Eurovision Song Contest 2019 - SEMIFINAL 1

voltis

Trådstartare
På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns dansuppvisning... ;) Men då startar i alla fall EUROVISION SONG CONTEST 2019!

:banana::banana::banana:


Årets tävling går i Israel och Tel aviv, eftersom det var Israels egen Netta med låten Toy som vann förra året.

Det är två semifinaler, och 10 från varje semifinal går till den stora finalen på lördag.
Där finns redan the big 5: Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien och så vinnaren från förra året Israel.

Sverige med John Lundvik är med i semifinal 2, det kommer en tråd om den med!
Här kör vi semifinal 1 snack, tippningar listor och sen sjävklart för de som vill: chatt under livesändningen (jag kommer finnas på facebook som vanligt men kommer in hit efteråt!)

Men nu KÖR VI! De som är med i Semifinal 1 är:


1. Cypern
Låt: Replay.
Artist: Tamta.
2. Montenegro
Låt: Heaven.
Artist: D mol.
3. Finland
Låt: Look away.
Artist. Darude feat. Sebastian Rejman.
4. Polen
Låt: Fire of Love (Pali się).
Artist: Tulia.
5. Slovenien
Låt: Sebi.
Artist: Zala Kralj & Gašper Šantl.
6. Tjeckien
Låt: Friend of a friend.
Artist: Lake Malawi.
7. Ungern
Låt: Az én apám.


Artist: Joci Pápai.
8. Vitryssland
Låt: Like it.
Artist: Zena.
9. Serbien
Låt: Kruna.
Artist: Nevena Božović.
10. Belgien
Låt: Wake up.
Artist: Eliot.
11. Georgien
Låt: Keep on going.
Artist: Oto Nemsadze.
12. Australien
Låt: Zero Gravity
Artist: Kate Miller-Heidke.
13. Island
Låt: Hatrið mun sigra.
Artist: Hatari.
14. Estland
Låt: Storm.
Artist: Victor Crone.
15. Portugal
Låt: Telemóveis.
Artist: Conan Osiris.
16. Grekland
Låt: Better love.
Artist: Katerine Duska.
17. San Marino
Låt: Say na na na.
Artist: Serhat.

Här är en recap på alla låtarna och på youtube finns även alla låtar i sin helhet om ni vill gotta er ordentligt. Så, vad TROR ni? Vad VILL ni?

 
De som är mest segertippade i detta startfält är Cypern, Grekland, Australien, Island, Ungern, Serbien, Tjeckien, Slovenien, Belgien och Estland.

Men som vi sett tidigare säger inte oddsen allting, men jag ska ge mig på en GISSNING på vilka 10 som går vidare från denna semi. Detta är alltså inte vad jag vill utan vad jag tror:

Grekland
Cypern
Australien
Island
Belgien

Polen
Ungern
Estland
Serbien
Georgien


Fetade länderna är jag nästan helt säker på, resten känns mer osäkra.
Georgien tar jag med för att jag sett deras rep och det är mkt maffigt på scenen som nog kan imponera.
Estland tror jag tar hem mkt poäng från nordiska länderna då den spelats mkt och han är svensk.
Island är kanske överraskande nog en av storfavoriterna att vinna alltihop!
 
Ok då fortsätter jag med min lista med topp 10 vilka jag VILL ha i final av dessa semifinalister! :D

Utan inbördes ordning:

Grekland - inte bara för att jag älskar att semestra i landet, utan för att Katerine har en speciell röst och jag tycker hon passar utmärkt till låten som känns modern!
Belgien - en av mina favoriter, kanske inte för att det är starkaste låten eller starkaste rösten, men det är hela kittet med den unga killen, känslan och melodin. Heja Eliot!
Estland - kanske lite färgad av att det är en svensk artist och det spelats mkt på radio här hemma, men jag gillar låten och killen helt enkelt! Tror dock den kan vara lite för ordinär för europa?
Cypern - inte samma klass som fantastiska Fuego förra året, men det andas Cypern och har lite drag i sig som jag gillar. Får se hur det funkar live!
Island - det mest udda i år, och det behövs ju ngn sådan varje år hehe. Inte min musikstil men det är ngt som ändå gör det intressant och fräscht i sammanhanget. Bra budskap också!
Polen - den blir lite tjatig i längden men jag gillar deras röster tillsammans, och har man inte hört den innan semin så kommer man nog gilla det, men kanske inte är lika intressant sedan i finalen?
Australien - inte egentligen en musikstil jag gillar, lite samma som med Polen, den är intressant första gångerna men man tröttnar lätt. Kan bli häftigt på scenen dock som det verkar!

Låtarna som följer var svårare att välja ut, då jag inte har ngn riktig favorit bland resten... men dessa får det bli:

Ungern - har har en stark röst och sjunger med mkt känsla.
Finland - är uppvuxen med Darude, detta är dock inte den starkaste låt han gjort. Vet inte hur det funkar live heller, men det är mitt andra hemland och lite nostalgi!
Georgien - väljer denna då jag gillar scenshowen, har inte fallit totalt för låten dock, får se hur det funkar live sen!

Ingen låt som är helt katastrof, fast jag inte riktigt fattar Portugal ;) Och det är många solotjejer med i år så därav lämnade jag många utanför denna listan då de inte kändes tillräckligt starka jämfört med de andra.
 
Utifrån recapen lyssnade jag på de låtar som stack ut lite - och det blev bara Grekland, som jag redan visste att jag gillade, Belgien, som jag hoppas får till ett bra nummer det lät riktigt bra, och Ungern, lite suggestivt sådär. Möjligen kan jag också gilla Slovenien lite grand.

Men resten ... Cypern, vi har hört den hundra gånger, Serbien, en gapig ballad och knäppnumren Australien och Portugal som säkert går vidare bara just för att de är knäppa.

Jag tror att Belgien är min favorit, tätt följd av Grekland.

Ett par plus: det låter inte som ett balladår och ganska många verkar sjunga på sina egna språk.
 
Grym du är på detta, voltis! Du borde få provis från EBU. :up:

Ska kolla din recapvideo i kväll. :)
Haha tack!
Vet inte varför men i år har jag fångats extra mkt av tävlingen, visst jag har alltid följt det slaviskt och i flera år så var jag med i massa forum etc men senaste åren har jag förlyssnat lite och så där men i år... har alla låtarna på repeat i bilen, kan nynna med i mina favoriter och Belgiens låt kan jag utantill ;)

Och som jag skrivit tidigare, i år har jag väldigt många låtar som jag gillar! Och dessutom tror jag att finalen blir väldigt jämn, om man ser till oddsen i år så har det skiftat väldigt mkt, speciellt efter de olika repen så har vissa länder stigit med upp till 10 placeringar medans andra droppat.
Om man ser till Semi 1 så har tex cypern både varit etta och tia i oddsen, Island svajat lite mellan typ 3: dje och 10: de plats, och Belgien kom från ingenstans till en topp 10 efter sina rep.

Som en parantes kan nämnas att Sverige varit 5-6: a på bettinglistorna inför repen men efter legat på 2-3 plats.
Jag tror vi har en stor chans till vinst, om flera av storfavoriterna tar ut varandra, dessutom tror jag sverige kommer vara mkt omtyckt av juryn. Men men sverige är med i semi 2, vi tar det i den tråden sen ;)
 
Utifrån recapen lyssnade jag på de låtar som stack ut lite - och det blev bara Grekland, som jag redan visste att jag gillade, Belgien, som jag hoppas får till ett bra nummer det lät riktigt bra, och Ungern, lite suggestivt sådär. Möjligen kan jag också gilla Slovenien lite grand.

Men resten ... Cypern, vi har hört den hundra gånger, Serbien, en gapig ballad och knäppnumren Australien och Portugal som säkert går vidare bara just för att de är knäppa.

Jag tror att Belgien är min favorit, tätt följd av Grekland.

Ett par plus: det låter inte som ett balladår och ganska många verkar sjunga på sina egna språk.
Vad roligt att du gillar Belgien! Jag började gilla låten när jag började köra alla bidragen på repeat i bilen, jag upptäckte att jag spolade fram till den oftare än till de andra låtarna ;) Fastnade först för hans lite roliga uttal på you och truth, men sen var det bara kärlek till låten ;)
Sen är killen så himla söt och charmig, följer han på instragram hehe.
 
Vad roligt att du gillar Belgien! Jag började gilla låten när jag började köra alla bidragen på repeat i bilen, jag upptäckte att jag spolade fram till den oftare än till de andra låtarna ;) Fastnade först för hans lite roliga uttal på you och truth, men sen var det bara kärlek till låten ;)
Sen är killen så himla söt och charmig, följer han på instragram hehe.
Ja, ska helt klart lyssna mer på den. Gillade både rösten och låten.
 
Mina favoriter i semi 1 är:

Grekland är min favorit! Jättebra och hon verkar sjunga bra live också!! Härlig röst och väldigt bra låt!
Polen Härligt annorlunda! Älskar hur deras röster bildar en vägg av ljud. Otroligt häftig låt! Hoppas verkligen att den går vidare och sen får en bra placering i finalen.
Cypern kommer att gå vidare men jag tycker att det är lite fantasilöst av Cypern att skicka Fuego 2.0. Men det är en bra låt!
San Marino En härlig glad låt! Hoppas hoppas hoppas att de kommer till final!! Lilleputtlandet som alltid är med och som aldrig har bra låtar men stor charm har äntligen en bra låt!

Sen tror jag att Island (BDSM-growl med mera), Ungern (Joci Papai är med igen, bra röst!), Portugal (årets märkligaste bidrag i ett annars alltför normalt år borde gå vidare), Estland (Avicii-EDM av lite mellanlåg kvalitet med svensk sångare med en röst som jag tycker är för liten för låten, nä jag är inget fan, lite för mycket mellanmjölk) och Tjeckien (söt pop) går till final. De två sista vågar jag inte ens gissa. Tror att Finland kanske kan lyckas men osäker.

Den svagare semi-finalen av de två. Av top 10 på bettinglistornas sammanställning är bara Australien och Island med från semi 1 och de är tippade att bli 9:a resp. 10:a. Medan 6 st från top 10 är från semi 2. Sveriges semifinal blir ett getingbo!
 
Haha tack!
Vet inte varför men i år har jag fångats extra mkt av tävlingen, visst jag har alltid följt det slaviskt och i flera år så var jag med i massa forum etc men senaste åren har jag förlyssnat lite och så där men i år... har alla låtarna på repeat i bilen, kan nynna med i mina favoriter och Belgiens låt kan jag utantill ;)

Och som jag skrivit tidigare, i år har jag väldigt många låtar som jag gillar! Och dessutom tror jag att finalen blir väldigt jämn, om man ser till oddsen i år så har det skiftat väldigt mkt, speciellt efter de olika repen så har vissa länder stigit med upp till 10 placeringar medans andra droppat.
Om man ser till Semi 1 så har tex cypern både varit etta och tia i oddsen, Island svajat lite mellan typ 3: dje och 10: de plats, och Belgien kom från ingenstans till en topp 10 efter sina rep.

Som en parantes kan nämnas att Sverige varit 5-6: a på bettinglistorna inför repen men efter legat på 2-3 plats.
Jag tror vi har en stor chans till vinst, om flera av storfavoriterna tar ut varandra, dessutom tror jag sverige kommer vara mkt omtyckt av juryn. Men men sverige är med i semi 2, vi tar det i den tråden sen ;)

Så roligt att för varje rep så har Sveriges chanser ökat och de andras (de som var ovanför Sverige i tabellen) minskat! De får gärna köra några rep till, haha!!
 
Mina absoluta favoriter är Island! Den gamle syntharen i mig jublar över beatet, brölandet och falsetten, det är ju bara perfekt :love: Bra scenshow har de också, så jag hoppas verkligen de går vidare.
Sen gillar jag Grekland, får lite Florence and The Machine-vibbar av det. Dock har jag hört henne ta en del sura toner, så jag hoppas att hon håller ihop det.

Första semin känns i övrigt ganska svag. Men om jag ska tippa på de jag tror går vidare så kör jag på följande:
Cypern
Tjeckien
Australien
Grekland
Island
Belgien
Serbien
Georgien
Polen
Ungern
 
Jag lyssnar på låtarna på spotify, men är frustrerad över att det inte framgår där vilket land de representerar. Så det blir extrajobb för mig att luska ut vilka jag gillar.
Fast vi får ju inte rösta på tisdag ändå, så jag kommer nog bara luta mig tillbaka och avnjuta programmet som publik.
 
Semifinalerna tycker jag är lite halvtrista men kommer nog kolla ändå. Brukar inte kolla på några bidrag innan.

Får bara länderna som är med i semin rösta?
 
Semifinalerna tycker jag är lite halvtrista men kommer nog kolla ändå. Brukar inte kolla på några bidrag innan.

Får bara länderna som är med i semin rösta?
Är ju så många bidrag så själv gillar jag att både se semin men även förlyssna innan... Men så är jag smått besatt också ;)
 
Så himla taggad som vanligt, oavsett hur jag mår så får alltid ESC mig att må bättre! Här kommer mina åsikter om semi 1 utifrån musikvideor och inte live-performance


Cypern:
Rätt bra låt och jag får ungefär det jag förväntar mig från Cypern, med den typiska musiken. Kan väl kanske tycka att låten påminner om många andra låtar jag hört hundratusentals gånger, men jämfört med många andra bidrag så är det ändå rätt hög klass.

Montenegro: Tråkigt tråkigt tråkigt, har inget mer att säga.

Finland: Nej nej nej, det här är en låt som försvinner totalt i startfältet och är ingen jag kommer minnas.

Polen: Alltså visst den sticker ut lite det gör den, men det här är aldrig den typen av musik jag skulle lyssna på och jag har lite svårt för den.

Slovenien: Otroligt tjatig och en låt som håller sig på samma nivå konstant, ett riktigt sömnpiller

Tjeckien: haha jag älskar den här, egentligen så är den väldigt banal och fjantig på något sätt.. men jag blir så glad av den och han känns så härlig.

Ungern: Blaha... glöms bort totalt.

Vitryssland: Helt okej, rätt sköna beats och passar bra på dansgolvet, aningen tjatig.

Serbien: Fin låt som griper tag i mig faktiskt, helt okej.

Belgien: Skön ballad som är rätt vacker, men ingen man kommer minnas om ett år.

Georgien: Nej nej... han känns hysterisk och klarar inte av rösten riktigt, kass låt också.

Australien: opera är verkligen inte min grej, och numret är bara jättekonstigt, frihetsgudinnan? 0 poäng

Island:
Det här är lite för udda för min smak, visst kul att de vågar skicka något som sticker ut.

Estland: Tråkigt och något man hört många gånger förr, bleknar i startfältet.

Portugal: Absolut bottenapp. Hemsk låt, hemska röster.

Grekland: Skön låt och jag gillar hennes röst, en av de bättre i startfältet.

San marino: Alltså San marino... varje år skickar de otroligt löjliga låtar och i år är inget undantag.
 
Jag undrar lite hur Australien, dessa nyblivna européer, tänker.

2015: vi skickar en störtskön kille med en riktigt klämmig låt.

2016: nähä, det gick inte förra året. Då skickar vi en fantastisk sångerska med en superpampig låt.

2017: äsch, bara tvåa förra året? Då smyger vi iväg en duktig sångare med ett finstämt bidrag.

2018: men nu då? En hysteriskt framförd Friskis&Svettis-reklam, kan det vara nåt?

2019: INGET ANNAT HAR JÄVLAR FUNKAT SÅ NU GÅR VI ALL IN - vi blandar alla avarter vi sett genom ESC-åren: opera, flera meter höga klänningar, flygande dansare osv. DET måste väl gå?

618AF047-E331-4187-BCB2-9F646614ED2B.png
 
Jag undrar lite hur Australien, dessa nyblivna européer, tänker.

2015: vi skickar en störtskön kille med en riktigt klämmig låt.

2016: nähä, det gick inte förra året. Då skickar vi en fantastisk sångerska med en superpampig låt.

2017: äsch, bara tvåa förra året? Då smyger vi iväg en duktig sångare med ett finstämt bidrag.

2018: men nu då? En hysteriskt framförd Friskis&Svettis-reklam, kan det vara nåt?

2019: INGET ANNAT HAR JÄVLAR FUNKAT SÅ NU GÅR VI ALL IN - vi blandar alla avarter vi sett genom ESC-åren: opera, flera meter höga klänningar, flygande dansare osv. DET måste väl gå?

Visa bifogad fil 29698

Det här är första året de har haft en uttagning. Innan har deras bidrag valts internt av TV-bolaget. Men jag håller med dig! De första två låtarna var överlägset bäst och sen har det gått utför! Även om jag uppskattar konstigheter i ESC måste det finnas en låt att backa upp det med. Och i år är den för svag.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 321
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 373
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 457
Senast: Lingon
·
Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 380
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp