Bukefalos 28 år!

Ett torftigt problem

@Efwa Jag hade eget hö som levererades med 3 balar åt gången till stallet. Så först reagerade jag inte på att det gick åt så himla fort. Det var när jag insåg att stallägarens bal stod öppnad vääääldigt länge och att hen som sagt använde tre balar på hela vintern som jag anade en uggla i mossen. Så några kvällar åkte jag dit efter det var kvällat och såg då hur mycket av mitt hö hens hästar stod och mumsade på... Hon fodrade och gjorde bara i ordning med sitt eget om jag var där.
 
@Efwa Jag hade eget hö som levererades med 3 balar åt gången till stallet. Så först reagerade jag inte på att det gick åt så himla fort. Det var när jag insåg att stallägarens bal stod öppnad vääääldigt länge och att hen som sagt använde tre balar på hela vintern som jag anade en uggla i mossen. Så några kvällar åkte jag dit efter det var kvällat och såg då hur mycket av mitt hö hens hästar stod och mumsade på... Hon fodrade och gjorde bara i ordning med sitt eget om jag var där.
Jag har varit med om liknande. Jag hyrde in mig på en skulle med skulltork några hundra meter från mitt stall. Jag lade upp allt mitt och min kompis hö där, och vi hämtade lassvis under vintern. Vi hade alltså inte samma stall men tog hö ihop. Oss emellan var det inte så petnoga, vi hade kamperat ihop i flera år och räknade inte på balen. Men efter ett tag började vi båda undra varför det sjönk undan så fort. Det visade sig att hästarna som stod på gården där vi hade skullen (inte gårdsägarens utan inhyrda) också levt på vårt hö. Där fanns några få egna balar för syns skull, men till mesta delen hämtades höt från vår skulle. Då var det rätt tur att jag och min kompis ändå hade så bra kommunikation att vi inte gick och var sura på varandra för att den andra tog för mycket.
 
@Efwa Jag hade eget hö som levererades med 3 balar åt gången till stallet. Så först reagerade jag inte på att det gick åt så himla fort. Det var när jag insåg att stallägarens bal stod öppnad vääääldigt länge och att hen som sagt använde tre balar på hela vintern som jag anade en uggla i mossen. Så några kvällar åkte jag dit efter det var kvällat och såg då hur mycket av mitt hö hens hästar stod och mumsade på... Hon fodrade och gjorde bara i ordning med sitt eget om jag var där.

Fy fan!!
 
@Sirap
Jag :D
Min underbara lilla häst skulle jag kunna sälja dyrt bara pga renligheten i boxen tror jag! Hon kissar ogärna inne, håller sig tills hon kommer ut i hagen om de inte måste stå inne under förmiddagen och kissar innan hon går in på kvällen. Bajsar prydligt i ett hörn och trampar aldrig runt i det, använder det dock som huvudkudde ibland. :banghead: Hon har tjock lager strö och fluffigt och mysigt. Torv och spånbal gick knappt en bal i månaden och just nu är det stallpellets och det är kanske 1-2 säckar i månaden mest för att matte gillar att fylla på. :p
 
Jag hade haft problem med att göra åt en torvbal i veckan. Mina hästar hade drunknat i torv. Jag har bädd, lägger in sex balar när bädden läggs (11 kvm stora boxar). Min ena häst gör sedan åt en torvbal i månaden i snitt, en halv bal varannan vecka. Den andra gör åt 1,5 balar/månad i snitt, även där en halva åt gången. Jag mockar noga, slänger aldrig ut någon ren torv och mina hästar är ute ca 16 timmar/dygn. Bäddarna är alltid torra och fina med bra stuns och med ett löst lager torv ovanpå när bäddarna väl har lagt sig.

Knapplån.
Jag hade blivit vansinnig om någon tyckte att det var okej att stjäla från mig oavsett om det gällde strö, foder eller något annat. Varför skulle det vara stallägaren som gör fel som reagerar? Jag tror knappast att någon inackordering hade tyckt att det var okej om stallägaren snor en hundring då och nu ur henoms plånbok. Självklart är det jättetråkigt att bli falskeligen anklagad men jag förstår stallägaren fullt ut och hade jag kommit på vem det var som stal så hade hen åkt ut ögonaböj.
@Sirap
Jag :D
Min underbara lilla häst skulle jag kunna sälja dyrt bara pga renligheten i boxen tror jag! Hon kissar ogärna inne, håller sig tills hon kommer ut i hagen om de inte måste stå inne under förmiddagen och kissar innan hon går in på kvällen. Bajsar prydligt i ett hörn och trampar aldrig runt i det, använder det dock som huvudkudde ibland. :banghead: Hon har tjock lager strö och fluffigt och mysigt. Torv och spånbal gick knappt en bal i månaden och just nu är det stallpellets och det är kanske 1-2 säckar i månaden mest för att matte gillar att fylla på. :p

Vilken liten prinsessa! :love:
 
Finns det plats för flera pallar så kan ju varje hästägare beställa hem som sin egna pall med strö?
Och är man nojig över att ngn snor ens torv så kan man ta en annan sort än de andra och hålla koll på var man lägger plasten, och då räkna ihop i efterhand.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 125
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 320
Senast: TinyWiny
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 890
Senast: a1agnlju
·
D
Hästmänniskan Hej. Jag tänkte bara fråga er alla bukepersoner här inne. Jag står i ett stall där jag betalar en hyra för utsläpp/insläpp samt...
2
Svar
22
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp