Bukefalos 28 år!

Få hästen mer fokuserad på jobbet?

MM

Trådstartare
Har en häst som lätt distraheras av allt runt omkring.
Han är under inridning och precis börjat skritta på honom.
Det har aldrig spelat någon roll vad vi gjort i paddocken - Longering, löshoppning, övat visning för hand, han kollar på allt runt omkring ändå. Oftast hästarna i hagarna bredvid.

Hur kan jag få honom mer fokuserad?

Fick väcka honom ett x antal ggr idag när vi bara skrittade 3-4 varv i paddocken.
Ute i skogen på promenader är han inte sån.
Men kan ju inte börja rida ut på honom ännu. Antar han tycker paddocken är tråkig.
 
Sv: Få hästen mer fokuserad på jobbet?

Det är väl i och för sig inte så underligt att man kollar efter sina kompisar om man just börjat "skolan" och är van att vara i sin flock.

Jag skulle inte bry mig nämnvärt men ha i åtanke att i framtiden när reglerna börjar sätta sig så gäller koncentration inne på banan. Jag är stenhård med min när jag rider dressyr, i skogen däremot får han göra som han vill.

Sen tror inte jag hästar tänker i termer som "det här var tråkigt". Då tror jag mer på att på ridbanan är det helt enkelt närmare till kompisarna.
 
Sv: Få hästen mer fokuserad på jobbet?

Jag skulle inte vara så orolig, han har ju precis börjat "skolan" som någon skrev. Det kommer nog försvinna av sig själv. Att skritta runt-runt ger nog inte så mycket och händer det inget är det inte jätte konstigt att han börjar fundera på annat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp