Extreme Makeover för vippan...

lady_vip

Trådstartare
Mhm, jag har begåvats med en rysligt duktig häst och ska våga mig ut på hoppbanorna i år :eek:

Jag har typ aldrig tävlat, inte mer än pay and ride och lite klubbisar och programridning. Har helt enkelt aldrig riktigt känt behovet av det trots att jag har tränat för tränare 2 gånger i veckan så länge jag kan minnas, och inte de billiga tränarna heller :angel:

Tänkte nu låna ut min häst till young riders SM förra sommaren, men min tränare tyckte att jag gott kunde rida själv, tack och lov saknar jag grönt kort, så jag slapp. Nu är det iaf dags och jag vill INTE se ut som om jag aldrig har varit på en tävling förut. :crazy:

Jag har en välriden häst och rider inte så himla pjåkigt, men det får ju vara lite stil på grejerna, så hur ska jag se ut?

Allt från benskydd till kavaj, vad är helt ute? Vad är snyggt och ser pråpert ut utan att jag ser ut som MMB i lokalklasser...?

Jag har vissa tankar, men får höra nu av proffsen:D !!!

Och nej, jag vill INTE se ut som alla andra, bara jag inte ser ut som hon som är på sin första tävling;)

//E

Sv: Extreme Makeover för vippan...

Jag är ju inte heller nån stor tävlare direkt men jag tänker svara iallafall:p

Jag tycker att följande är snyggt: (VARNING priset skenar iväg till otroliga höjder):D

HÄSTEN:
Sadel: Flatback av nått känt märke.
Träns: Matchande till sadeln gärna Pullarnosgrimma med stor får pad under nosplattan:p
Benskydd: Läder i samma färg som sadeln. Med fårskinns padar i.
Schabrak: Vitt eller mörkblått m. guld kant schabrak av hopp modell
Sadelpad: Fårskinns sadel pad:love:
Sadelgjord: Lädergjord m. magplatta
Ev. Martingal m. förbygel. och så en luva som matchar schabraket.

RYTTAREN:
Skjorta med hög hals
Kavaj: Randig!!! Dom är dö snygga:love: :love: :love:
Hjälm: Naturligtvis en hjälm som matchar kavajen
Stövlar: Läder ridstövlat m. snörning
Ridbyxor: Vita gärna helskodda
Svarta skinn handskar är ett måste!

Skulle jag ha råd med nya tävlingskläder skulle jag köpa mörkblått!!!
Rid i tävlingskläderna lite hemma så du "bor in dig" lite i dom!

Åhh sånt här älskar jag!!

Neutrala färger tycker jag att du ska satsa på..(Blått,grönt,brunt osv) INTE typ neonfärger och pasteller..Förbjudet! Sedan tänk på att matcha sadel och träns och benskydd, t.ex. om du har en brun sadel så måste du ha brunt träns och bruna benskydd med. Korta hoppschabrak är lite ute så satsa på längre schabrak i snygga färger, typ RG och Anna Scarpati..

Kavaj finns det massa olika snygga att välja på. Tänk på att matcha kavajfärgen med hjälmen. Förbjudna färger på kavajen är rött och grönt..De hjälmarna som är inne på hoppbanorna är ju som vanligt whitaker eller gpa..Om du vill vara riktigt trendig så kan du ju köpa den nya gpa modellen (speed air) fast den är ruskigt ful :angel: ..

Tänk på att vara prydlig i övrigt också (förutom att ha fin utrustning). INTE hängande hår (om du inte har megakort eller stelt á la Meredith MB ;)), stoppa in alla lösa remmar på tränset och om dina stigläder är långa och hänger och dinglar från fästet i sadeln så klipp av dom!

Knoppar tycker jag ser prydligast ut att ha. Om man inte har en häst med ful hals då..Men knopparna måste vara väldigt fina och välgjorda! Annars ser det bara fånigt ut.

Och sist men inte minst, LYCKA TILL! :banana:

Till hästen ska du ju ha en snygg huva i samma färg som schabraket :) Om du har förbygel, resåren ska också var i samma fäg! såå snyggt :love:

Okej, jag har redan räknat ut att jag nog måste vara miljonär, men nånstans får man ju börja ;) Tänkte ev. fynda lite på GBG Horse Show....

Vita ridbyxor har jag redan, de får duga så länge... Stövlar och kavaj är mitt problem... Har bara High Riders, förvisso både svarta och bruna, men får väl se mig om efter elegantare... Dessutom har jag faktiskt en CO-hjälm, tänkte ev. inskaffa en GPA...

Ojoj, hästen blir jobbigt... Jag gillar varken hoppschabrak eller pullar, dock har hon ett snyggt träns där det mesta är flätat, med achennosgrimma, duger det?

Fårskinnspadd är noterat, likaså läderskydd. Hade tänkt mig Eskadrons nya fälttävlansskydd, men får tänka om då. Lädergjord med platta *skriver upp*, hara bara utan platta...

Sadeln då... Sålde min flatback i höstas, duger det med min hoppsadel, kieffer?? ;)

//E

Knoppar blir det inte :angel: Hon har knappt nån man kvar, täcket har skavt av hur mycket som helst, dessutom världens längsta hals... Välryckt får räcka ;)

Längre schabrak var ju en lättnad *puh* Tänkte mig marinblått el svart, gärna med silverkant, fel?

Tänkte vara tråkig och köra på marinblå eller svart kavaj, ev randig? Fast jag hatar guldknappar, nån som har nåt tips? Känner en sömmerska och det hade ju varit kul med en högst personlig kavaj...

//E

Okej, förbygel noterat, kör med bara martingal för tillfället. Hittar ingen förbygel jag vill ha... *suck*

Huva blir det ingen, hon hatar det och hon ser urdum ut i det... Eller kanske...:angel:

//E

lady_vip skrev:
Okej, jag har redan räknat ut att jag nog måste vara miljonär, men nånstans får man ju börja ;) Tänkte ev. fynda lite på GBG Horse Show....

Vita ridbyxor har jag redan, de får duga så länge... Stövlar och kavaj är mitt problem... Har bara High Riders, förvisso både svarta och bruna, men får väl se mig om efter elegantare... Dessutom har jag faktiskt en CO-hjälm, tänkte ev. inskaffa en GPA...

Ojoj, hästen blir jobbigt... Jag gillar varken hoppschabrak eller pullar, dock har hon ett snyggt träns där det mesta är flätat, med achennosgrimma, duger det?

Fårskinnspadd är noterat, likaså läderskydd. Hade tänkt mig Eskadrons nya fälttävlansskydd, men får tänka om då. Lädergjord med platta *skriver upp*, hara bara utan platta...

Sadeln då... Sålde min flatback i höstas, duger det med min hoppsadel, kieffer?? ;)

//E

Men hoppschabrak behöver du ju inte ha, det är ute ju :idea: Men mjaa..flätat..hmm..Egentligen är väl "vanligt" läder snyggast..

lady_vip skrev:
Knoppar blir det inte :angel: Hon har knappt nån man kvar, täcket har skavt av hur mycket som helst, dessutom världens längsta hals... Välryckt får räcka ;)

Längre schabrak var ju en lättnad *puh* Tänkte mig marinblått el svart, gärna med silverkant, fel?

Tänkte vara tråkig och köra på marinblå eller svart kavaj, ev randig? Fast jag hatar guldknappar, nån som har nåt tips? Känner en sömmerska och det hade ju varit kul med en högst personlig kavaj...

//E

Okej, jag har det motsatta problemet..Min ponny har man så det skulle räcka till tre andra hästar :p..

Hmm..Silverkant..Om jag var du skulle jag satsa på de färgerna och "passpoalfärgerna" som finns på de märkena jag nämnde (Anna Scarpati och RG)..Dom brukar vara väldigt snygga och stilrena. Men silver funkar säkert också! Vilken färg har din häst?

Jag tycker du skall satsa på en marinblå kavaj med kragen i en annan färg. Både Pikeur och Kingsland har väldigt fina, med silverknappar ;). Om du vill ha en randig så satsa på John Whitaker...

RG?? Var hittar jag dessa ursnygga schabrak?

Vanligt läder får vänta tills kavajen och de svindyra stövlarna är inköpta ;)

//E

Hör med ridsportsaffären du handlar i. Dom kan säkert ta hem dom åt dig! RG schabraken brukar kosta runt 8-900 kr. Anna Scarpati är lite billigare (ca 600 kr) men minst lika snygga..

Det enda dumma med dom schabraken är att de inte har några stroppar "där fram" så ibland åker schabraken bak...

Det är det som är problemet, jag handlar det mesta via nätet, det enda vi har nära är Eko, de andra ställena har bara typ Jacson och Hansbo...

Så det får bli till att beställa om man vi ha lite annorlunda grejer...

//E

Så länge hästen är blank, ren och välmusklad, All utrustning matchar varandra och du har håret prydligt under hjälmen eller ev. i svans, kan det inte gå fel. Jag tycker personligen att du bara ska ha paddar om det behövs, annars finns det en risk att se överdriven ut. Sats istället på en snygg modern kavaj, och ett par snygga hoppridstövlar. Gärna med snörning och hög utsida. Ex. Sergio Grosso har snygga stövlar. Annan utsrustning, tex benskydd och träns o tillbehör har Herve Godignon och Dy'on. En billigare variant är Glengordon. Deras läder blir fint, mörkt och mjukt om du lägger det i matolja eller liknande. Lycka till!

Blank, ren och välmusklad är hon så gott det går (brun och helklippt blir lite sådär dassgrå-brun).

I första hand blir det en snygg kavaj och stövlar, funderar på halvt begagnat... Om jag hitta nåt, just för att slippa lägga ut sisådär 5000 på en gång...

//E

lady_vip skrev:

Jag ska också dit :banana:

Kul :D

Tycker du kan skippa mössa till hästen, fårskinnspadd under sadlen (om du inte behöver), ludd under skydden och randig kavaj :eek:
Matcha inte för mycket med färger, det ser bara dumt ut.
Jag tycker det ska vara vitt shabrak med någon snygg kant, Mias har fina, som dessutom är de bästa shabrak man kan ha, super passform och kvalité och så behöver man inte betala sjukt mycket pengar :angel: Finns billigast på nätet på Lillhästen i Stav.

Träns, eventuell martingal/förbygel och sadel ska matcha! Kvittar vilken nosgrimma du har bara den sitter rätt, pullarnosgrimman högt och RAKT med ringarna på ganachen, achen högt och utan att övre remmen dras ner, så fult ;)
Sen tycker jag att både träns och förbygel ska vara stilrena utan massa mönster, färgglad resår och knäppen. Dyon, Zaldi och Frank Baines har fina träns. Jacson är också bra och lite billigare om du inte kräver extra bra kvalitet.

Benskydd i läder (samma färg som resten av utrustningen) eller vita Eskadron tycker jag är snyggast.

Men det viktigaste är att hästen är välputsad och friserad. Allt hår i öronen och hovskägget klipper jag bort, svansen ska vara rak och sluta mitt på skenan när den lyfts, eventuellt lite kortare om den är tjock. Men det är bättre men en lite kort svans än en som är spretig längst ner! Är den väldigt spretig där uppe kan du be någon som kan klippa svansroten med. Och såklart kort ryckt eller klippt man om du inte kan knoppa snyggt.
Också lacka hovarna och eventuellt lite barnolja på nos, ögon och ben, om de är svarta :)

Senast ändrad av en moderator:

Vet du, har suttit och tittat runt lite och hittar ingen kavaj som jag faller för... Det blir nog inte randigt iaf, lutar åt en svart kavaj eftersom jag antagligen kommer köpa svart hjälm inom det närmsta halvåret (tänkte köpa nästa månad, men lär ju inte ha mycket kosing kvar efter allt detta).

Padd måste jag tyvärr ha på vinterhalvåret på henne, men jag tror jag tar min gelpad...

Ludd tänker jag nog inte ha nånstans sådär, utan köper nog ändå de där Eskadron fälttävlansskydden som jag hade tänkt, blir nog svart det med. Ev. köper jag läderskydd UTAN ludd.

Och som sagt, huva är ytterst tveksamt, skulle vara om det är mycket oväsen, annars är jag inte mycket för det...

Ska kolla Mia RS schabrak en extra gång och se om jag hittar en snygg färg :)

//E

AH UNDERBAR TRÅD :D

Tar typ standardgrejen då som man ser på de flesta ryttare på lokalnivå.

Ryttare:

Skjorta med vit krage (skjortans färg ska matcha schabraket eller annan detalj, alt. vara vit)
Vita ridbyxor, helskodda förstås.
Hjälm och kavaj i samma färg (blått, grått eller svart)
Stövlar, helst i samma färg som sadeln, annars svarta med snörning.
Tycker att det är skitsnyggt att rida fram med dunväst, det är +.

Häst:

Flatbacksadel m tillbehör
Träns MED NOSGRIMMA (mkt mkt mkt viktigt)
Martingal/förbygel om det behövs, annars ABSOLUT INTE!
Naturligtvis ska färgen matcha på alla läderattiraljer.

Benskydd, tycker att Eskadron är snygga om man inte vill lägga ut mycket pengar och dessutom vill ha bra vardagsskydd. Antingen i hästens färg på benen (ej vita skydd om benen är vita bara) eller i samma färg som sadeln.

Ett snyggt och stilrent schabrak i samma färg som kavajen, alternativt ett vitt med passpoal i samma färg som kavajen. kanske luva också om hästen har ful pannlugg, ska naturligtvis matcha schabraket förutsatt att du INTE har ett vitt schabrak, finns inget fulare än vita luvor.

ett snyggt täcke att rida fram med, ovärderligt!! helst med namnbrodyr.

sen ska allt vara helt och rent och väldigt glänsande :)
lycka till :D

Ek3n skrev:
Jag ska också dit :banana:

jag med :D på fradan, då kanske den inte blir lika tråkig som den brukar va när alla andra affärer är stängda :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka