Få bort alger/beläggningar i tunnor

Corax

Trådstartare
Finns det något smidigt sätt att bli av med alger och beläggningar i (svarta)vattentunnor?
Självklart är det bästa att hålla efter kärlen från början men nu är det inte gjort.
 
Har du prövat med sånt medel som finns att köpa mot alger/beläggningar på tak, uteplatser mm? Det finns även algmedel för dammar och pooler, kanske kan det användas koncentrerat vid rengöring? Fråga i en färgaffär eller byggvaruhus.
Jag tror att mekanisk skrubbning (hårdare än rotborste) riskerar att ge mikroskopiska repor, de syns kanske inte men gör att nya alger har lättare att komma tillbaka.
 
Har du prövat med sånt medel som finns att köpa mot alger/beläggningar på tak, uteplatser mm? Det finns även algmedel för dammar och pooler, kanske kan det användas koncentrerat vid rengöring? Fråga i en färgaffär eller byggvaruhus.
Jag tror att mekanisk skrubbning (hårdare än rotborste) riskerar att ge mikroskopiska repor, de syns kanske inte men gör att nya alger har lättare att komma tillbaka.
Jag vet inte om jag vågar använda kemikalier. Hästarna ska ju ändå dricka ur tunnorna sedan... Då tar jag hellre små repor (kärlen är inte helt släta längre heller utan rätt repiga). Samt att jag kommer att skura dem ofta framöver.
Men jag ska kolla upp det...
 
Jag har skurat ur algiga saker med Virkon. Funkar riktigt bra. Många antialgmedel innehåller Natriumhypoklorit. För mig är det inga problem att använda kem om det är saker som är lätta att spola bort.
 
Jag vet inte om jag vågar använda kemikalier. Hästarna ska ju ändå dricka ur tunnorna sedan... Då tar jag hellre små repor (kärlen är inte helt släta längre heller utan rätt repiga). Samt att jag kommer att skura dem ofta framöver.
Men jag ska kolla upp det...
ok - det förstår jag. Jag tänkte in på att det kunde vara tunnor att dricka ur. Medel som man använder i pooler borde dock inte vara så giftigt, i a f inte för människor.
 
Jag som är alldeles för nojig hade då valt att köpa nya tunnor till hästarna som jag höll efter från början istället och använda dom gamla tunnorna till något annat ”nyttigt”.

Nu vet jag visserligen inte hur många tunnor det handlar om, men algmedel kostar det med, samt att jag hade som sagt varit för rädd att dom skulle få i sig något giftigt.

Är det väldigt många tunnor så man blir ruinerad av att köpa nya så hade jag testat med rotborste och varmvatten. Stålull borde kanske göra repor och ännu lättare för bakterier/alger att fastna.
 
Igår gjorde jag slag i saken och gick på den värsta baljan med svinto!
Såpan försvann fort och jag fick skrubba satan men fint blev det. Idag har jag grym träningsvärk. 😂
Känns som att jag förlängt livslängden på den ett par år för den ser ny ut igen.
Helt klart värt lite (mycket)skrubbande.
 
Igår gjorde jag slag i saken och gick på den värsta baljan med svinto!
Såpan försvann fort och jag fick skrubba satan men fint blev det. Idag har jag grym träningsvärk. 😂
Känns som att jag förlängt livslängden på den ett par år för den ser ny ut igen.
Helt klart värt lite (mycket)skrubbande.
Tog du svinto? Det är väldigt mkt jobbigare än vanlig stålull. Men bra att det blev bra :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
720
Senast: __sofia__
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp