Få hästen att äta mer

Är hästen kollad för magsår? Det kan behövas längre tid medicin än en vecka för effekt, samt gastrogard i kombination med annan andapsin beroende på var i magsäcken eventuella sår sitter. :)
Nej. De får ju magsår av att man kollar för magsår så det ser varken jag eller veterinären någon poäng med. Enligt båda veterinärna jag har haft kontakt med så skulle hon ha blivit bättre på den veckan om det hade varit pga magsår.
 
Är hästen kollad för magsår? Det kan behövas längre tid medicin än en vecka för effekt, samt gastrogard i kombination med annan andapsin beroende på var i magsäcken eventuella sår sitter. :)


Magsår utvecklas inte på ett par veckor, utifrån det omständigheter som redovisas, och som @kimmis87 skriver så är det inte något man i första hand startar utredning runt annat än att ge tex yesac för magen, förebyggande som redan görs, eftersom utredning av magsår annars kräver ren regelrätt svält innan prov kan göras.

Det är rätt sällan man rekommenderar svält som krävs för ren magsårsutredning, om det inte är rejält motiverat.
 
Senast ändrad:
Nej. De får ju magsår av att man kollar för magsår så det ser varken jag eller veterinären någon poäng med. Enligt båda veterinärna jag har haft kontakt med så skulle hon ha blivit bättre på den veckan om det hade varit pga magsår.
Nej det är där ytterst få som får, men jo långt de flesta blir bättre inom en vecka men om det är djupa eller många sår eller så som inte läker med enbart gastrogard behandling så vill du inte få effekt.
Magsår utvecklas inte på ett par veckor, och som @kimmis87 skriver så är det inte något man i första hand startar utredning runt annat än att ge tex yesac för magen, som redan görs, eftersom utredning av magsår annars kräver ren regelrätt svält innan prov kan göras.
Men va? Magsår kan komma snabbt (därav kimmis87 oro för att fastan innan gastroskopien kan ge dom magsår.
Dålig aptit är ett klassisk symtom på magsår (som kan ge otroligt många diffusa symtom) och utredning för magsår innebär ca 16 timmars fasta och en gastroskopi, absolut inget komplicerat och absolut inte en ovanlig undersökning.
Vad yea sacc har med magsår att göra vet jag inte, det läker absolut inga eventuella sår iaf.

Du kan aldrig vara säker på att hästen inte har magsår utan att ha gjort en gastroskopi...
 
Nej det är där ytterst få som får, men jo långt de flesta blir bättre inom en vecka men om det är djupa eller många sår eller så som inte läker med enbart gastrogard behandling så vill du inte få effekt.

Men va? Magsår kan komma snabbt (därav kimmis87 oro för att fastan innan gastroskopien kan ge dom magsår.
Dålig aptit är ett klassisk symtom på magsår (som kan ge otroligt många diffusa symtom) och utredning för magsår innebär ca 16 timmars fasta och en gastroskopi, absolut inget komplicerat och absolut inte en ovanlig undersökning.
Vad yea sacc har med magsår att göra vet jag inte, det läker absolut inga eventuella sår iaf.

Du kan aldrig vara säker på att hästen inte har magsår utan att ha gjort en gastroskopi...


Fast nej- jag fattar inte varför du råder att utreda för magsår i sammanhanget, inkl svaret du fått av @kimmis87 .
Man sätter inte hästen på svält om det inte finns stor påtaglig anledning att utreda för magsår.

Magsår som det krävs behandling /undersökning av är grava magsår dvs en stor problematik under lång tid där hästen under lång tid har problem.

Man gör inte sådana undersökningar utan att ha provat annat precis som Kimmis vet responderat om läget inte är annat .
 
Fast nej- jag fattar inte varför du råder att utreda för magsår i sammanhanget, inkl svaret du fått av @kimmis87 .
Man sätter inte hästen på svält om det inte finns stor påtaglig anledning att utreda för magsår.

Magsår som det krävs behandling /undersökning av är grava magsår dvs en stor problematik under lång tid där hästen under lång tid har problem.

Man gör inte sådana undersökningar utan att ha provat annat precis som Kimmis vet responderat om läget inte är annat .
Ser och gör gastroskopier flera gånger i veckan så jo det gör man, också på hästar med ännu mer diffusa symptom just för att vara säker på att hästen inte har magsår, det är ingen jättegrej.
Men jag tänker inte diskutera mer, det var bara en input och förslag till att iaf kunna utesluta magsår innan eventuellt vidare utredning ifall problemet kvarstår.
 
Ser och gör gastroskopier flera gånger i veckan så jo det gör man, också på hästar med ännu mer diffusa symptom just för att vara säker på att hästen inte har magsår, det är ingen jättegrej.
Men jag tänker inte diskutera mer, det var bara en input och förslag till att iaf kunna utesluta magsår innan eventuellt vidare utredning ifall problemet kvarstår.

Ja vi har helt olika input ang detta gällande häst och ffa utifrån @kimmis87 specifika läge som ju föranledde reflektionerna 👍
 
@kimmis87 fast det är ändå en väldigt välskött fin häst du visade på bilden . Det behöver inte vara muskelpaket osv för att det ändå syns. Hovarna i ordning, fin i kroppen ändå osv.

Om du ska till GG så mitt tips är att prova någon av mash blandningarna . Finns flera sorter och är oerhört smakliga.

Jag använder tex för närvarande betfiber mash Elit . Men har även med stor framgång haft GGS andra mash blandningar. Den ovanstående har jag för tillfället för att den passar med värdena och syftena jag vill åt osv .
Jaha du tänker så! Ja men det ser jag bara som en självklarhet.

Nu sitter jag o väntar på att de ska öppna så att jag sedan kan åka till stallet o se om jag måste kasta en krubba full med foder eller om hon trots allt har pillat i sig lusernblandningen. På dagen var hon inte intresserad iaf.
 
Nej det är där ytterst få som får, men jo långt de flesta blir bättre inom en vecka men om det är djupa eller många sår eller så som inte läker med enbart gastrogard behandling så vill du inte få effekt.

Men va? Magsår kan komma snabbt (därav kimmis87 oro för att fastan innan gastroskopien kan ge dom magsår.
Dålig aptit är ett klassisk symtom på magsår (som kan ge otroligt många diffusa symtom) och utredning för magsår innebär ca 16 timmars fasta och en gastroskopi, absolut inget komplicerat och absolut inte en ovanlig undersökning.
Vad yea sacc har med magsår att göra vet jag inte, det läker absolut inga eventuella sår iaf.

Du kan aldrig vara säker på att hästen inte har magsår utan att ha gjort en gastroskopi...
Hur länge menar du då att man ska behandla? För jag behandlar hellre än faktiskt kollar.

Och jag använder inte gastrogard, jag vill inte bli ruinerad! Omeprazol på recept blir så himla mkt billigare.
 
Hur länge menar du då att man ska behandla? För jag behandlar hellre än faktiskt kollar.

Och jag använder inte gastrogard, jag vill inte bli ruinerad! Omeprazol på recept blir så himla mkt billigare.
Standard behandling för magsår är minst 28 dagar. Ibland krävs längre men igen, enbart spekulationer när man inte vet vad man behandlar. Sår i den del av magsäcken som ligger precis innan tarmen läker sällan med enbart omeprazol. Gastrogard/peptinor är registrerat till häst och ska man följa reglerna ska man skriva ut medicin som är registrerad till djur, men ja det är inte billigt även om priset är fallit sedan peptinor också kom på marknaden.
Oavsett så är det omöjligt att ställa diagnos på nätet och din veterinär som känner och har sett hästen är självklart den som är bäst lämpad att rådgiva dig.:)
 
Och @kimmis87, det är ju inte alls säkert att din häst har magsår , den kan ju bara var väldigt kräsen. Men du kan bara inte bara helt säker utan att ha kollat för det.:)
 
Hon har både torr och uppblött lusern att välja på.


KL
Nu duger inte ens betfor längre.
Jag tänker ge upp nu. Vill hon svälta ihjäl sig så varsågod.
Aha. Det låter faktiskt som hon har nån form av smärtproblematik i munnen/magen om hon bara blir sämre med aptiten. Vad var det veterinär gjorde sist med henne eftersom ni ska på åb snart?
 
Har du provat låta henne "stjäla" mat. Har sett hästar som har ätit när de fått äta på fel ställe så att säga. Tex ur hövagnen utanför boxdörren. Samma hö som den fått i boxen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Aha. Det låter faktiskt som hon har nån form av smärtproblematik i munnen/magen om hon bara blir sämre med aptiten. Vad var det veterinär gjorde sist med henne eftersom ni ska på åb snart?
Jag ska inte på åb?

Munnen är fixad. Vi har behandlat för magsår.

Mer kan jag liksom inte göra. Nu är det upp till henne.
Har du provat låta henne "stjäla" mat. Har sett hästar som har ätit när de fått äta på fel ställe så att säga. Tex ur hövagnen utanför boxdörren. Samma hö som den fått i boxen.
Hon har ingen aptit. Tar små tuggor, stjäla mat har hon aldrig gjort. Hon tar inte ens grenar i farten när man rider ut.
 
Jag ska inte på åb?

Munnen är fixad. Vi har behandlat för magsår.

Mer kan jag liksom inte göra. Nu är det upp till henne.

Hon har ingen aptit. Tar små tuggor konstant.
Men tuggar ordentligt? Om inte behövs det kollas vidare.
Spånar bara nu. Käkinflammation? Värt att kolla.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hur länge menar du då att man ska behandla? För jag behandlar hellre än faktiskt kollar.

Och jag använder inte gastrogard, jag vill inte bli ruinerad! Omeprazol på recept blir så himla mkt billigare.
Hon har både torr och uppblött lusern att välja på.


KL
Nu duger inte ens betfor längre.
Jag tänker ge upp nu. Vill hon svälta ihjäl sig så varsågod.
Fast du kan ju pröva med Gastrogard en längre tid. Har hon problem med magsår är det säkerligen inte bra att prova olika fodersorter. Jag har inte erfarenhet av magsår på häst utan på hund och då gällde det att vara mycket försiktig med foderbyten.
 
Fast du kan ju pröva med Gastrogard en längre tid. Har hon problem med magsår är det säkerligen inte bra att prova olika fodersorter. Jag har inte erfarenhet av magsår på häst utan på hund och då gällde det att vara mycket försiktig med foderbyten.
Fast jag vill inte använda gastrogard alls. Och just nu finns ju oavsett ingen veterinär som skriver ut det iaf. 1,5 vecka tills någon veterinär kanske kan skriva ut det. Och då är det nog för sent i den här takten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 877
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp