Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Vad det gäller anmälan tänker jag som så att det är ens ansvar att anmäla. Så att det inte händer igen... Den gången kanske inte ägaren är så pass klok att de åker in iaf. Så den energim det tar att anmäla hade jag offrat!

Härligt att höra att det går bra för din fina häst!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

ja det är för andras skull i såfall. det har redan hänt mig och min häst så den smällen är redan tagen.
och just det att tänk om där står någon mindre kunnig som lyssnar helt på den som är ute och kollar hästen och sen går livet inte att rädda för denna inte tog det så allvarligt..
för distriktaren MÅSTE ju kunna bedömma. speciellt om dom själv haft hästar..
hur ska man annars göra? och om dom är osäkra så MÅSTE dom rekomendera en att åka in eller åtminstone ringa någon duktigare och rådfråga..
h*n som var ute hos mig verka ju inte ens osäker, det gör det hela mycket obehagligare!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Här kommer en uppdatering om min ögonsten.

vi var på återbesök i tisdags och tog stygnen. vet. tyckte det såg jätte bra ut! och att hon gick ännu bätte än sist när jag hämta hem henne :laugh:
4 veckor box vila sen återbesök och ta nya röntgen bilder.
Hoppas verkligen hon får börja röra sig snart. stackaren :cry:
angående distriktaren så har denna lärt sig en enorm läxa!
hon fick sin sista hippotrim spruta igår morse och ska få butta i 4 dagar till sen är det slut med medicinerna.
jag undra lite om svallkött. kan det komma såhär i efterhand?
är orolig att hon ska få feber och så när buttan är slut.. men nu har det gått så lång tid så det borde hon inte få?
allting har gått så förvånadsvärt bra med hästen att jag bara väntar på ett rejält bakslag.. man kan liksom inte andas ut och ibland blir man helt slut i både kropp och knopp :cry:
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag har läst hela tråden med stort intresse då min häst var med om en liknande olycka på ett sommarbete 2007. Han var inte helt accepterad av flocken som enda tvååring. Så vi valde att del apå flocken min häst och två andra hästar åkte till en annan hage som skulle betas av. Efter ett gigantiskt åskoväder då alla tre rymmer bestäms det att de ska flyttas tillbaka till ursprungsflocken. Sagt och gjort. Två dagar senare upprepar sig ungefär samma sak som för dig. Jag ska hämta hästen i hagen men han går inte utan hoppar på tre ben. Vi tar också ut en distriktare. Det enda sår hästen hade var ett pyttelitet jack på högra bakknät med en rejäl svullnad kring leden. Denna veterinär vill också "bara" ge smärtstillande och avvakta. Men jag gravid och på väg på semester ryade i från tårna; att jag inte tänkte lämna stallet förrän djursjukhuset var kontaktat och hästen på väg dit. Tur var det för hästen hade fått patellarleden avsparkad. Han opererades och leden spolades, fick penicillin i 14 dagar. Kom hem och var konvalecent hela hösten när vi skulle börja röra mera på honom så kom det en ny hälta och han fick opereras i samma led igen. Han blev stående på box ytterligare en tid utan att bli direkt bättre. Jag valde då att flytta honom till ett mindre stall, där fick han gå i en lite större hage och såsmåningom på sommarbete med en annan skadad jämnårig. Till hösten testade vi att rida in honom men tyvärr ville inte leden i knät hålla.

Du ska veta hur många gånger jag ältat att jag ställde tillbaka honom på det där betet, att det är mitt fel att han inte finns mer. Men rent intellktuellt vet jag att det är fullständigt omöjligt att spola tillbaka tiden, jag gjorde det som jag tyckte och trodde var bäst då. Jag kanske hade tagit samma beslut idag, det vet jag inte. Jag vet också att man inte kan försäkra sig mot olyckor. De händer. Du mår inte bättre av att anklaga dig själv. Lägg all energi på din hästs tillfrisknande! Jag tycker det låter väldigt positivt runt din häst och önskar er all lycka på vägen!
 
Senast ändrad:
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Du ska inte ha dåligt samvete! Tvärtom! Hästar är flockdjur och ska inte vara ensamma, och då händer sånt här. Det är livets gång! Lycka till!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag har läst hela tråden med stort intresse då min häst var med om en liknande olycka på ett sommarbete 2007. Han var inte helt accepterad av flocken som enda tvååring. Så vi valde att del apå flocken min häst och två andra hästar åkte till en annan hage som skulle betas av. Efter ett gigantiskt åskoväder då alla tre rymmer bestäms det att de ska flyttas tillbaka till ursprungsflocken. Sagt och gjort. Två dagar senare upprepar sig ungefär samma sak som för dig. Jag ska hämta hästen i hagen men han går inte utan hoppar på tre ben. Vi tar också ut en distriktare. Det enda sår hästen hade var ett pyttelitet jack på högra bakknät med en rejäl svullnad kring leden. Denna veterinär vill också "bara" ge smärtstillande och avvakta. Men jag gravid och på väg på semester ryade i från tårna; att jag inte tänkte lämna stallet förrän djursjukhuset var kontaktat och hästen på väg dit. Tur var det för hästen hade fått patellarleden avsparkad. Han opererades och leden spolades, fick penicillin i 14 dagar. Kom hem och var konvalecent hela hösten när vi skulle börja röra mera på honom så kom det en ny hälta och han fick opereras i samma led igen. Han blev stående på box ytterligare en tid utan att bli direkt bättre. Jag valde då att flytta honom till ett mindre stall, där fick han gå i en lite större hage och såsmåningom på sommarbete med en annan skadad jämnårig. Till hösten testade vi att rida in honom men tyvärr ville inte leden i knät hålla.

Du ska veta hur många gånger jag ältat att jag ställde tillbaka honom på det där betet, att det är mitt fel att han inte finns mer. Men rent intellktuellt vet jag att det är fullständigt omöjligt att spola tillbaka tiden, jag gjorde det som jag tyckte och trodde var bäst då. Jag kanske hade tagit samma beslut idag, det vet jag inte. Jag vet också att man inte kan försäkra sig mot olyckor. De händer. Du mår inte bättre av att anklaga dig själv. Lägg all energi på din hästs tillfrisknande! Jag tycker det låter väldigt positivt runt din häst och önskar er all lycka på vägen!

jag beklagar verkligen! :(
men det är så lätt att anklaga sig själv.
nu har jag *peppar peppar* tur att ingen led osv är skadat. sprickan skulle inte vara så stor men där är ändå en spricka med skruv i .
jag önskade innan idag att jag kunde spola tillbaka tiden, då min gamla ponny fortfarande levde och min skadade häst var frisk.. men det går ju inte.

Allting känns så overkligt! ibland på kvällarna måste jag intala mig själv att hon är frisk och som vanligt för jag ska kunna sova om nätterna..
& hur länge orkar hon stå på box? Idag var det lite mer rörelse än vanligt i stallet, hade murare som mura boxar osv och då blev hon så stressad att hon börja skaka :(
fick gå in och lugna henne lite och var beredd att ge henne lugnande men efter någon minut lugna hon ner sig.
är så rädd hon ska få spel en dag och försöka ta sig ur boxen, eller fastna..
Men överlag står hon fint, hon får lov att gå till spol spiltan och bli ompysslad och gå över i en annan box när jag mockar.
på söndag är sista butta dagen, men om sprickan inte är läkt kommer hon inte ha skit ont då?
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

dom måste kunna bedömma om det är klinik som gäller eller inte.
hade jag lyssnat på denna distriktaren och väntat tills onsdagen som denna sa, så hade min häst troligtvis inte gått att rädda!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

tänkte slänga in lite bilder på hur såret och benet ser ut.
jag är lite orolig att hon inte riktigt trampar ner ordentligt?
man ser att hon är svullen men inte mycket.
hur tycker ni det ser ut? hade vet. ute igår som tog en sutur(?) som dom missat på kliniken sist jag va där.
h*n tyckte iaf det såg mycket bra ut.


407206_10150687073113976_725883975_11976961_1213204312_n.jpg


392656_10150687075208976_725883975_11976962_1561740258_n.jpg


408225_10150687077618976_725883975_11976967_611789576_n.jpg

snart 4 veckor på box varav 1 vecka och 5 dagar var på klinik men hållt sig himla fin i hullet!

386141_10150687081283976_725883975_11976973_1558080934_n.jpg



387321_10150687083953976_725883975_11976977_1490495770_n.jpg


396484_10150687089148976_725883975_11976999_2011486574_n.jpg
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

396020_10150687094273976_725883975_11977022_1256068745_n.jpg


här är hon redo för natten. tjocka paddar som jag lindar på och av morgon och kväll så benet får lufta sig och så jag kan klia henne runt om såret för det kliar väääldigt mycket tycker hon!

och sen sa vet. på kliniken att inga senor eller något sånt var skadat.
men det syns ju inte på röntgen?
hon blev ju opererad så dom hade väl sett det då isåfall?
eller ska jag be att göra UL på henne på återbesöket?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

MÅSTE kunna? Röntgenblick?
PL

Men det finns ju idag portabla röntgenapparater där man kan röntga på plats, det enda som krävs är ett eluttag vilket väl de flesta har i stallet? Något som kanske fler distriktsveterinär stationer borde fundera på att investera i? För det är guld värt tycker i alla fall jag att kunna röntga på plats och få ett säkert besked om det är en fraktur eller inte.

Jag har 30 mil till jouröppet djursjukhus men tack och lov har jag numera en privatpraktiserande veterinär med portabel röntgen i närheten som kan röntga på plats, direkt se bilderna på en laptop och vid behov skicka bilderna till andra veterinärer för att få ett andra utlåtande. Jag är så tacksam över detta för jag slipper nu vela hit och dit om jag ska åka till klinik eller inte. Och så dyra kan apparaterna väl inte vara längre? "Min" vet driver ju sin lilla firma helt själv och lyckas klara kostnaderna för denna apparat? Finns det flera veterinärer inom ett område kunde de ju dela på en apparat?

Ur djurskyddssynpunkt måste det väl också vara bra mycket bättre att inte behöva köra en kraftig halt häst till klinik utan att veta säkert vad det är. Är det en fraktur som behöver opereras kan ju vet gipsa innan färd om man då vet att det faktiskt är en fraktur. För det jag alltid varit rädd för är ett en eventuell fraktur kan förvärras under resan till klinik? På jordbruksverkets sida står det ju Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Ur djurskyddssynpunkt borde väl både kliniker och distriktare rekommendera en röntgen innan transport vid misstanke om fraktur?

Hur många veterinärer/veterinärstationer finns det ute i landet som faktiskt har en portabel röntgen? Jag vet som sagt om en styck men en snabb googlig gav flera träffar.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

och kl.
portabla röntgenapparater tycker jag också fler borde ha! det underlättar en del.
om man ska göra ul måste det ske på klinik? pållen har nämligen blivit rejält halt och har ont efter jag slutat med medicin(sluta igår kväll) så är super orolig att dom missat något, tex gaffelbandet eller någon böjsena.
prata med vet. idag(pållen stod och gick i boxen precis som vanligt när jag prata med dom, halv 10 ikväll mycket sämre) och enligt denna så såg allt bra ut när dom operera.
men ett ul hade ju varit bäst. ska be om det på återbesöket..
är det normal att dom får ont utan smärtstillande? 4 veckor sen op.
ska till pållen i morgon bittig och se om hon är bättre annars ringer jag dom igen.(känner mig jätte tjatig på dom!)
det är liksom precis när hon ska sätta ner hoven som det gör ont, hon står på tå, ibland med hoven nere men belastar inte helt och i mellan åt står hon som vanligt.
när hon skulle vända sig en gång i boxen idag trodde jag det andra bakbenet skulle ge vika.. såg hemskt ut! men nästa gång vända hon nästan som vanligt.
jag är så orolig och helt slut! :( och det skär i hjärtat och själen att se henne ha ont, och bara stå där i sin box..:cry:
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Finns även portabla ul, de apparaterna är ganska små och behändiga idag, och de är nog vanligare än portabla röntgenapparater. Fråga din klinik om de har portabel ul och kanske kan göra ett hembesök om nu hästen är halt igen. Vet att en del klinikveterinärer ibland åker ut till "sina" patienter för att se hur rehabiliteringen går
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

okej! ska höra med dom i morgon. ringde dom idag och berätta hur det var.
idag är hon bättre än igår kväll. när jag skulle ta över henne till boxen mitt emot så gick hon som vanligt(alltså inte halt) när jag sen skulle ta över henne igen efter jag mockat så halta hon.
blir hon sämre ikväll eller i morgon ska hon gå på medicin en omgång till.
jag är lite misstänksam då det är en månad sen op att hon borde inte ha så ont? å andra sidan har hon gått på mycket smärtstillande i över 4 veckor så kanske inte konstigt hon har lite ont och är försiktig.
hon är i allafall inte lika halt som när skadan precis hade hänt, och det är ju ett positivt tecken?
bara så rädd att hon kommer vara halt resten av livet..men tid, jag får nog ge det tid, allting är ändå rätt så nytt.
synd man inte kan snabbspola tiden!
man håller ju på att oroa ihjäl sig!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

vilken tur du hade att det gått bra! hoppas hästen blir återställd.
Jag hade mindre tur..
för ca 2 år sedan hittade Mamma mitt sto (4 år) ståendes i hagen vid grinden, hon flyttade inte på sig när de skulle släppa in kusinens häst. Jag själv satt på akuten med min pojkvän som brutit lillfingret när min syster ringer grinande coh säger att " vi måste ta bort blomman". jag och pojkvännen kastar på oss kläderna och åker till stallet. när vi kommer till stallet ligger det en pressening i hagen.

Blomman hade brutit benet. det var helt av, hängde bara i huden typ. vetrinären hade fått tagit bort henne på plats då det inte fanns något att göra..
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

ja vi har haft lite tur i oturen men faran är inte över än. :(

blomman var möjligtvis inte ett fullblod och fux?
beklagar verkligen :( man gör allt man kan för hästarna och ser till att dom mår så bra som möjligt och lite till. men ändå händer såna här hemska saker :(
det är inte rättvist! och när dom är så unga och har hela livet framför sig :cry:
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

man kan inte göra annat än att hoppas!
Blomman var paint/travare och fux. träffade henne första gången i boxen då hon var ca 1 timme gammal, så det var väldigt hårt.
Har precis börjat med hästar igen efter hon försvann.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

fy :(
hade jag inte haft denna hästen när jag fick ta bort min ponny i höstas hade jag nog kastat in handduken. och sen hände detta henne..
vet inte vad jag ska göra om hon inte blir bra. :(
bra för dig att börja med hästar igen! även om man har tuffa tider så kan man ju inte leva utan dom.
även om vi aldrig kommer få tillbaka dom vi förlorat så finns det fler underbara hästar som gör avtryck i våra liv.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

men jag ångrar att jag slutade. jag har faktis inte ridit så mycket överhuvud taget men hållt på mycket med hästar i typ 10 år. (har inte ens galloperat frivilligt). men blomman och jag hade sån bra kontakt, att jag som "nybörjare" började rida in henne själv när hon var ca 3,5 år, vilket gick jätte bra. Så nu är jag väldigt osäker igen. har haft häst hela tiden men den har mamma tagit hand om. men det är väl bara att ta nya tag och gå vidare.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

förstår att du är osäker men du ska se att det vänder! så länge man är villig att kämpa på.
att ta nya tag och gå vidare är lättare sagt en gjort.. men försöker man inte så kommer man ingenstans :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 151
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 291
Senast: Takire
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp