Få av broddarna

Ainon

Trådstartare
Några tips på hur man kan få bort broddar som sitter som sten?

Skulle brodda av min häst för sesongen, fick av alla förutom en liten usling så var tvungen att skruva tillbaka resten av trakt broddarna fram igen. Hade broddnyckel men fick ändå inte lös den :cool:

Sv: Få av broddarna

Har man dem i hela tiden kan de sätta sig som berg:smirk: i värsta fall få man sko om:crazy: ;)

hylsa o spärrskaft.
I västa fall får man slå med en klubba på skaftet.

Hylsa med spärrskaft är mycket effektivare än vanlig broddnyckel. Be gärna någon hålla hoven stadigt i läge så kan du lägga mer kraft på spärrskaftet. Det brukar gå.

Några tips på hur man kan få bort broddar som sitter som sten?

Spraya M56 eller vad det nu heter på brodden och sedan spärrskaft och hylsa. I värsta fall får du greppa brodden med en tång och vrida loss.
Lättast är att ta av skon först.... men det går även om den sitter på :D

5-56 heter det och var precis det jag skulle tipsa om! spraya på brodden och vänta ett tag, sedan går det himla lätt att ta bort den.

Sätt fast skon i ett skruvstäd och dra sen loss brodden med en 10mm blocknyckel :D

Om du inte kan sko själv... så spray på 5-56, låt verka ett par minuter, knacka på brodden med en hammare av metall för att få vibrationer, skruva sedan ur brodden med 10mm blocknyckel (rak kraftfördelning istället för hylsan som gärna "vickar" lite grann) medan en stark människa håller i hoven så att du inte vrider runt hoven istället för brodden.

Enkelt, eller hur ;)

I värsta fall och om du inte behöver broddhålet något mer:

En stor platt skruvmejsel och en rejäl gummiklubba. Sätt skruvmejseln emot brodden och dra till en eller flera gånger. Det ska vara så nära skon som möjligt. Till sist knäcker du brodden som går sönder...

Har gjort så när varken 5-56, antirost, olja, spärrskaft eller karlar hjälpte... Är man hightech och duktig på hamare kan man ta en vanlig hamare och slå till direkt på rätt ställe. Dock är jag inte det...

Själv fick jag sko om. Provat flera av tipsen ovan utan resultat. Hon hade pluttebrodd och det var mjukt i backen så jag kände ingen panik.

5-56 heter det

:o :o jo jag tittade på min flaska och insåg det dagen efter :o :o
Men någon har skrivit ett stort M med tuschpenna så jag virrade till det. Undrar om det kan vara därför ingen fattar vad jag menar när jag säger M56 :crazy: :angel: :D

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 189
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Sedan en tid tillbaka stinker det ofta tobaksrök i min lägenhet. Jag vet inte varifrån det kommer, ifall någon granne börjat röka eller... 2
Svar
30
· Visningar
1 525
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025