Exsjobbstitelspanik

Men denna då:
Hjälptyglar en resurs under kontrollerade förhållanden :up:

Borde bli typ "Specialized reins, an asset within a controlled environment" på engelska. Finns mig veterligen inget samlingsnamn för hjälptyglar utan "rein" är vanlig tygel och sedan har varje hjälptygel ett eget namn.
 
Borde bli typ "Specialized reins, an asset within a controlled environment" på engelska. Finns mig veterligen inget samlingsnamn för hjälptyglar utan "rein" är vanlig tygel och sedan har varje hjälptygel ett eget namn.
Nä där är man mer precis typ martingal, gogh, chambon, halsförlängare, thiedemann, graman å nått mer kanske O_o
 
Först och främst så måste ju titeln spegla studien, metoden och resultatet. Om du vill ha något "roligt" så bör väl det koppla direkt till resultatet och inget annat.
Hjälper eller stjälper och liknande som kommit på förslag känns lite tokigt eftersom jag inte uppfattade att du kommit fram till att hjälptyglar stjälper?


Jag är tråkig. Jag hade tagit en informativ titel före en rolig.
Framförallt om den ska publiceras. Hur ofta ser du seriösa forskningsartiklar med humoristiska eller roliga titlar?
 
Jag tycker ett bra sätt att hitta en slagkraftig titel är att ta en välkänd roman- eller filmtitel alternativt citat och modifiera så att det passar ämnet. Till detta en informativ undertitel.

I min bransch är det helt ok, för att inte säga vanligt, att ha en lite "litterär" titel i kombination med informativ undertitel. Men det är viktigt att de tillsammans verkligen förklarar artikelns innehåll.
 
har du fragat din handledare? Mina har alltid haft synpunkter pa rubriker :)

forsokte komma pa en lite mindre trakig till ett konferens abstrakt haromveckan, men i slutandan blev det den "trakiga". Just for att den var informativ. Den kommer nu bli titeln pa artikeln också nar den blir publicerad och det ar ju bra om folk som sett presentationen kan hitta artikeln :)
 
@Myrten det ar nog mindre vanligt inom TS omrade :) (jag ser det valdigt sallan i alla fall, men om man kan hitta nagot valdigt passande sa lar ju arbetet sta ut ordentligt ;)).

Citat ar mer vanliga som en borjan pa en artikel. Laste en haromveckan som lyckats fa in Marx overallt i hela artikeln. Imponerande (och lite langsokt).
 
@Sedna Jag läser etologi och djurskydd så det är etologi som är huvudämne. Det är inte en experimentell studie utan en litteraturstudie jag gjort

I så fall skulle jag föreslå att du använder dig av "en litteraturstudie över hjälptyglars inverkan på hästen" eller något liknande som underrubrik. Då kan du ha en snitsig rubrik, men det blir ändå informativt.
 
@Sedna Jag läser etologi och djurskydd så det är etologi som är huvudämne. Det är inte en experimentell studie utan en litteraturstudie jag gjort

Lite OT men blev så nyfiken, ni får alltså göra rena litteraturstudier som examensarbete? För oss (miljövetare/ingenjörer) har det påtalats många gånger vikten av att vi tillför något nytt. Litteraturstudie som metod i all ära, men en uppsats som helt och hållet enbart är en sammanställning av andras verk skulle inte godkännas hos våran fakultet.
 
ni får alltså göra rena litteraturstudier som examensarbete?

det funderade jag också pa, det skulle inte ha godkants pa min kandidat eller masters (men bada dem var ju utomlands sa det kanske ar annorlunda i Sverige?). Meningen var ju att man skulle fa faltarbete/forsknings erfarenhet, litteratur studie ingår ju anda kan man tycka.

(nu har jag ju en magister fran Sverige också, men det fanns inte ens en tanke om litteratur studie dar sa har ingen aning sjalv)

TS far man fraga vilken niva examens arbetet ar pa? (och inget negativt om ditt arbete, bra/intressant att veta hur det funkar bara :))
 
@DressyrMupp män så länge är det inte publicerat, men det kommer att komma ut på epsilon så småningom.. Min slutsats blev:
Eftersom ridning oftast sker genom negativ förstärkning kan man ifrågasätta hästens välfärd under ridning. Syftet med både draw reins och martingaler är att förhindra hästen från att kunna höja på huvudet. När man använder någon av dessa begränsar man inte bara rörelsen i huvud och nacke, utan även i ryggen vilket i sin tur ger ett förändrat rörelsemönster.

Det är dock inte bara hästens kropp som berörs utan även hästens psyke. Att fixera någon del av hästen kan leda till frustration och i värsta fall inlärd hjälplöshet då hästen inte har någon chans att komma undan eller kan påverka sin situation.

Enligt den forskning jag sammanställt finns det stora risker med att använda hjälptyglar.

För att ha möjlighet att uppnå några positiva effekter av draw reins är det av högsta vikt att ryttaren är erfaren och har kunskap om hur hjälptyglarna påverkar hästen.

När det gäller att fastställa några positiva effekter för hästen av användandet av hjälptyglar anser jag att mer forskning krävs på samtliga plan.
Är detta din slutsats?
 
@Inglorion

Jag har enbart erfarenhet av exjobb inom miljövetenskap via mitt eget och sambons, och som sagt, där är inte renoldade litteraturstudier godtagbara. Båda utförda i Sverige på C och D-nivå.

Han gjorde en inventering enligt MIFO och jag själv sitter och korrekturläser/räknar på min analys av matavfallsinsamling och biogasproduktion i en specifik kommun. Det vill säga, litteratur och existerande metoder används (varför uppfinna hjulet liksom?) men resultatet tillför något nytt, om än litet, så är det nytt :)
 
Lite OT men blev så nyfiken, ni får alltså göra rena litteraturstudier som examensarbete? För oss (miljövetare/ingenjörer) har det påtalats många gånger vikten av att vi tillför något nytt. Litteraturstudie som metod i all ära, men en uppsats som helt och hållet enbart är en sammanställning av andras verk skulle inte godkännas hos våran fakultet.

På min utbildning (också SLU) får vi göra litteraturstudie som kandidatuppsats, men inte på masternivå. Man kan ju fortfarande tillföra något till vetenskapen genom att besvara en annan fråga än de som tidigare har besvarats i andra studier genom att sammanställa och utvärdera dem. Etologi och djurskydd är ett kandidatprogram.
 
Jag är tråkig. Jag hade tagit en informativ titel före en rolig.
Framförallt om den ska publiceras. Hur ofta ser du seriösa forskningsartiklar med humoristiska eller roliga titlar?

Standard när det gäller seriösa forskningsartiklar i de bästa tidskrifterna är ofta just som TS tänker sig, alltså först något lite piffigt, och sen en undertitel med vad det egentligen handlar om.

Ex: "Trolley Dolly or skilled emotion manager? Moving on from Hochschild's managed heart." el. "Built to last or meant to end. Intertemporal choice in strategic Alliance portfolios".
 
Standard när det gäller seriösa forskningsartiklar i de bästa tidskrifterna är ofta just som TS tänker sig, alltså först något lite piffigt, och sen en undertitel med vad det egentligen handlar om.

Ex: "Trolley Dolly or skilled emotion manager? Moving on from Hochschild's managed heart." el. "Built to last or meant to end. Intertemporal choice in strategic Alliance portfolios".

Hmm, jag kan inte minnas att jag stött på sånt särskilt ofta.. Men antar att det skiljer sig mellan olika områden :)
 
@doleron Titeln du ger Jenny är inte huggen i sten! Ta en catchig titel till redovisningarna så kan du fila på den till arbetet. Jag lovar att inte kommentera titeln på redovisningarna! ;)

I övrigt:
På programmet får man göra litteraturstudie som exjobb (kandidat inom biologi).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp