först, känns på ett sätt skönt att veta att jag inte är det.
Fått en hel del bra råd, som jag ska ta och testa och se. Kanske mest var rätt bra att skriva här så ja fick en blåslampa i röven på att göra något åt det.

Som idag när jag skulle möta pappa vid den lokala pizzerian, gick på toan innan jag åkte och egentligen hade jag behövt gå en gång till, men tänkte ”va fan, i nödfall finns det toa på pizzerian” även om ja ville undvika att gå på den.

Jag höll mig hela vägen hem igen, även om ja drack en 33cl dricka och var på Ica å handlade efteråt. Kändes bra att bevisa för mig själv, det går bra ändå.
 
Du skulle ju kunna ta en binda/trosskydd på när du går och lägger dig (om du inte sover naken förstås).
Att tryggheten i att veta att något tar upp ev droppar om det skulle olyckas lite kan kanske göra att du somnar?
Värt att prova?
 
Du skulle ju kunna ta en binda/trosskydd på när du går och lägger dig (om du inte sover naken förstås).
Att tryggheten i att veta att något tar upp ev droppar om det skulle olyckas lite kan kanske göra att du somnar?
Värt att prova?
Problemet är inte att jag kissar ner mig eller att det kommer droppar. Snarare känslan att va kissenödig, som i sin tur gör att det är myclet svårare att somna även om jag försöker att inte tänka på det.
 
Jag vet att jag brukar tjata om ashwagandha, men det har hjälpt mig jättemycket mot detta. Köp en burk KSM 66 på hälsokosten och testa. Fyra kapslar per dag första månaden, sen kan du prova att gå ner på två. Jag upplever att det liksom tar udden av överväxeln på nervsystemet men utan att man tappar skärpan i vardagen. Bör alltså funka alldeles utmärkt för en yrkesförare, men testa på semestern om du är tveksam. En annan sak att testa på semestern är en Shewee, kräver övning men extremt smidigt att kunna ståkissa i vissa lägen. Man blir ju alltid extra kissnödig när det är bökigt att lösa.
 
Tack för att du startade den här tråden @TheRedLightning, den har fått mig att fundera över mitt eget säkerhetskissande! Jag skulle skjutsa avkommorna ikväll och var på väg att gå på toa just in case. Men så tänkte jag till, och insåg att det var helt onödigt för två mils körning. Skulle gå att låna en toa när vi var framme, och jag behövde ju inte gå förrän jag både handlat på vägen hem samt varit hemma en stund :)
 
Jag har haft ett liknande problem men vid ett annat tillfälle. För mig var det när jag skulle ut och springa. Märkte dock att det blev bättre med tiden när jag orkade ”lyfta upp” muskulaturen i bäckenbotten. När jag avslutade löprundan för dagen och slappnade av i bäckenet så kände jag dessa trängningar igen. Så jag körde en massa knipövningar och sakta men säkert har det blivit bättre.
Jag har fött fyra barn så mina problem kommer därifrån men förslappad bottenbäckenmuskelatur kan man få även utan att ha varit gravid.
När jag tränade upp muskulaturen så tränade jag knipövningar en till två gånger i timmen.
Så för min del hade mina trängningar en fysisk orsak. Var väldigt jobbigt att springa och vara kissnödig hela tiden. Kanske kontakta din vårdcentral för att utesluta en fysisk orsak?
 
Sök på din hälsocentral. En del har egna uroterapeuter men alla kan ta tag i ditt besvär och remittera dig vidare om det behövs.
Det skulle jag också rekommendera!
Jag har haft ett liknande problem men vid ett annat tillfälle. För mig var det när jag skulle ut och springa. Märkte dock att det blev bättre med tiden när jag orkade ”lyfta upp” muskulaturen i bäckenbotten. När jag avslutade löprundan för dagen och slappnade av i bäckenet så kände jag dessa trängningar igen. Så jag körde en massa knipövningar och sakta men säkert har det blivit bättre.
Jag har fött fyra barn så mina problem kommer därifrån men förslappad bottenbäckenmuskelatur kan man få även utan att ha varit gravid.
När jag tränade upp muskulaturen så tränade jag knipövningar en till två gånger i timmen.
Så för min del hade mina trängningar en fysisk orsak. Var väldigt jobbigt att springa och vara kissnödig hela tiden. Kanske kontakta din vårdcentral för att utesluta en fysisk orsak?

Svarar alla, för mig har jag inga problem att hålla mig, ett bra exempel är idag på jobbet. Gick på toan imorse vid 6:00, inte gått på toan sen nu för en liten stund sedan. I eftermiddag lär det bli något liknande. Sen brukar jag gå antingen innan jag ska cykla hem från jobbet eller när jag kommer hem.
Alla dessa besök blir bara ett, sen är det klart.

Det är sen när jag ska gå å lägga mig som det blir ”stresskissning”, kan då känna mig nödig och ut kommer endast några få droppar. Struntar jag i att gå på toan just då så blir det mer nästa gång.
Igår kämpade ja med att försöka somna trots känslan. Lyckades somna efter många om och men utan att gå på toan, så är rätt trött idag. 😴

Så är nog mer mentalt för min del.
 
Svarar alla, för mig har jag inga problem att hålla mig, ett bra exempel är idag på jobbet. Gick på toan imorse vid 6:00, inte gått på toan sen nu för en liten stund sedan. I eftermiddag lär det bli något liknande. Sen brukar jag gå antingen innan jag ska cykla hem från jobbet eller när jag kommer hem.
Alla dessa besök blir bara ett, sen är det klart.

Det är sen när jag ska gå å lägga mig som det blir ”stresskissning”, kan då känna mig nödig och ut kommer endast några få droppar. Struntar jag i att gå på toan just då så blir det mer nästa gång.
Igår kämpade ja med att försöka somna trots känslan. Lyckades somna efter många om och men utan att gå på toan, så är rätt trött idag. 😴

Så är nog mer mentalt för min del.
Det är ju mentalt för många. En uroterapeut kan hjälp dig hur du ska tänka och agera kring kissandet och det kan även finnas övningar att göra. Kolla om du kan få kontakt med en sådan :)
 
Svarar alla, för mig har jag inga problem att hålla mig, ett bra exempel är idag på jobbet. Gick på toan imorse vid 6:00, inte gått på toan sen nu för en liten stund sedan. I eftermiddag lär det bli något liknande. Sen brukar jag gå antingen innan jag ska cykla hem från jobbet eller när jag kommer hem.
Alla dessa besök blir bara ett, sen är det klart.

Det är sen när jag ska gå å lägga mig som det blir ”stresskissning”, kan då känna mig nödig och ut kommer endast några få droppar. Struntar jag i att gå på toan just då så blir det mer nästa gång.
Igår kämpade ja med att försöka somna trots känslan. Lyckades somna efter många om och men utan att gå på toan, så är rätt trött idag. 😴

Så är nog mer mentalt för min del.Men
Jag har inte heller haft problem att hålla mig, bara en konstant känsla av att vara kissenödig. I mitt fall inte vid läggdags utan när jag skulle ut och springa.
 
Jag har inte heller haft problem att hålla mig, bara en konstant känsla av att vara kissenödig. I mitt fall inte vid läggdags utan när jag skulle ut och springa.
Är dock själv inte konstant kissenödig, hade det varit så hade jag nog vänt mig till vården å undrat. Velar lite om ja ska dricka en kopp te nu eller inte.
 
Jag tror inte du har behöv av att kissa rent fysiskt. Du har ett behov av att kissa, psykiskt. När du väl har startat tanken på att lägga dig, kommer känslan av att vilja kissa.
Får du inte gå och kissa, så ligger behovet kvar tills du ger efter.
Det spelar förmodligen ingen roll hur lite, eller när du dricker på kvällen. Retningen finns där ändå.
Nu har det gått så långt att din vana är befäst och det stressar dig, om du inte får gå tillbaka till toan.
Kanske kan du börja i denna ända, och nysta på hur du ska lösa ditt problem.
 
Jag tror inte du har behöv av att kissa rent fysiskt. Du har ett behov av att kissa, psykiskt. När du väl har startat tanken på att lägga dig, kommer känslan av att vilja kissa.
Får du inte gå och kissa, så ligger behovet kvar tills du ger efter.
Det spelar förmodligen ingen roll hur lite, eller när du dricker på kvällen. Retningen finns där ändå.
Nu har det gått så långt att din vana är befäst och det stressar dig, om du inte får gå tillbaka till toan.
Kanske kan du börja i denna ända, och nysta på hur du ska lösa ditt problem.
Stressad känner ja mig förvisso inte av det, inte som jag märker i alla fall. Igår lyckades ja somna utan att gå upp från sängen när ja väl lagt mig. Idag är ja dessutom dötrött så ska testa idag igen och se om jag kan bryta trenden så att säga.
Känns som att bara starta den här tråden gav mig en morot till att verkligen försöka.
 
Är dock själv inte konstant kissenödig, hade det varit så hade jag nog vänt mig till vården å undrat. Velar lite om ja ska dricka en kopp te nu eller inte.
Jag kanske har varit otydlig men nej, jag var inte konstant kissenödig. Det var samma som du fast du har trängningar när du ska gå och lägga dig. Jag hade trängningar när jag skulle ut och springa.
I mitt fall satt det inte bara i huvudet utan det var även en fysisk svaghet som bidrog till problemet.
 
Jag kanske har varit otydlig men nej, jag var inte konstant kissenödig. Det var samma som du fast du har trängningar när du ska gå och lägga dig. Jag hade trängningar när jag skulle ut och springa.
I mitt fall satt det inte bara i huvudet utan det var även en fysisk svaghet som bidrog till problemet.
Exakt! Trängningar kan komma i en hel massa olika situationer och att de kommer när man lägger sig ner är ju inte annorlunda mot att det kommer när man ska ut och springa bara olika situationer och att de kommer när något förändras. När de kommer kvittar ju, det kommer i en viss situation vilket är problemet.
 
Jag kan klara mig i flera flera timmar, men så fort jag kommer hem och går upp för trappen så blir jag så panikkissnödig så jag bokstavligt står hukad med benen i kors, och rör jag mig då så finns det risk att jag kissar på mig.

Vet inte hur jag ska kunna träna bort detta, för det sitter bara i huvudet. Spelar ingen roll om jag varit hemifrån i 1 timme eller 6, samma sak endå...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
825
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 387
Senast: cewe
·
Hemmet Svärfar har varit hemma hos killen i 3 dar, troligen har han inkontinens problem, då det var droppar av kiss från sängen till toan...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp