Exakt vad gör du

För det mesta sitter jag vid en dator. Ibland ringer någon till mig, men mestadels får jag ett mejl. Med hjälp av alla olika program jag har på min dator försöker jag svara på den frågan jag fått i samtalet eller i mejlet. Ibland kan jag inte svara på frågan på ett tillfredsställande sätt och andra gånger behöver jag be mina kollegor land och rike runt att leta efter saker så att jag kan ge ett tillfredsställande svar. Andra gånger har jag vara negativa besked att ge och får då försöka förklara det på ett bra sätt så att personen jag kommunicerar med inte ska ta det allt för illa.
Mellan allt det här händer det att jag visar och förklarar för kollegor vad jag håller på med i förhoppning att de ska göra det som jag gör så likadant som möjligt.
 
Jag rör mej för det mesta i ett enda rum, men gör rundor även till angränsande rum. I mitt rum finns det mesta jag behöver.
På åtta timmar går jag runt i det där rummet på mer än tiotusen steg.
Jag blir konstant avbruten, både avsiktligt och oavsiktligt. Jag gör väldigt många olika moment samtidigt och de ska klaffa och synka och bli en (eller flera snarare) slutprodukt samtidigt. Ja, Helst då.
I slutet av dagen har jag kunnat ge runt 300 olika personer vad de önskade just den dagen.
Men det är jag som bestämt vad de får välja mellan.
Imorgon gör jag samma sak igen, fast med andra slutprodukter.

Många timmar går åt att förbereda inför nästa dag. Många andra timmar går åt att städa både efter moment och emellan moment. Timmarna som är kvar är 'här och nu'.

Jag gör något som alla måste ha varje dag men det är helt frivilligt att komma till just mej.
 
Ett annat jobb jag har då brukar jag trycka på knappar och hålla tummarna för att allt fungerar innan jag efter mellan 1,5 - 3h trycker på nästan samma knappar igen för att stänga av allt.
Ibland får jag räkna pengar och trycka på andra knappar innan. På mitt fd jobb fick jag även riva papper, men det görs inte här på samma sätt som där. Även fast det är samma bransch.
 
Ibland jobbar jag hemma och kan då ha möten med andra personer som också jobbar hemma eller är på jobbet. Andra gånger är jag på jobbet olika tider på dygnet, tittar på stora och små skärmar, trycker på knappar och beordrar andra vad de ska göra. Gissar en hel del även om det är baserat på erfarenhet, pratar i telefon med finnar, norskar och danskar, mindre ofta med svenskar. Gör beräkningar, köper och säljer. Ibland ringer jag och ber folk sköta sitt jobb, andra gånger ruttnar jag och säger åt dem att sköta sitt jobb. Försöker övertala andra att göra som jag tycker och andra gånger så tycker jag deras idéer är bättre.
 
Jag sprutar in molekyler i blodomloppet på andra människor och avlägsnat slem och avföring från dem.
Jag samlar in och räknar deras urinmängd och sprutar in rätt mängd vätska i en slang i dess näsa.
Jag styr apparater som sprutar in och drar ur luft ur deras lungor.
Jag tvättar och vänder dem regelbundet.
 
Stor del av tiden ägnas åt att avlägsna oönskade saker, både sånt som växer, sånt som har växt och bortkastade ting. Både det som växer på rätt ställe men för mycket, och sånt som växer på helt fel plats. Plockar upp, avlägsnar och/eller flyttar runt på människors oönskade saker, suckar över hur slarviga folk är och letar ledtrådar till vem personen är (påfallande ofta har de avlägsnat just de detaljerna)
 
Jag hittar väldigt bra i många människors hem och vet var saker finns och jag vet vad de tycker om och inte tycker om, jag tröstar, lyssnar, skrattar, ger råd, kommer på kluriga lösningar, försöker övertala ibland, peppar. Ser väldigt många i deras mest sårbara stund, ser nakna kroppar varje dag, blir sällan slagen men det förekommer, träffar underbara människor med spännande historia, träffar många gulliga men även en del väldigt jobbiga och svåra. Jag blir blöt ofta, skrattar ofta och till 99,9% blir alla glada när jag kommer och det gör att jag älskar mitt jobb trots att det sliter både fysiskt och psykiskt ibland.
 
Läser, skriver och talar i telefon. Ofta ställer jag oförskämt många och ibland ganska närgångna och detaljerade, i värsta fall tjatiga, frågor till människor jag aldrig träffat. Några besvaras, andra inte. Och så har jag möten med andra som läser, skriver, talar i telefon och ställer frågor till folk (och räknar lite ibland).

Ibland skickar jag ut andra för att gå hem till människor och rota i deras hem och kolla i deras telefoner och datorer, och ibland ser jag till att vi tjuvlyssnar på eller filmar folk som inte vet om det. Och till sist så argumenterar jag mot den/de som sitter mitt emot mig, om vad vi egentligen tycker om alla svar och ickesvar på alla våra frågor samt om det som vi har läst och skrivit eller tjuvlyssnat på.
Det här är ju lite roligt för jag har för mig att vi har samma yrke, men vi gör inte samma saker 😆
 
Jag läser mail, svarar i telefon och ger råd till de som ringer mig, ger även råd till de som mailar mig. Ofta googlar jag. Skriver mycket långa utlägg med vad jag tycker om saker, jagar reda på nån som kan skriva under på att det jag tycker är vad hela kommunen tycker.
 
Jag läser mail, svarar i telefon och ger råd till de som ringer mig, ger även råd till de som mailar mig. Ofta googlar jag. Skriver mycket långa utlägg med vad jag tycker om saker, jagar reda på nån som kan skriva under på att det jag tycker är vad hela kommunen tycker.

Låter som att vi var mer lika i arbetsuppgifterna på min tillfälliga tjänst, som slutade för knappt ett år sedan. Den innehöll också (ibland) långa utlägg med vad jag tyckte om förslag och att få överordnade människor att skriva under på att det jag tyckte, också var vad hela myndigheten tyckte.

Och att läsa kollegors beslut och presentera dem för överordnade människor som för det mesta tyckte att besluten var kloka och bra, men ibland tyckte att det behövde göras mer saker och skickade tillbaka ärendet med nya uppgifter att lösa.

Dvs den tjänsten innehöll inte heller några moment av tjuvlyssnande, frågetrakasserier och allmänt snokande hos andra människor. :)
 
Detta låter som absolut bästa jobbet 😮
Det är det ;)
Gör såklart en massa andra saker också, som att knappra dator, lösa diverse problem, prata i telefon, svara på Mail, sitta i tråkiga möten etc. Men min huvudsakliga uppgift är att anskaffa skog till företaget jag jobbar på och då är det mest gå en runda, titta på träd, prata med skogsägaren och fika som gäller :D
 
Jag gör många olika saker.

Jag kollar om informationen som står på en sida är samma som står på en annan och om det inte är det så rättar jag.

Jag svarar även på mail som kan vara allt möjligt; att någon mailat och tror att de mailar någon annan, personer som mailar och frågar om det kostar dom något att låta andra personer publicera sånt de skrivit, mail där vi får veta att en fil är klar och kan laddas upp på en sida (då laddar jag upp filen), mail om att jag ska logga in på sidor och trycka på en knapp för godkänna eller avslå att vi betalar för att någon ska publicera saker.

Jag har arbetsuppgifter som främst består av ctrl+c och ctrl+v på rätt ställen.

Jag står även några timmar i veckan framför en dator och väntar på att någon (oftast väldigt, väldigt tyst) ska fråga mig saker.

Ibland låser jag även upp dörrar och gallergrindar.

Sen sitter jag även i möten där vi pratar om allt vi gör och hur vi kan bli bättre på att göra det så att de vi gör det för inte blir förvirrade.


Resultat är att det går att läsa forskningsresultat utan att betala för det och att forskningsresultaten finns att hitta i våra system och i sökmotorer men även att det i framtiden finns människor som ritar hus etc
 
Jag ägnar påfallande mycket av min tid åt att lära folk hur de bör förstå saker och vad som är rätt och fel. Ibland grundar jag det på egna idéer men oftast på andras. Jag lär dem också att vara kritisk mot det jag säger och inte acceptera det utan att först själv kunna formulera bärande argument för det.

Ibland när jag har tid sitter jag och läser och skriver ner mina egna idéer på datorn. På jobbet brukar vi en gång i veckan läsa varandras idéer och sedan bråka om dem - ibland i ganska hätska ordalag. När vi har bråkat färdigt dricker vi vin och äter ost.
Det här verkar vara den yrkesgrupp som producerar de hemliga papper som jag delar ut till de personer som ska sitta tysta i en massa timmar med fem tomma papper. :)
 
Jag trycker på ett tangentbord och tittar på en skärm. Ibland ställer jag många många frågor via mail. Ibland står jag vid en whiteboard i ett stort rum och pratar med folk. Så småningom leder det till att små lampor tänds eller att data hamnar i molnet.
 
Det här verkar vara den yrkesgrupp som producerar de hemliga papper som jag delar ut till de personer som ska sitta tysta i en massa timmar med fem tomma papper. :)

Mina papper är inte hemliga. Det är tvärtom nödvändigt att allt är så transparent som möjligt. Det behöver även framgå vad vi bråkar om, varför det är viktigt och vem som har rätt.
 
Allra mest tid ägnar jag åt att springa runt, prata i telefon och logga in på olika datorer för att försöka lista ut vad det är jag pratar om? Ibland springer jag i korridorer och pratar i två telefoner samtidigt, då blir jag lite stressad. Får en massa konstiga frågor och försöker lista ut vem som kan svara på dem, när det är nåt jag själv inte kan.


Jag ägnar mycket tid åt att berätta för människor som tror att de är sjuka att de i själva verket är friska. En del tid åt att berätta för människor som tror att de är friska att de är sjuka, och fundera på vad vi ska göra åt det. Ibland berätta för folk som tror de är sjuka att de är sjuka och en bra dag får jag berätta för folk som är friska att de är friska!

Ganska ofta får jag titta på insidan av folks tarmar. Sällan får jag göra det som folk tror att jag gör hela tiden, dvs öppna och titta på insidan av människor. Ta bort grejer och koppla ihop grejer. Men oftast måste jag svara i telefonen och prata om helt andra grejer på andra människor även då, det gör mig också stressad. 😅
 
Oftast sitter jag och lyssnar på någon som har det jobbigt. Ibland säger jag något klokt. Ibland pratar jag om viktiga saker framför en massa människor. Ibland får jag berätta för de som bestämmer att det jag håller på med är vettigt. Ibland samlar jag ihop flera "någon" som får lyssna på varandra och säga kloka saker till varandra. Ibland planerar jag vad jag borde göra. Ibland tar jag en promenad med någon.
 
Rent konkret sitter jag framför en dator och trycker på tangenter samtidigt som jag lyssnar på musik. Ibland tittar jag på datorn samtidigt som jag skriver eller ritar på papper. Rätt ofta sitter jag och pratar med andra människor i speciella rum i långa perioder. Just nu sätter jag poäng på olika saker, olika poäng beroende på hur viktiga de är och sedan summerar jag dom och skriver in det i ett program, olika höga summor ger olika höga poäng. Det används sedan för att bedöma om något är tillräckligt viktigt. Imorgon ska jag ut och åka i en minibuss på ett "rullande möte" där vi under två heldagar åker runt och pratar 9 st alla kommer inte vara med hela tiden några kommer bytas av av andra. Jag ska vara med hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 061
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 701
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp