Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessa personer jobbar 40timmar/vecka åt en uppdragsgivare.Fast om man bara har en uppdragsgivare så kan skatteverket få för sig att betrakta en som anställd.
De kan ju ha fler uppdragsgivare som du inte vet om.Dessa personer jobbar 40timmar/vecka åt en uppdragsgivare.
Det är inte ok över längre tid för skatteverket - räknas som "anställningsliknande former". Förutom det: fördel för företaget - de slipper ta arbetsgivaransvar. Fördel för den anställde - oftast mer betalt men måste ta eget ansvar för skatt, pension, sjukersättning (utöver FK) osvDessa personer jobbar 40timmar/vecka åt en uppdragsgivare.
Det vet jag så klart inte. Men arbetstidslagstiftningen gäller väl även egenföretagare?De kan ju ha fler uppdragsgivare som du inte vet om.
Det vet jag så klart inte. Men arbetstidslagstiftningen gäller väl även egenföretagare?
Nä. Nästan inga såna regler gäller egenföretagare.Det vet jag så klart inte. Men arbetstidslagstiftningen gäller väl även egenföretagare?
Förut var det helt förbjudet att ha bara en uppdragsgivare, men det ändrades. Tror det ligger någon aspekt av att man bedömer hur förhållandet mellan parterna är, om det är tillräckligt självständigt man styr inom sitt egna uppdrag eller något sånt. (om det inte blivit ändrat igen)Det är inte ok över längre tid för skatteverket - räknas som "anställningsliknande former". Förutom det: fördel för företaget - de slipper ta arbetsgivaransvar. Fördel för den anställde - oftast mer betalt men måste ta eget ansvar för skatt, pension, sjukersättning (utöver FK) osv
Jobbar man sida vid sida med andra som har samma uppgifter och sitter i deras lokaler, känns som tecken på att det är för anställningslikt?
Inte insatt i frågan i detalj. Men tänkte det kan väl vara tecken som pekar åt det hållet? Sen skiljer det om det är tillräckliga eller inte ihop med övriga omständigheter.Just det finns det ju massor av exempel på så det kan inte ensamt vara grund till gnäll från skv.
Inte insatt i frågan i detalj. Men tänkte det kan väl vara tecken som pekar åt det hållet? Sen skiljer det om det är tillräckliga eller inte ihop med övriga omständigheter.