Få hästen att äta mer

@kimmis87 Aha då missuppfattade jag. Känns dock inte rätt ens djurskyddsmässigt att säga att "det är upp till hästen". Hästen berättar med all tydlighet att något är fel genom att inte äta. Det är din skyldighet att se till att hitta orsaken och inte låta hästen svälta. Och nej, du har inte på långa vägar än gjort "allt du kan".
 
Jag hade faktiskt också funderat vidare kring magsår pga hur hästen uppför sig. Det eller ont i truten eller ngt. Och jag hade gått vidare med det hos vet.
Om den tappar vikt så pass fort som jag upplever det från dina beskrivningar så får man ju agera.
Hoppas det löser sig!
 
@kimmis87 Aha då missuppfattade jag. Känns dock inte rätt ens djurskyddsmässigt att säga att "det är upp till hästen". Hästen berättar med all tydlighet att något är fel genom att inte äta. Det är din skyldighet att se till att hitta orsaken och inte låta hästen svälta. Och nej, du har inte på långa vägar än gjort "allt du kan".
Nej men någonstans tar den mentala energin slut. Den tog slut tidigare idag, så är det bara. Jag tog en paus, åkte från stallet och satte mig på en parkering och grät en timme.

Kl

Världens bästa veterinär inte bara svarade på sin lediga dag, hon kommer även ut! Hoppas nu verkligen att vi hittar något konkret. Jag håller på att gå sönder!
 
Det är viss skillnad på äter dåligt och inte äta alls. Viss mat verkar hon ändå äta, även om det inte är tillräckligt för att gå upp i vikt.

@kimmis87 när började hon äta sämre egentligen? För att vara ett sto som gått med föl tills nyligen tycker jag ändå inte att hon ser jättedålig ut. Kan det vara så att hon inte är lika hungrig nu när hon inte producerar mjölk längre?

Jag hade tyvärr en häst som åt dåligt förra året och trots all möjliga undersökningar fattade vi aldrig varför. Tills slut klappade njurarna ihop och då är det inte så mycket mer att göra. Hon gjorde bla en gastroskopi utan att man såg så mycket. Fick gastrogard i ca 6 veckor utan skillnad.
 
Nej men någonstans tar den mentala energin slut. Den tog slut tidigare idag, så är det bara. Jag tog en paus, åkte från stallet och satte mig på en parkering och grät en timme.

Kl

Världens bästa veterinär inte bara svarade på sin lediga dag, hon kommer även ut! Hoppas nu verkligen att vi hittar något konkret. Jag håller på att gå sönder!

Toppen att veterinären kommer ut, hoppas ni hittar något! När min häst fick dålig aptit i samband med magsår rekommenderade min veterinär pelleterad alfalfa istället för hackat strå för att han skulle få i sig mer per tugga om det var i mer koncentrerad form. Olja är bra om hon vill äta det.

Det är verkligen jättejobbigt när de inte äter som de ska och då låter din så mycket mer kräsen är min var när han var sämre, jag hoppas att du tillsammans med din veterinär hittar något som funkar.
 
Nej men någonstans tar den mentala energin slut. Den tog slut tidigare idag, så är det bara. Jag tog en paus, åkte från stallet och satte mig på en parkering och grät en timme.

Kl

Världens bästa veterinär inte bara svarade på sin lediga dag, hon kommer även ut! Hoppas nu verkligen att vi hittar något konkret. Jag håller på att gå sönder!

Vad skönt att veterinären kommer ut. Håller tummarna för att vet kan hjälpa er!
 
Nu har vi tagit prov på lever, njurar, albumin och inflammatoriskt nånting.

Hon misstänker inflammation i tarmen så det blir remiss till Ultuna. Undertiden ska vi behandla som att hon har en sådan inflammation. Plus att hon får kortison intramuskulärt varannan dag för att få mer aptit.
 
Nu har vi tagit prov på lever, njurar, albumin och inflammatoriskt nånting.

Hon misstänker inflammation i tarmen så det blir remiss till Ultuna. Undertiden ska vi behandla som att hon har en sådan inflammation. Plus att hon får kortison intramuskulärt varannan dag för att få mer aptit.

Jätteskönt att du fått hjälp av veterinär med misstänkt diagnos, lämplig behandling och remiss till klinik.
 
Sitter och försöker googla fram vad det kan innebära. Men jag har nog aldrig varit med om så lite information. Det mesta kommer från buke och där verkar det vara typ 50/50 om hästarna har klarat sig eller inte.

Det känns jävligt tråkigt faktiskt.

Får jag ta bort henne så slutar jag nog med hästar ett tag åtminstone.
 
Sitter och försöker googla fram vad det kan innebära. Men jag har nog aldrig varit med om så lite information. Det mesta kommer från buke och där verkar det vara typ 50/50 om hästarna har klarat sig eller inte.

Det känns jävligt tråkigt faktiskt.

Får jag ta bort henne så slutar jag nog med hästar ett tag åtminstone.
Skönt att ni fått hjälp och hoppas hon svarar bra på behandling. :) Prova att googla på engelska- inflammatory bowel disease horse så får du mer info.
 
Har också en individ som har varit hopplös att hålla hullet på i perioder. Lättstressad, och vandrar gärna. (Gastroskoperats utan fynd). Det som funkar för denna häst är att blanda olika fodersorter och dosera flera ggr/dag under dessa perioder.

Hippo Breed pellets 2-3 kg/dag, detta foder har funkat i alla år. Äter inte mer även om jag serverar. Baileys musli eller kornkross har funkat att blanda ut detta med, 1 kg/dag.


Lusern vill hon inte äta mer än 0,5 kg. Olja max 2 dl, sen blir det för kladdigt. Koncentrerade proteinpellets funkar kanske 0,5 kg/dag. Väldigt kräsen med smak och konsistens. Vill ha en lugn trygg flock omkring sig och står på lösdrift med fri tillgång, mår då som bäst och är till och med lite rund i år. Täckar så hon håller lagom värme. Vill spara energin till hullet.

Så skit i att räkna, mixa flera olika foder och ge det hon verkar få i sig, ge före o efter ridturen, så reder det sig nog när saknaden efter fölis släppt och hon kan landa i detta.
Min såg också ut som ett benrangel efter sista fölet men gick fort att få upp hullet när man väl visste vad som funkade för just den hästen.
 
@kimmis87 Tråkig diagnos, men förloppet låter milt om jag jämför med de andra hästar jag känner till som fått samma diagnos. Då har de varit så akut dåliga att de direkt svävat mellan liv och död varav en inte klarat sig trots intensivvård. Så om det nu är en tarminflammation borde oddsen vara bra för henne eftersom hon inte är helt kass!
@Amanda_F har haft tarminflammation på sin häst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 877
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp