Ett uppiggande kraftfoder

Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Annars kan jag tipsa om linfröolja. Sojaolja har jag ingen koll på alls men linfröolja fungerar bra till mina, FÖR bra till den tredje hästen, så hon får ingenting hon blir för pigg.
Jag har tidigare läst mig till att just linfröoljan ska vara det bästa till häst dels pga av dess höga halt av omega 3.

(Jag har en fånghäst och en PSSM häst, därför började jag med olja för 2 år sedan.)
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Annars kan jag tipsa om linfröolja. Sojaolja har jag ingen koll på alls men linfröolja fungerar bra till mina, FÖR bra till den tredje hästen, så hon får ingenting hon blir för pigg.
Jag har tidigare läst mig till att just linfröoljan ska vara det bästa till häst dels pga av dess höga halt av omega 3.

(Jag har en fånghäst och en PSSM häst, därför började jag med olja för 2 år sedan.)

Vad kostar linfröolja? Har för mig att den är så dyr, att det bara finns småflaskor. Sojaolja går ju köpa på 10liters dunkar. Har aldrig fodrat olja så jag ska kolla vidare på linfröolja!
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Ja den är tyvärr ganska dyr ja men det brukar (ska) finnas i 5 liters dunkar på granngården.
Annars har jag läst att rapsolja ska vara det näst bästa alternativet (tex näst mest omega 3) så det ger jag då jag har sämre med pengar. Det kan man köpa 5-10 liters dunkar jättebilligt på tex willys.

Jag är ju även ute efter omega 3:n men är det bara energin man är ute efter så borde ju rapsoljan vara det bästa alternativet. Billigast iaf :)
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Vill du bara åt energin fungerar vilken olja som helst, av livsmedelskvalité. Har fodrat både med matolja och solrosolja, men rapsolja var den som gillades bäst. Alla hästar gillar inte linfröolja, den kan vara rätt speciell i smaken.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Jag märker ingen som helst skillnad i pigghet på mina, de får linfrölja pga omega 3.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Olja funkar super på min häst för att få lite mer tryck i skorna.
Köper linfröolja på baginbox. Googla så finner du :) 350kr för 5liter.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Hästen rids ut mycket och det spelar ingen roll hur mycket jag kommer galoppera i skogen för hästen kommer inte kännas mer på trycket hela dressyrpassen igenom för det. Bjudningen är det jag som skapar, men trycket att hålla ångan uppe ett pass igenom känns bättre med havren än utan. Det blir mer häst att rida, oavsett vad vi gör.
Det blir lite som att tanka turbobilen med 95oktanigt istället för 98, det går framåt på ett bra sätt men man känner att den inte laddar riktigt fullt när man trycker till.

Det du beskriver låter som om hästens glykogenförråd är för lågt. För högintensivt arbete krävs glukos. Tar glykogenförrådet slut orkar hästen inte med något högintensivt arbete. Stärkelse innehåller 100% glukos så att ge ett stärkelserikt foder är ett bra sätt att fylla på glykogenförråden. Om din häst är IR eller EPSM så är det dock ett problem med att ge stärkelse.

Det finns några andra sätt att fylla på glykogenförråden än att ge socker och/eller stärkelse men dessa är rätt ineffektiva och inte så tillförlitliga.

Även om din häst är IR kan det vara OK att ge ett stärkelserikt foder om du rider flitigt och ger fodret omedelbart efter ett hårt träningspass. Då behövs nämligen inte insulin för att få glukostransportören GLUT 4 att komma till cellmembranet och föra in glukos i muskelcellen.

Hur vältränad hästen är har dock också betydelse. En vältränad häst har en högre nivå där anaerobisk metabolism träder in.

Sen är det så att både vi och hästen blir lite piggare när glukoshalten i blodet stiger och lite slöare när glukosvärdet sjunker. Detta brukar man utnyttja i kapplöpningssammanhang där man ger hästarna något socker- och stärkelserikt foder någon timma före ett lopp. Man måste dock ge fodret exakt vid rätt tidpunkt för att få en positiv effekt.

Sen finns det en annan orsak till varför en häst kan bli pigg av ett visst foder. Det har att göra med vilka aminosyror fodret innehåller. Vissa aminosyror har en uppiggande effekt medan andra har en lugnande effekt. Have innehåller både stärkelse som höjer blodsockret och gör hästen pigg och en hög halt glutamin/glutamat som är en signalsubstans som kan stimulera nervceller i hjärnan och göra hästen pigg/exalterad.

Slutligen en liten kommentar till de som föreslår olja. Undvik för guds skull att ge en massa fett. En foderstat med hög fetthalt förvärrar IR och fett kan dessutom inte användas som energikälla till högintensivt arbete. Det är sannerligen inte brist på fett som gör att din häst “inte laddar riktigt fullt”, det är brist på kolhydrater.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Tack för bra svar! Kan helt säkert vara så att han har lågt glykogenförråd, för han svarar riktigt bra på havre! Dock är jag fundersam på om havren orsakar hans tunna sulor. Har hört art socker och stärkelse kan bidra till det. Hästen har aldrig innan haft tunna sulor och har aldrig innan ätit havre heller. Hos mig har han ätit havre i två år, och haft tunna sulor sista året. Vill prova ta bort all stärkelse och se vad som händer.. Så vad har du funderingar då? Har alltså inget med ir eller fång att göra.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Hmm hittar ingen innehållsförteckning. Bara deklaration på värden. Så jag vet inte vad den innehåller. Står i texten att den verkar innehålla en del linkaka, betfiber och andra fibrer som är lättsmälta (vad kan det vara, lusern tex?) Och detta är ju inget jag inte redan ger. Så jag kanske helt enkelt ska öka på mina givor och st vad som händer.

Vitafor Derby innehåller
Melasserad Betfiber
Sojaskal
Linfrökaka
Vete
Vetekli
Lucernmjöl
Melass
Rapsolja
Druvsocker
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Men varför skulle hästen bli sjuk av havren? Havre är ett väldigt bra foder för hästar och stärkelsen har hög smältbarhet. Har aldrig hört att det skulle ge dåliga sulor.
Müsli är dyrt och innehåller ofta bara massa annan spannmål rikt på stärkelse men med lägre smältbarhet. Vete, majs osv.

Annars kanske betfor kan vara ett bra alternativ utan stärkelse.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Jag vet inte. Men många jag pratat med säger att hög andel stärkelse kan ge obalans och den obalansen kan orsaka tunna sulor. Många människor som inte har ett dugg samband med varandra säger det. Socker och stärkelse.

Min hovis har en häst han skor som var riktigt rejält ömfotad i ett år och vad de än gjorde i skoningsväg så fick de inte till det. Veterinärerna fick inte till det. Travare som var aktiv och startade. När ägaren tog bort havren (fick väl en 2-3kg per dag) blev hästen frisk. Han provade ge han havre ett halvår senare och blev sämre med tiden. Tog bort havren och hästen blev bra.

Havre är det enda som ändrats i foderväg på min häst, så det är helt kart värt ett försök. Funkar det är jag mer än tacksam. Han var halt i 3 månader förra sommaren, REJÄLT halt. Och samma visa i år. Så det är inte värt att inte prova. Jag griper efter alla strån jag kan nu. För veterinärt och i hovväg har vi gjort allt. Nåt annat måste ligga bakom ömheten och de plötsligt tunna sulorna. Och varför skulle inte en obalans kunna vara orsaken?

Det är ju vida känt att många hästar inte funkar på havre, och det är många som tvistar om att det inte är pga att den stiger åt huvudet utan att det blir en störning i mage/tarm som gör att de blir ''tokiga''. Min funkar bra men kanske ändå får en rubbning? Han är kolikkänslig.

Jag har bestämt mig för att prova bara ge melassfri lusern, soja, linfrökaka och olja och se hur det funkar. Då ligger jag väldigt lågt i både stärkelse och socker. Jag hoppas det ska funka för både skallen och fötterna. Men just nu känns fötterna viktigast.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Spader - vad kan man ge som innehåller mycket kolhydrater men lågt stärkelse? Känns som de ofta går hand i hand? Jag vill ju försöka prova en foderstat på så lite socker och stärkelse som möjligt, men ändå behålle en häst med fräscht huvud. Svårt.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Stärkelse är en sorts kolhydrat.

Betfor innehåller väl ingen stärkelse, utan mest cellulosa och melass (sockerarter). Blötlägg i mycket vatten och häll bort överskottsvattnet så har du tvättat bort merparten av melassen.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Slutligen en liten kommentar till de som föreslår olja. Undvik för guds skull att ge en massa fett. En foderstat med hög fetthalt förvärrar IR och fett kan dessutom inte användas som energikälla till högintensivt arbete. Det är sannerligen inte brist på fett som gör att din häst “inte laddar riktigt fullt”, det är brist på kolhydrater.

Jag tänker absolut inte sluta ge mina hästar olja. Allt jag hittar att läsa visar på att det ska vara bra till fång och PSSM hästar. Till PSSM hästar ska det ju dessutom vara av största vikt att ge just fett. Enligt vad jag har kunnat läsa mig till.

Jag har aldrig heller menat att det är brist på fett som TS häst har. Däremot så blir ju vissa hästar uppenbart piggare av olja och det var något uppiggande som efterfrågades.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Stärkelse är en sorts kolhydrat.

Betfor innehåller väl ingen stärkelse, utan mest cellulosa och melass (sockerarter). Blötlägg i mycket vatten och häll bort överskottsvattnet så har du tvättat bort merparten av melassen.

Ja, men finns det kolhydrater som inte är stärkelse? Det är så jag menar :)
Varför ska jag ge betfor om jag ska ta bort sockret? Tänkte skippa betforen helt om jag ändå tänker ta bort sockret. Han har alltid ätit betfor innan men vet inte om jag tycket den gör nån mycket mer nytta än hö om jag tar bort sockret. Då får han hellre äta ett halvt kilo hö mer :)

Jag har ju även det problemet att jag har bara mina 75MJ att spela på, en MJ till och han blir fet. Så det är ju en balansgång det där. Suck.. Men enbart grovfoder har han innan blivit rätt slö på, därav havren som verkligen gjort sitt och hästen har blivit supertrevlig i jobben. Men olja har jag aldrig testat så det ska bli intressant. Har aldrig testat det för det har känts som tom mat iomed den rena energin, och eftersom han är så lättfödd vill jag ge så mycket av fodret som möjligt som gynnar magen. Därför har jag aldrig gett olja. Men tar jag bort havren ska jag absolut prova oljan och se.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Jo jag vet, men rätt långsam energi om man jämför med havre. Jag har tidigare inte velat ge han olja pga jag har velat ha "snabbare" energi och helst foder som ger jobb åt magen. Så i det avseendet känns olja rätt värdelöst. Inget jag ger en extremt lättfödd häst till i första taget då han redan som det är har svårt att få tillräckligt med TS så det räcker. Att förbruka en massa MJ på något som inte ger något i tuggväg har jag helst undvikit.

Men nu när havren är borta blir det att prova lusern och olja, blir ju ungefär samma MJ men mer foder åt magen. Så jag hoppas det funkar, då är det ju optimalt att slippa konkurrera fibrer och magen mot havre.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Jag vet inte. Men många jag pratat med säger att hög andel stärkelse kan ge obalans och den obalansen kan orsaka tunna sulor. Många människor som inte har ett dugg samband med varandra säger det. Socker och stärkelse.

Min hovis har en häst han skor som var riktigt rejält ömfotad i ett år och vad de än gjorde i skoningsväg så fick de inte till det. Veterinärerna fick inte till det. Travare som var aktiv och startade. När ägaren tog bort havren (fick väl en 2-3kg per dag) blev hästen frisk. Han provade ge han havre ett halvår senare och blev sämre med tiden. Tog bort havren och hästen blev bra.

Havre är det enda som ändrats i foderväg på min häst, så det är helt kart värt ett försök. Funkar det är jag mer än tacksam. Han var halt i 3 månader förra sommaren, REJÄLT halt. Och samma visa i år. Så det är inte värt att inte prova. Jag griper efter alla strån jag kan nu. För veterinärt och i hovväg har vi gjort allt. Nåt annat måste ligga bakom ömheten och de plötsligt tunna sulorna. Och varför skulle inte en obalans kunna vara orsaken?

Det är ju vida känt att många hästar inte funkar på havre, och det är många som tvistar om att det inte är pga att den stiger åt huvudet utan att det blir en störning i mage/tarm som gör att de blir ''tokiga''. Min funkar bra men kanske ändå får en rubbning? Han är kolikkänslig.

Jag har bestämt mig för att prova bara ge melassfri lusern, soja, linfrökaka och olja och se hur det funkar. Då ligger jag väldigt lågt i både stärkelse och socker. Jag hoppas det ska funka för både skallen och fötterna. Men just nu känns fötterna viktigast.

Men stopp i galoppen. Hög andels stärkelse? Havre? Du vet att det är inte så jäkla mycket stärkelse i havre som folk vill få det till. Där är vete o korn mycket sämre för att smältbarheten är sämre. Däremot finns mycket korn o vete i pellets o müslifoder.
Men visst, jag köper det, ibland kan det vara havren som är boven i dramat. O det är värt att försöka med ett annat foder i ditt fall. Man kan alltid prova.
Sen undrar jag också, vad har du för hovis? Om det är en fd travare så är det rätt vanligt att travfolket skor på speciella vis och inte riktigt som "vanliga hovslagare". En omställning kan påverka, ungefär på samma sätt som att man får tappskor på sitt fullblod när man skolar om den till ridhäst.


Som sagt tidigare: Betfor. Ingen stärkelse, bra med vätska, o gott!

Annars är ju lusern (hackad) ett toppenfoder eftersom du även fyller tuggbehovet.
I övrigt om det är just energi/MJ du är ute efter så är det väl ren olja som gäller.

Men om hästen är känslig, dvs påverkas och får tunna sulor av havre, skulle jag även vara försiktig med soja.

Jag utgår från att du har en hovslagare med koll men ibland kan det vara så enkelt som at byta hovslagare.

O i grunden för alla hästar: Mycket grovfoder av bra kvalité, och så lite kraftfoder som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp