Bukefalos 28 år!

Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Nej, jag vill bara förtydliga att jag inte menar att kiropraktikens effekter är humbug. Det finns visst vetenskapligt stöd för att metoderna ger effekt på vissa tillstånd. Förklaringsmodellerna är dock humbug, men det förtar inte effekterna.

Det jag avsåg är bara att just nackmanipulation är konstaterat/dokumenterat som en avsevärd risk, med allt från förlamning till döden som risk. Det bör man aldrig låta en kiropraktor göra, särskilt inte på ett barn som inte själv kan få bedöma risken.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Fast superintressant :) Jag har gått hos sjukgymnast under två års tid och dessutom kompletterat med yoga ( mycket stretching) simträning och styrketräning. Jag har min sjukgymnast att tacka för mycket.
Jo det är klart :) sjukgymnastiken hjälpte men inte fullt ut, eller kanske inte så fort som jag vill men jag tror att sjukgymnastiken och yoga har gett långsiktigt resultat.

Mumin




Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag skrev det tidigare, jag samlar på studier som är av intresse. Har inte hunnit läsa allt, vissa studier är rekommenderad av människor jag känner, människor inom samma nätverk eller andra som är betrodda. Lägger dem i mappar beroende på ämnesområde. Om jag har läst dem så skriver jag oftast en sammanfattning om dem eller förklarar vad jag tycker studien visar. Men jag skrev här ovan att jag inte kände mig så motiverad till det just idag. Jag har sett en sammanfattning av resultaten av dem.

Här är den andra, ska ta och läsa den nu :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18066139

Ibland har studier som i sig själv inte säger så mycket på grund av olika anledningar andra bra saker som bra källor/ bakgrund till ämnet som jag finner intressanta.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag skrev det tidigare, jag samlar på studier som är av intresse. Har inte hunnit läsa allt, vissa studier är rekommenderad av människor jag känner, människor inom samma nätverk eller andra som är betrodda. Lägger dem i mappar beroende på ämnesområde. Om jag har läst dem så skriver jag oftast en sammanfattning om dem eller förklarar vad jag tycker studien visar. Men jag skrev här ovan att jag inte kände mig så motiverad till det just idag. Jag har sett en sammanfattning av resultaten av dem.

Mumin

Jag vet inte ens hur jag ska svara på det här.

Fast jag tror att det du skriver illustrerar hur många alternativa metoder vinner mark. Det räcker att man svänger sig med begrepp som låter vetenskapliga,några obskyra studier och når det tuggats vidare i tillräckligt många led så "blir" det till sanning.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Åh :( fått nackjusteringar vid de senaste 5 besöken :O

Om sjöbergas post om nackjusteringar förvånar dig, så förstår jag din nivå av kritiskt tänkande vad det gäller alternativmedicin. Kritiskt tänkande är en grundsten i evidensbaserad medicin och behandling. Så ta nu inte mitt påstående om din brist som något personligt påhopp, det är helt enkelt så att med ett kritiskt tänkande så värderar man saker och ting på ett annat sätt än vad människor med mindre kritiskt tänkande har. martha dillade om ramar, eller utanför boxen, det är liksom inte _det_ detta handlar om, det handlar om att tillse vård som gör gott utan att skada, vilket den evidensbaserade medicinen bygger på.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag skrev det här ovan att jag har inte undersökt kiropraktik närmare. Jag blev rekommenderad behandling av den här kiropraktorn av en person jag högaktar, en medicinare som vet vad hon pratar om. Så jag provade. Shoot me.

Jag tar det inte personligt för du vet inte ens vad jag tycker om alternativ medicin. Har inte skrivit det i ett enda inlägg. Såvida du inte har en glaskula där hemma ;-) Jag tror på kost och motion i allra högsta grad. Det är inte alternativ medicin. Jag är nyfiken på Ayurveda eftersom yoga och meditation hjälpt mig så pass mycket, men kan för lite för att uttala mig om det. Det närmaste jag kommer till alternativ medicin är kiropraktik, massage och örtte. Ja om du nu inte räknar Yogan som alternativ. Den ser jag personligen mer som en träningsform som vilken svensson som helst kan utöva och få bra effekter av.
Jag vet inte riktigt vart du fått idèn om att jag skulle stödja alternativmedicin. Det första inlägget jag skrev var jag väldigt tydlig med att jag tycker att det är förskräckligt att människor blir lurade på sina pengar. Men sure jag håller ett öppet sinne för det som inte är vetenskapligt utrett som overksamt. Men det är verkligen inte samma sak som att anlita kvacksalvare eller inte ha ett kritiskt tänkande.

Men visst, om det är alternativt att äta mer grönsaker så sure.

Gör gott utan att skada? Har du läst bipacksedeln på vanliga läkemedel någon gång :O Jag håller mig så långt borta från vanliga medicinering som jag kan komma för den delen också. Om jag är absolut tvungen att äta något, annars inte ens en huvudvärkstablett i onödan.
Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag skrev det här ovan att jag har inte undersökt kiropraktik närmare. Jag blev rekommenderad behandling av den här kiropraktorn av en person jag högaktar, en medicinare som vet vad hon pratar om. Så jag provade. Shoot me.

Jag tar det inte personligt för du vet inte ens vad jag tycker om alternativ medicin. Har inte skrivit det i ett enda inlägg. Såvida du inte har en glaskula där hemma ;-) Jag tror på kost och motion i allra högsta grad. Det är inte alternativ medicin. Jag är nyfiken på Ayurveda eftersom yoga och meditation hjälpt mig så pass mycket, men kan för lite för att uttala mig om det. Det närmaste jag kommer till alternativ medicin är kiropraktik, massage och örtte. Ja om du nu inte räknar Yogan som alternativ. Den ser jag personligen mer som en träningsform som vilken svensson som helst kan utöva och få bra effekter av.
Jag vet inte riktigt vart du fått idèn om att jag skulle stödja alternativmedicin. Det första inlägget jag skrev var jag väldigt tydlig med att jag tycker att det är förskräckligt att människor blir lurade på sina pengar. Men sure jag håller ett öppet sinne för det som inte är vetenskapligt utrett som overksamt. Men det är verkligen inte samma sak som att anlita kvacksalvare eller inte ha ett kritiskt tänkande.

Men visst, om det är alternativt att äta mer grönsaker så sure.

Gör gott utan att skada? Har du läst bipacksedeln på vanliga läkemedel någon gång :O Jag håller mig så långt borta från vanliga medicinering som jag kan komma för den delen också. Om jag är absolut tvungen att äta något, annars inte ens en huvudvärkstablett i onödan.
Mumin

Hur många bipacksedlar hittar du bland örtteerna då? Anledning till att det finns bipacksedlar är att man har forska på vilka biverkningar som finns, där efter har man vägt nyttan med att använda mot nackdelen som de ger. Jag har gått igenom en cellgiftskur tex, där kan vi prata om farliga mediciner, de gav kraftiga biverkningar men de såg till att jag överlevde. Så jag tar lätt hårbortfall, illamående och allehanda andra biverkningar mot att jag får leva!

Men bland naturläkemedel har man inte gjort den här forskningen, man vet inte vilka olika biverkningar som de kan ge eftersom ingen har som krav att samla in alla data, ingen följer upp vad som händer sen, om den som åt det verkligen blev bättre i det långa loppet eller om denne drabbades av något som kanske var en biverkning.
Någon tidigare ifrågasatte varför det tar så lång tid för nya mediciner att komma ut på marknaden, det är just det här, att kolla upp biverkningar direkt och i framtiden, att kolla att det verkligen fungerar som man har tänkt det och för alla grupper.

Jag har fått stor hjälp av naprapater och sjukgymnaster genom åren, jag ligger gärna på min spikmatta för att koppla av, jag har fått akupunktur somm hjälpte mot mitt illamående. Jag är nyfiken men även väldigt skeptiskt, om något låter för bra för att vara sant, ja då är det sällan sant...
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag vet inte vad du förväntade dig för svar men jag håller fullständigt med. Örtte för övrigt dricker jag för den goda smakens skull ( yogite) inte för någon form av behandlande effekt. Jag älskar te :P Jag har svårt att tänka mig att ingefära och laktritsrot har några direkta biverkningar :)

Mumin
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

KL

Med reservation för hur Australien behandlar vetenskap under Tony Abbot så är här en länk till ett 'Information Paper' (som draft) som tittar på homeopatiska behandlingars effekt. Inte särskilt förvånande är slutsaterna att det 1. saknas studier av bra kvalitet som undersöker detta, och 2. de studier som finns inte visar på homepati som en effektiv behandling av någrot av de undersökta tillstånden

http://consultations.nhmrc.gov.au/public_consultations/homeopathy_health
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

fattar inte heller varför du länkar till källor du inte själv läst????

i övrigt så nackmanipulation är som flera redan skrivit, väldigt känsligt och riskfyllt. Därav är fk och läkare inblandade i vilka kiropraktorer/sjukgymnaster som de godkänner på remiss ang. manipulation, vilket är väldigt klokt och motiverat.

sen kan man bortsett från detta göra precis vad man vill och gå till vem man vill, om man inte bryr sig om fk eller läkare - därav trådens existens i sig.

jag har lite svårt att förstå dina senaste inlägg som säger att du öht inte tagit ställning till alternativ medicin eller vad du kallar det. Pratar man chakra , Tallkottkörtelns förmåga att påverka din sexualdrift osv, etc etc, och de processer som du gör, och tror på så har du väl tagit ställning ganska påtagligt i just de fall du upplever dig ha god erfarenhet av eller vad är det jag missförstår?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Det är helt valfritt, jag tvingar absolut ingen.

Att försöka styrka sina argument genom att länka till källor man inte läst är som att försöka vinna ett maraton genom att skjuta sig själv i foten...

Det blir svårt att ta dig och dina argument på allvar.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

fattar inte heller varför du länkar till källor du inte själv läst????

i övrigt så nackmanipulation är som flera redan skrivit, väldigt känsligt och riskfyllt. Därav är fk och läkare inblandade i vilka kiropraktorer/sjukgymnaster som de godkänner på remiss ang. manipulation, vilket är väldigt klokt och motiverat.

sen kan man bortsett från detta göra precis vad man vill och gå till vem man vill, om man inte bryr sig om fk eller läkare - därav trådens existens i sig.

jag har lite svårt att förstå dina senaste inlägg som säger att du öht inte tagit ställning till alternativ medicin eller vad du kallar det. Pratar man chakra , Tallkottkörtelns förmåga att påverka din sexualdrift osv, etc etc, och de processer som du gör, och tror på så har du väl tagit ställning ganska påtagligt i just de fall du upplever dig ha god erfarenhet av eller vad är det jag missförstår?

Ja du verkar ha missat rätt mycket av det jag skrivit. Jag tror inte på några chakran. Men jag vet vad de innebär så jag översatte vad ngn kollega sagt till en person till svenska. När man tränar yoga får man per automatik kunskap om chakran och språket samt innebörden. Men jag har skrivit ett flertal gånger att det är ingenting jag anammat eller tror på. Min upplevelse vid meditation ser jag som totalt fysisk, inte andlig. Att man går utsläpp av hormoner, etc vid meditation och motion är högst vetenskapligt bevisat. Meditation används inom skolmedicinen.

Några oklarheter nu då?

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag skrev det här ovan att jag har inte undersökt kiropraktik närmare. Jag blev rekommenderad behandling av den här kiropraktorn av en person jag högaktar, en medicinare som vet vad hon pratar om. Så jag provade. Shoot me.

Jag tar det inte personligt för du vet inte ens vad jag tycker om alternativ medicin. Har inte skrivit det i ett enda inlägg. Såvida du inte har en glaskula där hemma ;-) Jag tror på kost och motion i allra högsta grad. Det är inte alternativ medicin. Jag är nyfiken på Ayurveda eftersom yoga och meditation hjälpt mig så pass mycket, men kan för lite för att uttala mig om det. Det närmaste jag kommer till alternativ medicin är kiropraktik, massage och örtte. Ja om du nu inte räknar Yogan som alternativ. Den ser jag personligen mer som en träningsform som vilken svensson som helst kan utöva och få bra effekter av.
Jag vet inte riktigt vart du fått idèn om att jag skulle stödja alternativmedicin. Det första inlägget jag skrev var jag väldigt tydlig med att jag tycker att det är förskräckligt att människor blir lurade på sina pengar. Men sure jag håller ett öppet sinne för det som inte är vetenskapligt utrett som overksamt. Men det är verkligen inte samma sak som att anlita kvacksalvare eller inte ha ett kritiskt tänkande.

Men visst, om det är alternativt att äta mer grönsaker så sure.

Gör gott utan att skada? Har du läst bipacksedeln på vanliga läkemedel någon gång :O Jag håller mig så långt borta från vanliga medicinering som jag kan komma för den delen också. Om jag är absolut tvungen att äta något, annars inte ens en huvudvärkstablett i onödan.
Mumin

Jag blir oroad över hur vissa personer silar mygg och sväljer kameler.
Det är inte ovanligt att man skyr "skolmedicin" och hänvisar till biverkningar och pengakåta läkemedelsbolag men man betalar glatt pengar för mediciner och behandlingar som man verkligen inte vet något om och som står helt utan kontrollsystem...


Det är för mig obegripligt.
speciellt när de gärna hänvisar till "naturliga ämnen" som om det skulle innebära att det är ofarligt.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag upplever det som lönlöst att lägga ned tid på källor då jag inte fått ngn feedback på det jag redan lagt ut och tagit mig tid till att läsa och beskriva. Märka små ord i sammanhang verkar vara det som spontant går hem i den här tråden. Kommer inte länka till några källor öht mer i den här tråden. Ingen annan verkar göra det utan verkar förväntar att deras åsikter ska gå före.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag har ingenstans skrivit att jag anser så.
Jag tycker det är rätt sund inställning att undvika onödig medicinering så långt det går. Medicinering kan ge bieffekter. Jag tar inga naturläkemedel what so Ever heller för den delen. Om du nu inte räknar magnesium mot muskelkramper som ett sådant.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

och återigen, varför i hela friden länka `källor`du inte ens läst själv öht? det blir ju absurt.

i jmf med det så ja , då skulle jag nog vilja säga att faktiskt folks reflektioner och allmänna åsiker och inlägg i fråga om ställningstagande väger tyngre än länkade källor som används som argument, när du samtidigt inte själv ens läst dom.....

och nej, det handlar inte om att märka ord eller hitta argument för argumentens skull i sammanhanget ens en sekund....

jag vet nog ingen som tror att mediation handlar om enbart fysiska reaktioner. snarare är det väl så att den psykiska reaktionen översätter till fysiskt på många sätt. inte tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

kl

Vi har en liknande diskussion på ett skeptikerforum jag är med på, där är det en kvinna som kommer dragandes med länkar till forskning, hon vet vad de innehåller o kommit fram till genom att läsa abstracterna, o förstår inte alls hur vi kan ifrågasätta hennes ingående kunskaper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semestertips
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp