Eurovision 2025

ESC är verkligen inte min bag,
men jag måste ändå säga att röstningsförfarandet är som designat för att fucka upp systemet.

Vadå "folkets röst"? Det finns ingen folkets röst i dagens cyniska verklighet.
Om någon tycker KAJ är jätte-jättebra, och väljer att ringa och betala och rösta 20 gånger, är det då ok?

Om man tycker att det är ok, då tycker man samtidigt att det är ok att någon stat eller organisation med icke-musikalisk agenda utnyttjar samma möjlighet att rösta, genom att betala en Phone Farm en automat-röstning på 10.000 eller 50.000 eller 100.000 röster - eller vad-som-nu-behövs - enligt sagda agenda.
Och på så sätt köper sig politisk cred.

Visa bifogad fil 167957
Fast det var inte så röstningen fungerade. Jag röstade via appen. Då hade man 20 röster att fördela ut på bidragen, sen röstar man och skickar iväg. Det kostade lika mycket oavsett om jag skickade en eller tjugo röster. Har för mig att det var typ sju kronor.

Fast det var inte så röstningen fungerade. Jag röstade via appen. Då hade man 20 röster att fördela ut på bidragen, sen röstar man och skickar iväg. Det kostade lika mycket oavsett om jag skickade en eller tjugo röster. Har för mig att det var typ sju kronor.
Jaha.
Men om man nu inte använder telefonsamtal längre, varför fanns det då telefonnummer att ringa?

Och röstade man enbart med app i alla deltagande länder i ESC?

Jaha.
Men om man nu inte använder telefonsamtal längre, varför fanns det då telefonnummer att ringa?

Appen var knuten till ett kreditkort och du kunde alltså apprösta med olika mobiler och olika kort. Om jag fattat rätt. Du kunde också rösta via websajt.

Och du kunde ringa och rösta, och sms-rösta. Med olika simkort, om jag fattat rätt.

Inget av det här gjorde såklart vi ”normalröstare”. Men ville du rösta för en särskild saks skull så var det inte särskilt svårt att få ihop 20 x många.

Jag har raderat ett gäng inlägg som inte handlade om Eurovision längre, för att undvika att tråden spårar ur och blir en tråd om Israel/Palestina-konflikten istället. Vill man diskutera det senare görs det bäst i en ny tråd!

/Mod
? Tidigare när en tråd spårat ut har ju inläggen flyttats till typ "utbruten" . Men så kanske inte görs längre.....

Exakt det är ju problemet. Israel har säkerligen inte fuskat. Men när deras regering lägger stora summor på riktad reklam för att för att få röster så handlar ju tävlingen om annat än musik. Det måste väldigt snart kännas meningslöst för länder som lägger alla sina pengar på att göra sitt bidrag så bra som möjligt. För att inte tala om hur det känns för artisterna. Israel blir eurovisions Duplantis, enda skillnaden är att Duplantis vinner på helt schyssta sätt.

Det var väl ändå inte snällt mot Duplantis ;) Han hoppar ju de facto högst.

Det var väl ändå inte snällt mot Duplantis ;) Han hoppar ju de facto högst.
Och Israel vann de facto tittarrösterna. 😉

Inget ont om Duplantis, men han är så överlägsen att alla andra bara kan slåss om platsen bakom. Och så riskerar det bli med Israel också, alla vet vem som kommer vinna, de andra får sikta på att bli tvåa. Skillnaden är att Duplantis resultat inte beror på doping.

(Förstör inte det här nu, jag är så nöjd med den liknelsen 😂😂)

? Tidigare när en tråd spårat ut har ju inläggen flyttats till typ "utbruten" . Men så kanske inte görs längre.....
Det görs absolut fortfarande! Det varierar ganska mycket hur vi gör och det beror på en rad olika faktorer - framförallt hur pass många OT-inlägg det hunnit bli (i det här fallet var det bara knappt 10 st) samt hur pass "självklar" utbrytningen är (i det här fallet fanns det inte ett ensamt inlägg där diskussionen tydligt gick in på ett annat spår, inläggen gick liksom in i varandra lite grann, så det hade varit svårt att få till en vettig utbrytning med ett startinlägg som kändes logiskt och inte helt som gubben i lådan även för de som inte läst denna tråden). Sedan finns det annat som spelar in också, det finns inga självklara regler för när det blir radering vs utbrytning, men jag hoppas att det här förklarade lite grann i alla fall! :)

/Mod

Och Israel vann de facto tittarrösterna. 😉

Inget ont om Duplantis, men han är så överlägsen att alla andra bara kan slåss om platsen bakom. Och så riskerar det bli med Israel också, alla vet vem som kommer vinna, de andra får sikta på att bli tvåa. Skillnaden är att Duplantis resultat inte beror på doping.

(Förstör inte det här nu, jag är så nöjd med den liknelsen 😂😂)

Ja men betyder det att de sjöng bäst? ;)

Jag tänker att det hade varit en mer rimlig jämförelse med tex simhopp eller någon annan bedömningssport :p Där det är andras tyckanden som avgör vem som vinner.

Jaha.

Man kunde välja hur man ville rösta. Det var inte enbart med app, men det gick att rösta med appen. Jag provade inte att ringa, så jag vet inte hur det gick till. Men i vilket fall så behövde man inte ringa tjugo gånger och betala varje gång för att kunna lägga tjugo röster.

Det gick utmärkt att lägga alla på en gång i appen, och betala en gång. Det var väldigt smidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka