ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hemma i stallet hos min föräldrar hade vi problem med att min häst om vintrarna öppnade elstängselgrinden med tänderna (såg väl hur vi gjorde )och promenerade upp till stallet vred om nyckeln (ni vet en såndär stor som finns på ladugårdsdörrar). Vi fick binda fast grundarna vid stolpen och alltd ta ur nyckeln så att han inte kunde öppna.

Roligast var väl när han upptäckte hur kul man kan ha med en lysknapp. Lyssknappen till ytterbeslysningen satt utompå stallet och när hästen ville skicka morse singnaler så stog han där och tände och släckte, tände och släckte..... ;)

Inte fullt så kul var det när han ett tag släppte ut sin mamma ur hennes box på nätterna. Han kom inte åt sitt eget lås och hon kom inte åt sitt. Men han kom åt hennes.

Nu har han just fått en ny pingla i stallet som han går och är en stor trygg farbror åt och talar om att det är inte farligt med saker och ting. Bara han inte visar henne för mycket saker som man kan hitta på. :angel:
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Att hästar uppfattar färger annorlunda förutsätter jag är allmänt känt. Fråga annars en påläst hoppryttare. Att hästar kan välja vilken lins de ska se genom, eller att de ändrar huvudställning för att se genom nedre eller övre linsen är kanske inte lika känt?
/V

Av det jag lärt mig när jag studerade och gjorde examensarbete på hästens syn så bestämmer hästen avståndet till ett föremål genom att höjja och sänka huvudet och därmed låta ljuset falla in på olika ställen i den bakre delen av ögat eftersom hästens lins inte kan ändra form, åtminstånde inte i samma utsträckning som människans. Jag har läst i veterinärböcker att den inte kan ändra form alls, men har sedan fått veta här på Buke att de kan ändra lite.


Nu var det iof. några år sedan jag gjorde denna rätt så djupgående studie och ny information kan ha uppkommit.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med två linser?
Menar du att det finns två linser i ett öga?
Eller att hästen väljer om den skall använda sig av höger eller vänster öga?

Ifall hästen väljer vilket öga den skall bestämma avståndet med, så är det snarare mer likt människans öga eftersom den som någonsin fått en skjutlektion med pistol eller gevär av en utbildad instruktör vet att vi har ett öga som vi siktar bättre med än med det andra. Och att de flesta av oss förskjuter bilden när vi blinkar med ena ögat men inte med det andra.
Jag förskjuter minst med höger öga.



När det komemr till färger kan vi inte säga med säkerhet annat än att hästen ser vissa färger bättre än andra.
Tex. anses vitt svårt att se och en varningsfärg, varav vita stängselband är rätt korkat då hästen inte ser det så väl.
Svart ses som avsaknaden av ljus och innebär för hästen oftast en fara, det kan finnas ett djupt hål där.

Av vad jag uppfattat av färgerna så uppfattar hästarna naturens färger bäst, grönt (gräs) brunt (jord, bark mm.) mfl.
 
Senast ändrad:
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Min häst rymmde ifrån dom andra hästarna ut ur hagen, gräset är alltid grönare på andra sidan ni vet:crazy:
För det mesta på morronen en timme efter att dom kommit ut....
Jag tog fast honom, vilket gick lika bra varenda gång, ställde in honom i stallet ett par timmar, sen släppte jag ut honom igen...
Detta upprepades många många dagar i sträck. En dag så hade jag ridit honom på morronen och dom andra gick i hagen som är i anslutning till stallet. Efter att jag ridit honom gick jag till grindöppningen och tänkte släppa in honom, men jag stannade utanför och klurade på im jag skulle gå iväg med "rymmlingen till den andra hagen och sen hämta dom andra. Eller skulle jag flytta alla samtidigt???
Medans jag funderade, rymmde min rymmling in i hagen till dom andra. Han sänkte huvudet och kröp under tråden och då jag uppfattade vad som hände var hästen inne ihagen så det var bara att släppa grimskaftet. Och hämta 3 till och flytta alla 4 hästarna samtidigt...

Dumt eller smart???:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Det är nog kanske mer rätt att säga att hästen ser olika genom den övre och undre delen av samma lins (som ett par läsglasögon, där man kan välja lins i samma stycke glas) - alltså funktionen är som två linser.

Det är en intressant fråga om hur viktiga färger är för hästen. Om den väljer vad den ska äta för växter efter färg eller om det kanske inte snarare är efter doft och/eller smak?

Eller om rörelser går före färger?

/V
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Ha varit med om precis samma sak som dig när ett par bekanta skulle komma och titta på mitt nyinköp. Jag hade lämnat grimman på hästen min under dagen då jag inte hade införskaffat i en fly ännu. Så när jag kommer till hagen står han utan grimma och jag börjar ju snabbt leta efter den, för det var den enda grimma jag hade till honom just då. Båda hästarna ser kluriga ut, och jag misstänker att det är något bus som de hittat på. Nå, men iallafall lånar jag en grimma så att jag skulle kunna ta ut min häst. Kort därefter säger en av mina bekanta att den andra hästen står och snurrar med något i munnen, och mycket riktigt har han varit och sökt upp min hästs grimma under tiden jag tog ut min häst. Man fick verkligen känslan av att han förstod vad som fattades men orkade inte visa den förrän jag satt på grimman på min häst och lett ut honom. Påhittig pålle de där ;)

Samma sak hände med min häst när jag skulle fylla på vatten i hagen. Ägaren till gården hade precis just införskaffat en ny saltsten, vílket min häst tyckte var väldigt intressant. Dock ansåg han att den var väldigt torr och den var alldeles för hård att bita i, så efter en stund ställer han sig och "dricker" och går tillbaka till saltstenen och häller ut vatten över den, och tänk vad mycket enklare det blev. :)

Otroligt kloka och smarta djur!
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Med tanke på att hästen är blind nära huvudet, så tror jag mer på att det är mer lukt och smak än färg.
I och med att det hästarna äter är nära marken och inte något de skall se på långt avstång och sedan jaga upp.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Våra hästar kanske ska bilda klubb??:rofl:
"de smartas förening"

ninne: Min pålla hoppade som ett streck mellan stakettrådarna när grannen kört in i staketet o pajat strömmen med traktorn utan att säga något. I alla fall, hon hoppade in, ut, in och på väg ut. På utvägen gick det lite fel och vb fastnade och hon drog med sig sju staketstolpar!! :eek: Där låg hon utan någon livsglädje alls. hon hoppade på tre ben till transporten och gick rätt upp. när hon var frisk tog hon två timmar att få på:eek:
Numera är hon helt frisk, det var bara någon millimeter från senor osv !! :o :eek:
Hon är inte rädd för staketer, har heller aldrig varit, men hon har respekt för det och skulle INTE gå igenom igen. Learning by doing.

Många hästar hade blivit rädda för staketet men hon är bara försiktig om sig själv numera. hon vet att det var honsjälv som gjorde fel. Man kan tom säga FYYYYYY så sänker hon huvudet och underkastar sig :p Ska försöka lära henne tricks så hon får utlopp för intelligensen
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Min gamla instruktör berättade om en ponny han ahde en gång i tiden som var väldigt finurlig o smart. Varje gån ghan kom till stallet så var han nyrullad.. Andra reagerade på att så fort ponnyn såg Mats bil komma körande så sprang han i väg o rullade säg.. Snacka om uträknat!!! haha:rofl:
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hästar verkar vara rätt bra på att förstå sammanhang.

En gång när jag gick ut till en finurlig häst hände detta:
Hästen stod i en paddock tillsammans med några andra hästar. Jag gick ut till honom och tänkte varva ner lite innan jag gjorde något annat, men hästen verkade vara missnöjd med något och han gick iväg till ena hörnet av paddocken. Kort därefter gick jag fram till honom men lyckas inte förstå vad som var fel. Då satte han ner mulen mot en upp-och-nervänd metallbehållare och om jag mins rätt så försökte han gnaga på behållaren. Först tänkte jag att han verkade ha blivit knäpp, men kort därefter fattade jag problemet -- hästarna hade inget vatten i paddocken. De hade tidigare fått vatten ur den behållaren men det hade varit frost och stallägeren hade tömt och vänt behållaren. När jag fattade sammanhanget, så gick jag och hämtade en hink med vatten. Hästen stod tålmodigt kvar när jag kom tillbaka och han tömde den första hinken ganska snabbt.

Jag tolkade händelsen som att hästen fattade att det var lönt att gå fram och gnaga på behållaren när jag var där, för att jag skulle kunna göra något åt problemet.

Samma häst har talat om andra saker för mig. Här är ett annat exempel:
En gång när jag svampade av svett efter ett ridpass, så visade han att jag borde svampa av honom mellan bakbenen också. Han stod och lyfte ena bakbenet på ett underligt sätt ända tills jag fattade vad han menade. Han var genomsvettig mellan låren och han slutade med bakbenslyften när jag hade svampat av honom där.
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Det är svårt att säga vad som är smart egentligen. Min valack har väldigt mycket grejer för sig. Många busiga men i grund och botten väldigt smarta också.

Han gick ihop med ett fullblod och en liten shettishingst. Staketet hade en bit längre ner i hagen gått av tillräckligt för att shettisen skulle kunna komma ut (och även de andra om de velat) enda tills jag kom vaktade han och jagade bort de som försökte ta sig ut :eek: Han gnäggade på mig sprang ner mot 'hålet' och nickade, jag gick dit och kollade, han hade passat hästarna :bow:

Hovslagaren som skodde honom var lite nervös och fumlig. Han ville väl lätta upp stämningen så han knäppte upp förklädet (i skinn med sådant bälte) så alla saker flög ner på golvet- skakade glatt på huvudet mycket nöjd, då lättade även hovslagaren upp.

I hagen när han gick med shettishingsten jag nämn ovan så bet denna lilla filur min valack i knäna. Han funderade ett tag och gick sedan ner på knä själv (bakbenen stod fortfarande upp som vanligt) och började bita shettisen i knäna. Snacka om förvånad shettis :rofl:

En annan gång , med samma shettis så hade min valack plockat av denne grimman, han gick med den i munnen och hade sedan gömt den. När jag kom till hagen tittade han finurligt på mig. Eftersom jag vet om hans små grimtrick sa jag till honom: "Gå nu och hämta grimman, jag blir snart fattig på alla grimmor jag ska köpa till folk!"
Tro det eller ej, i denna hage på över 2 ha med skog och blandad terräng går han och hämtar grimman allra längst bort i hagen bakom en sten/i en buske, kommer tillbaka med den i munnen ger mig den och puffar på mig glatt. Han fick mkt beröm och var väldigt stolt :D

I stallet hade vi skjutbara boxdörrar. Sidan om honom stod en fjording. Han började med att öppna boxdörren varje morgon (innan ngn kom) jag fattar inte hur han lyckas för det var en liten rund hal knopp..jag blev såklart livrädd , boxdörren stod öppen 30 cm varje morgon men ut gick han inte..jag började knyta en såndär 'transportknut' genom gallerna så ha inte skulle kunna öppna.
Nästa morgon ligger grimskaftet kastat ut i gången, dörren står på glänt men hästen står kvar..

Ibland ryktar jag mina hästar i hagen de dagar jag inte ska rida dem. Jag hade ryktat valacken (han som jag nu berättat flera historier om) och lade ner borsten på marken för att hämta något i stallet. När jag kommer ut igen har han tagit borsten i munnen och står och borstar mitt sto på ryggen/kroppen :rofl:
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Oj vad vi har skrattat :rofl: :rofl: . Jätteroliga exempel!

Jag vet inte om det här är så roligt, men vi tyckte att det var ganska kul. Vår häst fick vitlök i sin betfor på sommaren -04 (har slutat med det nu, verkar inte ha någon effekt). Dessutom fick han söt och god B-vitamin i, så det var en gräslig gegga. Hur som helst så var betforn dagens högtidsstund och han kastar sig verkligen över den. Så en dag hade vi skippat vitlöken. Han tog en tugga och sen - blää - jag äter inte utan vitlök! Detta visade han med uppmanande gnäggningar. Vi förstod först inte vad som var fel, men kom sedan på att det måste vara vitlöken (som vi trodde det var skönt att slippa!) Så det var bara att tillsätta det och sedan slank den ner.

I en del exempel som ni har berättat verkar det som om hästarna är riktiga retstickor, ja faktiskt som om de har humor ;) . Vad tror ni?
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag börjar också undra. Jag tror min valack har rejält med humor, han gillas dessutom att skrämmas. Ibland när han sticker ut huvudet över boxkanten så säger jag till mamma : "Hn vill ju bli klappad ser du väl" och hon: "Men han har ju öronen bakåt och skakar irriterat på huvudet" varpå jag svarar: "Ja men titta på hans ögon"
Och då förstod hon hur jag såg honom, med glimten i ögat och inte alls sur och irriterad, utan nyfiken men samtidigt ville ge ett intryck av att vara cool ;)

Och en retsticka är han, för ett par år sedan hade han dilla på att bita fast i stoets svansflärp på täcket och springa baklänges med henne i hundranitto i hagen :eek:
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Några bekanta till oss hade en connemara förut.
Han lyckades alltid på nåt sätt få ner staketet (rev det inte utan trampade bara på en stolpe så det veks ner, samma stolpe varje gång) dem andra hästarna drog ut, han tog bort hoven, staketet restes upp igen och han kunde lugnt käka upp allt hö:D

Han hade även vanligt boxlås uppe och nere, grimskaft, och har för mig nåt mer också, på sin boxdörr, ändå kom han ut.

Min förra häst taappde grimman i hagen. Sprang runt och letade och frågade honom lite löst vart den var. Hästen springer iväg och ställer sig på en punkt. Gick dit och där låg den. Hände mer än en gång
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag börjar också undra. Jag tror min valack har rejält med humor, han gillas dessutom att skrämmas. Ibland när han sticker ut huvudet över boxkanten så säger jag till mamma : "Hn vill ju bli klappad ser du väl" och hon: "Men han har ju öronen bakåt och skakar irriterat på huvudet" varpå jag svarar: "Ja men titta på hans ögon"
Och då förstod hon hur jag såg honom, med glimten i ögat och inte alls sur och irriterad, utan nyfiken men samtidigt ville ge ett intryck av att vara cool ;)

Och en retsticka är han, för ett par år sedan hade han dilla på att bita fast i stoets svansflärp på täcket och springa baklänges med henne i hundranitto i hagen :eek:
:rofl: Det gjorde moses på kbl travaren jag hade. Fast han tog tag i svansen på honom och sprang iväg:D

Våra hästar får kraften i hink på morgonen. Vi har ringar i boxarna som vi sätter hinkarna i. När den är tom tar vi bort den och fäller ner ringen igen. Varje morogn när vi kommer fäller båda hästarna upp ringarna. Kbl travaren gjorde också det.

Var ute och tömkörde Moses förut på en stor åker i djupsnö.
Tappade bort vägen och sa till Moses att "När du kommer fram till stigen så gå in där för vi tar den vägen hem, men jag ser den inte"
Lät honom gå som han ville och han vände in i skogen på stigen och stannade, vände sig om och tittade på mig precis som han sa "Det är lugnt jag fixar det":D

I stallet vi stod i förut hade dem en liten jack russel valp som sprang in i hagen. Moses gick fram till den, tog tag över ryggen med läpparna och löft över den över staketet:D Sen sprang dem på varsin sida om stängslet.

Samma valp hade sprungit ner till en sjö (eller tjärr typ) som fanns där. Ingen hade sett det men Moses knatade ut ur hagen, bort till tjärret och vallade tillbaka valpen igen. Sen gick han tillbaka in i hagen:rofl:

Hos hans förra äg hade det blivit enormt med snö när Moses var unghäst. Så stängslet blev lägre än vanligt. Moses knatade över och kom sen inte in igen. Så han knatade ut till vägen, stannade kollade åt båda håll, gick över på rätt sida och hämtade matte så hon kunde släppa in honom igen.

Säg sen att hästar inte är smarta:D
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

I hagen när han gick med shettishingsten jag nämn ovan så bet denna lilla filur min valack i knäna. Han funderade ett tag och gick sedan ner på knä själv (bakbenen stod fortfarande upp som vanligt) och började bita shettisen i knäna.
Shettisen fick vad den förtjänade. :rofl:

Ibland ryktar jag mina hästar i hagen de dagar jag inte ska rida dem. Jag hade ryktat valacken (han som jag nu berättat flera historier om) och lade ner borsten på marken för att hämta något i stallet. När jag kommer ut igen har han tagit borsten i munnen och står och borstar mitt sto på ryggen/kroppen
Attans! Synd att jag inte tänkte lite längre när en unghäst försökte hjälpa mig att rykta en äldre valack -- jag skulle gett borsten till unghästen och visat hur man gör. :D

Detta hände en gång när jag just hade borstat den äldre hästens huvud:
Unghästen hade sett hur den äldre hästen njutit av borstningen och började gnugga den äldre hästens huvud med mulen. Det var inte särskilt uppskattat av den äldre hästen, så då testade unghästen att slicka honom istället men det var ännu mindre omtyckt. :rofl:
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Jag har också en nordsvensk bruksvallack som ibland är lite för smart för att det ska anses vara riktigt nyttigt för honom...

Han öppnar haggrinden, i början stod han mest och pillade lite varstans så att den flärpade av sig på något sätt. Då vi elektrifierade själva grinden kom han på att om han tog grindhandtaget i munnen så kunde han få upp grinden utan att få sig en stöt..

Han klädde även av sin förra hagkompis hennes täcken. I början hade hon ett regntäcke med lösa gjordar, då stod han och drog i gjordarna tills de blev så slappa att damen kunde krypa ur dem, sen var det enkelt att dra av henne resten genom att ta i bakänden och dra det över hennes huvud. Jag kan tillägga att damen i fråga var lagom road... När nytt täcke inköpts med fasta gjordar så lyckades han enbart med att montera bort svanslappen innan damen protesterade och sa att nu får det vara nog! Sen fick hennes täcke vara ifred.

Vi har en hage som det finns ett äppelträd i vilket ju är smaskens. Grejen är att han inte hade gått i hagen på flera år eftersom det har gått får där. Nu i höstas släppte jag in honom i den och det första han gjorde var att galoppera till äppelträdet för att se ifall det fanns några på marken!

Han kan även roa sig själv i hagen med genom att springa omkring med pinnar i munnen precis som en hund, ibland är det mindre träd han släpar omkring på, en gång ville han ha med sig en pinne in när jag skulle hämta honom:D
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Vi har en hage som det finns ett äppelträd i vilket ju är smaskens. Grejen är att han inte hade gått i hagen på flera år eftersom det har gått får där. Nu i höstas släppte jag in honom i den och det första han gjorde var att galoppera till äppelträdet för att se ifall det fanns några på marken!

Vår connemara fick komma på en endagarsvisit till sin hagkompis en sommar. Det handlade väl mest om lite lastträning och en utflykt. Hagkompisen hade gått ensam i sin hage i en gammal trädgård med ett äppelträd i över en månad. Det första vår häst gör är att kasta sig över äppelträdet. Hagkompisen hade över huvud taget inte sett det...
Han kan även roa sig själv i hagen med genom att springa omkring med pinnar i munnen precis som en hund, ibland är det mindre träd han släpar omkring på, en gång ville han ha med sig en pinne in när jag skulle hämta honom:D

Vår häst tycker att hinkar är väldigt roliga :) .
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

Hinkar... har exempel på inte lika smart häst:p När man fodrar mammas häst så tar han tag i spannen med tänderna och släger upp den i luften!:eek: :D Allitd lika kul att se på:banana: Nackdelen är bara att men får köpa spannar omgående, så numera får han mat på marken/golvet:p
 
Sv: ex. på smarta hästar! labyrinter mm

En snöig dag var jag ute och letade efter bommar som vi glömt bort i hagen innan snön kom. I alla fall, jag leter och letar, och blir minte sagt frustrerad över att inte hitte EN ENDASTE bom. Min älskade pålla kom fram, kollade lite klokt på mig (la huvudet på sned), gosade lite och så viskade jag:"Vet du var bommarna är Silke?".
Tror ni inte att hästen kollar på mig igen, och går därifrån! Hon stannar ca. 20 meter bort och kollar neråt, mot marken. Jag som tror på det där att kunna snacka med djur går såklart fram till henne, och tro det eller ej men där ligger tre bommar!!:eek: :banana:

Själv vet jag inte om jag tror på det där med att prata med hästar men man vet ju aldrig. ;) När jag var liten hände en grej som lutar åt det iallafall.

Hängde på ridskolan och väntade på att bli hämtad och fördrev tiden med att hälsa på en shettis som gick ensam i en liten hage. Han var ganska sällskapssjuk och ville gärna bli hälsad på men jag vågade inte sticka in handen ifall jag skulle nudda tråden. Sa till syrran "Nej jag vågar inte klappa honom, tänk om det är el i tråden"
Då sätter hästen mulen mot tråden för att liksom visa att det inte är det.
Säger "Tänk om det är el i den understa då?" Varpå hästen sätter mulen mot den också :D
Han fick sina klappar :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp