Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detaljer, detaljer liksom.
Nej men det låter som ett lämpligt straff. Jag tänker mig poltergeist, typ att du slänger tunga metodböcker i huvudet på dem om nätterna.
Nej men det låter som ett lämpligt straff. Jag tänker mig poltergeist, typ att du slänger tunga metodböcker i huvudet på dem om nätterna.
Fast allvarligt talat, att vara vetenskapligt skolad och glömma bort något i stil med innebörden av reproducerbarhet är som att vara skolad kock och glömma bort hur man hackar lök.
Varför lägger vi inte bara ner all högre utbildning? Det verkar ju helt meningslöst att slösa skattemedel på det om folk efter bortemot fem års universitetsstudier inte ens minns de allra mest basala grunderna. Det betyder ju dessutom att allt de minns utöver de där grunderna är rätt meningslöst, eftersom de inte kan hantera det heller på ett vetenskapligt präglat sätt (eftersom grunderna inte är där).
Jag har två gånger citerat för Elinoor vad Bäsén skriver i artiklarna hon inte läst.
Läkaren hittar alltså ingenting som kräver behandling just nu (till skillnad från alternativbehandlarna då).
Om hjärtfelet som Elinoor verkar anse gör Bäséns artiklar till lögn skriver Bäsén själv i artikeln som Elinoor länkar till att det handlar om en missbildning som kan leda till att hon behöver byta hjärtklaffar när hon är 50-60 år.
Fast allvarligt talat, att vara vetenskapligt skolad och glömma bort något i stil med innebörden av reproducerbarhet är som att vara skolad kock och glömma bort hur man hackar lök.
Därför att hon inte vet vad reproducerbarhet är. Något som typ tas upp på första föreläsningen när man ska lära sig vad vetenskap är.
Förutom en del andra underligheter i resonemanget, som fått andra att ställa samma fråga.
Jag har hängt med många år, och har inte haft vetenskap/forskning som profession
Angående att vara "fullt frisk"
Jag har en sjukdom, nämligen hypotyreos. Jag äter medicin för den. Tack vare medicinen är jag symtopfri. Om jag skulle gå till läkaren för en läkarundersökning, så skulle läkaren inte (ens med blodprov) kunna se att jag är sjuk. Den läkaren skulle kunna "friskstämpla" mig på samma sätt som Bäsén är intygat frisk. Gör det mig fri från sjukdom? Nej. Det enda det betyder är att jag inte har några symptom som behöver behandlas just nu. Sjukdomen finns där lik förbaskat. Jag har en diagnos.
Skulle jag gå till en "alternativare" (seriös givetvis) så utgår jag från att de tittar på min hälsostatus utifrån den förklaringsmodell de har, och den kunskap de besitter. Med tanke på att jag faktiskt har en sjukdom så skulle jag givetvis inte bli förvånad om de gör diverse fynd. Fynd som kan vara vägledande till hur jag kan skapa mig en bättre hälsa. Fynd innebär inte att man är sjuk eller att det har utvecklat sig till symptom.
Jag tycker det är beklämmande att du tycker det är OK att Bäsén bemöter en lögn med en lögn.
Fast det är själen som bor i tallkottskörteln, vet du väl, åtminstone enligt Descartes, som fastställde det redan på 1600-talet.Tallkottkörtel, ja. Enligt min anatomibok har den inget gemensamt med någon av idéerna om tredje ögat.
Men det är ju en skolmedicinsk anatomibok.![]()
När det gäller hur vetenskapliga studier hanteras här så måste vi först komma över det allra mest grundläggande problemet: att folk inte läser längre än rubriken.![]()
Jag tog min examen 1980 men har inte tappat mitt kritiska tänkande trots att jag jobbat praktiskt hela tiden!Jag har hängt med många år, och har inte haft vetenskap/forskning som profession
Nej, men det har ju de flesta högutbildade inte. Ändå är ju lite av poängen med utbildning att man faktiskt lär sig något av den.
KL
Här är ett exempel på något som tangerades tidigare i tråden, hur man tolkar förändringar i ens egna hälsotillstånd när man vill knyta dem till något speciellt.
Peder Lamm botade sin allergi med lchf, säger han själv. Han började äta lchf för 1-1,5 år sedan och allergin har nästan försvunnit. Senare i artikeln framgår det dock att hans allergi varit i avklingande i tio år.
Något som jag tycker är ett oerhört stort problem är att det som borde utgöra de basala grunderna sällan utgör basen i utbildningarna. I princip inga studenter på mitt universitet (förutom de som läser teoretisk filosofi) får läsa ett uns vetenskapsteori och vetenskaplig metod förrän de ska skriva C-uppsats eller examensarbete.
Det resulterar i att kursen i vetenskapsteori och dito metod hafsas igenom som något nödvändigt ont för att få skriva uppsats/examensarbete, snarare än något som är nödvändigt för att förstå och bearbeta innehållet i utbildningen.