Eurovision 2025

Jag bor ju i Tyskland och här är ESC inte alls särskilt uppmärksammat. Inte alls som hemma i Sverige om man säger så… Men nu har jag, två dagar i rad hört dem prata (väldigt positivt) om KAJ och det svenska bidraget på radion. :D 🇸🇪

Brukar inte bry mig så mycket om spektaklet eftersom jag oftast inte alls gillar musiken, men i år tänker jag tvinga maken till en riktig, hederlig ESC-kväll. (Kommer väl att somna innan det är klart som vanligt, men japp, ska ge det ett försök. 🪩)

Nu har jag jämfört KAJs framträdande från mellofinalen mot det från igår. Jag gillar totalt sett det från mellofinalen bäst. Det känns som att de kommer "närmare" en när bakgrunden är den mörkare skogen jämfört med... ja vad man nu ska kalla bakgrunden från igår. Jag tycker också att ljudet var bättre i mello. Med det sagt: Jag älskar(!) att man hör hur eurovisionpubliken klappar händer i takt med låten, och när de går från bastun fram till den lilla scenen mer ute bland publiken... Det känns verkligen som "här kommer vinnarna och visar upp sig"-moment för mig :D Jag gillar verkligen hur Eurovision-scenen är uppbyggd totalt sett. Så bort med berget och fixa till ljudet, då blir finalen perfekt enligt mig :p

@sjoberga Jag håller med @Bison , varför orkar du hålla på och tjata om att KAJ håller låg klass och "trålar på botten"? Jag tror alla som deltagit i Bukes Melodifestival- och ESC-låtar vet sedan länge att du inte tycker att det är ett nummer värdigt din musiksmak. Men kan du inse att du kanske inte har mer rätt än någon annan, och åtminstone släppa attityden?
Du behöver givetvis inte gilla låten men håll de sura kommentarerna för dig själv, tack.

SvD skrev 12.5:

"Utländska medier imponeras över KAJ. ”Bara bada bastu” beskrivs bland annat som en ”orimligt medryckande” låt med ett ”episkt slut”. Nu är trion favorittippade inför kvällens semifinal.
/.../
Tidningen Salzburger Nachrichten i Österrike uppmärksammar också KAJ:s svenskspråkiga bidrag. Ska man satsa pengar på vem som kommer vinna finalen på lördag är det tydligen ”Sveriges roliga band KAJ” man ska satsa på, skriver tidningen, om man ska tro de österrikiska oddsen.
/.../
Brittiska BBC beskriver KAJ:s låt som ”orimligt medryckande” och att till och med Björn Ulvaeus från Abba sjunger med i låten i sin egen bastu.
/.../
KAJ har också nått tyska medier. Sajten ESC Kompakt skriver att trions österbottniska dialekt är sällsynt på musikscenerna. ”Bara bada bastu” beskriver de som en låt med ”en ironisk text och medryckande refräng som understryker det mysiga, men ändå säregna finska sättet att spendera sin fritid på.”
/.../
Även italienska tidningar har plockat upp KAJ:s framgångar. La Repubblica skriver om trions favoritposition i tävlingen och att de har blivit ”streamingmästare ”. KAJ har toppat listorna på Spotify i flera länder utöver Sverige och Finland, bland annat Storbritannien och Tjeckien."

Men det är klart, det är väl en bonnig skämtlåt som bara barn gillar..... 🙄

Det var äkta korv, saknade lite halvbränd yta som i mello.

Jag hade inget emot alplandskapet med solnedgången. Den var passande i bastuljuset enligt mig.
Tänkte på din kommentar om korven när jag kollade runt lite på youtube nyss.
I första deltävlingen i mello, då var deras korv inte alls grillad, till finalen hade den fått bra färg. Skulle inte bli förvånad om korven är "perfekt grillad" på lördag :D

@sjoberga Jag håller med @Bison , varför orkar du hålla på och tjata om att KAJ håller låg klass och "trålar på botten"? Jag tror alla som deltagit i Bukes Melodifestival- och ESC-låtar vet sedan länge att du inte tycker att det är ett nummer värdigt din musiksmak. Men kan du inse att du kanske inte har mer rätt än någon annan, och åtminstone släppa attityden?
Du behöver givetvis inte gilla låten men håll de sura kommentarerna för dig själv, tack.

SvD skrev 12.5:

"Utländska medier imponeras över KAJ. ”Bara bada bastu” beskrivs bland annat som en ”orimligt medryckande” låt med ett ”episkt slut”. Nu är trion favorittippade inför kvällens semifinal.
/.../
Tidningen Salzburger Nachrichten i Österrike uppmärksammar också KAJ:s svenskspråkiga bidrag. Ska man satsa pengar på vem som kommer vinna finalen på lördag är det tydligen ”Sveriges roliga band KAJ” man ska satsa på, skriver tidningen, om man ska tro de österrikiska oddsen.
/.../
Brittiska BBC beskriver KAJ:s låt som ”orimligt medryckande” och att till och med Björn Ulvaeus från Abba sjunger med i låten i sin egen bastu.
/.../
KAJ har också nått tyska medier. Sajten ESC Kompakt skriver att trions österbottniska dialekt är sällsynt på musikscenerna. ”Bara bada bastu” beskriver de som en låt med ”en ironisk text och medryckande refräng som understryker det mysiga, men ändå säregna finska sättet att spendera sin fritid på.”
/.../
Även italienska tidningar har plockat upp KAJ:s framgångar. La Repubblica skriver om trions favoritposition i tävlingen och att de har blivit ”streamingmästare ”. KAJ har toppat listorna på Spotify i flera länder utöver Sverige och Finland, bland annat Storbritannien och Tjeckien."

Dessutom kan man, om man orkar, kolla på några av de mååånga "reaction videos" på youtube om Bara bada bastu. Det är MÅNGA (vuxna, om det nu spelar roll) från hela världen som älskar låten och framträdandet, och kommentarsfälten svämmar över av folk som åtminstone påstår sig komma från jordens alla hörn. I princip alla skriver om hur de älskar att Sverige skickar något på svenska, att de tycker att låten är så bra upplagd, att hela numret är så snyggt genomfört, att medlemmarna i KAJ verkligen kan det här med att uppträda proffsigt på scen och ta kamerorna bra, att de inte brukar tycka om Sverige öht i Eurovision men nu kommer rösta på KAJ osv osv.

De flesta negativa kommentarer är faktiskt från Sverige där folk skriver just "Som svensk skäms jag över det här, vad ska folk tro om oss?!", som att de inte läst en enda kommentar från någon annan i kommentarsfälten.

Några av kommentarerna på youtube om gårdagens framträdande:
"Absolutely loooove the extra vocals, they were perfect in harmony! Lykke till Sverige från Nederländerna"
"This has been on repeat for me for MONTHS now, and it still doesn’t get old. It could honestly be one of the best song/performance combos in ALL of Eurovision history. ️ 12 points from Wales!"
"understanding: 1%vibe: 100% "
"I've never felt so Swedish and Finnish and I'm Italian."
"WINNER. 12 points from Uzbekistan."
"Love this song 12 points from the uk"
"Sweden all the way!!! Greetings from Greece"

osv i all oändlighet känns det som.

Senast ändrad:

SvD skrev 12.5:

/.../
/.../
/.../
/.../

Det är inte bara låten folk gillar utan hela deras attityd. Bara en sån sak som dagen med den turkosa mattan. Vem som helst i KAJs situation skulle bli helt överväldigad när de står inför det enorma pressuppbådet. Vad gör KAJ? De ser hittar det roliga i det och ger så många intervjuer de bara kan medan Axel klickar på sin räknare. De verkar ha förmågan att hitta det roliga i precis allt. Det är något vi verkligen behöver i dessa tider.

Tänkte på din kommentar om korven när jag kollade runt lite på youtube nyss.
I första deltävlingen i mello, då var deras korv inte alls grillad, till finalen hade den fått bra färg. Skulle inte bli förvånad om korven är "perfekt grillad" på lördag :D
Hehe, du har rätt. Kevin behöver tid på sig stt få den perfekt 🙃

Men varför envisas du med att din taskiga attityd mot Kaj?

Det är en låt som gör att folk blir glada och mår bra, gjord av ett gäng väldigt talangfulla och duktiga killar.

Taskig attityd? Det är rätt märkligt om man måste tycka att det är bra eller hålla tyst, när man inte tycker det är bra alls. Men jag ska hjälpa till och hålla tyst och rapportera alla inlägg som inte hyllar låtar som omnämns.

Jag tänkte faktiskt igår att eftersom det verkar som många gillar det så kanske det har kvaliteter som jag missade vid första tävlingen och sedan också när jag var live på Strawberry - men nej, det hade det inte. Så jag är liksom besviken igen på att jag inte kan se det alls, helt immun.

@Lobelia Den andra låten, som faktiskt var ännu sämre på flera sätt, var kaffe-"låten".

Taskig attityd? Det är rätt märkligt om man måste tycka att det är bra eller hålla tyst, när man inte tycker det är bra alls. Men jag ska hjälpa till och hålla tyst och rapportera alla inlägg som inte hyllar låtar som omnämns.

Jag tänkte faktiskt igår att eftersom det verkar som många gillar det så kanske det har kvaliteter som jag missade vid första tävlingen och sedan också när jag var live på Strawberry - men nej, det hade det inte. Så jag är liksom besviken igen på att jag inte kan se det alls, helt immun.

@Lobelia Den andra låten, som faktiskt var ännu sämre på flera sätt, var kaffe-"låten".

Fast du har upprepade gånger gjort klart att du inte gillar dem. Då är det faktiskt inte så himla fräscht att fortsätta gnälla på dem, det är rätt idiotförklarande av de som faktiskt uppskattar dem. Jag kan säga att flera artister du visat att du uppskattar (och då inte bara Mello) är sådant jag aldrig skulle lyssna frivilligt på. Det betyder inte att de är dåliga, det är bara att det är inte min musiksmak.

Sedan är det en himla skillnad på att inte tycka om låten som sådan men ändå medge att de är proffs på det de gör. Att tala om "bottenskrap" är i min värld att anse att både låt och artist är skräp och oskickliga vilket i det här fallet faktiskt är fel.

Jag är som sagt främst ett metalhead men även jag tycker om den här låten, en blir glad när en hör den. Det i sig är i mina ögon ett kvalitetsmärke, att de som egentligen inte är så förtjusta i den här typen av musik gillar låten. Att det dessutom är en sympatisk artist som faktiskt på allvar är en förebild är extra plus i kanten.

Och vad gäller skickligheten... det är inte många Mello-artister som klarar det här:

Fast du drar ned den trevliga stämningen i tråden med den nedlåtande tonen du har i dina inlägg, som väldigt starkt insinuerar att du vet bättre. Så, respektfullt, ja, håll tyst istället isåfall. Eller omformulera dig till att DU inte gillar låten, inte att den är objektivt dålig för det är inte sant.

Sedan är det en himla skillnad på att inte tycka om låten som sådan men ändå medge att de är proffs på det de gör. Att tala om "bottenskrap" är i min värld att anse att både låt och artist är skräp och oskickliga vilket i det här fallet faktiskt är fel.
Det här.

Själv har jag inget(!) emot att folk säger att de inte tycker om KAJ. De får tycka att KAJ gör hemsk musik som inte går att lyssna på osv. Men, det är en stor skillnad på att säga "Jag tycker inte om det här" och att säga "Det här är uselt gjort och borde inte få vara med, och alla som gillar det här har usel smak".

Fast du har upprepade gånger gjort klart att du inte gillar dem. Då är det faktiskt inte så himla fräscht att fortsätta gnälla på dem, det är rätt idiotförklarande av de som faktiskt uppskattar dem. Jag kan säga att flera artister du visat att du uppskattar (och då inte bara Mello) är sådant jag aldrig skulle lyssna frivilligt på. Det betyder inte att de är dåliga, det är bara att det är inte min musiksmak.

Jag är som sagt främst ett metalhead men även jag tycker om den här låten, en blir glad när en hör den. Det i sig är i mina ögon ett kvalitetsmärke, att de som egentligen inte är så förtjusta i den här typen av musik gillar låten. Att det dessutom är en sympatisk artist som faktiskt på allvar är en förebild är extra plus i kanten.

Och vad gäller skickligheten... det är inte många Mello-artister som klarar det här:

Alltså den där är ju helt underbar :love:

Det här.

Själv har jag inget(!) emot att folk säger att de inte tycker om KAJ. De får tycka att KAJ gör hemsk musik som inte går att lyssna på osv. Men, det är en stor skillnad på att säga "Jag tycker inte om det här" och att säga "Det här är uselt gjort och borde inte få vara med, och alla som gillar det här har usel smak".

Fast det där sista har jag verkligen inte uttryckt, det är en vantolkning. Jag tycker inte om det här och jag anser att det är uselt gjort som helhet i sammanhanget. Men att andra har en annan smak och tycker annorlunda - och dessutom tycker annorlunda om kvaliteten på det hela, självklart.

Men om inga inlägg som inte hyllar låtar, artister och nummer får plats i tråden, så ska jag avstå och hjälpa till att hålla den fasaden när något negativt uttrycks.

Senast ändrad:
Fast det där sista har jag verkligen inte uttryckt, det är en vantolkning. Jag tycker inte om det här och jag anser att det är uselt gjort som helhet i sammanhanget. Men att andra har en annan smak och tycker annorlunda - och dessutom tycker annorlunda om kvaliteten på det hela, självklart.

Men om inga inlägg som inte hyllar låtar får plats i tråden, så ska jag avstå och hjälpa till att hålla den fasaden när något negativt uttrycks.

Nu är du faktiskt bara snarstucken. Det är helt ok att inte gilla KAJ men som du uttrycker dig är det svårt att tolka det på något annat sätt än att du anser att vi som gillar både låten och KAJ är idioter. Du har en väldigt von oben-attityd och sätt att uttrycka dig i den här tråden.

Men visst, om du anser att de är yrkesmässigt oskickliga anser jag att du är totalt tondöv.

Ja, jag tycker att du har taskig attityd.
Det går att ogilla något utan att låta som en tjurig unge.
Ärligt talat framstår du bara som en bitter gubbe med dina kommentarer.

Jag lyssnar inte på Kaj, det är inte en låt jag uppskattar personligen, inte alls faktiskt.
Men jag kan ändå tycka att den är glad och positiv och det är nog precis det som Europa behöver nu, något lättsamt och glatt.

Men om inga inlägg som inte hyllar låtar, artister och nummer får plats i tråden, så ska jag avstå och hjälpa till att hålla den fasaden när något negativt uttrycks.
Du får tycka precis vad du vill om KAJ, men du skulle få mindre mothugg om du släppte den dryga attityden. Alla i tråden har fel, alla i Europa som röstade den vidare har fel, alla youtubers som älskar sönder Bara bada bastu i sina reaktionsvideor, har fel, oddsmakarna har fel, de som gör polls har fel, Björn Ulvaeus har fel, Arja Saijonmaa har fel - det är BARA du som vet hur bra musik ska vara.

I förra tråden ansåg du till och med att de sjunger dåligt och det har jag inte hört NÅGON annan säga någon enda stans. Och då menar jag inte Nessun dorma-klippen, alla som bedömer KAJ och Bara bada bastu konstaterar att de sjunger superstabilt, vilket är rätt ovanligt när det gäller humorklippen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka