Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Men HALLÅ ....duger expressen som källa nu helt plötsligt ....ja det ska jag komma ihåg .....;)

I det fallet räcker filmen som källa! :p
Ojoj, så tanten menar att allt skrufs i baljan skulle vara tungmetaller som sipprat ut genom fötterna?! Då skulle a) människan vara död för länge sedan b) terapeuten behöva en tungmetallslask, för inte får man hälla massa kvicksilver och koppar i avloppet c) för den mängden kvicksilver skall brandkåren tillkallas :D

Det var bara ytan det, sedan alla dumheter hon hävde ur sig för att det skulle låta medicinskt och proffsigt... Nej fy, det borde vara straffbart att lura folk så.

Jösses... han tar tretusen för att göra något som en vanlig kiropraktor tar max sexhundra kronor för.

Det är lurendrejeri och förstör för seriösa utövare

Vänta, menar du att seriösa utövare påstår sig kunna manipulera "sneda nackkotor"?

En diagnos är något man mer eller mindre väl underbyggt konstaterar att patienten lider av.

Anna Bäséns långa lista innehåller många diagnoser. Sen att de är helt vansinniga, det är en annan sak.

Cilla, leg läkare

Definitionen på en diagnos är alltså att patienten måste lida av det? Har jag uppfattat det rätt?

Elinoor, civilingenjör

Definitionen på en diagnos är alltså att patienten måste lida av det? Har jag uppfattat det rätt?

Nej, inte det heller.

Att lida av behöver i dagligt tal inte innebära att man har t ex ont. Vedertaget språkbruk.

Vänta, menar du att seriösa utövare påstår sig kunna manipulera "sneda nackkotor"?

Nej. Jag uttryckte mig slarvigt.

Jag tror inte att seriösa utövare säger att en klient har "sneda nack-kotor".
Jag tror inte på "diagnosen" sneda nack-kotor alls.
Det som skulle kunna vara fallet är just precis det som en kiropraktor kan behandla: spända muskler kring lederna.

Elinoor, civilingenjör

Bläckfisken har redan förklarat. Oj, vad tröttsamt det är att försöka diskutera med någon som hela tiden märker ord i stället för att diskutera själva ämnet.

På vilket sätt är ditt yrke relevant här? Det jag svarade på var ditt inlägg "fråga en läkare vad en diagnos är". Då är ju mitt yrke tämligen relevant.

Samtidigt som du ger diagnosförslag i en annan tråd....

Lina Baldenäs är döende i sviterna efter malignt melanom. Hon har 3-4 månader kvar att leva. Att hon reagerar när folk kommer dragande med bär och örter är inte det minsta konstigt.

tjenixen: jag tyckte att det du skrev behövde preciseras, helt enkelt, och då gjorde jag det.

Jag har inte nämnt örter någonstans? Jag skrev om att äta en större andel råa grönsaker och bär/frukt.

Jag tycker (oavsett hennes egna hälsostatus) att hon drar för mycket saker över en och samma kam. Det finns andra människor med cancer som läser det hon skriver, synd om de tror att en kostförändring inte gör skillnad. För det kan faktiskt göra en hel del skillnad.

Men sure, är man döende och får en massa tips så kanske man inte alltid orkar sålla bland skiten. Personligen så skulle jag ha gjort en kostomläggning till typ mungobönsgroddar och broccoliskott om det gav en större chans för överlevnad. :D

Mumin

Jag skrev om Lina Baldenäs reaktion, den som ligger bakom hennes krönika. Om du nämnde örter eller inte är knappast relevant, hon har ju inte läst ditt inlägg.

Lina Baldenäs är 33 år, har tre små barn och kommer att dö inom 3-4 månader. Och du sitter och :D om mungoböngroddar. Jag mår illa, och kommer inte att läsa mer av dig i den här tråden.

Lina Baldenäs är 33 år, har tre små barn och kommer att dö inom 3-4 månader. Och du sitter och :D om mungoböngroddar. Jag mår illa, och kommer inte att läsa mer av dig i den här tråden.
Ja, fy fan alltså.

Jag skrev om Lina Baldenäs reaktion, den som ligger bakom hennes krönika. Om du nämnde örter eller inte är knappast relevant, hon har ju inte läst ditt inlägg.

Du svarade på mitt inlägg och nämnde örter, jag ville bara förtydliga att jag inte kommenterat något om örter.

Ja du får tycka precis vad du vill, tanken att äta endast mungoböngroddar har jag läst att det finns människor som har gjort och tanken är rätt äcklig och samtidigt spännande, att det finns så stor livsvilja hos människor tycker jag är fantastiskt. Att såga människor för en smiley på nätet är inte min stil men världen är fri så varsågod. Jag bjuder på en till :D

Mumin

Ja du får tycka precis vad du vill, tanken att äta endast mungoböngroddar har jag läst att det finns människor som har gjort och tanken är rätt äcklig och samtidigt spännande, att det finns så stor livsvilja hos människor tycker jag är fantastiskt
Ja, att människor är desperata att hitta sätt att överleva på är ju verkligen något att :D-a över.

Ja, att människor är desperata att hitta sätt att överleva på är ju verkligen något att :D-a över.

Ja det tycker jag faktiskt att det är. Jag tycker som sagt att det är fantastiskt att människor är villiga att försöka hitta alternativa vägar till sin hälsa. Helt underbar är den mänskliga viljan till förändring. Oavsett om det är mungobönsgroddar eller andra kost alternativ. Tycker däremot att det är tragiskt att sjuka människor blir utsatta för lurendrejerier och blufferier och tycker det är synd när något som faktiskt fungerar blir i hennes artikel sågad på samma vis.
Jag tycker att det är fantastiskt att man faktiskt kan påverka sin egen hälsa genom att göra drastiska kostförändringar. Kroppen är fantastisk.

Men det är inte lika fantastiskt med människor som märker ord och sågar människor de inte ens känner över ett forum. Jag föredrar att lyfta och hjälpa människor personligen. Men som sagt världen är fri. Om min smiley gjorde er så oerhört upprörda så har ni all rätt att känna så. Det upprör inte mig. Smileyn var riktad mot min tanke att jag skulle äta mungobönsgroddskost inte mot hennes situation.

Jag är oerhört tacksam över min egen hälsa som jag har arbetat hårt för att återfå och om mina kunskaper om matforskning och kostomläggning når en enda person som blir frisk så är det värt all energi.

Mumin

Senast ändrad:

*halv knapp*

Tänker på den där killen som bloggade, hade cancer och spelade i nåt band (?). Folk kommenterade i bloggen och rekommenderade olika "alternativmediciner" och metoder. När han inte nappade skrev folk typ "vill du inte överleva?" :crazy:

Du kan inte alls se varför ditt inlägg kan tolkas som otroligt nonchalant när du skriver så, som en kommentar till en mamma som ska dö om några månader?

Jag är oerhört tacksam över min egen hälsa som jag har arbetat hårt för att återfå och om mina kunskaper om matforskning och kostomläggning når en enda person som blir frisk så är det värt all energi.
VAD har detta att göra med en kvinna som är få månader i från att dö i cancer? Har hon för dåliga kunskaper om "matforskning och kostomläggning" eller?

Alltså fy fan. Det förvånar mig inte men folk är fan inte kloka.

*halv knapp*

Tänker på den där killen som bloggade, hade cancer och spelade i nåt band (?). Folk kommenterade i bloggen och rekommenderade olika "alternativmediciner" och metoder. När han inte nappade skrev folk typ "vill du inte överleva?" :crazy:

Kristian Gidlund. En av anledningarna till att han slutade läsa kommentarerna i sin blogg "I kroppen min".

*halv knapp*

Otroligt respektlöst. Och empatistört. Men jag antar att de mest hängivna alternativarna liksom inte tål att någon inte nappar på deras idéer, att inte nappa tar de som kritik mot idén. Därför går de över lik för att sprida sin mission.

Du kan inte alls se varför ditt inlägg kan tolkas som otroligt nonchalant när du skriver så, som en kommentar till en mamma som ska dö om några månader?

VAD har detta att göra med en kvinna som är få månader i från att dö i cancer? Har hon för dåliga kunskaper om "matforskning och kostomläggning" eller?

Det jag har förstått är att ni har feltolkat mitt inlägg. Det kan säkert vara svårt att alltid förstå varandra i text, över ett forum, men svaren jag fick var ju galet nedsättande. Jag kommenterar hennes artikel inte hennes hälsotillstånd. Alls!

Jag vet inte om du har läst mitt ursprungsinlägg som kommenterades på? Jag har inte uttryckt några åsikter om hennes sjukdom eller hennes hälsotillstånd. Enda anledningen till att jag svarade var för att jag ville förtydliga att jag inte på något sätt i mitt ursprungsinlägg framfört att jag tycker att örter är bra eller att jag tror att dessa skulle vara cancerpreventiva. Min personliga åsikt om henne artikel var att det var synd att hon i sin artikel blandade ihop humbung med saker som faktiskt kan hjälpa och kallar allt för bluffmetoder som kan lura cancersjuka. I hennes artikel framkommer inte att hon är dödsjuk för övrigt. Jag har inget intresse att diskutera hennes privata situation. Supertragisk.

Mumin

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka