Exakt vad gör du

Tuvstarr

Trådstartare
Om du skulle beskriva ditt jobb genom att säga precis vad du faktiskt konkret gör och vilket resultatet blir, hur skulle det då låta?

Jag tillexempel lyfter grejer och trycker på knappar. Ibland vevar jag en vev, eller håller i ett handtag. Ofta kör jag omkring med grejer på hjulförsedda bord.
Det som blir till är ofta trä- eller metallspån, och en massa oljud.

På ett tidigare jobb flyttade jag ofta saker från höger till vänster. Eller tog upp saker ur lådor.

På ett annat jobb höll jag ofta i en vattenslang, då blev resultatet att växter blev våta. Eller flyttade växter från ett plasthölje till ett annat, och packade till torvjord. Då var resultatet att växterna fick nya grannar.


;)
 
Senast ändrad:
Jag tittar på bilder av bajs, eller ibland live. Både djur och människor.
Ganska ofta tittar jag ner i mer eller mindre vattenfyllda gropar.
Men för det allra mesta sitter jag framför datorn och ger tillstånd eller förbud om att använda avloppet.
 
På ett jobb scrollade jag på sociala medier hela dagarna, för att sedan berätta för människor som inte satt på sociala medier vad som sades på de sociala medierna och om jag tyckte att det var något de behövde bekymra sig för (generellt inte). Resultatet var att många mejl skickades.

På andra jobb har jag frågat vad folk vill uppnå med det de skriver, läst det de skrivit och därefter föreslagit hur de kan skriva för att faktiskt uppnå det de vill med det de skriver. Resultatet från min sida har antingen varit en muntlig eller skriftlig rekommendation. Resultatet av det i sin tur är ibland att folk skriver något nytt, eller att de inte skriver något nytt.

Mitt jobb som tonåring var i majoriteten av dagarna att åka till en strand, låsa upp en dörr och sedan sitta och läsa min bok till klockan 16.30 då jag låste dörren ifråga. Resultatet var att dörren var upplåst när dörren skulle vara upplåst ;)
 
Jag kontrollerar vad folk heter och när de är födda och att plastbiten där detta står inte är för gammal.
Av de som har alla rätt på plastbiten får alla exakt fem papper av mig, samt ett jättehemligt extra papper från någon som inte är där. Sedan tittar jag på mellan 1-200 personer medan de i absolut tystnad tittar på sitt hemliga papper i 5 timmar.
Ingen får kissa utanför angivna klockslag och absolut inte utan körkort och att säga till mig! Men du får gärna äta tårta, snusa och dricka kaffe.
 
Jag ritar på whiteboardtavlor och diskuterar med kollegor, skriver kod, läser e-post och exekverar kod på datormaskiner. Ofta har jag möten med personer i andra delar av världen över det stora nätet. Jag bestämmer och beslutar en massa saker varenda dag och hjälper dessa personer att använda saker som vi bygger så i slutändan blir resultatet fusionsreaktorer, strålbehandlingsapparater, cancerdiagnoser, ögonkirurgistöd, kartor och karteringar, luftföroreningsövervakning, elkraftsystemövervakning och massor av annat intressant.
 
1, Tar in ringningar som rapporteras som klara, Ser om det är några ändringar eller helt nytt system, namnger det nya systemet och namnger och kodar saker i systemet så som mätare, tankar, rör, kranar, och andra delar.
2, Får in rapporter om provtagningar eller tester, identifierar. namnger dokument arkiverar ock kopplar till berörda system/komponenter/miljö.
3, går ut i fält och kontrollerar ritningar mot verkligheten, antecknar och sedan gör ändringar, kodar in och namnger.
4, Håller efter arkivet och se till att utgångna dokument bara ses av arkiv behöriga.
5, Delar ut och drar in behörigheter till databasen
6, Ser till att mina kollegor mår bra, för de hjälper mig så mycket. :)
7, skriver rapporter!
 
Dörrvakt på en öde ö?
:cool:
Badvakt/vaktmästare på en strand, kommunal grej. Men klassisk svensk sommar innebar det under de tre somrarna jag jobbade där att det var två veckor per omgång som var hemska med 25+ och massa gäster som vi fick städa efter, men desto fler veckor där det var typ två gäster per dag :D

Det jobbet innebar också att jag plockade upp tång från stranden och la den i en hög som inte var på stranden för att strandbesökarna inte skulle behöva se tången, samt att jag fick svara på frågor som "Varför är det maneter i vattnet?" (De bor där) och "Kan du inte ta bort maneterna?" (Nej, de släpper sina trådar när de blir stressade så det är ingen bra idé - och dessutom bor de i vattnet).
 
Jag kontrollerar vad folk heter och när de är födda och att plastbiten där detta står inte är för gammal.
Av de som har alla rätt på plastbiten får alla exakt fem papper av mig, samt ett jättehemligt extra papper från någon som inte är där. Sedan tittar jag på mellan 1-200 personer medan de i absolut tystnad tittar på sitt hemliga papper i 5 timmar.
Ingen får kissa utanför angivna klockslag och absolut inte utan körkort och att säga till mig! Men du får gärna äta tårta, snusa och dricka kaffe.
Kvalitetskontrollant inom plastindustrin?
Jag är lite avis på tårtan. Har de här personerna med sig tårta till dig också?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 700
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp