Få hästen att äta mer

SiZo

Trådstartare
Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer.

Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en vecka utan någon skillnad, tänderna fixades i förrgår (tog en akuttid då jag inte ville vänta över alla helger) och det hittades en liten hake, som åtgärdades. Men inget som förklarar varför hon inte äter som hon ska.

Hon särades från sin fölunge för 2 veckor sedan, och då såg jag fram emot att få upp henne lite mer i vikt :cautious: Men istället så rasar hon nu i vikt. Hon vandrade lite första 2 dagarna, men utöver det så har hon varit lugn. Juvret ser jättefint ut och har krympt precis som det ska.

Jag får i henne kanske 5,5-6 kilo hösilage/dygn. Hon har fri tillgång på lusern inne och äter kanske 0,5 kilo av det.

Jag ger även 0,5 kg betfibermix, 3 dl soja, 3 dl linfrökaka och mineraler. Jag har även nu köpt betfor och hoppas på att jag ska kunna smyga i ett kilo lusern i det.

Jag skulle vilja ha i henne MINST 9 kilo hösilage, väger jag upp med kraftfodret så borde hon då klara sig.
Men finns det något man kan göra för att få upp aptiten på hästen? Finns det något mer man kan kolla upp?

Kan tillägga att hösilaget är svenskt och av bra kvalité.
 
Vi fick vår ena lusitano att äta mer genom att hänga upp ett nät. Han äter långsamt och tycker att begagnat hö är äckligt... Från att ha fått i honom 8-9 kg per dygn får vi honom nu att äta 12-14, och han är jättefin i hullet numera. Han får både givor på golvet och i nät, men givorna på golvet är så små att han äter upp dem på någon timme.
 
Min stora är både åt det tunna hållet och kräsen. Fick prova lite olika sorters lusern för att hitta vilket som passade (Mustangs, nja, Granngårdens, absolut inte, Kraffts vanliga, yey) och så ger jag Kraffts High Protein Müsli som tydligen är supergott! Provade Granngårdens proteinmüsli och den dög inte. Det måste även vara rät sorts olja, ger majsolja och det duger men tex Kraffts olja funkar inte. Så experimentera lite om det är nåt foder som är godare än annat :).
 
Ger du lucern för proteinets skull eller är det också för att det innehåller mycket kalcium? Om det är för proteinet skull så kan du byta ut både lucern och sojan mot potatis protein istället, det är mycket mer koncentrerat så volymen blir mindre. Hon kanske blir mätt av lucernen?
Äter hon mer ute i hagen, går det att öka givan där? Har hon sällskap av fölis dagtid?
 
Ger du lucern för proteinets skull eller är det också för att det innehåller mycket kalcium? Om det är för proteinet skull så kan du byta ut både lucern och sojan mot potatis protein istället, det är mycket mer koncentrerat så volymen blir mindre. Hon kanske blir mätt av lucernen?
Äter hon mer ute i hagen, går det att öka givan där? Har hon sällskap av fölis dagtid?
För proteinet och energin. 11 mj i det lusernet jag har.

Lite svårt att få tag på potatisprotein med alla röda dagar nu.

Mätt av lusernen? Hon äter typ 0,5 kilo lusern. Försökte lura i henne mer genom att blanda med nerför, det gick inte.

Nej hon är särad helt från fölet som jag skrev.

Det går inte att öka givan i hagen tyvärr. Tror inte det skulle hjälpa heller, hon äter långsammast och är inte direkt intresserad av mat när jag tar in henne.
 
Såhär ser hon ut nu. Det fanns ju inget att ta av när hon började krångla. Tog bilden för att få någon form av referens.
20181222_150707.jpg
 
mår hon bra annars? Har ni tagit blodprov eller liknande? Min kompis häst gick ner och hade problem med njurarna. Men din verkar "bara" ha tappat aptiten? testa olika sorter vad hon gillar?
 
mår hon bra annars? Har ni tagit blodprov eller liknande? Min kompis häst gick ner och hade problem med njurarna. Men din verkar "bara" ha tappat aptiten? testa olika sorter vad hon gillar?
Hon är pigg o glad, men pälsen har ju tappat sin glans. Får ringa kliniken efter helgerna o se om de har några idéer. Jag red en kort sväng idag i hopp om att hon ska få lite aptit av motionen. Hittade ett kraftfoder på citygross med 12,8 mj i, kvot på 8. Får väl se om det faller damen i smaken.

Så typiskt detta, om en månad kommer både hästen och jag bo bredvid en av Sveriges bästa kliniker. Klart att problemen ska komma innan flytten!
 
För proteinet och energin. 11 mj i det lusernet jag har.

Lite svårt att få tag på potatisprotein med alla röda dagar nu.

Mätt av lusernen? Hon äter typ 0,5 kilo lusern. Försökte lura i henne mer genom att blanda med nerför, det gick inte.

Nej hon är särad helt från fölet som jag skrev.

Det går inte att öka givan i hagen tyvärr. Tror inte det skulle hjälpa heller, hon äter långsammast och är inte direkt intresserad av mat när jag tar in henne.
Jag försökte bara spåna, jag visste inte att hon var helt skild från fölet både dag och natt. Då kanske det är sorgen som utlöste hennes minskade intresse för mat. Kan du få tag i annat hö eller ensilage för att prova om något annat är godare?
 
För att få mina att äta mkt lusern så blandar jag med betfor och havre.. Bara lusern då äter de inte med glädje..
 
För att få mina att äta mkt lusern så blandar jag med betfor och havre.. Bara lusern då äter de inte med glädje..

Håller med. Jag blandar med betfibermix ibland eller något annat ibland beroende på vad som passar. Enbart lusern är inte min häst särskilt het på - inte heller ren betfiber. (Eller melassbetor serverat enskilt).

Man får mixa i något lämpligt som både passar och funkar i lucernet 👍. Behövs sällan så stora mängder ”inmixat” dock i min erf.
 
Håller med. Jag blandar med betfibermix ibland eller något annat ibland beroende på vad som passar. Enbart lusern är inte min häst särskilt het på - inte heller ren betfiber. (Eller melassbetor serverat enskilt).

Man får mixa i något lämpligt som både passar och funkar i lucernet 👍. Behövs sällan så stora mängder ”inmixat” dock i min erf.
Ja precis! Lite rivna morötter är också musmigt, likaså äpple om de får äta det.. Jag har ju 6 hästar på stall och orkar inte riva varje dag .. Nu måste ju inte alla ha men jag är en sån nörd så jag känner mig taskig om inte alla får lite :D
 
För att få mina att äta mkt lusern så blandar jag med betfor och havre.. Bara lusern då äter de inte med glädje..
Jo det har jag provat, utan framgång. 1 kilo betfor och betfibermix + 0,5 kilo lusern. Jag fick sedan låna lite havre av en stallkamrat, ca 0,5 kilo och blandade i det. Hon såg ut typ såhär :wtf:

Kraftfodret gick hem iaf, om än långsamt. Så hon får ett kilo sånt till frukost med. Jag börjar bli lite desperat ska jag erkänna. Det är inte ett dugg kul med en svårfödd häst som inte äter.
Granngården hade öppet imorgon så jag ska åka dit o se vad de kan ha för något gott. Ligger 5 mil bort men det kan det vara värt!


@kimmis87 det är betfibermix som innehåller annat som du ger, precis som @TinyWiny förtydligat.

Oavsett ämnet, och utifrån ditt foto så måste jag säga att dina hästar alltid ser så oerhört välskötta ut, av det du delat med dig på forumet som jag sett genom åren. Jättefina!
Åh tack så mkt!
Jag gör mitt bästa för att de ska må så bra som möjligt iaf. Men den här damen kommer ge mig gråa hår!! Känslig som attan, svårfödd och kräsen. (Varför är aldrig lättfödda hästar kräsna?!)

Jag är lite förvånad över den kommentaren när jag la ut det fotot dock :p Jag skulle vilja lägga på henne sisodär 50 kilo åtminstone, både muskler och fett, och inte minst, bukinnehåll! Så att hon slutar se ut som en vinthund :cautious:

I somras såg hon ut såhär, och då ville jag ändå ha lite mer massa på henne ändå :crazy:

42298122_10156396933306223_3427494738134040576_n.jpg
 
@kimmis87 fast det är ändå en väldigt välskött fin häst du visade på bilden . Det behöver inte vara muskelpaket osv för att det ändå syns. Hovarna i ordning, fin i kroppen ändå osv.

Om du ska till GG så mitt tips är att prova någon av mash blandningarna . Finns flera sorter och är oerhört smakliga.

Jag använder tex för närvarande betfiber mash Elit . Men har även med stor framgång haft GGS andra mash blandningar. Den ovanstående har jag för tillfället för att den passar med värdena och syftena jag vill åt osv .
 
Tillägg @kimmis87 :

”Varför är aldrig lättfödda hästar kräsna?!”

Jodå det är vissa också 😉

Mitt fullblod är oerhört lättfödd på ett bra ”normalt” grovfoder. Äter bra, långsamt och utan stress och som sagt okomplicerat lättfödd - kan lätt bli för tjock om för mycket tex.
Sällan jag under alla år behövt göda honom med annat snarare har han bara ätit grovfoder primärt .

Dock kräsen om/när man behöver komplettera grovfodret utifrån värden med tillskott/kraft . Då får man prova i små mängder först för att se om det öht köpes.
 
Senast ändrad:
Är hästen kollad för magsår? Det kan behövas längre tid medicin än en vecka för effekt, samt gastrogard i kombination med annan andapsin beroende på var i magsäcken eventuella sår sitter. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 847
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 333
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp