Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Fast jag vet inte om man kan kalla sig frisk bara för att man undviker vissa saker... Han var ju fortfarande pälsdjurs allergiker men undvek att vara i samma rum som dem och då blev han frisk... :crazy: Det där med frisk/sjuk verkar vara lite svårt att förstå...

Ja, han säger ju att det är hundar med viss päls han reagerar på. Han har alltså lärt sig det, vilket många allergiker verkar göra. Men så kanske det varit redan innan, han hade bara inte kopplat att det faktiskt finns hundar han klarar.

Med det tänket kan vi ju påstå att ingen är frisk. :meh:Hur definierar du frisk?

Det är exakt det jag menar. Det går inte att jämföra äpplen och päron!

Och vilka läkare brukar du gå till? De läkare jag har varit hos brukar kolla mina journaler och prata med mig innan de säger varken bu eller bä.

Jag brukar gå till vårdcentralen. Och det är sällan de orkar ögna igenom journalen, i bästa fall lyssnar de på vad jag har att säga.

Precis det jag syftade på! Det är roande när någon försöker backa upp sin åsikt med vetenskap som pekar åt motsatt håll.

Det andra, ska jag skratta eller gråta? :arghh:

Det fina med utbildning är man förhoppningsvis något oftare förstår när man inte förstår.
Exakt :up:

Det resulterar i att kursen i vetenskapsteori och dito metod hafsas igenom som något nödvändigt ont för att få skriva uppsats/examensarbete, snarare än något som är nödvändigt för att förstå och bearbeta innehållet i utbildningen.
Instämmer i din observation. Lägg då till att studenterna hafsar ihop en c-uppsats som med hjälp av en åh-så-jobbig handledare som tjatar om metodkapitlet (räcker det verkligen inte med två sidor och måste jag läsa hela den där boken?) precis balanserar på gränsen till att vara vetenskap - voilà så har vi ett litet gäng av nyexade nånting-nånting som tycker att "man så lätt glömmer saker från studietiden"...

????? Förstår inte vad det har med Bs lögnaktighet att göra?
PL

1. Hon säger att hon är frisk vilket hon inte är.
  2. Hon säger att hon är ett äpple fastän hon är ett päron.
  3. Hon går till en kvacksalvare, som säger att hon är ett päron.
  4. Innan dess har hon varit hos läkaren som säger att hon är ett äpple, enbart baserat på faktumet att det inte finns några symptom på att vara ett päron just då

1. Hon säger att hon är frisk vilket hon inte är.
  2. Hon säger att hon är ett äpple fastän hon är ett päron.
  3. Hon går till en kvacksalvare, som säger att hon är ett päron.
  4. Innan dess har hon varit hos läkaren som säger att hon är ett äpple, enbart baserat på faktumet att det inte finns några symptom på att vara ett päron just då

Men vad har du för belägg för att hon inte är frisk? 83 diagnoser från olika "alternativare" låter ju något överdrivet. Jag kan köpa att någon kanske kan spåra en brist av något slag genom att kolla på hud, hår, slemhinnor osv. men är man sjuk för att man inte har perfekt hy?

Vi kan säkert alla justera något i våra liv som gör att vi mår lite bättre, men det kanske inte betyder att vi var sjuka innan. Det kanske bara betyder att vi har ökat vårt välmående?

Jag har personligen fått ett stort plötsligt hormonutsläpp i kroppen under meditation. Jag kan inte svära på att det var kontakt med min tallkottskörten men det var då något som står i kontakt men seretonin och min sexual lust bland annat. ;)

Mumin

Förlåt, men hur menar du nu?
Vilka hormoner var det vars mängd plötsligt ökade i (hur?) stor mängd???

Man vet ju att sexfantasier ger lust men mig veterligen har man än så länge inte kunnat uppmäta variationer i hormonnivå i de situationerna (misstänker att undersökningen inte gjorts).

Det är möjligt att du har rätt - men det är också möjligt att du använder fel ord för att förklara det du upplevde.

Jag fick samma känsla av välbefinnande spm jag får när jag äter seretoninrik mat. Eller mat som triggar seretonin produktionen. ( eller mediciner som gör det ) Jag är extremt hormonkänsliga person. Nu är detta vad jag tror givetvis, inte vetenskapligt fastställt ;) men jag blev också mycket kåt. Under den jhär perioden hade jag ingen sexlust då jag mådde dåligt och var allmänt trött och hade ont i kroppen.

Den som vill får tro på det men för mig var det oavsett en märklig upplevelse som inte tidigare inträffat under meditationövningar. Det var första gången jag under lärarledning fokuserade på att komma i kontakt med mitt tredje öga. Efteråt blev jag uppriktigt rädd. Och var tvungen att söka svar på min reaktion. Nu blir jag inte rädd när det händer längre :)
För mig är det en fysisk, kroppslig reaktion. Inte andlig.
Mumin

Oj såg att jag gjorde en blunder, seretoninhöjande mat menar jag förstås inte seretoninrik. Den är ju dock inte riktigt lika bra som medicin speciellt utvecklad för att höja seretonin, men det går att göra en del.

Jag fick samma känsla av välbefinnande spm jag får när jag äter seretoninrik mat. Eller mat som triggar seretonin produktionen. ( eller mediciner som gör det ) Jag är extremt hormonkänsliga person. Nu är detta vad jag tror givetvis, inte vetenskapligt fastställt ;) men jag blev också mycket kåt. Under den jhär perioden hade jag ingen sexlust då jag mådde dåligt och var allmänt trött och hade ont i kroppen.

Den som vill får tro på det men för mig var det oavsett en märklig upplevelse som inte tidigare inträffat under meditationövningar. Det var första gången jag under lärarledning fokuserade på att komma i kontakt med mitt tredje öga. Efteråt blev jag uppriktigt rädd. Och var tvungen att söka svar på min reaktion. Nu blir jag inte rädd när det händer längre :)
För mig är det en fysisk, kroppslig reaktion. Inte andlig.
Mumin

Och du har förstås också fullständig koll på alla processer i din kropp och du vet att det var just "tredje ögat" du hade kontakt med?

Är du en av X-men också? :banghead:

Och du har förstås också fullständig koll på alla processer i din kropp och du vet att det var just "tredje ögat" du hade kontakt med?

Är du en av X-men också? :banghead:

Nej visst finns risken att jag under just den här meditation för att försöka nå mitt tredje öga fick ett hormonutsläpp av en helt annan anledning som vetenskapen ännu inte gjort några studier om. Rent vetenskapligt så tyder det mesta på att det var just tallkottskörteln men det är ju inte till 100% klarlagt även om det mesta tyder på det. Det är som sagt min hypotes. Måste man vara x - men för att känna att man mår bättre efter en hormonhöjning i kroppen?

Mumin

Nej visst finns risken att jag under just den här meditation för att försöka nå mitt tredje öga fick ett hormonutsläpp av en helt annan anledning som vetenskapen ännu inte gjort några studier om. Rent vetenskapligt så tyder det mesta på att det var just tallkottskörteln men det är ju inte till 100% klarlagt även om det mesta tyder på det. Det är som sagt min hypotes. Måste man vara x - men för att känna att man mår bättre efter en hormonhöjning i kroppen?

Mumin

Jag skulle nog säga att du kvalificerar dig till x-men om du klarar det du beskriver. Inte desto mindre är du något av ett medicinskt under som klarar det. Vet din läkare om att du har den här låt oss säga känsligheten att du kan avgöra när du har kontakt med tallkottkörteln och kan reglera och känna av dess aktivitet?

Det här är som att diskutera avancerad fysikteori med någon som är hög som en lyktstolpe.

Har du läst detta i expressens söndagsbilaga?

Nej jag har prövat själv. Jag vet hur jag mår när jag har låg nivå eftersom jag har problem med för låga nivåer av seretonin och hur jag mår när jag blir medicineras och även när jag äter rätt.

Mumin

Nej jag har prövat själv. Jag vet hur jag mår när jag har låg nivå eftersom jag har problem med för låga nivåer av seretonin och hur jag mår när jag blir medicineras och även när jag äter rätt.

Mumin

Så bara du äter rätt behöver du inte medicineras? Varför äter du inte alltid rätt då, om du nu har behovet?

Ja men tack då :) jag trodde faktiskt att alla känner av sina nivåer. Men då är det för att jag har problem som jag känner av mina. Känner mig lycklig över det, samtidigt så är jag en extremt känslig person. Jag kan berätta att jag när jag fick östrogenöverskott kände även detta och jag någon dag före menstruation känner mycket tydligt av sänkningen av östrogen och progesteron. Jag blir super lättretlig och ljudkänslig och div andra PMS bekymmer. Även detta är en hypotes som utgår från dagen det händer, mitt extrema humörsskiftande och vetenskaplig forskning. Gör även det att jag är en x man? Kanske en PMS man? :)

Senast ändrad:

Så bara du äter rätt behöver du inte medicineras? Varför äter du inte alltid rätt då, om du nu har behovet?

Ja du nog önskar jag att jag alltid skulle orka vara perfekt. Men livet är fullt av svackor, iaf mitt liv. När jag är med om traumatiska upplevelser tenderar jag till att söka tröst i godsaker. Något mer du vill veta om min dåliga karaktär och mina personliga hälsoproblem?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka