grodan21

Trådstartare
Jag har funderat ett tag, på min arbetsplats finns det flera som innehar F-skattesedel istället för att vara anställda. Vad är fördelarna med det? Dessa personer jobbar under samma förutsättningar som annan personal och har varit på arbetsplatsen +10 år.

Eventuellt bättre timpenning? Möjlighet att köpa saker / spara pengar i sitt eget företag, möjlighet att styra själv hur mycket som ska tas ut i lön (och därmed beskattas, sociala avgifter och allt som storebror vill ha)

Fast om man bara har en uppdragsgivare så kan skatteverket få för sig att betrakta en som anställd.

Dessa personer jobbar 40timmar/vecka åt en uppdragsgivare.
Det är inte ok över längre tid för skatteverket - räknas som "anställningsliknande former". Förutom det: fördel för företaget - de slipper ta arbetsgivaransvar. Fördel för den anställde - oftast mer betalt men måste ta eget ansvar för skatt, pension, sjukersättning (utöver FK) osv

Det är inte ok över längre tid för skatteverket - räknas som "anställningsliknande former". Förutom det: fördel för företaget - de slipper ta arbetsgivaransvar. Fördel för den anställde - oftast mer betalt men måste ta eget ansvar för skatt, pension, sjukersättning (utöver FK) osv
Förut var det helt förbjudet att ha bara en uppdragsgivare, men det ändrades. Tror det ligger någon aspekt av att man bedömer hur förhållandet mellan parterna är, om det är tillräckligt självständigt man styr inom sitt egna uppdrag eller något sånt. (om det inte blivit ändrat igen)
Jobbar man sida vid sida med andra som har samma uppgifter och sitter i deras lokaler, känns som tecken på att det är för anställningslikt?

Just det finns det ju massor av exempel på så det kan inte ensamt vara grund till gnäll från skv.
Inte insatt i frågan i detalj. Men tänkte det kan väl vara tecken som pekar åt det hållet? Sen skiljer det om det är tillräckliga eller inte ihop med övriga omständigheter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 644
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 474
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka