Extrajobb vid sidan av studier

Men det kan väl inte ha varit sovande jour utan vaken jour i så fall? Våra assistenter när jag jobbade med LSS hade som tidigt nämnt bara några tior i lön under jourtimmarna (fyra h/natt) om de hade sovande jour. De brukarna behövde ju dock väldigt sällan tittas till, utan assistenterna kunde sova natten genom. De som hade vaken jour däremot (alltså, de flesta KUNDE sova men blev ofta väcktes av larm eller brukarna själva) var bättre betalda. Om det var sovande eller vaken var reglerat i beslutet från FK. Men de senare behövde ju hem och sova efter en sådan natt. Minst sagt dygnsrytmrubbande :p

Nej det var sovande jour mellan 01 och 05. Men båda LSSboende jag jobbade med räknade med sovande jour i arbetstid (det första var det en kortare period i början så att timmarna inte räknades med i arbetstid, men efter protester ändrades det).

Och 9 av 10 nätter kunde man sova gott hela natten.

Så alla har inte det superkassa att man sover och är fast på arbetet i princip obetald. Även den korta tid det inte ingick i arbetstiden med sovande jour så var jourtillägget högre än några tior.

Så jag som hade fast månadslön jag fick mina timmar plus jourtillägget när jag hade sovande jour. Timvik fick sin timlön plus jourtillägg.
 
Min erfarenhet är att studentboenden endast är hyresfria om det är korridorsrum eller liknande. Inte faktiska lägenheter. Dessa kommer inte vara hyresfria 2 månader/år. Lägenheten jag har idag är det inte heller, och när kikar på lägenheterna som finns utlagda så är det inte en enda som har det upplägget. Förutom just rum och lägenheter under 25 kvm.

Det kan förstås ha ändrats sen jag pluggade. Jag bodde aldrig i studentbostad men mer eller mindre alla klasskompisar som gjorde det hade två månader fritt.
Passar inte studentlägenheter så får man ju anpassa sig och bo mindre eller längre bort eller så.
 
Det kan förstås ha ändrats sen jag pluggade. Jag bodde aldrig i studentbostad men mer eller mindre alla klasskompisar som gjorde det hade två månader fritt.
Passar inte studentlägenheter så får man ju anpassa sig och bo mindre eller längre bort eller så.
I Uppsala verkar det vara hyra året runt på alla studentlägenheter iaf. Utom just korridorsrum och rum med pentry på ca 20 kvm.

Anpassa sig i det här fallet är tält eller husvagn eftersom jag som sagt inte kan få något annat. Det finns inte fler bostäder längre bort så vitt jag vet iaf. Åtminstone inte så länge det är på pendlingsavstånd. Och mindre lägenheter verkar det vara ännu längre kötid på.
 
Nej det var sovande jour mellan 01 och 05. Men båda LSSboende jag jobbade med räknade med sovande jour i arbetstid (det första var det en kortare period i början så att timmarna inte räknades med i arbetstid, men efter protester ändrades det).

Och 9 av 10 nätter kunde man sova gott hela natten.

Så alla har inte det superkassa att man sover och är fast på arbetet i princip obetald. Även den korta tid det inte ingick i arbetstiden med sovande jour så var jourtillägget högre än några tior.

Så jag som hade fast månadslön jag fick mina timmar plus jourtillägget när jag hade sovande jour. Timvik fick sin timlön plus jourtillägg.
Skillnad om det är ett boende eller om det är assistans. Det är FKs ersättningsmallar som styr vad man kan betala för en sovande jour som gör att just assistenter får så dåligt. Tror det är 1/4 av beloppet för "riktiga arbetade timmar" de ger?
 
Skillnad om det är ett boende eller om det är assistans. Det är FKs ersättningsmallar som styr vad man kan betala för en sovande jour som gör att just assistenter får så dåligt. Tror det är 1/4 av beloppet för "riktiga arbetade timmar" de ger?

Skiljer sig mellan boenden med. Många kör den modellen du beskriver med. Tyvärr.
 
Jag och min partner har ev hittat en lägenhet som vi vill ha. Nackdelen är att efter alla utgifter så kommer vi ha ungefär 1500 kr över varje månad. Det är lite väl lite för att jag ska vara bekväm.


Vi är båda över 30 så de där dagarna när vi klarar av heltidsstudier och jobba hur mycket som helst är bakom oss. Vi behöver alltså tips på jobb som är lätta att hoppa in i lite snabbt, antingen hemifrån eller på plats. Sambon har CE kort, medans jag har B-kort.

Det är väldigt viktigt att det är ett arbete som inte sabbar vår dygnsrytm. Vi har båda med åldern blivit väldigt känsliga för sömnstörningar och det skulle helt enkelt inte fungera i längden. Han skulle annars kunna arbeta på posten från 04 på lördagar, men tyvärr så fungerar inte det.

Jag själv har tänkt plocka kantareller i sommar och se om det går att sälja då jag älskar att plocka svamp, men är mindre intresserad av att ta hand om den. Många bäckar små!

Har ni några tankar och idéer??
Om det är för säsongen sägs det att jordbruket skriker efter personal pga Corona. Få har rest in från tex Rumänien för att jobba.
Tror siten heter gröna jobb
 
Hur är det med någon form av städjobb. Många ställen kan man ju städa tidigt på morgonen eller efter att det stängt. En studiekamrat jobbade med att städa ortens terapibassäng, jobbet var mellan 5-6 på morgonen.

Sedan hur skulle det vara med tex barnpassning, läxhjälp eller liknande? Kanske hjälpa till och klippa gräs/kratta löv/skotta snö till privatpersoner. Kräver kanske firma men har ju inte så stora utgifter.
 
Om det är för säsongen sägs det att jordbruket skriker efter personal pga Corona. Få har rest in från tex Rumänien för att jobba.
Tror siten heter gröna jobb
På den sidan fanns inget sådant som du pratar om tyvärr. Bara massor tills vidare anställningar på 50% och uppåt. Det hade ju kanske varit intressant i vanliga fall, men inte nu.
 
Sedan måste jag ventilera en åsikt. Hur tänker man när man gör 3or för studenter för 10500 kr/månad? Det känns ju inte riktigt som studentpriser...

Galna priser för en student..

De vänner jag har som studerat i Uppsala har hoppat runt på andrahandskontrakt alternativt hyrt ut rum ifall de fick tag på en trea.
 
Jag har följt platsbanken ett bra tag, söker deltidsjobb.
Det finns ett företag som heter typ Student consulting (eller nåt liknande) som stundtals har eh hel del deltidstjänster att erbjuda, där man måste vara studerande (eller ha annan huvudsaklig sysselsättning) för att få jobbet.
Jag har även sett några andra liknande, men minns inte vad de heter.
Jag har bara varit irriterad över att jag inte kunnat söka dem...
Tyvärr inga sådana i uppsala just nu vad jag kan se.
Det jag hittade där var jobb 06-15, lite knasigt att ha på en sida för studenter kanske...


Galna priser för en student..

De vänner jag har som studerat i Uppsala har hoppat runt på andrahandskontrakt alternativt hyrt ut rum ifall de fick tag på en trea.
Andrahandsmarknaden verkar ju vara ännu värre. Har flera vänner som betalar 12 000+ för simpla 2or. Helt sanslöst.
 
Tyvärr inga sådana i uppsala just nu vad jag kan se.
Det jag hittade där var jobb 06-15, lite knasigt att ha på en sida för studenter kanske...



Andrahandsmarknaden verkar ju vara ännu värre. Har flera vänner som betalar 12 000+ för simpla 2or. Helt sanslöst.

Ni kanske kan ha en inneboende om det är en trea? Det kan ni ju dra in ganska mycket pengar på 😊
 
Det finns ju flera timvikjobb som personlig assistent. Något lagerjobb. Samt en del sommarjobb. Och det bara senaste veckan.
 
Ni kanske kan ha en inneboende om det är en trea? Det kan ni ju dra in ganska mycket pengar på 😊
Det är tyvärr inte ett alternativ.
Vi behöver kunna sitta i olika rum för att studera. Som det är nu sitter vi i samma och det är helt ohållbart när min partner har grupparbeten och jag försöker koncentrera mig på det jag ska göra. Det blir att jag får försöka arbeta alla tider som han inte arbetar på. Det fungerar inte i längden.

Skulle 4an inte kosta mycket mer så skulle det kanske vara en lösning.
 
Jag skulle kolla efter timjobb på mack eller i butik.
Sen tycker inte jag att 1500 att lägga undan till buffert varje månad i ett års tid är så farligt lite.
Nä, inte jättefarligt. Men mycket kan ju hända. Bilen kan gå sönder, någon hund kan bli sjuk. Man kan få hål i en tand eller vad som helst.

Jag vill gärna ha mer över varje månad. Minst 4000 helst.
 
På platsbanken!
Jag har bara tittat på deltidstjänster, kanske därför jag inte får upp samma riktigt. Jag ska studera heltid även i sommar, så sommarjobb i den bemärkelsen är jag inte ute efter.

4 av veckorna kommer jag ha heltidspraktik med, så då kommer jag garanterat inte orka jobba alltför mycket :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp