Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men denna då:Kanske:
Hjälptyglar, redskap eller onödigt ont?
Specialized reins, a tool or torment?
Men denna då:
Hjälptyglar en resurs under kontrollerade förhållanden![]()
Nä där är man mer precis typ martingal, gogh, chambon, halsförlängare, thiedemann, graman å nått mer kanskeBorde bli typ "Specialized reins, an asset within a controlled environment" på engelska. Finns mig veterligen inget samlingsnamn för hjälptyglar utan "rein" är vanlig tygel och sedan har varje hjälptygel ett eget namn.
@Sedna Jag läser etologi och djurskydd så det är etologi som är huvudämne. Det är inte en experimentell studie utan en litteraturstudie jag gjort
@Sedna Jag läser etologi och djurskydd så det är etologi som är huvudämne. Det är inte en experimentell studie utan en litteraturstudie jag gjort
ni får alltså göra rena litteraturstudier som examensarbete?
Är detta din slutsats?@DressyrMupp män så länge är det inte publicerat, men det kommer att komma ut på epsilon så småningom.. Min slutsats blev:
Eftersom ridning oftast sker genom negativ förstärkning kan man ifrågasätta hästens välfärd under ridning. Syftet med både draw reins och martingaler är att förhindra hästen från att kunna höja på huvudet. När man använder någon av dessa begränsar man inte bara rörelsen i huvud och nacke, utan även i ryggen vilket i sin tur ger ett förändrat rörelsemönster.
Det är dock inte bara hästens kropp som berörs utan även hästens psyke. Att fixera någon del av hästen kan leda till frustration och i värsta fall inlärd hjälplöshet då hästen inte har någon chans att komma undan eller kan påverka sin situation.
Enligt den forskning jag sammanställt finns det stora risker med att använda hjälptyglar.
För att ha möjlighet att uppnå några positiva effekter av draw reins är det av högsta vikt att ryttaren är erfaren och har kunskap om hur hjälptyglarna påverkar hästen.
När det gäller att fastställa några positiva effekter för hästen av användandet av hjälptyglar anser jag att mer forskning krävs på samtliga plan.
Lite OT men blev så nyfiken, ni får alltså göra rena litteraturstudier som examensarbete? För oss (miljövetare/ingenjörer) har det påtalats många gånger vikten av att vi tillför något nytt. Litteraturstudie som metod i all ära, men en uppsats som helt och hållet enbart är en sammanställning av andras verk skulle inte godkännas hos våran fakultet.
Jag är tråkig. Jag hade tagit en informativ titel före en rolig.
Framförallt om den ska publiceras. Hur ofta ser du seriösa forskningsartiklar med humoristiska eller roliga titlar?
Standard när det gäller seriösa forskningsartiklar i de bästa tidskrifterna är ofta just som TS tänker sig, alltså först något lite piffigt, och sen en undertitel med vad det egentligen handlar om.
Ex: "Trolley Dolly or skilled emotion manager? Moving on from Hochschild's managed heart." el. "Built to last or meant to end. Intertemporal choice in strategic Alliance portfolios".