Fällandet har jag inte så stor erfarenhet av, ännu. Vår lilla håller ju på att börja tappa valpullen, så just nu är det hår lite överallt.
Vår uppfödares hundar hårade inte mycket mellan fällningarna, däremot när de väl fällde så var det rejält. Men som sagt, mycket mer vet jag inte.
Rasen kan vara reservad ja, men jag tror det beror på jättemycket - Hur miljön varit hos uppfödaren, hur miljön och träningen är hos den senare ägaren samt hur hunden är som individ. Jag tycker det är positivt när hunden är något reserverad, inte så att den är rädd och inte vågar ta kontakt med andra människor men jag tycker det är väldigt skönt att de inte rusar fram till varje människa de ser. Så - att rasen kan vara reserverad tycker jag är positivt, om man nu inte vill ha en väldigt social hund.
Hos vår Eurasier har vi däremot inte sett skymten av den här egenskapen. Fast hon är inte VÄLDIGT intresserad, för när hon väl har hälsat så är det inget mer med det.
Jag har träffat vissa Eurasier som nästan har hoppat undan när man närmar sig, men så extremt tror jag sällan att det är?
Bevakningen, tjaa.. Några jag har mött har sagt att deras Eurasier skäller då & då, men inte överdrivet. Vår uppfödares hundarn skäller lite då någon kommer, men tystnar så fort matte kommer. Vår hund kan göra små skall ifrån sig, men inte ofta, mycket eller länge. Men jag tycker inte hon "vaktar" speciellt mycket annars. Om det är något väldigt konstigt som går förbi på parkvägen (idag var det t.ex. en stor gräsklippare) så kan hon skälla och sedan gå in till oss och det ser ut som om hon säger "Kom ut och titta, det är en helmysko sak utanför vår tomt!"

Men som sagt, hon är bara 3 månader.