Bukefalos 28 år!

Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

  1. Hon säger att hon är frisk vilket hon inte är.
  2. Hon säger att hon är ett äpple fastän hon är ett päron.
  3. Hon går till en kvacksalvare, som säger att hon är ett päron.
  4. Innan dess har hon varit hos läkaren som säger att hon är ett äpple, enbart baserat på faktumet att det inte finns några symptom på att vara ett päron just då

Jag skulle vilja ändra lite i din lista:

3. Hon går till en kvacksalvare, som säger att hon är ett matsalsbord.

Det är få alternativare som vill förklara varför exempelvis frekvensapparaten ansåg att AB led av kalium- och selenbrist. Det var ju inte direkt så att de enda diagnoser hon fick var 1. Liten missbildning på hjärtat som inte ger symptom nu men som kan kräva operation senare i livet och 2. Astma.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ja du nog önskar jag att jag alltid skulle orka vara perfekt. Men livet är fullt av svackor, iaf mitt liv. När jag är med om traumatiska upplevelser tenderar jag till att söka tröst i godsaker. Något mer du vill veta om min dåliga karaktär och mina personliga hälsoproblem?

Jag har inte värderat din karaktär alls, jag undrar bara eftersom du har såna skills att kunna reglera hormonnivåer i kroppen mha tallkottkörteln eller epifysen då...och du vet vad du ska äta för att egentligen slippa ta medicin - jag undrar bara varför du inte gör det då? Nu tycker jag förstås att du presterat en hel del tossigheter här i debatten och jag förstår att ingen lär få dig att omvärdera dina upplevelser och tro på vad du beskriver här (ref "hög som en lyktstolpe"), men någonstans förstår du kanske ändå att det du beskriver och don quijote-försvarar, är något som i allra högsta grad kan skärskådas och - visa sig vara ganska så ogrundat.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag har inte värderat din karaktär alls, jag undrar bara eftersom du har såna skills att kunna reglera hormonnivåer i kroppen mha tallkottkörteln eller epifysen då...och du vet vad du ska äta för att egentligen slippa ta medicin - jag undrar bara varför du inte gör det då? Nu tycker jag förstås att du presterat en hel del tossigheter här i debatten och jag förstår att ingen lär få dig att omvärdera dina upplevelser och tro på vad du beskriver här (ref "hög som en lyktstolpe"), men någonstans förstår du kanske ändå att det du beskriver och don quijote-försvarar, är något som i allra högsta grad kan skärskådas och - visa sig vara ganska så ogrundat.

Du verkar sakna en viss grundläggande förståelse över hormoner och hur man producerar hormoner. Man kan inte reglera sin hormonnivå genom tallkottkörteln/epifysen och jag har ingenstans påstått något liknande. Det är vetenskapligt dokumenterat att meditation ger hormonutsläpp, precis som motion ger, motionerar/mediterar man regelbundet har man mer hormoner i kroppen, samma sak med kost. För att seretonin ska kunna produceras behöver den olika beståndsdelar såsom ex tryptofan. Har jag för låga nivåer av tryptofan så kan inte seretonin produceras. Ser inte vad som är konstigt med det.
Det finns väldigt många sjukdomar etc man kan klarar av att leva medicinfritt genom kost och motionsval , vilket jag har valt att göra sedan en tid tillbaka. Det fungerar inte lika bra men det är överlevnadsbart för mig. Och jag har valt att leva så drogfritt jag kan.


Jag förstår faktiskt inte alls, mer än att jag lämnar diskussionen.
Jag har presenterat ganska mycket material som visar att man genom meditation kan påverka tallkottkörteln. Alla yogis och buddistiska munkar etc tror på detta och personligen, före mina egna upplevelser så hade jag också trott de var tossiga, där av mitt behov att hitta en vetenskaplig förklaring till det.

Jag är högst flexibel i min trossättning, mer än gemena man skulle jag vilja säga. Men du har inte framfört något värt att begrunda. Alls. Inte en enda studie, rapport eller uppgift annat än din högst personliga åsikt. Vad jag än tyckt i den här tråden så har jag en ordentlig grund att stå på.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Synd, jag kan dock tycka att åsikten att vetenskapligt prövad, evidensbaserad medicin har oerhört många fler rapporter och studier än du någonsin kan motsäga med exempelvis länkar till bloggar som försvarar alternativbehandlares sätt att tänka. Jag väljer mina strider (med varierande resultat då..:angel: ) och jag använder sällan argumentationsteknik som går ut på att bomba diskussionen med länkar eller klipp från andra sidor. Jag ifrågasätter, och tål du inte det, ja då ska du förstås lämna diskussionen. Jag lär mig saker hela tiden här på buke av diskussionerna, men en sak har jag lärt mig mer än annat - att de ämnen som inte tål kritik, är de som inte har grund nog att stå upp när det börjar blåsa lite.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Synd, jag kan dock tycka att åsikten att vetenskapligt prövad, evidensbaserad medicin har oerhört många fler rapporter och studier än du någonsin kan motsäga med exempelvis länkar till bloggar som försvarar alternativbehandlares sätt att tänka. Jag väljer mina strider (med varierande resultat då..:angel: ) och jag använder sällan argumentationsteknik som går ut på att bomba diskussionen med länkar eller klipp från andra sidor. Jag ifrågasätter, och tål du inte det, ja då ska du förstås lämna diskussionen. Jag lär mig saker hela tiden här på buke av diskussionerna, men en sak har jag lärt mig mer än annat - att de ämnen som inte tål kritik, är de som inte har grund nog att stå upp när det börjar blåsa lite.

Fast jag har knappast hänvisat till några bloggar, ja en som jag tyckte var intressant att läsa i samanhanget men knappast något jag själv skulle kalla för någon sanning. Jag har inte sagt att jag tycker den bloggen representerar mig, mina åsikter eller något vetenskapligt, jag tyckte den var intressant. Den tillförde något i diskussionen ansåg jag. Jag tyckte delen om kost var mycket intressant att läsa. Mest på grund av att det påminner om mig själv, min resa till just min hälsa. Jag har botat mig själv från symtom som gjorde min syster sjukpensionär i 30 års ålder. Så att komma med åsikter såsom att kost och motion inte spelar någon roll till mig, ja det är faktiskt kört, det andetaget kan du bespara dig.

Jag är den enda (?) en av de få) personen som överhuvudtaget har hänvisat till några studier och dessutom redogört för vad studierna sammanfattningsvis inneburit. Om man vill läsa hurvida jag har tolkat dom rätt så har jag gett referenser och till och med länkat till de jag vetat finns online. Jag samlar på vetenskapliga artriklar inom områden som jag finner intressanta. Att kalla någon för en x man kallar jag inte för argumentationsteknik.
Jag tål ifrågasättande fine. Dock så har jag en rätt att försvara mig mot grundlösa påståenden. Vilket varje påstående du skriver här ovanför är. Jag vet inte hur du kommer till dina slutsatser men du kan behöva glasögon, för antingen har du förväxlat mig med någon annan eller så behöver du läsa om det jag har skrivit.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag tyckte en stund att du förde ett rimligt resonemang men det har gått över.

Serotonin är en signalsubstans, inte ett hormon.
Redan där.

Sedan framför du dina egna tolkningar och upplevelser som om de är vetenskapliga sanningar vilket är helt galet.

Man får gärna ha egna teorier och tolklningar, men jag skulle, som medicinare, uppskatta att man insåg att det är just teorier och tolkningar och skiljer det från "vetenskap" som har betydligt högre krav för att få presenteras.

Jag får hålla med om att du är högst flexibel i din tro.
Mycket mer flexibel än det går att belägga med något slags vetenskap.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

En annan sak jag lärt mig under alla mina år på forum, är att så snart diskussionen handlar om diskussionen, då är diskussionen körd.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Här kan du få några referenser till hur kost kan höja serotoninhalten i din kropp. Om du nu är intresserad, men du får läsa dem själv. Känner inte någon jättemotivation att hjälpa dig med det i nuläget. :meh:

http://ajcn.nutrition.org/content/77/1/128.full.pdf+html

Hudson C, Hudson S, MacKenzie J. Protein-source tryptophan as an efficacious treatment for social anxiety disorder: a pilot study. Can J Physiol Pharmacol. 2007 Sep;85(9):928-32.

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag tyckte en stund att du förde ett rimligt resonemang men det har gått över.

Serotonin är en signalsubstans, inte ett hormon.
Redan där.

Sedan framför du dina egna tolkningar och upplevelser som om de är vetenskapliga sanningar vilket är helt galet.

Man får gärna ha egna teorier och tolklningar, men jag skulle, som medicinare, uppskatta att man insåg att det är just teorier och tolkningar och skiljer det från "vetenskap" som har betydligt högre krav för att få presenteras.

Jag får hålla med om att du är högst flexibel i din tro.
Mycket mer flexibel än det går att belägga med något slags vetenskap.

Oj har jag? Det kan jag inte tänka mig :nailbiting: I så fall var den en blunder. Det är inte så att det var i samanhanget jag pratade om östrogen ?

Nej jag har om och om framfört att det är min hypotes som jag själv har kommit fram till genom att dels haft egna upplevelser samt undersökt saken vetenskapligt. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit att det inte är vare sig vetenskapligt bevisat eller ens undersökt. Inte ens min PMS är vetenskapligt bevisad, men jag tror att det är PMS och eftersom den vetenskapliga information som finns att tillgå förklarar att PMS beror på att progesteron och östrogenen nivåerna sjunker så har jag antagit att det stämmer i även mitt fall.

Varför exakt är det rimligare att anta att PMS beror på hormonsänkning och att man känner av detta tydligt/olika tydligt medans så många verkar ha problem med att någon annan känner av sänkningen av andra hormoner och signalsubstanser? Är PMS vad som kallas beprövad erfarenhet ;-) När tillräckligt många yogis fått samma upplevelse så blir även detta en lättare sak att förstå ? ;-)

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jo jag ser att jag lyckats blanda ihop begreppen, jag skyller på min läkare som brukar skoja om att jag verkar för lycklig för att ha problem med mitt lycko hormon :D
Skämt å sidor så har de ungefärligt samma slags uppgifter i kroppen och dessutom är vissa signalsubstanser dessutom hormoner. :D Så förrutom att det var klantigt av mig så är det ingen skillnad förövrigt i det jag skriver.

Passar på att be om ursäkt för att jag har en tendens till att stava fel också. Är inte mycket för korrekturläsning på min fritid. så är man petig så blir man lätt irriterad över min rättsstavning :D

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Hur är det egentligen med kiropraktik? Jag går regelbundet och får mitt bäcken tillrättalagt. Jag har inte vågat göra någon vetenskaplig sökning på kiropraktik för jag har hört att det inte finns. Jag upplever att jag blivit mycket bättre. Det blir en längd skillnad på benen efter behandling. Men den kan ju vara medfödd eller dyl. :o
Smärtorna jag hade i ländryggen försvann iallafall och den falska ischias värken jag hade kvar tog Yogan hand om :)
Det är rätt dyrt, har jag slösat bort mina pengar? :o

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Whatever floats your boat säger jag. _Självklart_ regleras hormonerna hos människan av vad vi äter, vad vi har för miljö runt om oss, av stress, av solen, av medmänniskor, av väldigt väldigt mycket i vår omgivning, inte bara vad vi stoppar i vår mun. Något annat har jag inte sagt. Jag betvivlar dock att du i din meditation får kontakt med din epifys samt tuggar dig till ganska slumpartat, nivåer av serotonin du tror dig behöva. Inget annat. Mår du bra av att äta vad du ni äter, så är väl det jättebra? Jag ifrågasätter inte det, men den metoden funkar kanske inte för alla. Den metoden fungerar kanske när problemen inte är så grava. Nu är vi där igen, örterna liksom. Belägg inte människor med samvetsskuld.

Trevligt att du håller dig kvar i diskussionen trots att du sa att du lämnade.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Här kan du få några referenser till hur kost kan höja serotoninhalten i din kropp. Om du nu är intresserad, men du får läsa dem själv. Känner inte någon jättemotivation att hjälpa dig med det i nuläget. :meh:

http://ajcn.nutrition.org/content/77/1/128.full.pdf+html

Hudson C, Hudson S, MacKenzie J. Protein-source tryptophan as an efficacious treatment for social anxiety disorder: a pilot study. Can J Physiol Pharmacol. 2007 Sep;85(9):928-32.

Mumin

Ajcn-studien verkar inte särskilt seriös faktiskt om du läser den. Den är gjord på en grupp av 9 pers varav 8 fullföljde. Dessa 8 åt en frukost i en vecka, frukost 1 bestod av rätt näringsfattig kost ; waffles, maple syrup, orange juice, coffee, sugar.
Frukost två; turkey ham, egg beaters, grapefruit, cheese butter.

På detta visar studien att frukost 1 gav högt insulin och frukost två bättre värden. Fyra av åtta fick höjt insulin även av frukost två. Den som fick högst värde av frukost ett testades inte efter frukost två. ( varför?!)

På denna välgjorda ;) studie så bedömer de att man kan mha kosten variera sitt tryptofan och tyrosine. Har faktiskt inte orkat googla för att ta reda på hur välrenommerad tidningen det publicerats i är, men spontant låter det lite tunt. En sådan studie kan snarare vara en indikation på att man bör göra en stor studie för att se om resultaten stämmer.

Studien kunde lika gärna fått rubriken "kolhydratrik kost höjer ditt insulinvärde".

Länk två funkar inte öht, men jag är nyfiken på vart du blivit biolog och hur många år du läst biologi.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Hur är det egentligen med kiropraktik? Jag går regelbundet och får mitt bäcken tillrättalagt. Jag har inte vågat göra någon vetenskaplig sökning på kiropraktik för jag har hört att det inte finns. Jag upplever att jag blivit mycket bättre. Det blir en längd skillnad på benen efter behandling. Men den kan ju vara medfödd eller dyl. :o
Smärtorna jag hade i ländryggen försvann iallafall och den falska ischias värken jag hade kvar tog Yogan hand om :)
Det är rätt dyrt, har jag slösat bort mina pengar? :o

Mumin

När jag var barn tog mamma med mig till en kiropraktor. Han påstod att jag hade olika långa ben för att mitt bäcken var snett. Det är/var möjligtvis sant, man är ju sällan helt liksidig. Jag hade dock aldrig någonsin märkt av det i ridningen, så skillnaden kan inte ha vart så stor. Han grejade med höften på mig pga detta.

Sen knäckte han min nacke för att jag hade nåt fel där. Resultat? Jag fick ont i nacken.

Skulle typ 1000 gånger hellre gå till en sjukgymnast än till en kiropraktor.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ja, nackmanipulation innehåller stora risker.

Att man gör det på ett barn tyder på stor oförståelse för den kunskap som fanns vederlagd redan för ungefär 20 år sedan. Tyvärr är kunskap om människokroppen och kiropraktik inte speciellt förenliga.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag går till kiropraktor (ansluten till fk) och det har hjälpt mig mycket.
Jag var väldigt sned efter graviditeten, vilket jag nu är besvärsfri från. Jag har även smärtlindrats av akupunktur med hyfsat resultat, även om medicin gav bättre effekt.

Det är inte humbug för mig, och varken kirpraktor eller vår företagshälsovård andades om korsade vattenådror eller dylikt under tiden.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag tycker inte man ska dra alla kiropraktorer över samma kam. Det finns kriorpaktorer som är fantastiskt bra och de är överlägsna de flesta av oss sjukgymnaster när det gäller just manipulationer och "quick fixar". I mångt och mycket använder vi ju oss av samma "tänk" medan vi hellre mobiliserar än manipulerar. Jag tänker att det krävs mer av en patient för att hålla sig fortsatt bättre av efter en manipulation och många kiropraktorer förespråkar kanske därför lite väl många besök istället för att försöka hitta ett sätt där patienten själv kan lösa sina besvär och "normalisera strukturerna". Vi tänker olika när det gäller patientansvar/terapeutberoende.

Det jag är mest skeptisk till är den förklaringsmodell de använder sig av- ex att kotor ligger snett, bäckenet är felroterat etc etc.

Den största anledningen till att det finns ont om vetenskap bakom kiropraktik är nog för att kiropraktorer själv inte är så intresserad av att forska. Det finns en till ganska stor legitimerad grupp som länge suttit i en liknande sits- arbetsterapeuterna som har förfärligt lite vetenskap att luta sig mot. Det kommer troligen ändra sig inom överskådlig framtid då det finns så få jobb att många väljer att gå direkt vidare till en master och forskarutbildning.

Medveten om att jag hamnade helt off topic;).
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Upplever du att du har blivit bättre har du väl inte slösat bort nåt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp