Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag har om och om sagt att mina personliga erfarenheter inte är vetenskapliga. ( varför man nu ens ska behöva skriva det)
Att meditation ger ökad produktion av signalsubstanser och melatonin är konstaterat. Vad exakt det är som ger mig ett välbefinnande av detta kan jag förstås inte veta men jag upplever det som samma välbefinnande i kroppen som förhöjning av serotonin. Personligen så ser jag ingen ologik i att om man är trött och sjuk och har dåligt välbefinnande så har man kanske inte så hög motivation till sex( iaf inte jag) om man har problem att ta sig upp ur sängen känner man dig inte speciellt sexig. Meditation gjorde att jag fick ett ökat välbefinnande ( vilket är vetenskapligt fastställt att det gör. ) Steget till att jag vid ökat välbefinnande får sexlust är för mig inget ologiskt. Hur man nu kan tycka det och komma dragande med sidor av medicinska förklaringar får mig att undra hur mycket en sådan läkare lyssnar på sina patienter.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Detta har jag iallafall jag fått som information från vården. Du menar att det inte stämmer?
Källa : http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1/323

Du skriver att du fått det som information "från vården" och hänvisar till en icke vetenskapligt seriös sida.

Hur menar du att jag ska tolka det?

Nej, det finns inga vetenskapliga belägg för att serotoninbrist (var i kroppen skulle den serotoninbristen finnas och var skulle man mäta den?) ger minskad sexuell lust.
Att det inte finns vetenskapliga belägg för samband, innebär att man inte bör påstå att samband finns.
Att det saknas vetenskapliga belägg för samband utesluter heller inte att samband finns, vilket kan vara väl så viktigt att förtydliga.
Jag menar att den som påstått att din sexlust och andra symtom hänger ihop med specifik brist på serotonin, har dragit väldigt stora växlar på något.

eller så har den personen försökt resonera kring effekten av SSRI på depression utifrån en tänkt "relativ brist" på serotonin just i synapsen (kopplingen mellan nervtrådarna) och den personen har uttryckt sig på ett olyckligt sätt så att du tolkat det som "serotoninbrist".

Eller menar du att det är någon som faktiskt mätt din halt av serotonin och därmed konstaterat brist?

Om och om igen skriver du att dina erfarenheter är att det ena och det andra hänger samman med dina nivåer av serotonin.
Hur vet du att det är serotonin-nivåer du känner???
Mig veterligen finns det ingen rutinmätningsmetod gällande serotonin i vare sig blod eller ryggmärgsvätska.
Alltså tycker jag att du uttrycker dig väldigt konstigt.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag har om och om sagt att mina personliga erfarenheter inte är vetenskapliga. ( varför man nu ens ska behöva skriva det)
Att meditation ger ökad produktion av signalsubstanser och melatonin är konstaterat. Vad exakt det är som ger mig ett välbefinnande av detta kan jag förstås inte veta men jag upplever det som samma välbefinnande i kroppen som förhöjning av serotonin. Personligen så ser jag ingen ologik i att om man är trött och sjuk och har dåligt välbefinnande så har man kanske inte så hög motivation till sex( iaf inte jag) om man har problem att ta sig upp ur sängen känner man dig inte speciellt sexig. Meditation gjorde att jag fick ett ökat välbefinnande ( vilket är vetenskapligt fastställt att det gör. ) Steget till att jag vid ökat välbefinnande får sexlust är för mig inget ologiskt. Hur man nu kan tycka det och komma dragande med sidor av medicinska förklaringar får mig att undra hur mycket en sådan läkare lyssnar på sina patienter.

Skälet till att jag försöker bemöta dina kategoriska påståenden om samband som du själv bestämt dig för är att du hänvisar till källor för att belägga dina påståenden, och för att visa att det du upplevt är i överensstämmelse med vetenskap.
Och så hänvisar du till oseriösa eller åtminstone ovetenskapliga källor.

Jag håller med dig om att allmänt ökat välbefinnande torde underlätta sexdriften.
Det jag vänder mig mot är ditt påstående att det är serotoninhalten (åter, var då?) som är den springande punkten.

Jodå, jag lyssnar på mina patienter.
De brukar bara inte komma med så orimliga påståenden som du gör.
Att komma dragande med medicinska förklaringar är ju för att bemöta dina påståenden så du inte lurar andra personer att tro på dina förklaringar.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Intressant det du skriver om serotonin! Det där med serotoninbrist är ju en jättevanlig förklaringsmodell, vet inte hur många gånger jag har hört/läst om att "depression beror på en fysisk brist på serotonin i hjärnan" (eller liknande). Tack för dina upplysande (och mycket tydliga) förklaringar. :up:
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Snälla du kan du inte sluta tjata om skolmedicin? :crazy: det heter medicin, kort och gott. Eller vetenskaplig medicin om det nu stör dig att säga medicin.

Det andra kallas alternativmedicin, naturmedicin eller kvacksalveri kort och gott. Varför? Jo, därför att det inte rör sig om jämbördig medicin.

Medicin är bevisad, bygger på forskning. Det andra bygger på okontrollerade idéer om vad som kanske funkar men som inte gör det.

När något naturmedel har bevisad verkan uppgraderas det till status av medicin. Ex glukosamin. Det såldes förut som naturmedel men studier visade att det fanns effekt och säljs nu på apotek.

Märker jag ord? Nej, orden har betydelse. När du pratar om skolmedicin resp. alternativmedicin sänker du vetenskapsmedicin och får det att låta som två inriktningar av jämbördiga varianter. De är inte jämbördiga, och språket skall inte användas på ett förvillande sätt!
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Några har i tråden också pratat om "naturliga ingredienser". Det är också ett luddigt begrepp. Naturliga är inte lika med bra eller nyttiga eller ens ofarliga.
Några exempel:

Mineral-smink, endast naturliga mineraler.
Vad bra, tänker folk och köper. Men...på 1700-talet dog folk av sminket, för bly-vitt är ett naturligt mineral som kan användas som vitt puder. Faktiskt förekommer metaller som bly i smink även i nutid. Bly är ett grundämne, både naturligt och giftigt.

Några av världens giftigaste ämnen kommer från naturen:

Pilgiftsgrodans gift

Grundämnen som finns naturligt, ex arsenik, kvicksilver, bly, koppar, radon, uran, etc etc.

Digitalis, fingerborgsblomman vars gift kan användas till hjärtmedicin men öven döda en människa.

Flugsvamp, ormgift etc.

Listan kan göras hur lång som helst!
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Vet du mumin79, jag kan förstå om du blir lite ledsen av den här debatten. men ta till dig lite av vad som sagts, ffa av kryddelydd här nu här ovan. Som jag sa tidigare, whatever floats your boat, vad som får dig att må bra ska du fortsätta med. Men, rätt ska vara rätt och ur kaos föds ordning, det kanske inte alls är ditt serotonin som gör dig deppig (depression är fö ingen sjukdom i sig, ofta är den ett symptom. För en del kommer depressionen singlande från out of the blue, för andra så belägrar den stegvis. Det är oerhört vanligt med depression, alla har olika orsaker till att vara där. För vissa handlar det om kemisk obalans, orsakad av...detvetigudarna...andra blir deprimerade av sin miljö, av brister, av missbruk, av allt möjligt. Alla kan hamna i depression, barn tonåringar, vuxna i alla åldrar, när du blir riktigt gammal är det nästanpå garanterat att du sitter med en depression i själen. Men, var och ens lösning är just var och ens. Många blir hjälpta av mediciner, andra blir hjälpta av terapi, meditation, samtal, resor, religion (tyvärr ibland), av motion. Whatever floats your boat. Men, din lösning är inte allas lösning. Din lösning visade sig kanske inte ha den grund du trott. Det gör inte din metod att må bra sämre, men gå inte loss på avancerad medicin som du inte klarar av att tolka. Jag gör inte heller det, det är därför det finns de här fiffiga pålästa doktorerna som faktiskt kan, som hjälper oss att förstå. De har läst allt och lite till och en hel del till för att förstå hur en människa fungerar på alla nivåer från mikronivå och till erfarenhets och evidensbaserad erfarenhet och kunskap. Lita på dem, det är de som tar hand om dig den dagen din kropp strejkar för dig, det är inte tjommen i affären som säljer yogiteet, det är inte yogainstruktören som lägger dig i respiratorn när du inte kan andas själv, det är inte de som öppnar dina kranskärl i hjärtat när de täppts till, det är inte de som lägger ditt armbrott till rätta när du brutit armen. Var och en blir salig på sin tro, men när det gäller vetenskap ffa medicinsk vetenskap, så är den omfattande och avancerad, och i din tjänst.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jättetrevligt skrivet honung. Jag lider inte av depression längre.

Vad jag lider av just nu vet dom inte. Eller jag har inte orkat driva det så långt ännu så att det blivit ordentligt utrett heller för den delen. För jag tröttnade på sjukvården efter mitt femtioelfte besök och tog tag i saken i egna händer och la om mitt liv istället och blev näst intill symtomfri.

IBS har det pratats om. Du har problem med magen, orken och muskelvärk men vi vet inte vad det beror på typ. Min syster har kronisk trötthetssyndrom och fibro och vi har samma symtom/problem så man kan garanterat säga att jag fick panik och läste allt vad som heter matforskning och inflammationer. Jag älskar mitt arbete och lever för mitt arbete så tanken att bli sjukskriven föll mig inte i smaken.

Det tog cirka ett år och nu är jag i princip symtomfri, förrutom när jag har något i kroppen ( som en influensa) eller om jag fuskar med kosten. Då sover jag i princip bort flera dagar i sträck. Nu är det dock toalt kört att få veta vad det är som drabbade(drabbat) mig för sjukvården är inte intresserad av att höra historier om självrehebilitering med hjälp av kost och motion. Jag är frisk så länge jag håller mig till en inflammationsdämpande kost. Alla testresultat visar strålande resultat. Och jag menar verkligen strålande. Jag ligger inom ramen på allt, lågt kolesterol, bra hb, kanonbra blodsocker, normala sköldkörtelvärden ( som jag tagit 3 gånger då varenda doktor är säker på att det är hypotyros (stavning? )

Personligen så tror jag att alla mina problem härstammar från magen/ har härstammat från magen. Om magen inte fungerar så kan inte kroppen ta upp näringen/ byggstenarna den behöver. Min kost hade brister i 12 olika vitaminer och mineraler så min kropp hade nog det inte lätt med dessutom en otroligt påfrestande arbetsmiljö. Kan ju hända att jag helt enkelt gick in i väggen. ( nej det är ingen alternativare som gjort någon undersökning utan jag har vägt allt och satt in i ett dataprogram och jämfört med RDI)
Jag har testat positivt för ADHD på tester men jag har inte velat gå vidare i utredningen så om det är därifrån mina problem härstammar så får en ju skylla sig själv lite granna. Men jag vill inte bli medicinerad och klarar mig bra i samhället för övrigt. Men det är ett annat ämne. :)

Ville bara klargöra att jag inte lider av depression i nuläget. Jag brinner bara för friskvård, dels för att jag själv blivit så mycket bättre. Från alltid sängliggande till att börja känna igen mig själv och orka ha ett liv. Dels eftersom jag tycker att samhället i stort/sjukvården arbetar alldeles för lite med detta.

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag har inte pratat något om naturligt och visst kan jag kallad det för medicin om det är något du stör dig på.

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Belägga vet jag inte om jag skulle kalla det för. Jag berättade om en privat personlig upplevelse som jag blev mycket skrämd utav. Detta då jag är mycket vetenskapligt styrd när det gäller saker som andlighet. ( jag är ateist) och jag berättade att jag var tvungen att söka inom det vetenskapliga för att hitta en rimlig förklaring. Och jag hittade många studier kring just tallkottkörteln och dess påverkan vid meditation ( som tidigare redovisats) vetenskapen har ännu inte kommit till några säkra resultat men det finns indikationer att blodflöde kring tallkottkörteln under meditation ger ett ökning av bland annat melatonin etc i kroppen ( vilket jag också har redovisat i tidigare inlägg) Vilket fick mig att känna mig tryggare. För jag ville att det skulle vara en fysisk reaktion, inte en andlig motsvarighet. Jag har själv sagt att jag inte kan vara säker men att jag upplevde efter denna erfarenhet att jag fick serotoninpåslag i kroppen. Det kan lika väl ha varit något annat, det har jag inte sagt. Men att tro något är faktiskt fortfarande fritt.

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Nyfiken, om det inte är fastställt att depression beror på för låga halter av serotonin, varför medicineras människor med serotoninhöjande mediciner? Eller gör dom inte det längre?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Du får gärna tona ned ditt språk när du skriver. Om du vill att vi som inte är medicinare verkligen ska förstå det du skriver. Tänk på vem din text vänder sig till. ( klarspråk)
Mumin

Haha! Jag tycker kryddelydd har uttryckt sig kristallklart. Det är nog kvacksalvarna som behöver ändra sitt språk, för många av "problemen" Anna Bäsen hade har jag ingen aning om vad det är. För öppet tredje öga? Whaaat?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Yoga är inte enbart en fysisk träningsform. Meditation en del av yoga, även i poweryoga. Man påbörjar varje pass med meditativ andning i lotusställning ( eller det man känner sig bekväm med) för att centrera sig själv och hitta andningen. Och man avslutar alla pass i död mans ställning. Men man behöver inte träna meditation förrutom det som ingår i passen, men att påstå att det finns någon form av yoga där inte andningen /meditationen ingår är iallafall fel, det existerar inte. Sedan kanske man inte är medveten om att man utövar meditation inför varje pass, det är ju en helt annan sak. Du kan också välja att avstå under passet, men då försöker du inte träna rätt. Vilket i sig inte behöver vara något konstigt. Men då är man ute efter att plocka ut det man tycker är bra ur en träningsform och oavsett hur långt du kommer i din utveckling så har du ändå avstannat delvis. Precis som fotboll utan mål inte är fotboll, det är att sparka boll. Du kan bli duktig på att sparka boll men det gör dig inte till ett fotbollsutövare.

Mumin

Så om jag kommer försent till mitt yoga pass så jag missar andningsövningarna, då har jag inte utövat yoga resten av tiden?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Så om jag kommer försent till mitt yoga pass så jag missar andningsövningarna, då har jag inte utövat yoga resten av tiden?

Jag tycker inte att jag själv utövar Yoga än som sagt, jag försöker utöva yoga/ håller på att lära mig att utöva Yoga. Om du är kunnig yogi och redan kan andningstekniken, då kan du väl utöva yoga bäst du vill , hur, när och var du vill oavsett vart i passet eller var i världen du står. Men om du ställer dig i krigare 1, 2 och 3 samt gör en solhälsning utan att lyckas med andningen, ja då har du försökt utöva yoga. Om du redan bestämt dig att du inte tänker öva på andningen så har du gjort gymnastikövningar och stretching. Yoga är båda delar. Du kan inte ha den ena utan den andra.

Det här är alltså vad jag tycker. Så det inte råder något missförstånd kring att jag tycker att det är vetenskap. För människor verkar förväxla mina åsikter med vetenskap trots att jag skriver att det inte är bevisat, fastställt. Eller till och med när jag de facto skriver att det bara är vad jag tycker eller tror.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Det jag har svårt att förstå är att det är många i den här tråden som verkar sätta ett likhetstecken mellan att jag vet saker om ex chakran och att jag skulle tro på chakran. Jag har läst bibeln och jag anser mig vara ateist, vem tvivlar på att man kan vara det? Jag tror inte på något andligt iallafall.
Jo evolutionsbiologi ;-)

Kan man inte få vara nyfiken och ha läst saker och kunna saker utan att för den skull tro på det man läser? Jag känner mig rätt nyfiken om mycket. Men alla kanske inte har det behovet.


Mumin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp