Bukefalos 28 år!

Få 7 åring att hålla koll på sina kläder i skolan

Mirre

Trådstartare
Jag blir tokig snart.
Varenda jäkla dag får man springa runt halva skolan och leta tröjor, jackor, väska, mössor osv osv i all oändlighet.
Han lägger ifrån sig det någonstans och sedan får det ligga, när man ska hämta har han iiingen aning om var kläderna är någonstans. Nu börjar både jag och skolans personal tröttna på detta eviga letande. Igår var det jackan, idag var det tröjan och mössan. I förrgår tröjan och väskan ect ect. Säger man åt honom att leta rätt på kläderna så springer han och leker, bara vandrar runt planköst utan att ens försöka leta eller gömmer sig själv. Med förklaringen att det är roligt att gömma sig, han vet inte var han lagt kläderna (och tycker inte att han behöver leta då heller) eller att det är tråkigt att leta reda på allt han tappar bort.
Vad tusan gör man?
Jag har pratat med honom x antal gånger, hans pappa har pratat med honom (antar jag), lärare och fritidspersonal har pratat med honom men inget händer.
Det är fruktansvärt tröttsamt att få leta kläder (och barn :meh:) varenda gång man hämtar. Speciellt när man har med en trött och hungrig treåring också.
 
Min son är snart 11 år och precis likadan. Fast han gömmer sig dock inte, däremot har han många "ska-bara-punkter" innan han kommer.

Vi har haft detta bl a på ett möte (+ lite andra punkter), och kommit fram till att personalen påminner när han befinner sig på skolan samt att vi tar en koll i lådorna med upphittade kläder utan märkning. Uppenbarligen har iaf min son svårt att hålla koll på sina saker då han är väldigt tankspridd m a o behöver han hjälp att komma ihåg. Där går vi vuxna in och stöttar.

Hjälpa till att kolla i lådorna är ett krav när vi är på skolan. Fast sen och andra sidan så har han inget val för hans mamma och bonuspappa är rätt bestämda av sig :angel:

Tipset är att ge treåringen en frukt eller medhavd smörgås medan du letar kläder och barn så löser du iaf lite av hungern :)
 
Min snart sjuåriga tös är likadan med att lägga sina kläder överallt.

Vad som finns att göra?

Tjata hål i öronen om att tar man av sig ett plagg så lägger man det direkt i sin väska.
Leta själv när man hämtar och ha kläderna namnade.

Jag tog ett varv innan i veckan på skolan och hittade lådan till hennes fruktlåda som ska vara i den, en kofta som varit försvunnen länge, en strumpa och en vante.
Nu fattas det så vitt jag vet bara en strumpa till så är allt på sin plats igen.
Självklart har jag bett henne leta och ta hem sakerna men det glöms givetvis bort hela tiden.

Jag är tacksam om ungen kommer ihåg att komma hem efter skolans slut just nu :p
Slarvigheten hoppas jag försvinner med tiden.
 
Jag är tacksam om ungen kommer ihåg att komma hem efter skolans slut just nu :p .

Haha jag känner igen det.

Så vi fick ge honom en mobil för att han kunde hamna på en lekplats efter skolan eller något annat lockande :p Vi har arbetat länge på att han ska ringa om han inte kommer hem direkt efter skolan. Vi har haft som motargument att vi blir oroliga, och det insåg han som tur var när vi fick samtal av pappan till en klasskompis att deras son inte kommit hem efter ett besök här. Jag och sonen åkte ut för att leta för att konkret visa sonen hur orolig man blir. Och jodå det fungerar för nu ringer han 99% av alla gånger när han blir försenad eller kollar om han kan leka med en kompis. Frågade honom nu precis om varför det är viktigt att ringa - "Ja jag trodde också att det hänt X något. Du vet när vi fick leta. "

X i sin tur hade bara hittat en kompis på vägen hem och cyklat till en lekplats.
 

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 369
Senast: ako
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 619
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp