Evolution skolarbete hjälp...?

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, jag borde förstå det här, men tycker det är rörigt...

Vi har en fråga som lyder "Pågår det adaptiva evolutionära förändringar i mänskliga populationer? Beskriv exempel som förklarar vilka genfrekvenser som förändras och vilka selektionsfaktorer som orsakar förändringen. Förekommer icke adaptiv evolution som inte orsakas av naturligt urval? Exempel?"

Någon som vill hjälpa mig, har några tankar eller hemside-tips?

Jag tänker att ja, det pågår adaptiva evolutionära förändringar i mänskliga populationer. De gensekvenser som förändras är dem som ger ökad fitness till individen i den miljö som råder. De orsakas av naturligt urval, dvs den som har störst chans till reproduktion i miljön överlever. Icke adaptiv evolution som inte orsakas av naturligt urval är när det är slumpmässig parning, tex vi har gått dit idag när vi lever som vi gör idag, alla har samma chans till avkomma typ?

//r

Ja, jag borde förstå det här, men tycker det är rörigt...

Vi har en fråga som lyder "Pågår det adaptiva evolutionära förändringar i mänskliga populationer? Beskriv exempel som förklarar vilka genfrekvenser som förändras och vilka selektionsfaktorer som orsakar förändringen. Förekommer icke adaptiv evolution som inte orsakas av naturligt urval? Exempel?"

Någon som vill hjälpa mig, har några tankar eller hemside-tips?

Jag tänker att ja, det pågår adaptiva evolutionära förändringar i mänskliga populationer. De gensekvenser som förändras är dem som ger ökad fitness till individen i den miljö som råder. De orsakas av naturligt urval, dvs den som har störst chans till reproduktion i miljön överlever. Icke adaptiv evolution som inte orsakas av naturligt urval är när det är slumpmässig parning, tex vi har gått dit idag när vi lever som vi gör idag, alla har samma chans till avkomma typ?

//r

Jag hade velat ha ett mer precist svar av mina studenter om jag hade en liknande fråga i evolutionskursen de går. Jag skulle nog säga att t ex hos gemene västerländska människan så har vi inte direkt några adaptiva förändringar eftersom vi inte utsätts för något selektionstryck. Vi har satt oss utanför de evolutionära spelreglerna. Däremot kan det på sina håll i världen finnas, som tex i exemplet ovan med malariaresistens.

Tack för era svar båda två! Så då kan man säga att när jag skrev att när vi lever som idag (i västvärlden då) så är utvecklingen som sker alltså en icke adaptiv evolution?

Men, vi har läst om att det är en mis-match det här att tjejer får mens tidigare, men blir socialt mogna för barn senare, ifall tjejer började få mens senare, hade man kunnat säga att det varit adaptiv evolution då?

//r

Senast ändrad:
Men, vi har läst om att det är en mis-match det här att tjejer får mens tidigare, men blir socialt mogna för barn senare, ifall tjejer började få mens senare, hade man kunnat säga att det varit adaptiv evolution då?

Det beror ju på om det ger högre fitness att få mens senare, men om fitnessen påverkas lär vi inte få veta. (Och om senare mens dessutom var ärftligt är såklart ett krav för det hela också)

Jo, jag kom på att de måste ju va ärftligt då, såklart. Men, vi har läst att den tidigare mensen kan vara en orsak till att unga tjejer mår dåligt, att man blir fertil o kan få barn, men man är inte socialt mogen för det, det gör att man mår dåligt, så isåfall kan man väl säga att det hade ökat fitness? Om man mår bättre?

//r

Inte nödvändigtvis eftersom det inte nödvändigtvis leder till att man får fler avkommor som i sin tur reproducerar sig.

Nu har jag en fråga till, nu handlar den om klimatet istället, varför breder öknarna ut sig? Och varför blir det öknar vid norra o södra ekvatorn??

Asså jag hittar inget i vår kurslitteratur, SUCK.

//r

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka