Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Var i texten utläser du att terapeuten erkänner att hennes metod är "bluff"? Jag ser ingen sådan text!

I slutet ser du Hon medger att burktestet inte har vetenskapligt stöd och kallar det för ”hokus pokus”.

Men jag misstänker att vi nu riskerar en diskussion om huruvida bluff och hokus-pokus kan anses vara synonyma och att hokus-pokus i själva verket är en vedertagen uråldrig alternativbehandling som man inte får göra sensationsjournalistik av ;)

Ska man behöva förstå hur journalister jobbar för att få vara kritisk mot det som skrivs i deras artiklar?

Om man skriver att en reporter ljuger i en rubrik så är det nog bra att förstå lite om hur de jobbar, ja.

Och om hon själv skrivit om hjärtfel och astma, är det då inte konstigt att de sex alternativarna inte hittar bara just det utan 83 olika medicinska problem?

De hittar hjärtproblem och astma. Som hon inte har. För hon är "fullt frisk". Vad kan hon mer ha som hon inte skrivit om? Kan hon ha selenbrist t ex, som hon inte vet om? Som inte ger klara symptom. Ännu.

Ja, det var Elinoor jag svarade från början för att understryka arbetsprocessen på en tidning och hur det kommer sig att de som skriver texterna sällan sätter sina egna rubriker. Sedan ville du kommentera att jag kunde varit mer precis i de termer jag använt samt att min beskrivning var mer för frilansare. Allt detta - i mina ögon - förhållandevis onödigt faktiskt.

Varför får jag intrycket att du är på hugget att påpeka småsaker - för sakens skull?

Senast ändrad:

I slutet ser du Hon medger att burktestet inte har vetenskapligt stöd och kallar det för ”hokus pokus”.

Men jag misstänker att vi nu riskerar en diskussion om huruvida bluff och hokus-pokus kan anses vara synonyma och att hokus-pokus i själva verket är en vedertagen uråldrig alternativbehandling som man inte får göra sensationsjournalistik av ;)

Nu tolkar du det hon säger som fan läser bibeln.

Om det är hokus-pokus du hänger upp dig på, så tolkar jag det som ett ironiskt och skämtsamt raljerande om vad sådana som du anser om alternativmedicin (som helhet?)

Om man skriver att en reporter ljuger i en rubrik så är det nog bra att förstå lite om hur de jobbar, ja.

Hon ljuger i videon också. Det är hennes eget ansikte som talar. Jag har sett det själv! (Är det på den här nivån vi ska diskutera? ;))

Osannolikt smaklöst. Hon är döende i cancer och blir kontaktad av allt från LCHF:are till alternativbehandlare som vill sälja behandlingar till henne. Lägre går det väl knappast att sjunka.

Tycker också det är smaklöst men jag tycker samtidigt att hon blandar ihop äpplen och päron. Att lägga om sin kost samtidigt som man mottar behandling kan göra skillnad. Det är ingen bluffmetod utan det finns mycket studier som visar på grönsaker och bärs cancerbekämpande effekt.

Att äta råa grönsaker och skippa socker är nog ett av de bästa råden en cancersjuk person kan få och det är ingen som tjänar pengar på det, ja möjligtvis grönsaksodlarna ;-) Just kål och löksläktet är fantastiska samt allt som är väldigt grönt :)

Den här forskaren har visat att en grönsaksbaserad kost inte bara botar vid hjärt och kärlsjukdomar utan också cancer. ( studien är gjord på prostatacancer)

"Many people tend to think of breaktroughs in medicine as new drugs, lasers or high tech surgical procedures. They often have a hard time beliving that the simpel choices that we make in our lifestyles - what we eat, how we respond to stress, smoking, how mutch exercise we get and the quality of our relationships and social support.- can be as powerful as drugs and surgery, but they often are. Sometimes even better. "

(D. Ornish. Mostly plants. Am. J. Cardiol., 104(7):957–958, 2009. )

För de som är intresserade kan jag rekommenderas just kring cancer följande studier.

-----------------------------------------------------------------------------
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8397

D. Boivin, S. Lamy, S. Lord-Dufour, J. Jackson, E. Beaulieu, M. C^ote, A. Moghrabi, S. Barrette, D. Gingras, and R. Beliveau. Antiproliferative and antioxidant activities of common vegetables: A comparative study. Food Chem., 112(2):374{380, 2009.

P. Anand, A. B. Kunnumakkara, C. Sundaram, K. B. Harikumar, S. T. Tharakan, O. S. Lai, B. Sung, and B. B. Aggarwal. Cancer is a preventable disease that requires major lifestyle changes. Pharm. Res., 25(9):2097{2116, 2008.

Ornish D, Weidner G, Fair WR, Marlin R, Pettengill EB, Raisin CJ, Dunn-Emke S, Crutchfield L, Jacobs FN, Barnard RJ, Aronson WJ, McCormac P, McKnight DJ, Fein JD, Dnistrian AM, Weinstein J, Ngo TH, Mendell NR, Carroll PR. Intensive lifestyle changes may affect the progression of prostate cancer. J Urol., 174(3):1065-9; discussion 1069-70, 2005.

R. J. Barnard, N. Kobayashi, and W. J. Aronson. Effect of diet and exercise intervention on the growth of prostate epithelial cells. Prostate Cancer Prostatic Dis., 11(4):362-366, 2008.

Ornish D, Magbanua MJ, Weidner G, Weinberg V, Kemp C, Green C, Mattie MD, Marlin R, Simko J, Shinohara K, Haqq CM, Carroll PR. Changes in prostate gene expression in men undergoing an intensive nutrition and lifestyle intervention. Proc Natl Acad Sci U S A. 17;105(24):8369-74, 2008.

J. Frattaroli, G. Weidner, A. M. Dnistrian, C. Kemp, J. J. Daubenmier, R. O. Marlin, L. Crutcheld, L. Yglecias, P. R. Carroll, and D. Ornish. Clinical events in prostate cancer lifestyle trial: Results from two years of follow-up. Urology, 72(6):1319-1323, 2008.

Barnard RJ, Gonzalez JH, Liva ME, Ngo TH. Effects of a low-fat, high-fiber diet and exercise program on breast cancer risk factors in vivo and tumor cell growth and apoptosis in vitro. Nutr Cancer. 2006;55(1):28-34.

D. Ornish. Mostly plants. Am. J. Cardiol., 104(7):957–958, 2009.

Pan MH, Lai CS, Dushenkov S, Ho CT. J Agric Food Chem. 2009 Jun 10;57(11):4467-77. Modulation of inflammatory genes by natural dietary bioactive compounds.

C. Shufelt, C. N. B. Merz, Y. Yang, J. Kirschner, D. Polk, F. Stanczyk, M. Paul-Labrador, G. D. Braunstein. Red versus white wine as a nutritional aromatase inhibitor in premenopausal women: A pilot study. J Womens Health (Larchmt) 2012 21(3):281 - 284.

D. Romaguera, A.-C. Vergnaud, P. H. Peeters, C. H. van Gils, D. S. M. Chan, P. Ferrari, I. Romieu, M. Jenab, N. Slimani, F. Clavel-Chapelon, G. Fagherazzi, F. Perquier, R. Kaaks, B. Teucher, H. Boeing, A. von Rüsten, A. Tjonneland, A. Olsen, C. C. Dahm, K. Overvad, J. R. Quirós, C. A. Gonzalez, M. J. Sánchez, C. Navarro, A. Barricarte, M. Dorronsoro, K.-T. Khaw, N. J. Wareham, F. L. Crowe, T. J. Key, A. Trichopoulou, P. Lagiou, C. Bamia, G. Masala, P. Vineis, R. Tumino, S. Sieri, S. Panico, A. M. May, H. B. Bueno-de-Mesquita, F. L. Büchner, E. Wirfält, J. Manjer, I. Johansson, G. Hallmans, G. Skeie, K. B. Borch, C. L. Parr, E. Riboli, T. Norat. Is concordance with World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research guidelines for cancer prevention related to subsequent risk of cancer? Results from the EPIC study. Am. J. Clin. Nutr. 2012 96(1):150 - 163.

C. A. Thomson, C. L. Rock, P. A. Thompson, B. J. Caan, E. Cussler, S. W. Flatt, J. P. Pierce. Vegetable intake is associated with reduced breast cancer recurrence in tamoxifen users: a secondary analysis from the Women's Healthy Eating and Living Study. Breast Cancer Res Treat. 2011 125(2):519-527

L. S. Velentzis, M. R. Keshtgar, J. V. Woodside, A. J. Leathem, A. Titcomb, K. A. Perkins, M. Mazurowska, V. Anderson, K. Wardell, M. M. Cantwell. Significant changes in dietary intake and supplement use after breast cancer diagnosis in a UK multicentre study. Breast Cancer Res. Treat. 2011 128(2):473 - 482

C. A. Thomson, C. L. Rock, P. A. Thompson, B. J. Caan, E. Cussler, S. W. Flatt, J. P. Pierce. Vegetable intake is associated with reduced breast cancer recurrence in tamoxifen users: A secondary analysis from the Women's Healthy Eating and Living Study. Breast Cancer Res. Treat. 2011 125(2):519 - 527.

J. P. Pierce, M. L. Stefanick, S. W. Flatt, L. Natarajan, B. Sternfeld, L. Madlensky, W. K. Al-Delaimy, C. A. Thomson, S. Kealey, R. Hajek, B. A. Parker, V. A. Newman, B. Caan, C. L. Rock. Greater survival after breast cancer in physically active women with high vegetable-fruit intake regardless of obesity. J. Clin. Oncol. 2007 25(17):2345 - 2351.

D. M. Parkin, L. Boyd. 4. Cancers attributable to dietary factors in the UK in 2010. I. Low consumption of fruit and vegetables. Br. J. Cancer. 2011 105 (Suppl 2):S19 - S23.

L. M. Sánchez-Zamorano, L. Flores-Luna, A. Angeles-Llerenas, I. Romieu, E. Lazcano-Ponce, H. Miranda-Hernández, F. Mainero-Ratchelous, G. Torres-Mejía. Healthy lifestyle on the risk of breast cancer. Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. 2011 20(5):912 - 922.

Senast ändrad:

Jag upprepar med en dåres envishet: Alternativmedicinen tål säkert att granskas, om inte annat så för att de seriösa utövarna ska få möjlighet att hjälpa fler, men då ska det vara en juste granskning och inte sensationsjournalistik.

Fast det finns liksom inte seriösa utövare som borde VILJA utöva alternativmedicin. Är metoden effektiv borde man vilja få den godkänd som metod och slippa epitetet "alternativ". Å ena sidan har vi beprövat effektiva metoder med genomförda riskbedömningar och å andra sidan har vi ännu ej beprövat effektiva och riskbedömda metoder sk "alternativa". I det sistnämnda stadiet borde en metod befinna sig högst temporärt, för att sedan antingen användas eller förkastas.

Det finns väldigt få metoder inom det som kallas alternativmedicin som klarat minsta lilla vettiga prövning om effekt, och då har det typiskt visat sig att metoden har effekt inom ett mycket smalt område - inte alls på det breda sätt de flesta alternativare beskriver sina metoder.

Och; låter det som humbug och fria fantasier - så är det humbug. I 100% av fallen. Fast alla är välkomna att pröva sin metod oavsett hur osannolikt det låter att den har effekt. Har man väl gjort det finns inga tveksamheter - åt endera hållet.

Senast ändrad:

Problemet med att bevisa något vetenskapligt är att det kostar pengar. Seriösa utövare tjänar sällan massvis med pengar. Men visst förekommer det forskning. Här är ett exempel.

Det finns fler vetenskapliga undersökningar på området. Säkerligen både "för" och "emot". Sök på Pubmed och granska, om du orkar!

Det har nyligen varit ett par program på radions P1 (programmet Kropp och själ, tror jag att det var) där man beskrev vilka erbjudanden som svårt cancersjuka personer får från kvackare av de mest skilda slag.

Oerhört obehagligt, faktiskt. Och intressant.

Problemet med att bevisa något vetenskapligt är att det kostar pengar. Seriösa utövare tjänar sällan massvis med pengar. Men visst förekommer det forskning. Här är ett exempel.

Det finns fler vetenskapliga undersökningar på området. Säkerligen både "för" och "emot". Sök på Pubmed och granska, om du orkar!

Ja, det finns en hel del forskning på området, det ska vi inte glömma. Det vi inte heller ska glömma är resultaten som är ungefär så dåliga som man kan förvänta sig. Jag är inte uppdaterad de allra senaste åren, men av 20-30 vanliga alternativa metoder fanns för några år sedan i de flesta fall inga belägg för påståenden som görs och i vissa fall svaga belägg för vissa påståenden.

Boken jag länkade till ovan är en genomgång av det vetenskapliga kunskapsläget för mängder av alternativa metoder:
"en välskriven, noggrann vetenskapligt vinklad undersökning av hälsopåståendena inom flera alternativmedicinska områden: akupunktur, homeopati, kiropraktik och örtmedicin. Resultaten är bleka. I inget exempel, förutom i begränsad utsträckning inom örtmedicinen, kan någon av dessa "terapier" sägas fungera. I själva verket kan de vara hälsovådliga."

Ett av de väldigt få exemplen om bevisad effekt, gällde akupunktur, som kunde bevisas ha viss effekt mot smärttillstånd. Inte mot något annat. Många akupunktörer hävdar deras metod som betydligt bredare i effekt. Då är man inte seriös.

Metoder som homeopati, kraniosakral terapi, kvantmedicin är ren humbug - från början till slut. Bevisat tydligt och klart med noll effekt utöver placebo.

Metoder som kiropraktik kan bevisas vara humbug och fria fantasier - i sin teoribildning. Däremot finns det belägg för att ledmanipulation kan vara positiv vid vissa typer av ryggproblem, det som är uppåt väggarna är den förklaringsmodell som ligger till grund för metoden. Nackmanipulation däremot innebär risker, det finns ett par dödsfall och invalidiseringar dokumenterade.

Det som är gemensamt - är att på nästan alla områden - har andra evidensbaserade metoder betydligt större och mer positiv effekt, med grundligt genomgångna risker för biverkningar. Varför chansa på en metod som inte lyckats bevisa sin effekt och man inte har koll på riskerna, när det finns metoder med bevisad effekt?

Låt metoden istället bevisa sin rättmätiga plats i vården och låt sedan ALLA patienter få tillgång till den! Eller kasta den därefter i papperskorgen för gott som är rätt för 95% av de alternativa metoderna. Då kan vi dessutom använda metoderna för precis det de ger effekt för och förbjuda påståenden som inte har belägg och lurar människor på stora pengar. Allt annat är rena idiotier.

De hittar hjärtproblem och astma. Som hon inte har. För hon är "fullt frisk". Vad kan hon mer ha som hon inte skrivit om? Kan hon ha selenbrist t ex, som hon inte vet om? Som inte ger klara symptom. Ännu.

Men jösses. Klart hon kan ha något mer, och hittar kvacksalvarna 83 olika problem så vore det väl konstigt om inte något av slumpen råkade pricka rätt?

Jag håller med om att det borde forskas mer, att det finns bluffkurer och lurendrejare bland alternativmedicinare, ja. Men inte bara.

Vem vill betala den forskningen?

Kan du, som verkar så insatt, tala om för mig vem som betalar forskningen inom skolmedicinen?

Men jösses. Klart hon kan ha något mer, och hittar kvacksalvarna 83 olika problem så vore det väl konstigt om inte något av slumpen råkade pricka rätt?

Inte ett dugg konstigt att de hittade fel på henne, och det är nog ingen slump heller.

Det som är konstigt är att Bäsén påstår att hon är fullt frisk.

Jag håller med om att det borde forskas mer, att det finns bluffkurer och lurendrejare bland alternativmedicinare, ja. Men inte bara.

Vem vill betala den forskningen?

Kan du, som verkar så insatt, tala om för mig vem som betalar forskningen inom skolmedicinen?

Nej, bara 95% av metoderna är helt bluff och båg. Men nästan 100% av utövarna påstår saker om sina metoder som går långt utöver vad som går att belägga. Så problemet är extremt utbrett.

Bra artikel, om än mer än 10 år gammal, i ämnet om hur forskningen ska finansieras. Jag lutar åt Larhammars svar.

http://fof.se/tidning/2002/7/nu-maste-lakarna-ta-alternativ-medicin-pa-allvar

Medicinsk forskning skiljer sig inte från annan forskning, utan det är de stora forskningsfinansiärerna som betalar den. Både statliga och andra former, tex stiftelser.

Sen har naturligtvis de medicinska företagen också eget forsknings- och utvecklingsarbete, i alla fall de företag som är stora nog att ha råd med det. Tex företag som Astra har starka forskningsmiljöer.

Det stora problemet när det gäller mycket av alternativmetoderna, är inte att det inte läggs forskningsmedel på dem och att det inte forskas. Problemet är istället att det inte riktigt finns något att forska på. Det kommer inte upp erfarenheter eller frågetecken på ett sådant sätt att det blir ett forskningsproblem av dem, helt enkelt.

Det är väldigt svårt att få sin forskning finansierad, så om man inte kan motivera mycket grundligt och övertygande om varför forskningen behövs och är intressant, så blir det helt enkelt inga pengar. Finansiärerna får in oändligt många fler bra ansökningar om forskningsmedel än de någonsin kommer att kunna bevilja, så varför skulle de ge pengar till sådant som inte verkar generera nya kunskaper?

Lina Baldenäs är döende i sviterna efter malignt melanom. Hon har 3-4 månader kvar att leva. Att hon reagerar när folk kommer dragande med bär och örter är inte det minsta konstigt.

tjenixen: jag tyckte att det du skrev behövde preciseras, helt enkelt, och då gjorde jag det.

Inte ett dugg konstigt att de hittade fel på henne, och det är nog ingen slump heller.

Det som är konstigt är att Bäsén påstår att hon är fullt frisk.

Hon har ingen fysisk status som kräver behandling. Vad är det som är så svårt för dig att förstå med det? Det är just det kvacksalvarna vill, få folk att tro att de behöver behandling och att just deras behandling är läkande.
Jag säger som Jimmy Wales, du måste skoja med oss.

Nej, bara 95% av metoderna är helt bluff och båg. Men nästan 100% av utövarna påstår saker om sina metoder som går långt utöver vad som går att belägga. Så problemet är extremt utbrett.

Bra artikel, om än mer än 10 år gammal, i ämnet om hur forskningen ska finansieras. Jag lutar åt Larhammars svar.

http://fof.se/tidning/2002/7/nu-maste-lakarna-ta-alternativ-medicin-pa-allvar

Tack för den länken. Mycket bra artikel om alternativmedicin, och även jag lutar åt Larhammars svar. Så långt är vi alltså överens :)

I artikeln framgår även varifrån pengarna till forskning kommer: Läkemedelsföretag. Som säljer läkemedel. Som tjänar pengar på det. Finns säkert ingen dold agenda där??

Tack för den länken. Mycket bra artikel om alternativmedicin, och även jag lutar åt Larhammars svar. Så långt är vi alltså överens :)

I artikeln framgår även varifrån pengarna till forskning kommer: Läkemedelsföretag. Som säljer läkemedel. Som tjänar pengar på det. Finns säkert ingen dold agenda där??

Den illa dolda agendan är att man vill tjäna pengar på bevisat effektiva läkemedel. Finansiering av studier påverkar inte resultatet av studier, annat än i några skandalfall. Precis som för alla alternativa metodpåhitt så är det bara ett fåtal av de läkemedel och metoder som kliniskt prövas som visar sig vara effektiva, utan allvarliga biverkningar och bättre än redan kända behandlingar. De flesta nya läkemedel får skrotas efter något stadium av klinisk prövning. Precis som de flesta alternativa metoder skulle behöva skrotas efter något stadium av klinisk prövning.

Det är intressant att många av de som tycker att alternativ/komplementär medicin har en berättigad plats, inte riktigt tycker att man ska knapra piller med substanser i som aldrig har testats ordentligt. Då är det minsann skillnad på vilka krav som ska ställas!

Men kallas det alternativt; ja, då är det inga problem att det inte finns mer än anekdoter och pseudovetenskap som stöd för effekterna. Forskning är ointressant för den är ändå vinklad och betald av läkemedelsföretagen, i alla fall om den kommer fram till att metoden är värdelös, vilket är fallet i 95% av alla testade alternativa metoder.

Att läkemedelsföretag och alternativbehandlare vill tjäna pengar är ingen dold agenda.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka