Hera

Trådstartare
Sälja häst till andra Nordiska länder vad krävs och behövs mer än pass? Friskintyg?

Sv: Export?

Kolla på jordbruksverkets sida, www.sjv.se

Tänk också på att det kan ha betydelse om det landet du exporterar till är med i EU. Inte så mycket för dig som för köparen, som får betala tull och moms om det är ett land utanför EU.

Immer

Norge är ett land utan för EU och den som kör hästen över gränsen ska se till så att det lämnas exportanmälan från Sverige och importanmälan till Norge. Om det sker via Svinesund så kan man enkelt lösa det genom att lämna bägge samtidigt vid gränspassagen.

Det är till land inom EU. fattar inte riktigt detta m friskintyget o inom 48 tim, det lär ta längre tid än 2 dygn innan hästen lämnar landet från det att den lämnar stallet...

Det är till land inom EU. fattar inte riktigt detta m friskintyget o inom 48 tim, det lär ta längre tid än 2 dygn innan hästen lämnar landet från det att den lämnar stallet...
Det som gäller är att hälsokontrollen görs senast 48 timmar innan resan påbörjas.

Carina på Silver Arabians

Ja jag har oxå fattat det så nu efter att ha pratat med veterinär. men man måste oxå uppge färdplan, transportör, adresser osv...

Lånar tråden lite, är du tullare Immer?
Hur lång tid tror du det kan ta på tullstationen när jag ska flytta mina hästar till sverige? har fyllt ut flyttsakstullfrihets-schemat men det gäller bara för en häst. den andra får jag betala mva för. men då min andra häst inte är värd en enda krona på marknaden (26 år gammal valack som ej är ridbar..) så vet jag inte hur det blir. ringde och frågade, och han jag pratade med sa att dom fick se hur dom gjorde typ, antigen att jag satte ett symbolisk värde (500kr), eller så pratade han på att dom kanske struntade i att göra nåt med honom alls....

Så undrar jag då, om jag måste fylla i deklareringspapper och såntdär, hur lång tid kan det tänkas ta?? Vill ju helst inte ha hästarna ståandes och vänta i transporten särskilt länge då ingen av dom är resvana.... :crazy:

När vi har sålt till Finland (3 st) så har vi bara lastat och skickat med passet. Det är allt. Vi har inte ens behövt vet. bes. Det kan göras på finska gränsen om dom ber om det. Vilket dom typ aldrig gör. Tänk på att det måste vara en vet. anställd av jordbruksverket som skall besiktiga hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 817
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31