Anmäld till soc av dagis *långt*

Mirre

Trådstartare
Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles utmärkt)
Efter EN incident tidigare i veckan.

I ville inte gå hem eftersom han var mitt i leken. Vill han inte så har han en förmåga att springa och gömma sig och bara vägra. Både när jag och pappan hämtar, inte första gången han gör så.
Nu var han på ett kasst humör när jag och mini kom för att hämta, vi var trötta båda två, jag var stressad och det blev väldigt varmt att stå i ytterkläder och vänta.
Att då, direkt vi kom innanför dörren, mötas av en grinig I som skrek att han skulle fasen inte gå hem. Vi skulle gå hem själva osv. Han kan vara ordentligt otrevlig när han blir på det humöret.

När han äntligen masade sig fram från bordet han gömt sig under, ställde han sig direkt och skrek att skorna var blöta (det var de inte), han skulle fan inte klä på sig osv. När han blir så går det verkligen inte att få honom kläderna, eller ens försöka förklara att han måste klä på sig. Det är skitjobbigt när han får sådana här utbrott, dagis är inte precis hjälpsamma heller. Sååå till slut fick jag nog, stoppade in kläderna under vagnen, tog I under armen och gick ut. Min tanke var ju såklart att han klär på sig när han märker att det är kallt (är ju trots allt vinter och snö, men inte var det speciellt kallt den dagen eg)

Jag kanske är kass på barn eller något, men jag vill faktiskt inte stå en evighet med ett skrikande barn som häver ur sig saker mot mig, mitt framför ögonen på en dömande dagispersonal. Slutade med att jag fick mer eller mindre tvinga på honom kläderna, medan han skrek, slog och hade sig på mig. Självklart gick han inte hem utan kläder, men det är vad dagis tror tydligen.
Mini blev ju såklart ledsen när I härjade så, försökte på alla sätt att få honom att sluta men han ger sig inte när han väl börjat. Bestämmer han sig för något så ska han bara ha sin vilja fram, fast han mycket väl vet att han inte alltid kan få det.

Men nu har alltså dagis anmält oss för det.
Ska på möte där i morgon med soc. Men, har läst en del om det nu och överallt står att den anmälda ska kontaktas av soc ang anmälan. Det har vi inte blivit, utan bara uppringda av en personal på dagis som var otroligt otrevlig och nästintill hotfull.
Jag har blivit det, men inte pappan som endast fått information av mig (vi har gemensam vårdnad men lever inte ihop). Slängde faktiskt på luren i örat på människan och ringde upp rektorn istället, hon var betydligt trevligare.

Våra barn mår som sagt bara bra, hela och rena, snälla och glada (ja i får sina utbrott ibland, vääldigt stark vilja, lite tålamod och ganska kort stubin ibland. Nu hade han även bråkat med en kompis på dagis som slagit honom. ) På alla utvecklingssamtal har de alltid bara haft positiva saker att säga.
Kommer till 99% rusandes ropandes mamma/pappa med ett leende när vi kommer. Ovanstående är ett undantag. Så dagis kan inte direkt komma och påstå att han missköts/inte har det bra på något vis.

Dagen innan denna incident hade jag frågat om I kunde vara kvar lite längre en dag. Jag hade körlektion och skulle inte hinna tillbaka i tid. Hade precis innan frågat samma sak på minis avdelning, var inga som helst problem där.
Sedan på Is avdelning blev det suckar och protester, det gick inte att göra så osv, sade då att minis avdelning just sagt att det var ok. Var två st jag pratade med på Is dagis då, den ena tyckte det var ok eftersom de sagt ja på första stället. En gång var ok eftersom jag inte kunde lösa det på annat sätt, den andra (som sen ringde och sa att vi blivit anmälda) var den som högljutt suckade och blev märkbart sur över att hon fick gå med på det.

Så alltså, dag 1 frågade jag om det gick att lösa så, dag 2 var denna incident och dag 3 var de kvar längre så sambon hämtade. Samtidigt som han hämtade I ringde denna personal till mig och sade att de anmält oss. :cautious:

Vi har varit i diskussion med dagis tidigare, speciellt jag och alltid med sonens mentor/personal vad fasen de nu kallar det. Den som skolat in honom.

Hon har ansett att det måste varit något fel på I, han snubblade när han var trött och grät inte tillräckligt när han ramlade :meh: Något vi aldrig! har märkt minsta lilla av hemma. De drog tom dit specialpedagog som såklart inte hittade någonting.

När jag väntade mini förutsåg denna mentorwhatever att jag inte kunde klä på I.
Så utan att någon av oss blivit tillfrågade, I inte gjort minsta väsen i från sig eller jag minsta antydan till att vilja ha hjälp, så tog hon tag i I, tröck (!) ner honom i sitt knä och tvingade på honom ytterkläderna. Vi protesterade självklart, han blev ju superledsen och jag fick en kille med ett av dessa ovan nämda utbrott med hem. Men "hon trodde ju att jag behövde hjälp" så dåvarande rektor ansåg att det var helt ok. Jag ångrar nu att jag inte drog ärendet vidare. Att få hem ett barn som slänger sig på marken, vägrar gå osv när man är höggravid är inte lätt.

Ett barn bråkade, slog och hade sig på I och två andra dagligen. Deras föräldrar och vi är vänner, så vi pratade ju om dagis osv.
Till slut hade vi barn som låg hemma och grät för att de var rädda för det här barnet. Dagis svar på det var att "barnet menar inget illa, det var inte så farligt som era barn säger" Vi hade våra barn hemma länge, de vägrade gå till dagis.

Skulle hämta I en dag, de var ute och han hade gömt sig för att han ville leka mer.
Ingen(!) i personalen hade ens märkt att han var borta, då skulle de ändå äta mellis så alla barn var ju runt personalen. När jag frågade var I var någonstans, gick "mentorn" runt lite planlöst och letade i typ 2 sekunder. Svaret man fick från alla var "vi vet inte, vi har inte sett honom" :cautious: Han kan utan problem öppna grindarna och det vet personalen mycket väl.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Jag kan förstå din oro och ångest över detta.
Men försök vända på saken - dagispersonal är enligt lag skyldiga att anmäla vid minsta misstanke om att ett barn far illa och i många fall kan man ändå se anklagelser mot dem att "de borde sett/vetat och ändå inte anmält". Det är tungt att "hamna på den anklagades bänk" men har ni rent mjöl i påsen och dessutom redan sen tidigare märkt att personalen är överkänslig, så har du nog inget att frukta.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Se till att du får läsa anmälan. De ska visa den för
dig men sånt slarvas det med. Det kanske är
något helt annat som gör att de anmält och inte alls klädesdiskussionen.
Jag säger inte att det är något problem- men att det kan vara något annat. Något som rör pappan, något barnet har sagt....
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Tråkigt att det har blivit en anmälan av det.

Men ett tips, vi har samma problem med vår son ibland när han ska hämtas så jag har bett personalen hjälpa till att förbereda honom genom att säga till innan vi kommer att han snart ska bli hämtat så det inte blir ett abrupt avbrott i leken och även att övertala honom att följa med oss. Det har blivit bättre.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

kl

Jobbar som timvikarie på dagis och trots att jag är långt ifrån att skaffa barn själv, så har jag funderat länge på hur man ska lösa såna här problem för dom uppstår titt som tätt.
Det jag har kommit fram till som en möjlig lösning är faktiskt att bära ut barnet, lugnt och sansat såklart trots att det sparkas och skriks. Ungefär som du har gjort. För ska man hem, så ska man hem. Om barnet är i lugn lek så kan man såklart vänta tills barnet vant sig vid tanken att man ska hem, men om det dras igång en scen på en gång så är det frågan om man orkar göra det. Ibland tror jag att det är smidigast för alla att bara göra "lidandet" kort så att säga.

Ang. personalen som dagen efter klädde på I, så kan jag kanske förstå hur hen tänkte, trots att det aldrig är okej att med våld göra det. Ibland så tycker föräldrarna att det är personalens uppgift att få ut barnet ur dagiset, och sitter i kapprummet på en stol och granskar en medans man som själv med 9 barn jagar fatt på det rätta, försöker övertala i 10 minuter och sen kämpar att klä på en lealös kropp yttligare 10 minuter. Denna personal kanske trodde att ni ville ha hjälp och att det var detta som förväntades av honom/henne?

Jag vet inte, lite tankar bara. Jag har bara några månaders erfarenhet och inga barn själv.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Ja det kändes som bästa lösningen just då, att gå ut och slippa att personalen stod och talade om för I hur illa han betedde sig. (För det gjorde de)

Att de tvingade på I kläderna var inte nu dock, det var medan jag väntade lillebror. Men inte ok oavsett.

A-K: en lösning absolut, men lite skeptisk till det efter ovanstående när de klädde på honom. Men förbereda kan de ju göra.

Stormcast: det ska jag göra, vill se vad de har sagt om mig.

Ameo: visst är det så, i har ju dock haft dessa utbrott förut utan att dagis sagt ett pip. Men nu skulle det anmälas.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Jag tänker så här:
Soc kommer inte göra någonting. Du kan sitta lugnt i båten. (I alla fall med den fakta som framkommer i tråden).

Relationen med förskolan däremot är ju ansträngd och att "bli anmäld" gör då klart att du än mer kommer tassa på tå. Jag tycker du ska begära en sittning med rekotorn och den i personalen som gjort anmälan, för att reda ut saker och ting. Berätta hur det känns och att ni tillsammans behöver lösa situationen och ha en gemensam strategi för hur ni ska hjälpas åt när din son sätter sig på tvären.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Som du sade så hände inget.
Jo soc tyckte att dagis skulle hjälpa till mer vid hämtning och lämning.
De ska se till så att inte alla barn står runt I och distraherar honom när han ska klä på/av sig. Nu går personalen bara och låter alla barn stå mitt i hallen, vilket gör att I totalt tappar fokus. Personalen är fullt medvetna om det.

Pedagogen som var med gick bara när det var klart.
Hon sade inte ens hejdå.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Som någon annan skrev att dagispersonalen ska anmäla om ett barn far illa.. men för helvete, dom måste väl kunna se skillnad på när ett barn far illa och när en förälder tar tag i barnet för att det vägrar klä på sig och följa med hem??
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Står alla barn runt triggar väl det säkert I också.... jag har i allafall en liten dramatiker hemma som älskar publik.
Verkar vara otroligt dålig stil på personalen på ditt dagis! Hoppas det går bättre nu!
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Ja jag tycker det, jag skulle tydligen tryckt ner honom i snön också.
Gjorde jag inte, däremot kastade han sig ner i snön och jag försökte få honom att ställa sig upp.
Man törs ju inte säga någonting där uppe snart, tack och lov att han snart slutar där.

Lithonit: det gör det verkligen.
Han glömmer totalt vad han ska göra då, det blir jättesvårt att få honom att vilja höra på oss föräldrar.

Men det sved nog att soc lyssnade på oss och inte på dagispedagogen ;)
Åtminstone tydde människans reaktion på det. Fast inte känns det speciellt kul och gå dit nu direkt.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Vilken extremt dålig attityd!
Undrar hur länge en ev förbättring håller?

Om det inte blir bra så får du själv kontakta soc igen o be om ett möte tillsammans med rektor eller föreståndare (vad det nu heter nu för tiden) o be om hjälp, eller snarare kräva att personalen får hjälp av handledare/specialpedagog att bli mer professionella.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Det ska vi absolut göra om ingen förbättring sker.
De från soc påpekade också att vi måste kunna lita på pedagogerna.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Det verkar som en av "pedagogerna" har förbrukat sin pålitlighet tycker jag. Herregud, anmäla dig för att barnet får ett utbrott! Har människan aldrig sett barn få utbrott förut? Vad är det för personal??
Det händer ju nästan alla någon gång att gränser ska testas vid dom mest olämpliga tillfällena, som gjort för små "skådespelare" som en del barn kan vara ;)

Jag tycker nog att du ska ta tag i det med rektor ändå redan nu.
Du betalar faktiskt för en tjänst, det är lätt att glömma det!
Och du lämnar det värdefullaste du har i andra människors händer - då måste man kunna lita på dom människorna fullt ut!
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Se det från den positiva sidan. Det är bra att personalen tar allt på allvar, de ska anmäla om de känner oro för barnet på nåt sätt.

En anmälan betyder inte automatiskt att du är en dålig förälder, men att personalen är mån om ditt barn och vill ha en utomståendes hjälp för att lösa problem.

Det känns som om du är så negativ mot den "hjälp" du fått (spec.pedagog), och jag vet att det kan vara lätt att känna så. Försök ändå se det som en positiv sak, även om de nu kan ha varit så att de betett sig osakligt.

Om det är svår att klä sitt barn kan man alltid be om hjälp av personalen. Ibland kanske det funkar med en viss ur personalen, eller så har någon nåt bra knep. I vissa fall kan ju personalen sätta igång barnet att klä på sig innan du kommer.

Ta det lungt, och kanske kan du be om ett extra samtal med de inblandade, så att ni tillsammans kan komma överrens om hur ni ska gå tillväga i knepiga situationer (kanske exemplen ovan, eller att du går ut och väntar om han inte vill leka färdigt, att de hjälper honom avsluta sin lek före du kommer o.s.v.)
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Hmm....

....låter som ett typiskt ...

....barn du har.....

ursäkta om jag skämtar, men hjälp - man tror ju nästan att det inte är sant.

Låter inte som om den personen är direkt proffsig, kan förstås ha något personligt problem- men verkar inte direkt lämplig att arbeta med barn/människor. Var någon mer - föreståndaren/rektorn med på mötet med soc? Hur reageradei så fall den personen? Hade rektorn ställt sig bakom anmälan? Kommer rektorn att göra något?

Skönt att personen från soc verkade vettig. Du verkar ha agerat helt logiskt utifrån situationen.

För mig hade det varit svårt att få en bra relation i fortsättningen. Men om det är kort tid kvar på dagis så är det ju inte så bra att byta nu.

Jag hade i alla fall;

  1. bett rektorn om att få en annan kontaktperson som du kan känna förtroende för
  2. bett rektorn att se över rutinerna på avdelningen (uppenbarligen så verkar inte ledarskapet fungera som det ska)

Kan du välja annan avdelning/annat dagis för den lille om/när den ska byta avdelning?

Förstår verkligen att detta gett dig sömnlösa nätter.

Kram
(från en mamma som ibland lämnade trilskande unge på dagis endast iförd pyjamas utan att någon lyfte något ögonbryn)
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Personalen kanske anmält saker förut? :devil:
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Det du verkligen måste göra är att undvika en dålig relation med personalen efter det här eftersom att det kan gå ut över ditt barn. Sätt dig ner tillsammans med din kontaktperson och rektorn och diskutera lugnt och sansat vad det är som har gått snett. Kanske är det ett missförstånd som skapat irritation? Har pappan samma problem?

Ja, alla verksamma inom skolan måste enligt lag anmäla om de tror att ett barn blir felbehandlat - men samtidigt får personal inom skolan absolut inte bidra till kränkningar.

Du borde dock ta emot hjälp av spec. pedagoger. De är oftast mycket duktiga på sitt jobb, och vem vet: kanske får du hjälp med att hantera I:s aggressionsutbrott?

Lycka till!
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Jag vet inte, detta med att barnet straffas om föräldern bråkar har jag som pedagog svårt för. Jag anser inte att jag skulle ogilla eller behandla barnet sämre för att föräldern "är jobbig". om du menar gå ut över barnet i bemärkelsen för ped o föräldrar att jobba mot samma mål, så förstår jag mer för det är ju svårare om man inte kan mötas och samarbeta. Däremot tror jag att det finns två sidor av de flesta historier och här har vi hört en.
Förstår inte om man är negativ till specped, så svårt som det är med resurser nuförtiden så skulle jag vara superglad för varje chans till ökad förståelse. Om de sett stora utbrott förr samt ser en avvikelse i känslomässiga reaktioner så kanske de vill hjälpa barnet att lösa ev knut, som tydligen inte fanns men skönt få det klarlagt. Tror många föräldrar ser specped etc som ett sätt att söka fel på deras barn istället som en hjälp för pedagogerna att bäst stötta barnet.
Sen är ju fsk till för förälders arbete och restiden mellan, få fsk upplever jag klagar om man vill slira på tiden men egentligen är de ej till för att man ska övningsköra om man hårddrar det så där gör de ju inte fel.
 
Sv: Anmäld till soc av dagis *långt*

Jag satt i en situation som barn, visserligen inte på förskola/skola utan på fritidsaktivitet, där ledarna inte tålde min mamma. Min mamma var inte blyg med att kritisera deras verksamhet eftersom de var rätt duktiga på att favorisera och putta övriga barn åt sidan. Jag var självklart ett av de barnen som puttades åt sidan och ledarna var rätt tydliga med att dom sket extra mycket i mig och kunde vara rent av otrevliga och elaka.
Nu var ju det visserligen inte utbildad personal i den bemärkelsen. Men jag tror ändå att uppstår det något så är det ju antagligen för att något med barnet strular och då blir det nog ibland så att irritationen kring föräldern går ut över barnet.

TS.

Svär ditt barn så där illa som du skrev eller skrev du bara det för att du var upprörd? Jag hade blivit fullkomligt tokig om mitt barn svor så i förskoleålder.
Fö hade jag nog också gjort som du gjort, alternativt sett till att få på ungen kläder inne om jag så hade behövt tvinga ungen. Jag tillhör nämligen inte den skaran som tror att barn dör av att man "verkställer" saker som att få på ytterkläderna.

Men annars så tror jag också att det är bra för er, och för er sons del, att ni tar ett snack med personalen och försöker komma överens ist för att det ska bli vidare dålig stämning mellan er.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 890
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 128
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp