Explorer hänger sig?

Sv: Explorer hänger sig?

Internet Explorer (vilket jag antar att du menar?) är inte samma sak som Explorer. De två är två väldigt skilda komponenter.

Att säga vilken version du har (Hjälp/Om...) är en bra början. (Info people, info. Hur förväntar sig folk att man ska kunna svara utan bakgrundsinfo?) Mycket troligt är dock att det är något av femtioelva olika plugins och andra skräpprogram som bråkar.

Okej, IE7 har jag.

Det sista kan ju bero på att alla inte är dataexperter och vet vilken bakgrundsinfo just du vill ha :idea:

Det sista kan ju bero på att alla inte är dataexperter och vet vilken bakgrundsinfo just du vill ha :idea:
Det var en rätt generell rant. Folk som har problem med program utan att nämna vilken version det. Folk som får bluescreen men inte skriver ner vad det står. Folk som frågar om något felmeddelande men bara skriver delar av meddelandet/deras egen tolkning.

I fall två är det kanske ursäktat eftersom det är mycket information som står där och svårt för en oinsatt att veta vilken del som är viktigast, men då kan man heller inte förvänta sig att få mer än ett generellt svar.
Fall tre är oursäktligt. Får man ett felmeddelande och vill fråga om det finns det ingen anledning att inte helt enkelt kopiera meddelandet och ta med i posten, istället för någon halvkass egen sammanfattning. Det tar inte mer än ctr+c / ctr+v.

Detta har förstås inte med din fråga att göra (men såg att du tänkte gå runt problemet istället för att lösa det) utan passar på att upplysa eventuella andra åhörare. Någon dag kanske jag borde skriva den där långa FAQ-posten jag funderat på...

Varför så bitter? Bara för att du ser det som en självklarhet gör alla andra kanske inte det.
Det kunde lika gärna varit så att lösningen på problemet var mycket enkelt, om det var ett vanligt förekommande fel.

Förlåt till TS för OT.

Jag skulle rekommendera dig att avinstallera och installera Internet Explorer på nytt om detta är ett återkommande problem, alternativt byta webbläsare till Firefox eller annan valfri ;)

Som nämnt ovan, explorer och IE är två skilda saker.

Vad använder du för operativsystem samt har du massa pluggar installerade till IE.
Ett tips är att öppna aktivitetshanteraren och kolla hur mycket minne det drar och hur mycket CPU det drar.

Varför så bitter? Bara för att du ser det som en självklarhet gör alla andra kanske inte det.
Det kunde lika gärna varit så att lösningen på problemet var mycket enkelt, om det var ett vanligt förekommande fel.
Bitter? Inte ens i närheten. Pryder bara inte allt jag skriver med en skottkärra smilies.

Som jag sa redan från början gällde inte detta specifikt denna tråden. Detta var ett mycket milt fall där version inte nödvändigtvis hade behövts. (Men gjorde det, då v7 har förbättrad hantering av tillägg (vilket jag utan att veta versionen spekulerade kunde vara problemet (dock inte längre relevant sen 12:59 idag))) Det finns dock en rätt tidig gräns med hur långt man kan komma med psykisk felsökning.

Visst kan man inte förvänta sig att folk i allmänhet ska kunna allt om datorer, är trots allt därför de frågar om hjälp. Jag har heller inget problem med att förklara för någon hur man plockar ut senaste felkoden ur loggboken eller att be dem maila dumpfilen för analys ifall datorn var inställd på att starta om efter en bugcheck. Vidhåller dock att det är (saknar \emph...) självklart att lämna en viss mängd information ("någon konstig felkod" räknas inte) om man tar fem sekunder att tänka efter och är > 13 år. (Ingen förväntar sig att få hjälp med att reda ut varför kakan misslyckades utan att berätta vad för kaka de försökte göra till att börja med.)

För att återgå till exemplet med felmeddelanden finns det, om man är osäker på om det behövs, ingen ursäkt att inte ta med en kopia av meddelandet; det är två knapptryckningar och besparar frågeställaren ett antal irrelevanta svar/gissningar och en extra fördröjning för att någon ska fråga om informationen.

Bah, nu kommer väl folk anklaga mig för att vara bitter och/eller nedlåtande... Bar kanske därför tillägga att detta är sådant jag funderar på om det inte vore bra att det stod med i någon form av FAQ. Vanliga frågor (hur många gånger ska man behöva förklara att det inte går att se om någon blockerat en på MSN...) och hur man ställer frågor om vanliga problem (krasher).
</rant>

Tjaa, på ett annat forum visste dom precis vad jag menade så uppenbarligen är det fler än jag som kallar det Explorer. Men jag kan säkerligen få hjälp från folk som kan OCH är villiga att hjälpa till. Så du behöver absolut inte ställa upp.

Har i alla fall kommit fram till att det troligen hör ihop med nån automatisk uppdatering, då fler än jag fått samma problem vid ungefär samma tid.

Tjaa, på ett annat forum visste dom precis vad jag menade så uppenbarligen är det fler än jag som kallar det Explorer.
Min slutledningsförmåga är just fine.
Myself skrev:
Internet Explorer (vilket jag antar att du menar?) ...
More me skrev:
Mycket troligt är dock att det är något av femtioelva olika plugins och andra skräpprogram som bråkar.

Men jag kan säkerligen få hjälp från folk som kan OCH är villiga att hjälpa till. Så du behöver absolut inte ställa upp.
Seriously? Jag fortsatte skriva om saker som jag uttryckligen sa inte direkt var kopplade till din fråga efter att du redan efter första svaret bestämt dig för att byta webbläsare istället. Problemet fanns därmed inte längre och ingen lösning/hjälp behövdes längre. Detta extrapolerat från din andra tråd.

Om du dock faktiskt vill ha kvar IE och lösa problemet istället finns det många sätt att felsöka, beroende på vad det är typ av krasch. (Kolla info i datorns loggbok.) Men stäng av alla plugins först, du kan se vilka som du har under Verktyg/Hantera tillägg. (Dodgy tredjepartskod är inte alltid felet men damn well nästan. Uppdateringar kan ändra saker som gör att dåligt skriven kod inte längre fungerar.)

Eller väntar du tills någon annan hittar en lösning som är applicerbar i ditt fall, om det nu är flera som har problemet.

Har jag bestämt mig för att byta webläsare? Så trevligt, när bestämde jag det? Jag vet att jag funderar på Firefox istället för att det är roligare, men att jag redan hade bestämt mig visste jag inte?

Du är rolig du :grin:

Frågan är ju då varför du äns tar dig tid att svara?
Bara för att jag vet mer än TS om detta så klankar jag inte ner på henne för bristfällig information, utan försöker istället hjälpa till efter bästa förmåga. Du gör nog TS en större tjänst att inte svara överhuvudtaget.

Frågan är ju då varför du äns tar dig tid att svara?
Bara för att jag vet mer än TS om detta så klankar jag inte ner på henne för bristfällig information, utan försöker istället hjälpa till efter bästa förmåga. Du gör nog TS en större tjänst att inte svara överhuvudtaget.

:bow::bow::bow:

Varför jag tar mig tid? För att jag råkar vara en sådan som hjälper folk. Gör jag det med en viss syrlighet ofta? Sure. Råkar vara av åsikten att slutmålet är att folk inte behöver hjälp. Därmed ofta extra, för orginalfrågan irrelevant, information som syftar till att folk inte ska behöva fråga i framtiden.

:confused: Definitionen av klanka ner måste ha ändrats sen jag sist var on teh interwebs. Inte någonstans har jag sagt något om vad någon hypotetisk annan människa gjort "fel" (don't make me nitpick) utan att samtidigt även berätta hur man bör göra istället. Ta av dig dina rödfärgade glasögon och läs igen.

TS: Även om du uppenbarligen inte uppskattar denna typen av hjälp, och därmed troligtvis inte ens läst relevanta delen av min förra post, kan den här informationen från Microsofts release notes vara av intresse:

Microsoft skrev:
If you are having problems with Internet Explorer 7 hanging, crashing, silently closing or other bizarre behavior, an incompatible toolbar or other add-on maybe involved. The fastest way to determine if an add-on is causing the problem is to run Internet Explorer 7 with no add-ons. You can do this by going to Start, clicking All Programs, click Accessories, click System Tools and click Internet Explorer (No add-ons). This disables all add-ons from loading in that instance of Internet Explorer. If the problem goes away, you can manually disable specific add-ons to find the specific one causing the problem. Below are instructions on how to manually disable a specific toolbar and a list of known incompatible toolbars that can cause serious issues with Internet Explorer 7.

To disable a toolbar open Internet Explorer 7, follow these steps:

In Windows, click the Start button.
Click All Programs.
Click Accessories.
Click System Tools and then click Internet Explorer (No add-ons).
Once you determine the toolbar causing the issue, you should uninstall the toolbar through Add or Remove Programs in Windows Control Panel and then check the toolbar’s website for an updated version.
Källa: Release Notes for Internet Explorer 7

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara hittat ett svar från dig som handlar om att hjälpa, och vad jag förstår så handlar det om att kopiera felmededelande? Det kommer inga felmeddelanden, så jag kan inte kopiera det. Dataengelska kan jag inte, så ditt inlägg hjälpte inte mycket.

Och om du brukar hjälpa folk med att ljuga så är jag väldigt faschinerad!

Min Internet Explorer hänger sig oxå flera gånger om dagen. Det räcker med att jag gör nåt för snabbt, så låser sig skiten. Har sökt i problemhanteraren, men ingen lösning finns såklart. Vista home Pro här med....
Funderar allvarligt på firefox :cool:

Började ditt också för några veckor sen? Har hittat fler som har samma problem där det börjat ungefär då, så det verkar ha med nån uppdatering att göra.

Funderar också på FF, katt-temat var så sött :love: :cool:

Funderar också på FF, katt-temat var så sött :love: :cool:

Men, alltså, vad är det att fundera på? ;) Det är bara att ladda ner och prova! Skulle du avsky Firefox så är det liksom ingen skada skedd, bara att strunta i att använda det.

Själv har jag säkert närmare tio olika webbläsare installerade, men använder bara en. Du behöver ju inte gå till samma överdrift som mig ;) men bara för att illustrera att det faktiskt bara är att ladda ner och prova. Byta webbläsare behöver inte vara en större grej än att byta strumpor. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler När man har haft 2 influensor på raken har man tillbringat en hel del tid i sängen. Jag har kommenterat en del youtubeklipp och fått...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: fejko
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka