Ett uppiggande kraftfoder

Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Och alla andra ger sina IRhästar olja för att få i dem energi utan stärkelse och socker. Så vad man ska tro och inte är helt omöjligt att veta känner jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Inte exteriör som i skelett, men "utseende". De brukar inte få depåer om de inte är IR, då blir de bara runda över hela kroppen.

Ja, det kollar man med blodprov.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Inte "alla andra" nej... Fiber är det bästa!

Den oljan som folk häller i sina hästar är i regel soja eller rapsolja, båda är inflammationsframkallande pga den skeva halten mellan omega 3 och 6. IR hästar har redan problem med inflammationer i kroppen. Vill du ge energi i form av fett så är det bara linfröolja som är lämpligt att ge.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Ja menar du då är jag helt med! Får man verkligen Ett rättvist svart på blodprov om de är slimmade och fina? Har läst mycket En del om IR sista dagarna och som jag förstår det shop går det tillbaka om de hålls slanka och tränar. Då borde ju inte värdena vara dåliga?

Har även läst att många ger olja till ir-hästar just för att ge energi utan att ge socker eller stärkelse då olja ska vara mer lämplig. De gånger han fått olja innan så har det varit linfrö så det blir ju de fortsättningsvis med om jag behöver det.

Hur går provtagningen till? Vilka rör används? Vad kostar det? Är det normalt att man ger tex metformin om de är ir eller är det bara till väldigt feta hästar för att få ner dem i vikt?
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Kl
Hakar på ts fråga, min är egenhändigt konstaterad ir eftersom mankammen nu är mycket mindre svullen och bullig utan havre...
Han får quick beet och dangrönt lucern, potatisprotein och kokta linfrön..
På morgonen får han 8dl hippo pro action ( ska ju vara bara 9% stärkelse) och sen hö och halm så klart.

Mitt bök är precis som ts, min häst behöver bli piggare, inte mer hull eller så. Och musklerna jobbar vi ju på konstant och allt eftersom. Men vill ha lite mer "kräm"...
Hur sjutton gör jag då?

Funderar på att plocka bort hippo pro action eftersom jag inte upplever honom som piggare av det.
Men vad ska jag prova ist?

Väntar på analys på det nya höt så värderna knåpar jag ihop med olika mängder av dessa fodermedel. Men vill alltså kunna kompletera räknandet med någon "krut" mat
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Enligt spaderÄss så kan utfodring med olja förvärra ev IR, så det kanske är dumt att prova innan du vet om hästen är IR eller inte!

Man ska nog inte tro på allt man läser på ett forum.

(Olja är ett samlingsnamn för många olka fetter. Det finns säkert de som är olämpliga för IR hästar men också de (som innehåller fleromättade fettsyror som är bra för IR hästar och människor).
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det är ingen myt, har själv erfarit det många gånger. Min häst blir ungefär tio gånger så sprättig och lättskrämd av några dl havre. Det är absolut inget från min sida då jag provat många gånger och blivit paff när hästen skuggar för minsta skugga och inte fattat varför ;) hon är lika arbetsvillig utan, men nervös och sprättig med havre i kosten. Och busig och vild i hagen.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Han får nacke som en smällfet fjording på grönbete :/
En lunchkorv på varje sida av mankammen...
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Ännu en grej som talar för att det är vätska i depåerna, fett försvinner ju inte på en vecka. Samma sak ser man på hästar med PPID när man börjar medicinera, det liksom rinner bort.

Forest; I djurförsök så har råttor som fått diet med hög fetthalt utvecklat IR så det är inget Spaderäss har hittat på, tror tom han länkat den här på bukefalos.

4% fett brukar man säga är tryggt. Och som sagt, jätteviktigt att ge en olja med hög halt omega 3. Vad jag vet så är linfröolja den enda vegetabiliska oljan som är lämplig.

LadyLusifer; Säger som till Nominous, försök hitta ett annat sätt än fodret att göra hästen pigg. Tex rid galoppintervaller, ha ett litet hinder på ridbanan som du kan svänga över om han behöver vakna till lite, renodla hjälperna så att han verkligen svarar för skänkeln (använd spö istället för att nöta), gör mkt konditionsjobb...

Inte så lätt om den är sävlig av natur, men heller en lite lat häst än en sjuk...
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Forest; I djurförsök så har råttor som fått diet med hög fetthalt utvecklat IR så det är inget Spaderäss har hittat på, tror tom han länkat den här på bukefalos.

Det går inte att påstå att mkt fett ger IR. Det beror på.

Min man har diabetes typ2. Han har börjat med en ny frukost som består av fet yoghurt, vispgrädde, nötter, kokosflingor mm. Hans blodsocker minskar av denna diet. Den är framtagen just för detta. Det är mkt tydligt att viss kost (tex lammkött, fet fisk eller vissa växter) som består av speciella fettsyror påverkar insulinmetabolismen på ett positivt sätt. Sedan är det nog lika tydligt att vissa fetter tex smör tillsammans med socker har negativ påverkan.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det går inte att påstå att mkt fett ger IR. Det beror på.

Att en foderstat med hög fetthalt leder till insulinresistens är så vedertaget att det t.o.m. används i forskningssammanhang för att framkalla insulinresistens hos försöksdjur:

http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6740

“To test their hypothesis, researchers induced insulin resistance in mice by feeding them a high-fat diet over several months. Mice on high-fat diets developed insulin resistance”.

Det finns flera studier på hästar som visar samma sak.

I denna studie gav man riskliolja till normala hästar (som inte var IR) eftersom man trodde som du att riskliolja skulle vara bra för hästarna. Riskliolja innehåller ca. 36% fleromättat fett ungefär lika mycket som rapsolja som ofta ges till hästar i Sverige.

Det visade sig dock att risklioljan ledde till en betydande försämring av insulinkänsligheten hos hästarna:

http://jas.fass.org/cgi/content/full/83/11/2509

“Consumption of experimental diets lowered SI.”


Min man har diabetes typ2. Han har börjat med en ny frukost som består av fet yoghurt, vispgrädde, nötter, kokosflingor mm. Hans blodsocker minskar av denna diet.

IR-hästar har inte högt blodsocker. Diabetes hos hästar är extremt sällsynt.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Diabetes och IR är inte det samma!! En häst med IR brukar inte alls ha högt blodsocker!

Att din man blir bättre av att äta fet yoghurt beror dessutom inte på fettet men på bristen av snabba kolhydrater; socker och stärkelse.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Att en foderstat med hög fetthalt leder till insulinresistens är så vedertaget att det t.o.m. används i forskningssammanhang för att framkalla insulinresistens hos försöksdjur:

I denna studie gav man riskliolja till normala hästar (som inte var IR) eftersom man trodde som du att riskliolja skulle vara bra för hästarna. Riskliolja innehåller ca. 36% fleromättat fett ungefär lika mycket som rapsolja som ofta ges till hästar i Sverige.

Det visade sig dock att risklioljan ledde till en betydande försämring av insulinkänsligheten hos hästarna:

IR-hästar har inte högt blodsocker. Diabetes hos hästar är extremt sällsynt.

Läs gärna mina inlägg en gång till. Jag tror inte att du har läst dem ordentligt.
Jag inledde med att man kan inte uttala sig allmänt om fetter. Det finns bra fetter och dåliga. Det är klart att man kan använda dåliga fetter för att framkalla IR. Vet du att riskliolja innehåller exakt samma fettsyror som rapsolja? Utan att veta det går det inte att jämföra dessa två.

Jag är medveten om att hästar kan producera mkt mer insuilin än vad vi kan. Men det behöver inte innebära att deras insulinkänslighet påverkas på ett annat sätt än vår. Jag tog ett exempel, precis som andra tar om möss.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

IR är förstadiet till diabetes typ 2. Hos oss människor slås bukspottkörteln ut och vi får diabetes. Hästarnas bukspottkörtel har större kapacitet än vår. Men en häst. Kan också få diabetes till sist även om det är mkt ovanligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp