Bukefalos 28 år!

ex. på smarta hästar! labyrinter mm

N

ninne

Läste i sista Ridsport att hästar inte kan resonera och t ex inte förstår labyrinter...

Har i vart fall en ponny som jag tror är smartare än genomsnittet.
Nedanstående labyrint klarade han omgående:

5190026.jpg


Det är alltså en mycket lerig bit som måste passeras till utsläppet. En ny väg (inte lerig) har just öppnats via en korridor mellan hagarna. Samtliga hästar har blivit utsläppta den vägen. Hästarna A och B vill gärna in och står oroligt och stampar vid kanten till leran när det kommer någon. Hästen C vänder resolut på klacken och går bort från utsläppet och in via korridoren.

Det är inte första gången som hästen C reagerat så här, dvs gått bort från det han vill komma till. Smart eller ej? :rofl: Han har en mamma som också har klarat ut en motsvarande situation, där andra, normalbegåvade hästar gått bet.

Skulle vara roligt att höra om andra kluriga hästar!
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Fast grejen är väl eg att eftersom hästarna en gång blivit utsläppta genom korridoren kommer ihåg att den finns och använder sej av den,hästen vet ju således om vägen redan.
Däremot kan det ju vara så att de är mer eller mindre "smarta" och de som är mindre smarta kommer till grinden för det är närmsta vägen, den smartare hästen tar den längre,men inte så leriga vägen.

Släpper man in en häst i en labyrint för att den ska resonera sej därifrån tror jag inte funkar. Och det var väl det ridsport ville komma fram till antar jag. (Har inte läst artikeln själv) Däremot skulle den antagligen kunna ta sej ur den där labyrinten om man visat vägen en gång.
Så fungerar min häst iaf.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Håller med om att det inte handlar om att resonera sig ut - bra lokalsinne möjligen ;) . De andra hästarna hade ju samma möjlighet att komma ihåg vägen... De andra kom inte ens ända fram till grinden, eftersom de inte vågade gå genom det leriga (typ kvicksand upp till magen...).

Han kan även göra så när man är i hagen och skall hämta honom om det är hinder i vägen (typ andra hästar). Han blir inte frusterad av att inte komma någon vart, utan vänder om och tar en omväg, även om den är ganska lång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag har inte läst i artikeln i Ridsport, men läst om ett experiment med djurs inteligens.
Där kom man fram till att hästar var mycket kloka och hade viss form av logiskt tänkande. De kunde bland annat lära sig "prata" med människor precis som apor genom att peka på en tavla. Saker som att de var ledsna, hunriga, trötta m m.
Samma sak med hundar däremot katter gick det inte med.
Men om jag kommer ihåg rätt så är det forskningsprojekt inte avslutat ännu så man får vänta tills slutrapporten kommer.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hans pappa lär kunna räkna - till fyra åtminstone! Han vet att han skall utfodras som nummer fyra, oavsett vilka andra hästar som får mat före honom.

Annars är det ju tyvärr så att en häst har väldigt liten hjärna i förhållande till kroppsvikten ;) .

Men vissa (ofta ponnyer) verkar som sagt smartare än andra, vilket inte alltid är till fördel när man skall dressera dem!

Har någon fler exempel? Hästar som tar sig ut ur boxar t ex, gärna med flera moment som måste genomföras!
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

har hört att hästen ska va det dummaste djuret förutom ostronet:confused:
tycker inte det stämmer då jag flera gånger har sett hästar som visat att dom har intelligens. en ko eller ett får är väl inte smartare än en häst? tror inte att en höna är det heller föresten:D
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

En snöig dag var jag ute och letade efter bommar som vi glömt bort i hagen innan snön kom. I alla fall, jag leter och letar, och blir minte sagt frustrerad över att inte hitte EN ENDASTE bom. Min älskade pålla kom fram, kollade lite klokt på mig (la huvudet på sned), gosade lite och så viskade jag:"Vet du var bommarna är Silke?".
Tror ni inte att hästen kollar på mig igen, och går därifrån! Hon stannar ca. 20 meter bort och kollar neråt, mot marken. Jag som tror på det där att kunna snacka med djur går såklart fram till henne, och tro det eller ej men där ligger tre bommar!!:eek: :banana: Min kloka lilla häst! Efter det fick hon en grimma där det står "smart" på, och går ibland under smeknamnet smarti(e)s.

Det exemplet du skrivit om din häst är recis en sådan sak hon skulle kunna göra! Som om man står och ryster på en hink med pellets, så springer hästarna in i "ett U". Typ såhär:

*pellets*
_________
|,,,,,,,,,,,,|,,,,,
|,,,,,,,,,,,,|,,,,,
|,,,,,,,,,,,,|,,,,,
|,,,,,,,,,,,,|,,,,,
,,,,,,/\,,,,,,,,,,,
,,,,,,|,,,,,,,,,,,,
,,,,,,|,,,,,,,,,,,,
Hästar i full fart

Här hade min, och säkerligen din också, häst gått runt om medans många hästar skulle ha fastnat i U:et
(kommatecknena på bilden betyder inget)
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Fantastiskt! Det kan förstås vara en slump, men riktigt säker kan man inte vara! Har hört att hästar kan lära sig förstå ganska många ord, i vart fall ett femtiotal.

Tur i varje fall att våra hästar inte bara är smarta utan snälla också, annars hade det förmodligen varit ganska jobbigt!

Vår är expert på att ta sig ur hagar också. I somras lämnade han sin hjärtas dam i hagen när betet blev för dåligt, och sprang till skogs. När sånt händer står man förstås och ropar som ett fån, för vad skall man göra :cry: . Efter en L Å N G stund hördes ett gnäggande i snårskogen, långt bort ifrån och efter en stund dök den glada pållen upp:rofl: .

När han tillfälligt har stått i en mindre rasthage så kollar han att det är ström i trådarna - först den övre och sen den undre. Om det är ström suckar han uppgivet och vänder rumpan till.

Så nog tror jag att man får ge hästar credit för någon slags inre liv, även om de tänker i bilder och inte i ord!
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Har någon fler exempel? Hästar som tar sig ut ur boxar t ex, gärna med flera moment som måste genomföras!

Jag har haft många olika hästraser, och måste säga att nordsvenska hästar verkar vara väldigt smarta :D

Ett exempel:
Jag hade en nordsvensk valack som stod i en box där boxsidorna var gjorda av liggande plank i U-järn (alltså plankorna var nerstuckna i U-järn i hörnen). Det var rejäla plankor, säkert 20 cm breda och nästan 3 meter långa - de vägde alltså en hel del. Men en natt hade valacken lyckats lyfta av de fyra översta plankorna. Sedan kunde han lugnt kliva över de nedersta plankorna som satt kvar i U-järnen och gå ut i stallgången. Kan ju tillägga att han hade ställt till med en hel del bus i stallet den natten :crazy:

Han lyfte alltså de tunga plankorna med tänderna. Vi såg hur han gjorde när vi "spionerade" på honom vid ett senare tillfälle.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Vi har också haft en utbrytardrottning i vårt stall, och det var - just det - en nordsvensk! Jag vet inte hur hon bar sig åt för att öppna boxdörren med spärr och allt. Säkert var att hon kunde ta sig ut. Att öppna dörren till foderkammaren var sedan ingen match.

Vår smarta skrutt är en connemara.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Vi hade också en connemara som var mycket intelligent. Hon lärde sig saker snabbt, men hon ville inte alltid använda sin intelligens så som vi tyckte att hon skulle utan hon gjorde som hon ville ändå. Det gick alltså inte så bra att lära henne tricks. Att göra tricks var under hennes värdighet. Hon hade dock full koll på om en dörr eller grind var stängd eller inte och tog chansen jättesnabbt när hon såg den.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag tror också att många connemaror är smarta. Andra luringar jag träffat på har varit russ.

Är det ingen som har något mer exempel?
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag tror en häst är så smart som man tillåter den att bli.
En häst som lever ett för skyddat liv, och aldrig behöver tänka, kommer inte att utveckla hjärnan lika positivt som en häst där människan (eller omgivningen) låter den använda hjärnan och tänka ut lösningar själv.


Sedan är ju frågan vad som räknas till intelligens?
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

När det gäller människors intelligens är det väl ganska accepterat att vi har olika förutsättningar för t ex logiskt tänkande, men att vi behöver utmaningar för att utveckla våra förmågor. Kan inte samma gälla för hästar?
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Det var det jag syftade på. :)

Människor utvecklar sin intelligens genom att tänka.
Tex med shack, svåra matteproblem, tankenötter eller att få utsättas för något som kräver all ens tankverksamhet för att lösa ett problem.
Hästar utvecklar isn intelligens på samma vis.

Bevis på det finner man när man håller på med NH.

En häst tar in synintryck och tänker genom både ögonen.
Det som kommer in genom höger öga lagras i vänster hjärnhalva och det som kommer in genom vänster öga lagras i höger hjärnhalva.


Med lite (mycket) fantasi kan ni se att detta är en häst ovanifrån...
kronika_5_3.gif



Ett exempel är om du rider på ridbanan och något skumt står vid A utanför staketet.
Du börjar i höger varv och har därmed har hästen sitt vänstra öga ut mot staketet.
Hästen reagerar på det skumma vid A genom att vägra gå i närheten av det de första varvet. Allt eftersom ni rider på så kommer ni närmare det läskiga.
Tillslut så reagerar hästen knappt på det vid A, "Det där är väl inte så farligt".
Du byter varv och rider mot A och hästen säger "ALDRIG i mitt liv att jag går nära det där!"

Ny sida, ny hjärnhalva.
Vi tränar två hästar i en.


När man börjar med NH med en häst så tycker den nya saker är svåra och jobbiga så fort man byter sida.
Jag gör en sak på höger sida och hästen börjar tillslut att koppla vad det är jag ber om. När den förstått vad jag föeslår byter jag sida och ska göra samma sak på vänster sida, och hästen reagerar som om den aldrig gjort övningen.

Eftersom hästen och jag utvecklas tillsammans så börjar hästen utveckla ett logiskt tänkande när det gäller övningarna.
Den börjar snabbare att koppla det jag gör på höger sida till den vänstra.

Jag upplever att hästarna utveacklar sin intelligens när den får uppleva kommunication genom NH.

Därmed inte sagt att all annan hästhantering lämnar hästarna dumma. Långt ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag börjar ångra att jag inte hoppade på "agility-kursen" som började i vårt stall i torsdags... Verkar jättekul med horsemanship!
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hörde om en islandshäst som dom "byggde" in varje kväll i en provisorisk box, men den var lös varje morgon ändå i stallgången.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hej!

När jag var yngre hette det att hästar inte förstår "hål" i staket om de inte varit där innan. Och det stämde faktiskt på några av de hästar vi löshoppade på volten, när staketet gått sönder (övre träplanket var av). (det låg en hage bakom, så dom kunde inte rymma långt om dom kom på hålet).

Min dåvarande häst däremot, kom redan direkt hon kom in på volten på att där var ett hål och det kunde man rymma igenom. Där samtliga andra hästar glatt fladdrat förbi, tog min häst chansen att ta sej ut i hagen. Obs att hon aldrig gått i den hagen, så hon visste inte att där var en hage.

/Lavinia, vars nuvarande häst troligtvis skulle göra som ursprungshästen, dvs ta den ickeleriga vägen in.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag att det är väldigt mänskligt att vi människor förutsätter att hästar tänker precis som oss. Även om det givetvis finns många likheter. Vi människor är enormt beroende av våra ögon och att kunna känna igen olika typer av former (ansikten, mönster, färger etc). Hästar kan ha en mer utvecklad förmåga att urskilja rörelser på långa avstånd. Dessutom använder människor höger/vänster hjärnhalva på samma sätt som hästen i det du beskriver i bilden, men det gör inte att vi inte förstår att faran finns kvar där vi sist såg den om vi skulle "vända andra sidan till". Så långt i utvecklingen tror jag också att hästen har kommit.

Ett argument mot att hästar tänker i bilder på samma sätt som människor gör, är att hästar har andra typer av nervceller mellan ögat och hjärnan, jämfört med oss människor. Att hästar uppfattar färger annorlunda förutsätter jag är allmänt känt. Fråga annars en påläst hoppryttare. Att hästar kan välja vilken lins de ska se genom, eller att de ändrar huvudställning för att se genom nedre eller övre linsen är kanske inte lika känt? Den information som kommer från hästens ögon till hjärnan, behandlas också annorlunda jämfört med människan. Är det endast är en bild som bearbetas - när hästen får in två skilda bilder från två separata synfält? Troligtvis så finns en "avkodare" i båda bilderna. På samma sätt som vi människor hör med båda öronen samtidigt, men aktivt kan välja att lyssna med det ena. Det finns många fler skillnader, men jag är inte tillräckligt kunnig för att skriva mer om det här. (Men ämnet är intressant! :idea: )

Mer troligt är att hästar i större utsträckning än enbart synen, använder sina andra sinnen för att identifiera omgivningen. Om något inte luktar farligt i ena varvet, så är det troligtvis inte heller farligt någon sekund senare, men med andra ögat vänt mot "faran".

Sedan finns det givetvis individuella skillnader mellan olika hästar - som dessutom kan ha påverkats av hur de har avlats fram av oss människor.

/V
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp